Hur får jag mina 3600mhz Venegance LPX att gå i 3600 på Ryzen?

Permalänk

Hur får jag mina 3600mhz Venegance LPX att gå i 3600 på Ryzen?

Har i dagarna bytt mobo o processor från Intel 6700K till Amd Ryzen 3900X med ett X570 Strix Gaming-F mobo. De klarade för övrigt 3733 i min gamla build

problemet är att mina minnen som följde med gamla builden vägrar att fungera annat än på auto (2666mhz).. ställer jag manuellt till 3600 eller D.O.C.H profilen eller vad det hette så startar datorn om i "safe mode"

Nog fan borde de väl klara 3600 bara sådär tycker man.. eller?

Kan det ha att göra med att jag satte ramstickorna i B1 och B2 istället för A1 och A2 för att slippa riva ner kylaren då jag beställt 2x8gb likadana minnen till för att ha 32gb

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

@westrandy:

Det ska inte ha någon betydelse vilken slot minnena sitter i.
Matade du bara in 3600Mhz och inget annat? Testa i så fall att mata in alla timings också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av westrandy:

Har i dagarna bytt mobo o processor från Intel 6700K till Amd Ryzen 3900X med ett X570 Strix Gaming-F mobo. De klarade för övrigt 3733 i min gamla build

problemet är att mina minnen som följde med gamla builden vägrar att fungera annat än på auto (2666mhz).. ställer jag manuellt till 3600 eller D.O.C.H profilen eller vad det hette så startar datorn om i "safe mode"

Nog fan borde de väl klara 3600 bara sådär tycker man.. eller?

Kan det ha att göra med att jag satte ramstickorna i B1 och B2 istället för A1 och A2 för att slippa riva ner kylaren då jag beställt 2x8gb likadana minnen till för att ha 32gb

Minnena ska sitta i A2 B2 enligt manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

aktivera XMP i bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Minnena ska sitta i A2 B2 enligt manualen.

Om han har två minnen monterade så ska de sitta i DIMM_A2 och DIMM_B2. Jag fattar det som han har köpt två nya minnen i tillägg till dem han har flyttat över från förra datorn och vill köra 8GBx4 @ 3600Mhz men kan ha förståt det fel.

Är du säker på att du har köpt minnen med samma CL?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Minnena ska sitta i A2 B2 enligt manualen.

Ja.. då är det i A1 resp B1 jag satte dem i för att slippa ta ner kylaren då jag snart får hem en uppsättning till..

men kan det påverka?

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Uppdatera till senaste bios

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

Ja.. då är det i A1 resp B1 jag satte dem i för att slippa ta ner kylaren då jag snart får hem en uppsättning till..

men kan det påverka?

Ja, det kan skapa problem vid boot om du kör minnen i fel DIMM-slot.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av westrandy:

Ja.. då är det i A1 resp B1 jag satte dem i för att slippa ta ner kylaren då jag snart får hem en uppsättning till..

men kan det påverka?

Jag vet inte hu kinkigt det moderkortet är men det kan nog påverka lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@kaptengrek: <

Har exakt samma dock har jag ej fått hem dem får de andra 2 på fredag .. men cpu-kylaren går över minnes slotten längst in därför satte jag ett av minnena där o den andra i nr 3 innifrån cpun sett, för slippa montera om den.. (man klarade ju inte hålla sig med att sätta ihop sakerna till fredag

Undrar om nån vet om detta kan påverka o detta " problem" försvinner då jag har fått hem de andra 2 på fredag o pluggat i alla 4

XMP finns för övrigt inte men kan välja D.O.C.P då ställs de på 3600-18-22-22-42 @ 1.35v men då vägrar den starta

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

XMP finns väl inte i ASUS moderkort för Ryzen, utan då heter det DOCP. Pga rättigheter som Intel äger eller nåt sånt.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Kort sagt är XMP Intel baserat och det är därför du inte har det som val då du kör en AMD-processor på Asusmoderkort. Som du säger så ska du göra en D.O.C.P (Direct Over Clock Profile) vilket är Asus motsvarighet för AMD-processorer.

