2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk

Generellt sett trist att staten gjort sig beroende av bilisterna för att finansiera så mycket annat än just sådant som är kopplat till bilåkandet, det gör att det aldrig kommer bli billigt att resa med bil oavsett miljöpåverkan, klyschan "Bilismen håller Sverige rullande" verkar gälla fortfarande.

Läser man lite så verkar det ju dock som kilometerskatten ska dröja minst 5 år vilket gör att det finns en chans att spara lite under övergångsperioden till el. Logiskt sett så kommer det nog dröja minst 5 år med kilometerskatt för att omställningen inte skall upphöra dvs. det måste vara ekonomiskt försvarbart att byta till el för att den stora massan ska hoppa på och ta lån för halvmiljonen och se hälften eller mer försvinna på tre år.

Enligt några enkla googlingar finns det ca 5 milj elbilar i världen just nu och totalt antal rullande bilar är ca 1250 miljoner, vi får se om råvarorna räcker till alla batterier eller om vätgasen också kan få lite plats i debatten.

Det vore intressant för mig som har solceller om man kunde göra egen vätgas och även använda den direkt i fordon, endera via bränslecell eller förbränning. Idag finns ju de som energiförsörjer bostäder via vätgas dvs. vatten och solenergi för att göra vätgas som lagras i behållare inför vinterhalvåret, avgasen blir ju bara vatten. Dock bara på entusiastnivå vad jag sett..

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Söderbäck:

Inget land kan ensamt förhindra problemet med klimatet. Alla behöver dra ner på utslöppen. Och vi är en del av alla. Så det här gäller oss också.
Alltså Örnsköldsvik är så litet att det väl inte spelar någon roll om de betalar skatt. De kan väl få hoppa över det där. Problemet är att alla kan tillämpa det argumentet (typ vi på östermalm, vi i kvarteret solbacken eller vi i rinkeby) vilket knappast löser något.
Vi släpper helt enkelt ut för mycket växthusgaser. Även svenskar. Så även vi behöver bli bättre på det här.

Bensinpriset i Europa tänker du kanske på. Vi sticker inte ut så mycket för som man kan tro
https://autotraveler.ru/en/spravka/fuel-price-in-europe.html

Skickades från m.sweclockers.com

Du satte ord på mina tankar, tack för det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag menar inte att alla ska flytta till storstäder, om nu nån trodde det. Men glesbygd är ett problem. Bäst vore att få till en massa

Jag hoppas du är medveten om att de flesta bruk och fabriker ligger på glesbygden. Varför ska människor tvingas urbaniseras bara för att du ser det som ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocto:

En kollega har köpt en elhybrid, kan köra 20 mil på enbart el efter 2 timmars laddning. Han har tankat bilen engång efter en längre resa.
Kommer elbilar som har räckvid på 55-65 mil per laddning, och med nyare teknik lär den siffran bumpas upp lite varannat år eller i snabbare takt med tanke på den intensiva jakten efter grön energi.
Infrastruktur behöver byggas för att fler ska kunna köra elbilar men misstänker starkt att alla som köper nya bilar framöver lär gå mot elbilar eller hybrider.

Satsa på nåt sånt nnan 2025
(staten lär lägga på skatt på elbilar per körd mil eller dylikt såklart men det lär kosta mindre än bensin oavsett).

Tror du på allvar att det är hållbart med elbilar i Norrland?

Permalänk
Medlem

@HenrikM:
Tänker aldrig flytta till stan betalar hellre för att slippa skiten. "Ny flyttad" till glesbygden för ca 6 år sedan

Permalänk
Medlem

Bäst kanske vore att beskatta folk för verklig körsträcka och verkliga utsläpp vad du släpper ut ur ditt fordon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0bz:

Tror du på allvar att det är hållbart med elbilar i Norrland?

Ja, hållbart är det absolut. Är det en nedgradering från bensinbilar, absolut. Avvägningar, avvägningar..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Svenska subventionen på nya Elbilar är 60 000 Sek medans Norge drar bort momsen -25% på nya Elbilar därför tror jag dom sålt så bra där.

Har varit diskussion att dom borde höja beloppet på subventionen men inget som gått igenom.

Men förstår inte att alla klagar på China då hela världens företag som valt att tillverka där är med på dessa utsläpp.

