TV LG OLED C9 och Samsung Soundbar HW-Q96R

Permalänk
Medlem

TV LG OLED C9 och Samsung Soundbar HW-Q96R

Börjar med en sammanfattning och hoppas fler fyller i tråden om antingen LG C9 eller Samsung HW-Q96R.

  • eARC och komprimerad ATMOS från Netflix fungerar utmärkt.

  • eARC och Windows ATMOS inställning fungerar inget vidare och bjuder bara på att ljudet fördröjs en sekund. Men klipp som detta fungerar bra i Edge, efter att valt stereo i Windows ljudinställningar: https://download.dolby.com/us/en/test-tones/dolby-atmos-trail...

  • Det går att köra PC till vanliga HDMI porten men skalningen stämmer inte riktigt men går att leva med. Men jag kör PC direkt i min TV och sedan eARC till soundbaren

  • Kan sammanfatta med att Q96R fungerar bra med C9

Tog ett tag för mig att vänja mig med bilden på en OLED TV men nu känns det inte toppen att kolla på min Samsung Quantum Dot 4K TV från 2016 (kanske nyare LCD TV i 11 000 kr klassen är bättre). Kollade först fotbollen i HD igår på min LCD och flyttade i halvlek över till min OLED och även sport tycker jag personligen ger en bättre upplevelse på OLED. Rätt lustigt då jag i början tyckte OLED var ett litet nerköp. Kanske beroende på att jag nu ställt in några olika profiler jag är nöjd med beroende på ljuset och materialet.

Som grädde på moset med ny utrustning släpptes El Camino - Breaking Bad filmen på Netflix Med Dolby Vision och ATMOS!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Provade att kör Apple TV+ med AirPlay till LG TV:n och HDR men inget ATMOS. Konstigt då det fungerar direkt från Apple TV eller med Netflix genom AirPlay.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Jag har inte skrivit mer i denna tråd om TV LG OLED C9 och Samsung Soundbar HW-Q96R tillsammans därför att jag har inte stött på några stora problem. Fungerar med varandra som smäck. Mycket nöjd. Kanske ett bra tips inför Svarta Fredag för de som bara vill att det ska fungera.

Små problem är de som hängt med sedan HW-K960: Ingen liten lampa som visar om den är på eller inte och ingen indikation som visar DD.5.1/DTS och den blåa lampan på K960 som visade att ATMOS var aktiverat har de helt tagit bort på Q96R. Man får bara ett kort meddelande om ATMOS. För att veta om man stängt av soundbaren måste man kolla på de bakre högtalare om de lyser. Och det med att stänga av... auto shout down efter 2 minuter går inte avaktivera så var snabba om ni ska på toa och pausar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för en bra summering av dina erfarenheter med denna kombination dvs C9 och HW-Q96R.

Använder du Netflix appen på TV:n eller via Apple TV för Atmos ljud?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@tretiak: Appen i min TV.

Apple TV 4K har jag till våran andra TV, Samsung ks7xxx och Samsung HW-K960. Enda sättet att få ATMOS på den TV och måste kopplas till soundbarens HDMI 1. Tycker generellt att det är bättre ljud på gamla HW-K960 om källan är ATMOS men den prylen är en buggig historia. Har inte märkt några buggar med HW-Q96R (kallas i USA för HW-Q90R). I alla fall kopplad till LG OLED C9.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tack för summeringen. Slog till på en 65oledc9 och en q86r häromdagen. Ska vara samma soundbar men utan bakre kanalerna. En tanke som slog mig är att soundbaren kanske täcker bilden om man har den framför på en tv-bänk? Är det vägghängning som gäller eller funkar det ändå?

Permalänk
Medlem

@Michael1: Jag har pallat upp min på två 7 kilos vikter men klossar från Ikea ska gå lika bra säger de på min hembio forum: https://www.ikea.com/se/sv/p/lack-vaegghylla-vit-50282177/ men tänk på att listen man monterar fram också behöver stöd annars tippar din nya TV. Lite underligt att LG gjort så att inte endast deras TV-fot kan hålla hela skärmen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Funkar det bra att styra ljudet med kontrollen från LG:n eller kommer man inte undan att ha ytterligare en kontroll framme?

Permalänk
Medlem

@Michael1: LG kontrollen styr ljudet men jag använder Samsungs bara för att det är lättare att hitta volymen på deras fjärr. Visserligen är minus och plus lätta att känna med fingret men då får man känna sig fram. Netflix-knappen kommer jag ofta åt när jag ska använda backknappen. Sökt på deras forum men LG vill inte att man kan stänga av Netflix funktionen. En vacker dag kommer jag att försöka pilla bort den med ett vasst föremål.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Köpte en Q96R. Subwoofern producerar dock aldrig något ljud från början.
Fast blått sken på alla tre delhögtalarna.
Uppdatering utförd, men subwoofern fick ingen.

