Nybörjarfråga: ansluta Windows 7 till Ubuntu 18.04 via lan

Permalänk
Medlem

Nybörjarfråga: ansluta Windows 7 till Ubuntu 18.04 via lan

Har just satt ihop en mediadator med Ubuntu. Det är första försöket med Linux för min del. Nu vill jag föra över musik och bilder men jag kan inte ansluta maskinerna via lan. Ubuntu (smb://192.168.1.124) säger: "Kunde inte komma åt platsen. Misslyckades med att hämta utdelningslista från server. Förbindelsens tidgräns löpte ut." Windows 7 säger: "Det går inte att komma åt \\192.168.1.130" med feldiagnostiken "Anslutningen tillåts inte av fjärrenheten eller -resursen." Vad göra? Ja, windowsmapparna är utdelade.

Permalänk
Medlem

Har du satt password. Jag kör som root (vilket kanske är olämpligt) och sätter password med kommandot:
smbpasswd -a root

Ange password när du ansluter nätverksenheten från windows

Permalänk
Medlem

@Nemed61:
Kul att du provar linux. Tröskeln är något högre än i Windows och saker och ting görs lite annorlunda än det görs i Windows. Eftersom du kör Ubuntu, lär du hitta mycket bra hjälp om du googlar runt eftersom det är ett väldigt vanligt OS. En sak som jag inte förstår riktigt är i vilken riktning du försöker ansluta? Är det Windows -> Ubuntu eller tvärtom? Eller t.o.m. både och?

Till din fråga:
Timeout så tänker jag på två saker - brandvägg och att samba-tjänsten inte körs (Program även kallat daemon för fildelning i linux) körs inte.
Brandvägg, kan det vara så att den är aktiverad och blockerar aktivt anslutning till samba? Minns jag rätt använder Ubuntu UFW som brandvägg. Då kan du kolla statusen genom följande kommando i en terminal: sudo ufw status

Är svaret inactive är brandväggen avstängd. Är svaret active, får du en lista på portar, regler osv. Du kan stänga av brandväggen genom att skriva sudo ufw disable och prova. Funkar det nu? Då är det brandväggen som spökar.

samba Du kan kolla om tjänsterna smb och nmb är igång genom följande kommando: sudo systemctl status smb respektive sudo systemctl status nmb. Om tjänsten körs, blir svaret active med grön text.

Är både brandvägg och samba kollade och inget krånglar, kan det vara din konfiguration. Du hittar din konfigurationsfil i etc/samba/ och filen heter smb.conf

Kan denna länk ge dig lite hjälp på traven?

Lagt till en fråga
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemed61:

Har just satt ihop en mediadator med Ubuntu. Det är första försöket med Linux för min del. Nu vill jag föra över musik och bilder men jag kan inte ansluta maskinerna via lan. Ubuntu (smb://192.168.1.124) säger: "Kunde inte komma åt platsen. Misslyckades med att hämta utdelningslista från server. Förbindelsens tidgräns löpte ut." Windows 7 säger: "Det går inte att komma åt \\192.168.1.130" med feldiagnostiken "Anslutningen tillåts inte av fjärrenheten eller -resursen." Vad göra? Ja, windowsmapparna är utdelade.

Har du skapat sambapassword?

Permalänk
Medlem

@Nemed61: Det låter som du försöker ansluta mellan två olika protokoll. Försök med att aktivera Windows-funktionen SMB 1.0/CIFS-klient och/eller server beroende på åt vilket håll du vill kunna ansluta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Nemed61 Windows 7 ??, det Oset sjunger verkligen på sista versen, dags för dig att se dig om andra lösningar i all väl mening

Permalänk
Medlem

Tack för goda råd

Ja, Win 7 är på väg ut och därför ska mediefilerna flyttas till en nyare Ubuntu-dator, är det tänkt. Alltså bara envägskommunikation win -> ubuntu, inget som ska delas. Detta som förtydligande. Nu ska jag testa de olika tipsen, återkommer sedan/Nemed