Detta är något vi konsumenter bestämmer i yttersta valet för vi tittar på priset på produkten och lägsta pris köper konsumenten.

Pga detta måste tillverkning läggas där det är billigast att tillverka varan och detta har varit China senaste tiden.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

2020 köper jag en ny elbil.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Ja, hållbart är det absolut. Är det en nedgradering från bensinbilar, absolut. Avvägningar, avvägningar..

Varför är det en nedgradering elmotorn är effektivare och betydligt rappare därför Tesla modell 3 sålt så bra är som en sportbil med enorm acceleration från 0-100 km/h.

Men även Volkswagen id 3 0-100 km/h på 7.5 sekunder är inte dåligt i golfklassen.

Många kan ladda hemma eller på jobbet medans man jobbar och desto fler Elbilar det blir desto fler företag kommer se till att man kan ladda på jobbet.

Bara kolla på Norge där efterfrågan är stort det byggs först efter genomslag till konsumenter.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Varför är det en nedgradering elmotorn är effektivare och betydligt rappare därför Tesla modell 3 sålt så bra är som en sportbil med enorm acceleration från 0-100 km/h.

Men även Volkswagen id 3 0-100 km/h på 7.5 sekunder är inte dåligt i golfklassen.

Många kan ladda hemma eller på jobbet medans man jobbar och desto fler Elbilar det blir desto fler företag kommer se till att man kan ladda på jobbet.

Bara kolla på Norge där efterfrågan är stort det byggs först efter genomslag till konsumenter.

Räckvidden är ju betydligt sämre på elbilar i kallare klimat som nämndes. Dessutom antar jag att batterier inte trivs superväl med det större temperatur omfånget som finns i Norrland..

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av m1ntos:

Räckvidden är ju betydligt sämre på elbilar i kallare klimat som nämndes. Dessutom antar jag att batterier inte trivs superväl med det större temperatur omfånget som finns i Norrland..

Det kommiska är om man ser co2 utsläpp i förhållande till co2 intag så är Norrland ett föredöme i världen. Hade alla bott som de i Norrland så hade vi ej haft någon klimatkris.
Så här ska man hårt straffbeskatta de som är bland i världens mest miljömedvetna. -De håller ner populationen och har mycket skogsmarker och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Räckvidden är ju betydligt sämre på elbilar i kallare klimat som nämndes. Dessutom antar jag att batterier inte trivs superväl med det större temperatur omfånget som finns i Norrland..

Elbilar har uppvärmning eller kylning på batteripacket och är helt omslutande.

Räckvidd blir dock sämre under riktigt kalla temperaturer men inget som märks till säg -5 grader Celsius.

Har Elmoped själv och har till och med fått bättre räckvidd på vintern mot sommaren.

Men en fossil bil drar också mer bränsle vid -20 grader Celsius så ingen skillnad på detta område enbart el du använder istället.

Eller menar du att du har samma förbrukning vid -20 grader som + 20 grader med din bil 😀

Du kommer kunna förvärma bilen via en app i telefonen och är den inpluggad samtidigt mister du inte massa energi.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0bz:

Jag hoppas du är medveten om att de flesta bruk och fabriker ligger på glesbygden. Varför ska människor tvingas urbaniseras bara för att du ser det som ett problem?

Det är helt enkelt inte sant. Det var inte ens sant på 40-talet. Det är i och intill större tätorter och städer det mesta finns.

Och det är ju folk i glesbygd som ser det som problem själva. De klagar på att samhällsservicen inte räcker till. Orsaken är för dålig befolkningstäthet. Genom att flytta till större tätorter kan servicen finnas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Elbilar har uppvärmning eller kylning på batteripacket och är helt omslutande.

Räckvidd blir dock sämre under riktigt kalla temperaturer men inget som märks till säg -5 grader Celsius.

Har Elmoped själv och har till och med fått bättre räckvidd på vintern mot sommaren.

Men en fossil bil drar också mer bränsle vid -20 grader Celsius så ingen skillnad på detta område enbart el du använder istället.

Eller menar du att du har samma förbrukning vid -20 grader som + 20 grader med din bil 😀

Du kommer kunna förvärma bilen via en app i telefonen och är den inpluggad samtidigt mister du inte massa energi.