Har återställt och gjort om ihopkoppling flertalet gånger.
Atmos ljud fungerar, men subwoofern alltid tyst.

Supporten säger att den måste lämnas in.
Har läst på många forum sidor, men hittar inget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@tretiak: Har du uppdaterat med usb-minnet som följer med? Ny FW finns annars på hemsidan och jag fick göra uppdateringen två gånger innan subben var okej. Rätt krångligt steg att uppdatera när appen misslyckas och säger att man har senaste FW. Men kan ju vara så också att det är något fel och du måste lämna in.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Har testa uppdatera flera gånger för Subwoofern och bakre högtalarna. Texten UP DATE syns ca 1 sekund, men inget mera händer. Uppdatering via USB och följt instruktionerna.

Har installerat senaste firmware.

Tror det är subwoofern som inte fungerar som den ska då jag aldrig fått den att producera något ljud.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om soundbaren är avstängd och om man håller in Config knappen in 5 sek, kommer firmware för resp högtalare fram. Min sub har typ S0000.0 vilket den inte ska ha. 0000.0 får även bakre om de är strömlösa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@tretiak: Blir nog för dig att skicka/lämna tillbaka soundbaren och få en ny. Surt med extra arbete men bättre att det fungerar sedan.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Har lite funderingar kring just denna soundbar, precis köpt LG B9 och tänker då att det ska gå fint att mata atmos via eARC till soundbar. Men jag har en vidare fundering, har nämligen köpt en Panasonic dp-ub820 bd 4k spelare som jag tänker koppla direkt mot tvn för att få dolby vision, frågan är dock om jag får ut atmos om jag kopplar på så vis?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

@Thor: Tror inte ännu att LG släppt uppdateringen för lossless audio i sin eARC-port ännu så du får bara stereo om du inte använder optiskt. Folk är rätt sura på detta på LG-forum och många tycker det är en skandal men kanske inte lätt att inplantera all funktioner i eARC?

Samsung Soundbar HW-Q96R, HW-N960, HW-K960 talar inte om om du får DTS 5.1 eller Dolby Digital 5.1 utan det får användaren försöka lyssna sig till själva. Och den blå lampan som visar ATMOS är nu helt borttaget på Q96R men stär en kort stund i displayen. Konstiga beslut av Samsung tillsammans med auto avstängningen om limpan inte får ljud på några minuter.

Jag har inte testat själv men tror du får ut Dolby Vision även om du kopplar BR-spelaren direkt till HW-Q96R och vidare till din TV.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Har lite funderingar kring just denna soundbar, precis köpt LG B9 och tänker då att det ska gå fint att mata atmos via eARC till soundbar. Men jag har en vidare fundering, har nämligen köpt en Panasonic dp-ub820 bd 4k spelare som jag tänker koppla direkt mot tvn för att få dolby vision, frågan är dock om jag får ut atmos om jag kopplar på så vis?

Nej det får du inte. Men den verkar ha 2 hdmiuttgångar så du kan ha en sladd i TVn och andra soundbarn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

@Goong: Okay, konstigt. Då måste jag missuppfattat något för när jag läste på diverse sidor så förstod jag det som att eARC ska göra detta möjligt, spelar iofs ingen roll om det inte är implementerat i b9an oavsett. Käns plötsligt som att eARC är ganska mjäkigt om det bara går att mata ljud vidare från själva TVns inbyggda appar.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Har inte heller sett något som direkt motsäger att dolby vision skulle fungera genom soundbar, men står inte i spec så är osäkert, men ska testa och se vad det blir för skillnad att mata video från soundbar till TV kontra direkt till TV.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

@Goong: Okay, konstigt. Då måste jag missuppfattat något för när jag läste på diverse sidor så förstod jag det som att eARC ska göra detta möjligt, spelar iofs ingen roll om det inte är implementerat i b9an oavsett. Käns plötsligt som att eARC är ganska mjäkigt om det bara går att mata ljud vidare från själva TVns inbyggda appar.

Jag har min Xbox One och PC kopplat till TV och den matar ut ATMOS med Netflix på bägge. Dock inte från spel på Xbox som inte har komprimerad ATMOS=(DD+)E-AC-3. Där får man Stereo. Men tycker att tex från GTA V PC-versionen gör ljudlimpan ett bra arbete så det känns som 5.1.

Men enligt LG så ska en uppdatering till våren göra att C9/B9 klarar pass-through LPCM multi channel genom eARC men om limpan klarar ta emot det genom eARC lär vi får se.

Länk som förklarar rätt enkelt om olika Blue Ray ljudformat: https://www.the-home-cinema-guide.com/blu-ray-audio-codecs-ex...

Skrivet av Thor:

@yrfhar: Har inte heller sett något som direkt motsäger att dolby vision skulle fungera genom soundbar, men står inte i spec så är osäkert, men ska testa och se vad det blir för skillnad att mata video från soundbar till TV kontra direkt till TV.