Permalänk
Medlem

Samba är inte så lättdansat för en linux-nybörjare

Nej, jag lyckades inte skapa en fungerande anslutning mellan datorerna i hemmanätverket. Detta trots att jag ägnat alltför mycket tid åt samba, de olika stegen och alla kommandona som ska knappas in (lite märkligt att samba saknar användarvänligt gränssnitt). Samma felmeddelanden om tidsgränsen återkom varje gång, så lösningen fick bli att att skippa lan och tanka över allt via en extern hårddisk. Det fungerade förstås. Fast en liten besvikelse var det. Men annars är Ubuntu en trevlig bekantskap än så länge. Tack för tipsen och gott nytt år

Permalänk
Medlem

@Nemed61:
Det var lite trist. Du löste dock problemet med filerna hjälpligt.

Fira nu gott nytt år och ta problemen nästa år

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Man lever så länge man lär. Så ge inte upp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Nemed61: kanske dags att uppgradera till 10? Kan göras gratis fortfarande...

Permalänk
Medlem

Installera winscp och för över filerna över ssh. 10000 ggr enklare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du endast skall föra över filerna, varför inte bara använda ftp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@Nemed61 Windows 7 ??, det Oset sjunger verkligen på sista versen, dags för dig att se dig om andra lösningar i all väl mening

Varför ta upp det här när det är operativsystemet på den andra maskinen som är problemet?

Skrivet av boibo:

@Nemed61: kanske dags att uppgradera till 10? Kan göras gratis fortfarande...

Nu är det ju dock Linuxmaskinen som är problemet.

Skrivet av Viita:

Om du endast skall föra över filerna, varför inte bara använda ftp?

Varför använda ftp när det finns tex winscp som går att köra direkt mot ssh?

Edit: min erfarenhet av samba är att det är väldigt viktigt att hålla reda på användare, filsystemrättigheter och sambas konfigurationsfiler, sambalösenordet mm för att detta ska lira. Ännu dummare i Windows 10 home som "av säkerhetsskäl" vägrar att ansluta till mer än en share per IP adress, korkat!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemed61:

Nej, jag lyckades inte skapa en fungerande anslutning mellan datorerna i hemmanätverket. Detta trots att jag ägnat alltför mycket tid åt samba, de olika stegen och alla kommandona som ska knappas in (lite märkligt att samba saknar användarvänligt gränssnitt). Samma felmeddelanden om tidsgränsen återkom varje gång, så lösningen fick bli att att skippa lan och tanka över allt via en extern hårddisk. Det fungerade förstås. Fast en liten besvikelse var det. Men annars är Ubuntu en trevlig bekantskap än så länge. Tack för tipsen och gott nytt år

Gick troligen betydligt snabbare också. Samt du har en extra kopia på all data.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför använda ftp när det finns tex winscp som går att köra direkt mot ssh?

Jag ska erkänna, jag har betydligt bättre koll när det kommer till Windows- än Linux-system, jag har bråkat med samba förut och flera gånger kastat det i papperskorgen.
Istället för att lägga upp permanenta servrar på Linux-maskiner som jag skapat tillåfrån, så har jag istället slängt up en FTP server på min Windows-maskin och sedan anslutit med client från Linux-maskinen, jag håller med, det kan kännas lite bakvänt men jag har å andra sidan haft koll på vad jag har gjort.
Den temporära FTP-servern har bara varit å stänga ner eller ta bort sedan.
Jag kör även FTP/sFTP mellan Windows-maskiner istället för windows egna fildelningsprotokoll.

-----
Läser man på: https://winscp.net/eng/index.php
Så står det:
"WinSCP is a popular SFTP client and FTP client for Microsoft Windows!"