"Elbilar har uppvärmning eller kylning på batteripacket och är helt omslutande.", den energin lär ju komma någonstans ifrån.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

"Elbilar har uppvärmning eller kylning på batteripacket och är helt omslutande.", den energin lär ju komma någonstans ifrån.

Självklart från eluttaget om bilen är inpluggat annars tar den energi från batteri packet för dom flesta vill förvärma kupé och lika med batteri på bilen vid körning på vintern.

Men som sagt är likadant med en bensinbil den drar mer bränsle vid -20 grader Celsius.

Dock slipper du vänta på arbetstemperatur på oljan och att smörjning ska ske vid en kallstart som kan vara förödande på förbränningsmotorer.

Elmotorer drar inte med dessa problem alls och sedan att det är helt tyst och mycket mindre delar som kan gå sönder, inga oljebyten , inga tändstift m.m

Det som är kul för mig som gillar teknik är att Elbilar har mer elektronik oftast med stora skärm för Gps, spel integrerade, Spotify, Google android , kunna ta emot sms direkt i displayen, Wifi och kunna dela hotspots.

Röstkommdon för bilens funktioner och blir hela tiden uppdaterad med nya funktioner över internet utan att behöva besöka återförsäljaren.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonas79:

Svenska subventionen på nya Elbilar är 60 000 Sek medans Norge drar bort momsen -25% på nya Elbilar därför tror jag dom sålt så bra där.

Har varit diskussion att dom borde höja beloppet på subventionen men inget som gått igenom.

Men förstår inte att alla klagar på China då hela världens företag som valt att tillverka där är med på dessa utsläpp.

Detta är något vi konsumenter bestämmer i yttersta valet för vi tittar på priset på produkten och lägsta pris köper konsumenten.

Pga detta måste tillverkning läggas där det är billigast att tillverka varan och detta har varit China senaste tiden.

Det är en del av förklaringen.
Men det är även så att Norge (och ävrn Danmark delvis) har väldigt mycket högre skatt på inköpspriset på bilar än vi har i Sverige. 100%prispåslag i skatt är inte ovanligt. Så nybilsköp är väldigt mycket dyrare där än här.
Även denna skatt slipper man i Norge på elbilar. Det här gör att elbilarna blir mycket mer prisvärda än i Sverige även om vi så skulle ta bort momsen på elbilar.
För att få till liknande effekt i Norge skulle vi antagligen behöva lägga till 80% skatt på nybilsköp på bensin/dieselbilar. Det här knaske inte är så dumt tänkt :). Men frågsn är väl vilka partier som kan tänkas våga lyfta ett sådant förslag. Det politiska parti som försöker det här riskerar att få opinionen mot sig och frågan är om uppsidan är så stor - alltså politiskt.
Men ja, jag hoppas på något sådant. Tror bara inte det kommer hända riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Självklart från eluttaget om bilen är inpluggat annars tar den energi från batteri packet för dom flesta vill förvärma kupé och lika med batteri på bilen vid körning på vintern.

Men som sagt är likadant med en bensinbil den drar mer bränsle vid -20 grader Celsius.

Dock slipper du vänta på arbetstemperatur på oljan och att smörjning ska ske vid en kallstart som kan vara förödande på förbränningsmotorer.

Elmotorer drar inte med dessa problem alls och sedan att det är helt tyst och mycket mindre delar som kan gå sönder, inga oljebyten , inga tändstift m.m

Det som är kul för mig som gillar teknik är att Elbilar har mer elektronik oftast med stora skärm för Gps, spel integrerade, Spotify, Google android , kunna ta emot sms direkt i displayen, Wifi och kunna dela hotspots.

Röstkommdon för bilens funktioner och blir hela tiden uppdaterad med nya funktioner över internet utan att behöva besöka återförsäljaren.

Polisen i England inköp var mycket lyckad: (ironi)
https://www.bytbil.com/nyheter/polisens-larm-vara-elbilar-var...