Att jag inte har min Xbox/PC kopplat till ljudlimpan beror på att jag då missar VRR.

länk en till quote
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:
  • eARC och komprimerad ATMOS från Netflix fungerar utmärkt.

  • eARC och Windows ATMOS inställning fungerar inget vidare och bjuder bara på att ljudet fördröjs en sekund...

Så att ingen ska missförstå berättar jag nu att Rtings.com skriver att HW-Q90R (US) ännu inte har fått någon uppdatering till eARC och på Samsung forum skriver rätt många som varit i kontakt med supporten att den inte kommer. Spelar kanske ingen roll för de flesta men tycker det är synd och undrar varför ljudet från C9 bara fungerar om jag aktiverar eARC. Ställer jag in på ARC så fungerar bara optisk kabel från min TV. Därför jag trodde att HW-Q96R (EU) hade eARC

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Jag är konfundersam över vad det är för hittepå Samsung har knåpat ihop med sin "ARC" port, kör jag ARC från B9 så fungerar det inte alls, men eARC så gör det, förstår inte riktigt hur det hänger ihop. Sen så är det ganska kass att de utlovat något som inte finns, nåväl, ganska så glad över att jag skickar ljudet via separat hdmi från bd spelaren iaf.

Sen så kan jag ju säga att upplevelsen hittills av denna bar har varit sisådär. Ibland fungerar den helt enkelt inte, får fippla med inställningar i tv:n från eARC > ARC > eARC osv. Dock så ibland tvär-vägrar den att fatta att den är ansluten och då får man starta om TV:n typ, har dock sluppit dra strömmen till baren som många andra verkar ha behövt göra. Sen häromdan så fick jag ett annat fenomen, den vägrade köra ljud via HDMI ÖHT, bara bytte tillbaka till ARC oavsett vad jag gjorde. Fick starta om BD spelaren, TV:n och baren. Trodde de låga betygen berodde på kassa användare, men så verkar tyvärr inte fallet vara.

Funderar på att köra optiskt från TV:n för att slippa krabba så satans mkt då eARC inte finns endå, så ganska poänglöst oavsett (plus att sambon är ju gaaaanska mkt mer irriterad än jag). Då slipper jag förhoppningsvis alla andra problem med. Men borde väl egentligen reklamera, det är inte direkt få som har problem med just denna soundbar, googla lite kan jag tipsa om för lite intressant läsning.

När den fungerar som tänkt så är det trevligt, men det var just det "när den fungerar".

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

@Thor: Har, som tur är, inte haft några av de problemen du har. Använder bara ARC och HDMI 1 på ljudlimpan.

Men tycker det är konstigt att jag inte kan sätta min TV på endast ARC. Ställer jag den på eARC fungerar det och det är ju konstigt om nu inte ljudlimpan har just eARC.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Nu har limpan slutat känna igen vad ARC är, körde spotify connect igår genom WiFi och sedan dess är det tyst som i graven. Den är uppdaterad till senaste versionen, öppnade precis ett ärende mot Samsung. Får se om de kan hjälpa mig, annars får en väl pröva med att få enheten bytt.

EDIT: Genom att dra ur alla kablar bortsett ström, byta input till d.in och trycka samtidigt på + & - på soundbaren så gör man en reset, gjorde det precis, får se om det håller.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

@Thor: Jag ställde min TV på eARC. Ställer jag den på ARC blir jag också utan ljud. Det konstiga är att limpan ännu inte fått sin uppdatering till eARC.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Det lär inte dyka upp något uppdatering som gör att den klarar eARC, känns som tomma löften från Samsung om jag får tycka till. Ja sålänge det fungerar så låt den stå kvar på eARC. Läste en forumpost på avforum tror jag det var där han listade problemen han haft och många verkade kunna härledas till att han hade bytt input, juste det som hände mig häromdan.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

@Thor: Samsung säger fortfarande att de arbetar på en eARC uppdatering och är medvetna om att det tagit längre tid än beräknat. Bara atthoppas de inte snart kommer med en ny modell och överger denna.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Okay, hoppas att det stämmer

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Igår hände det igen, att soundbaren inte ansåg sig ansluten till TV:n, detta trots att jag enbart kört över ARC sedan jag nollade den. Så tänkte jag skulle behöva nolla den igen men orkade inte vid tillfället, kunde likväl köra spotify connect över WiFi interfacet tänkte jag. Sagt och gjort senare på kvällen så slog jag på Netflix och till min förvåning så fungerade soundbaren igen...

Nästa gång jag nollar tänkte jag att jag ska låta bli att ansluta baren till Samsungappen och se om det gör någon skillnad öht.

Baren är många saker, men stabil... Not so much!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Då var eARC uppdaterat och på plats på Samsungs soundbar och synk + DTS-X + Dolby HD Audio (lossless ATMOS) går att få från PC kopplad till LG C9. Ska kolla Xbox One senare och funkar det skriver jag inte utan då vet ni.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]