Server Requirements
Using WinSCP, you can connect to an SSH (Secure Shell) server with SFTP (SSH File Transfer Protocol) or SCP (Secure Copy Protocol) service, to an FTP (File Transfer Protocol) server or HTTP server with WebDAV service.
-----

Om det endast är en engångförteelse, så finns det ingen anledning att sätta sig in i hur man sätter up, startar, stoppar, stänger ner funktoner/tjänster man ändå inte kommer använda.
Allt beror på hur en maskin kommer att användas, hur mycket man bör öppna upp.

Permalänk
Medlem

@Viita:

Grejen med WinSCP är att du installerar det på windowsmaskinen, sen loggar du in på ett befintligt konto på linuxmaskinen över SSH. Klart.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff delar inte din åsikt, Windows 7 EOL Jan 14, 2020 är ett av hans problem som bör lösas snarast möjligt !

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@Karaff delar inte din åsikt, Windows 7 EOL Jan 14, 2020 är ett av hans problem som bör lösas snarast möjligt !

Men har du själv läst tråden? Det är ju precis det problemet TS vill lösa...

Skrivet av Nemed61:

Ja, Win 7 är på väg ut och därför ska mediefilerna flyttas till en nyare Ubuntu-dator, är det tänkt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion,jag svarade på det @Karaff skrev 2019-12-31 23:19 dags att se "helhetsperspektivet" !

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@Karaff delar inte din åsikt, Windows 7 EOL Jan 14, 2020 är ett av hans problem som bör lösas snarast möjligt !

Hur tänkte du nu?

Om TS kommit med en dator med Dos 6.22 och ville ladda ur sina filer till en annan maskin och behövde hjälp med att sätta upp en nollmodemöverföring, hade du rekommenderat att installera Windows 10 då?

Windows 7 är inte TS problem i frågan, skärp dig.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Skärp dig win 7 stöds ej så länge till , sorgligt att du ej greppar det !!

Permalänk
Medlem

@It-nisse:

Så då är det bättre att inte hjälpa TS?

Inser du att det finns system som kör väldigt mycket äldre OS än Windows 7 som behöver fungera?

Det är bara löjligt att peka o säga "det är gammalt uppgradera direkt", istället för att lösa problemet.

Är du kapabel att flytta filer från en 30år gammal PC till en ny dator från 2020 med senaste operativsystem om det krävs? Eller är enkla lösningen att tro att uppgradera OS är det som gäller?

Tänk om någon på forumet sitter med en hårdvara som kräver Windows 98 för att fungera, ska vi be personen dra, eller hjälpa personen att få en lösning på sitt problem.

Jag förstår uppgraderingssnobberi när det är avtalsdatorer som servas på ett företag med support på maskinerna, men det är inte fallet nu.

TS kan köra Windows 3.1 om han önskar och ändå få hjälp här.

EDIT: Världen är fortfarande i behov av disketter, för att fungera. Eller även äldre media. Kom ihåg det.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@karaff win 7 har eol 14 jan 2020 , sorgligt att du ej ser varför jag anser det är sorgligt är flera persktivtiv !!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av It-nisse:

@karaff win 7 har eol 14 jan 2020 , sorgligt att du ej ser varför jag anser det är sorgligt är flera persktivtiv !!

Lägg ner det nu, TS vill flytta från Windows 7, därav denna tråd. Samtliga trådens deltagare är väl medvetna om EOL för w7.

Nu släpper vi detta, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

@Nemed61: "därför ska mediefilerna flyttas till en nyare Ubuntu-dator"

Ladda hem programmet Filezilla (gratisvarianten) till windows finns för 32/64 bitar Windows 7,8,10.
Starta prog. Välj...New site...välj SFTP (ssh)... port 22... connet mot linuxen.

Du får två fönster ett på windows ett på linux, börja flytta filer...
Ta da.

Permalänk
Medlem

Kul att min fråga väcker engagemang. Tänker mig att fler kan ha nytta av förslagen till lösningar. För min del är den löst: filerna är flyttade. Och jag gjorde flytten till en ny dator för att kunna stänga ner den gamla Win7-maskinen. Jag vet mycket väl att dagarna är räknade för Windows 7...