Det mesta som är nytt behöver tid att mogna, smartphones som man kunde surfa, skriva email och arbeta med kom till nördar runt 1997. Folk i allmänhet pratar om att första smartphone kom 2007 och runt 2012 kom bommen då alla ville ha. Min poäng är saker tar tid.
Elbilar har funnits i över 100år, men inte ens än idag har det kommit en elbil som ett bättre val för en glesbygdsbo som brukar köra 10-15år gammal bil.
Vissa förespråkar planerat åldrande och slit och släng beteende, visst kan detta vara bra för ekonomin. Men att använda slit och släng som ett argument för miljön, ja det är det bara de i riksdagen som nu kommer att göra med höjda bensinskatter.
Hade de i riksdagen fokuserat på miljön istället för hur vi ska få in mer skatter. Så hade de istället gjort inköp av nya elbilar billigare, mer utbyggnad för dem. Sedan underlättat för de med äldre bilar så man utnyttjar sin bil så länge som man kan.
Det har varit tal om rut, rot avdrag på cykel, varför inte införa samma sak på äldre bilar?

*edit*
Varför inför de inte mer sling och släng politik? Gamla tv, datorer, spisar, mikrovågsugnar, kylskåp, frysar, tvättmaskiner etc är ej bra för miljön. Om politikerna på olika sätt som lägga in planerad åldrande i styrkretsen på dessa maskiner enbart i sverige, så att folk tvingas byta dem oftare, så kommer det göra skitmycket för miljön globalt i världen.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

För jäkla dyrt. Klassfråga snart.

Skrivet av inquam:

Det är långt ifrån allt som är "ohållbart". Bostadspriserna om något är ett problem i svensk ekonomi. Om nya generationer som får jobb inte har råd att köpa boende och priserna ändå fortsätter öka i takter som vida överstiger taken på löneökningar så kan vi vara rätt säkra på att vi kommer slå i ett tak med konsekvenser för hela ekonomin.

Där, precis som med bränslefrågan, så är ett tidigt agerande med fokus på långsiktigt hållbara förändringar nyckeln. Men vi människor är duktiga på att ignorera annalkande problem innan det är för sent.

Om folk inte har råd att köpa sitt boende, då sjunker ju efterfrågan på köpelägenheter. Då kan ju priset på dem inte öka.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Det där är en graf som visar ca 22k år tillbaka i tiden, en helt orelevant tidsperiod för sammahanget.

Eftersom jag inte direkt känner någon plikt att framföra det uppenbara till okända människor så tar jag första bästa länk som går att hitta via google,
https://en.wikipedia.org/wiki/Geologic_temperature_record#/me...

Men du känner en enorm plikt och lust att delge dina konspiratoriska ideer?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Hörde någon som sa att man kunde köra 300 bilar ett år för samma utsläpp som de tillverkar ett Tesla batteri för. Vet något om det stämmer med utsläppen för batteri tillverkningen?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Som jag sa, det är effektbrist, dvs topparna vi inte klarar av, ens idag i värsta fall. Detta i det lilla området söder om dalaälven. Detta har gjort, som du säkert läst om, att inga nya företag eller infrastrukturprojekt kan godkännas för anslutning innan 2029 i tex Stockholm. Därför är det rätt ointressant att ens diskutera infrastrukturprojekt som höghastighets tåg då det inte finns el för att driva tågen. Samma gäller nuvarande utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm som kan bli stillastående i många år efter den färdigställts. Denna kostnad är givetvis enorm för landet då inflation inte uteblir trots avsaknad av nya jobb / skatteintäckter. Redan idag har vi negativ BNP / capita tillväxt, dvs att i medel får vi svenskar det sämre ställt för var år som går trots att vi befinner oss i högkonjunktur.

Vi klarar topparna ganska bra idag, vi har ett överskott som exporteras på mellan 10 och 22 TWh per år. Det är ju vinter nu, och det hra varit ganska vindstilla under delar av december, men fortfarande har vi inte importerat någon el alls utan exporterat. Däremot finns det en kapacitetsbrist i elnäten mellan norra och södra Sverige som kan komma att ställa till det vissa väldigt kalla nätter eller liknande. Det finns mycket intressant information på kontrollrummet.

Skrivet av cyklonen:

Inte den främsta, men det är faktiskt en ganska betydande anledning. Den främsta för mig, under de perioder jag haft möjlighet att cykelpendla.

Låter mer som en ursäkt. Jag är rätt bra på sådana själv, speciellt vintertid, men cykling är bra på alla sätt och vis och även om stölder är ett problem så går det ju att lösa. Köp bra lås, ta med cykeln hem, klaga på jobbet, bostadsrättsföreningen eller hos hyresvärden tills de fixar bra cykelrum, skaffa en försäkring.

Skrivet av AdtranZ:

Mina observationer vad gäller klimatdebatten i Sverige

1. Man vill höja skatten på bränsle, införa biltullar, höja parkeringar osv osv.
- Gör staten detta för att de tänker på klimatets bästa? eller gör man det för att få in mer på skatten?
- vart går alla dessa extra miljarder i skatt, planterar man nya träd? bygger man vattenkraft/vindkraft i länder där kolkraft är dominerande?

Den här frågan tyder på en missuppfattning om hela vårt politiska system. Varför skulle politikerna vilja ta in mer pengar än de behöver? Tror du att de får överskottet i bonus eller något? Det är inte så komplicerat, skatter används bland annat (och i detta fallet) för att påverka beteenden genom att göra det billigare med bättre alternativ eller ändrat konsumtionsmönster.

Citat:

2. Vad händer om man höjer bensinpriset till 20, 30, eller 50kr kommer plötsligt 100% av befolkningen sluta ta bilen? Nej troligen inte, Förutom landsbygd tänk en storstad som stockholm, tänk alla som bor i kranskommuner som Nacka, Haninge, Väsby, Huddinge, Nynäshamn osv osv
folk som bor i hus där det inte finns kollektivtrafik eller där kollektivtrafiken tar 1-2 timmar att ens ta sig till centrala stockholm enkelväg. För vissa individer blir det ett måste med bil.

Men även där det inte finns kollektivtrafik så kan man lösa saker om man har ett tillräckligt stort incitament att göra det. Jag pendlade tre mil, vilket inte är jättelångt men kollektivtrafiken sög så det räckte för reseavdrag och liknande, jag hade kunnat samåka med kollegor som bodde i närheten men gjorde inte det för kostnaden för resorna var inte tillräckligt stor för att frångå bekvämligheten med att åka själv i egen bil. Det finns också exempelvis pendelparkeringar vid busshållplatser och tågstationer.

Citat:

- Självklart kommer bilandet att minska om låt säga det kostar 50kr/l och det innebär bara att det blir en klassfråga, endast rika kommer ha lyxen och bekvämligheten att åka bil och inte blanda sig med pöbeln på bussar.

Men så är det ju redan. Bil är dyrt, således har inte fattiga bil, och de klarar sig i alla fall. Om bilåkandet blir dyrare så är det färre som har råd att ha bil och färre som har råd att använda sin bil hela tiden, men det är ju hela poängen med att höja skatten liksom. Sen är det förstås tråkigt eller orättvist att den som har gott om pengar bara kan köra på som vanligt, men så är det ju med det mesta liksom. Jag vet inte om någon form av inkomstbaserad bränsleskatt är en bra idé, om det hade funkat eller ens varit politiskt möjligt, men det hade i alla fall varit mer rättvist.

Citat:

3. Man skuldbelägger väldigt mycket bilägare för det ena och andra, men bilarna står nog för en stor del av landets ekonomi, men Vad händer om 50%, 80% eller 100% av befolkningen slutar åka bil? Vad tror ni händer med all skattebortfall och alla jobb som försvinner? Jobb inom Biltillverkning, Bilförsäljning, Bilverkstad, Rekond, Däck, Bensinstationer, Försäkring osv osv osv.

Vad som händer är att de hittar andra jobb. Det hände med stallpojkar när bilarna kom, väverskor när automatiska vävmaskiner kom, de som hämtade is från kalla områden när kylskåp och frysar kom, osv. Men att alla bilar skulle försvinna kommer inte att hända på väldigt länge, och befolkningen ökar ju fortfarande, så det lär nog inte vara ett så stort problem på ganska lång tid. Värre då med automatisering av diverse jobb, biltillverkningen är ju ett typexempel på en industri som blir allt mer automatiserad och där allt färre arbetar, men även försäkringsbranschen hör ju dit. Bensinstationer behöver egentligen inte anställda idag (mer än tankbilsföraren och kanske någon servicetekniker som tittar till stationen då och då), men de har ju det i de fall där macken också är en servicebutik.

Citat:

4. Låt anta att stor andel byter till Elbil, vad händer med all skattebortfall? självklart kommer staten reglera detta och hitta på nya skatter som kilometerskatt.

Jo, på något sätt ska man förstås finansiera infrastrukturen som bilarna kräver, och det enklaste är ju att beskatta just bilåkandet på något sätt. Övriga saker som dagens bensinskatt hjälper till med kanske man bör ta ut på andra sätt dock, men det är ju mer en politisk fråga och det gäller ju många skatter.

Citat:

5. Om man är allvarligt med miljö och klimat varför bygger man inte ut kommunala transporter mer kraftigt, fler tåg som når ut till kranskommuner och flera tåg/tunnelbanor som går som en ringled runt städer (som berlin) för att korta korta ner restider.

För att vi har politiker som inte vågar lägga pengar på saker, och när de väl försöker (som snabbjärnvägen som debatterats under den senaste tiden, eller varför inte västlänken här i Göteborg som var så hatad att ett nytt parti som bara var emot den fick typ 17% av rösterna i kommunalvalet) så får de extrema mängder kritik mot sitt "slöseri med skattepengar". Infrastruktur är nästan alltid en bra investering men kritiseras nästan alltid innan den är på plats. Öresundsbron exempelvis var ju ett jätteprojekt som debatterades och kritiserades något enormt, men idag är väl alla nöjda med bron. Samma med ölandsbron med flera. Hallandsåstunneln är ett undantag, men det berodde väl mest på att byggföretagen som skulle bygga den gjorde bort sig med nervgift.

Skrivet av r0bz:

Jag hoppas du är medveten om att de flesta bruk och fabriker ligger på glesbygden. Varför ska människor tvingas urbaniseras bara för att du ser det som ett problem?

Det gör de inte.

Skrivet av r0bz:

Tror du på allvar att det är hållbart med elbilar i Norrland?

Eftersom snittbilen inte går längre där än någon annanstans så är det ungefär lika hållbart som någon annanstans. Kanske mer eftersom fler har möjlighet att ladda sina elbilar på sin egen tomt, i sitt garage eller liknande där då fler bor i eget hus än i städer och så.

Skrivet av Jonas79:

Svenska subventionen på nya Elbilar är 60 000 Sek medans Norge drar bort momsen -25% på nya Elbilar därför tror jag dom sålt så bra där.

Har varit diskussion att dom borde höja beloppet på subventionen men inget som gått igenom.

Men förstår inte att alla klagar på China då hela världens företag som valt att tillverka där är med på dessa utsläpp.

Detta är något vi konsumenter bestämmer i yttersta valet för vi tittar på priset på produkten och lägsta pris köper konsumenten.

Pga detta måste tillverkning läggas där det är billigast att tillverka varan och detta har varit China senaste tiden.

Söderbäck har redan sagt det men det finns en stor skillnad mellan våra grannländer, Norge, Finland och Danmark, och oss när det gäller bilskatt och det är att de har en nybilsskatt på runt 100%. Alltså är det ganska lätt att sänka den för elbilar och därmed göra dem mer attraktiva. Vi har bara vanlig moms på 25% på nybilar, och visst kan man sänka den också men inte lika mycket. Därav elbilsbidrag och liknande, men de är ju ganska orättvisa egentligen på samma sätt som RUT-avdrag och liknande.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det kommiska är om man ser co2 utsläpp i förhållande till co2 intag så är Norrland ett föredöme i världen. Hade alla bott som de i Norrland så hade vi ej haft någon klimatkris.
Så här ska man hårt straffbeskatta de som är bland i världens mest miljömedvetna. -De håller ner populationen och har mycket skogsmarker och annat.

Stämmer inte alls, eller miljömedvetna vet jag inte men befolkningen är inte mer miljövänlig i glesbygd än i storstäder, tvärtom.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Stämmer inte alls, eller miljömedvetna vet jag inte men befolkningen är inte mer miljövänlig i glesbygd än i storstäder, tvärtom.

Det är svårt att se skogen för alla träd. Det första steget i miljötänket man ska göra är ej att skaffa barn. Om alla personer i välden väljer att hålla ner beståndet och bli lika glesbefolkat som i Norrland. Där de också väljer att ha kvar lika mycket skog. Så skulle vi idag inte ha någon klimatkris att tala om, inte mycket annat heller av ny teknik för den delen.

Nå poängen är att många på landsbygden har ett klimatpositivt påverkan på miljön. Och dessa personer ska nu straffbeskattas. Ge istället på de individer som inte har ett par hundra hektar skog och fråga hur har ni tänkt att ni ska klimatkompensera för era co2 utsläpp?
Ska man straffbeskatta någon för Co2 utsläpp så ska man inte hårdast beskatta de individer i landet som har mest positiv miljöpåverkan av alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är svårt att se skogen för alla träd. Det första steget i miljötänket man ska göra är ej att skaffa barn. Om alla personer i välden väljer att hålla ner beståndet och bli lika glesbefolkat som i Norrland. Där de också väljer att ha kvar lika mycket skog. Så skulle vi idag inte ha någon klimatkris att tala om, inte mycket annat heller av ny teknik för den delen.

Nå poängen är att många på landsbygden har ett klimatpositivt påverkan på miljön. Och dessa personer ska nu straffbeskattas. Ge istället på de individer som inte har ett par hundra hektar skog och fråga hur har ni tänkt att ni ska klimatkompensera för era co2 utsläpp?
Ska man straffbeskatta någon för Co2 utsläpp så ska man inte hårdast beskatta de individer i landet som har mest positiv miljöpåverkan av alla.

Vänta nu.. hur hur har dessa personer [som äger skog] en positiv klimatpåverkan? Hade inte skogen stått där ändå? Ska inte skogen avverkas och återplanteras för att till slut vara ungefär klimatneutral?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Självklart från eluttaget om bilen är inpluggat annars tar den energi från batteri packet för dom flesta vill förvärma kupé och lika med batteri på bilen vid körning på vintern.

Men som sagt är likadant med en bensinbil den drar mer bränsle vid -20 grader Celsius.

Dock slipper du vänta på arbetstemperatur på oljan och att smörjning ska ske vid en kallstart som kan vara förödande på förbränningsmotorer.

Elmotorer drar inte med dessa problem alls och sedan att det är helt tyst och mycket mindre delar som kan gå sönder, inga oljebyten , inga tändstift m.m

Det som är kul för mig som gillar teknik är att Elbilar har mer elektronik oftast med stora skärm för Gps, spel integrerade, Spotify, Google android , kunna ta emot sms direkt i displayen, Wifi och kunna dela hotspots.

Röstkommdon för bilens funktioner och blir hela tiden uppdaterad med nya funktioner över internet utan att behöva besöka återförsäljaren.

Nej nu behöver jag protestera här.

Verkningsgraden på en förbränningsmotor är kopplad till temperaturskillnaden vid kompression (närmare bestämt η=1-(T_innan_kompression/T_efter_kompression)), vilket gör att du kan köra högre laddtryck på en turbomotor eller utnyttja den lägre temperaturen till tunnare blandning på en sugmotor. Om du vet att motorn kommer att gå svalare kan du även kompensera med något högre kompression och på så sätt öka verkningsgraden ytterligare, men då är det sannolikt både enklare och billigare att montera ett justerbart överladdningssystem som en turbo med dumpventil.

Dessutom kan styrelektroniken köra aggressivare tändförställning vid storleksordningen 10% lägre temperatur (°K) eftersom knackningtendensen är starkt beroende av temperaturen på inkommande massan när inloppsventilerna stängs. Tidigare tändförställning ger bättre verkningsgrad eftersom det är både längre tid som gasexpansionen trycker ned kolven och högre tryck i början av explosionscykeln. Det kan låta som en liten skillnad men vi är tillbaka på samma gamla bana med temperaturskillnader; p*v=m*R*T (där R är specifika gaskonstanten) är inte att underskatta.

Kort sagt; förbränningsmotorer inte bara klarar lägre temperaturer, verkningsgraden ökar även drastiskt och särskilt på moderna turboladdade motorer med opportunistisk justering av tändförställning så att motorn precis inte knackar. Om din bil drar mer bränsle vid -20°C är det antingen en gammal bil, har trasig termostat eller så mäter du bara precis vid kallstart.

Beträffande elmotorer har även de lager som behöver smörjning, men de har ingen stor värmekälla som hjälper genom att sänka viskositeten. Naturligtvis kan du trycka in smörjmedel med lägre viskositet från början, men hur mår lagren då när det blir varmt? Något du kanske borde tänka på. Lager gillar att vara välsmorda och gå i ett smalt temperaturområde när det börjar gå fort (vilket också är anledningen till att sportbilar har lägre justerad varvtalsspärr innan de är varmkörda).

Elmotorer är naturligtvis roligare med avseende på effekt- och momentkurvor men just temperaturkänslighet jämfört med förbränningsmotorer är inte något att skylta med.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Vänta nu.. hur hur har dessa personer [som äger skog] en positiv klimatpåverkan? Hade inte skogen stått där ändå? Ska inte skogen avverkas och återplanteras för att till slut vara ungefär klimatneutral?

Folk i olika länder har gjort olika val, vissa länder har valt att föröka sig mer än oss och då ta bort naturmark för att bygga städer.

Vad som ska göras med skogen är upp till markägaren, där de i sverige väljer att plantera nytt. Många mindre samhällen i Norrrland kretsar runt skogsbruket utan dessa samhällen så skulle inte skogsbruket kunna bedrivas som det gör idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Hörde någon som sa att man kunde köra 300 bilar ett år för samma utsläpp som de tillverkar ett Tesla batteri för. Vet något om det stämmer med utsläppen för batteri tillverkningen?

Tesla har minskat Cobolt till 4% i sina Lithium batterier och har som mål att bli Cobolt fri.

Detta är betydligt lägre en mobiler, skruvdragare, surfplattor m.m.

Dock har Tesla betydligt större batteri såklart 62 Kw standard range och 75 Kw på Long range.

Gått enormt mycket rykten om batterierna och vet att 2012 låg Cobolt på ca 10% på Tesla batteri packet så 2019 är betydligt bättre på alla plan.

Oavsett så är Elbilar bättre på alla plan för bensin/diesel använder Cobolt vid tillverkning för att få bort svavel vid förbränningen så pumpas ut kobolt i luften via bensin/diesel bilar.

Batteri från Elbilar har idag 8 års garanti och klarar sig 10-12 år lätt enligt Tesla och kan sedan återvinnas.

Dom flesta taxi bilar mfl har kört enorma mil utan mycket degradering pga vattenkylning medans vissa gamla Nissan Leaf med helt passiva batterier har haft mest degradering pga överhettning.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk i olika länder har gjort olika val, vissa länder har valt att föröka sig mer än oss och då ta bort naturmark för att bygga städer.

Vad som ska göras med skogen är upp till markägaren, där de i sverige väljer att plantera nytt. Många mindre samhällen i Norrrland kretsar runt skogsbruket utan dessa samhällen så skulle inte skogsbruket kunna bedrivas som det gör idag.

Tycker det låter lite snett att använda skogsskövling för betesmark/odlingsmark/bebyggelse som referensfall... Naturtillståndet är ju att skogen står där den gör. Utan skogsbruket är det i princip vad som skulle hända här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vänta nu.. hur hur har dessa personer [som äger skog] en positiv klimatpåverkan? Hade inte skogen stått där ändå? Ska inte skogen avverkas och återplanteras för att till slut vara ungefär klimatneutral?

För att de som äger skog tar hand om skogen. En skog som sköts rätt består av stora friska träd som blir bra virke. Lagom avstånd mellan träden, skogen inspekteras efter stormar, parasiter utrotas innan de får fäste, etc.

En skog som får stå som den är riskerar att både bli övervuxen och bostad till skadedjur. Naturen kan ta hand om sig själv men jag ser inte varför vi ska undvika att hjälpa skogen?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

För att de som äger skog tar hand om skogen. En skog som sköts rätt består av stora friska träd som blir bra virke. Lagom avstånd mellan träden, skogen inspekteras efter stormar, parasiter utrotas innan de får fäste, etc.

En skog som får stå som den är riskerar att både bli övervuxen och bostad till skadedjur. Naturen kan ta hand om sig själv men jag ser inte varför vi ska undvika att hjälpa skogen?

Viktigt för att maximera det ekonomiska värdet, yes, men klimatpåverkan?

Edit: Jag försöker inte hävda att värdet ur ett CO2-perspektiv nödvändigtvis är noll, men är det måhända försumbart i sammanhanget? Det är en genuin fråga.