Tror fortfarande du inte kan boota för att du monterat minnena i fel minnesplatser. Nu kör du dual channel med ett minne på två olika kanaler. Kollade google lite snabbt och verkade vara fler som haft liknande problem när de monterat minnen på det sättet.

Permalänk

Finns minnena med på listan över godkända minnen till moderkortet?

Permalänk
Medlem

Minnen i fel slots kan definitivt skapa problem. Har du kollat qvl listan om dessa minnen finns med? Och om dom finns med, stödjer moderkortet 4 moduler av dessa minnen? för annars kommer du inte heller kunna köra full fart på dom.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

@walkiii:

minnena finns med ja..

jag får helt enkelt vänta tills fredag o köra 2666mhz till dess , har ej kylpasta nog att montera av kylaren o på igen 2 ggr

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

@walkiii:

minnena finns med ja..

jag får helt enkelt vänta tills fredag o köra 2666mhz till dess , har ej kylpasta nog att montera av kylaren o på igen 2 ggr

Finns dom även listade att du kan köra 4st moduler? För det är långt ifrån alla som klarar av det.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

läste lite mer i qvc listan.. står mina minnen dock v3.31 vad det nu innebär? beteckningen är annars densamma..

såg även att använda 4 slots inte funka i 3600 mhz utan endast i 2800 ,verkar fattigt på amd o minnesfronten jämfört med intel som man e van vid... ångrar nästan man köpte amd , så nu har man köpt på sig en bunke minnen i onödan..

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

läste lite mer i qvc listan.. står mina minnen dock v3.31 vad det nu innebär? beteckningen är annars densamma..

såg även att använda 4 slots inte funka i 3600 mhz utan endast i 2800 ,verkar fattigt på amd o minnesfronten jämfört med intel som man e van vid... ångrar nästan man köpte amd , så nu har man köpt på sig en bunke minnen i onödan..

Gäller ju att kolla upp saker innan man köper dem, LPX är antagligen det sämsta kittet man kan köpa för valfri AMD-processor.

Finns QVL, bara gå efter dem och angående olika versioner på vilket LPX-kit som helst = helt olika chip och kompatibilitet på dem.

Permalänk

@GuuFi:

jo de skulle man kanske men man e van vid intel som sväljer de man stoppar i den typ.. och i 4 slots

De nya jag köpte ska iallafall vara för ryzen tror jag då det stod "Venegance 3600mhz for AMD Ryzen" men arftikelnr e ändå exakt samma så man kan ju tycka de kunde döpt dem till nått annat..

För övrigt enligt qvc listan e 2800mhz max om man vill ha i 4 stickor oavsett val av märke, det tycker jag e ganska kasst

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

Skicka fullständig beteckning på minnena du har köpt och dem du har sedan tidigare. Det är ju vilka minnen du använder som avgör hur högt de kan gå snarare än moderkort och processor. ROG STRIX X570-F GAMING kan ju köra 32GB(8GB*4) enligt DDR4 4000 Qualified Vendors List (QVL). Alltså 32GB upp till 4000Mhz CL 19-23-23-45 1.35V.

Har du beställt minnen som du inte är nöjd med så kan du ju bara skicka tillbaka dem på öppet köp, sälja dina nuvarande på marknaden och köpa minnen med högre kvalité som går i önskad frekvens och timing?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@kaptengrek:

Jag kan köra dem i 3400 efter lite meckande .. skickar väl tillbaka LPX minnena jag beställde då de ändå inte verka funka me 4 slots..

o ska jag bara sätta in 2 moduler kan jag ta lite dyrare minnen då ingen kylare är ivägen så länge jag håller mig till 2 moduler

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem

@tBiorrith: Det har betydelse i villka slots dom sitter. Hade mina i "fel" slots och dom vägrade helt all överklockning.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem men med mina 3200mhz minnen, jag har alltid haft Intel tills AMD släppte ryzen senaste och jag passade på att köpa 3600. Problemet som du beskriver har jag haft sedan dagarna innan nyår. Jag kunde inte boota i 3200mhz med D.C.O.H, jag blev galen jag testade med olika timings och trodde till slut att jag hade fått dåliga minnen.

Mitt sista försök var att byta slots på mina minnen enligt manual(Aldrig tänkt eller gjort detta med Intel). Wips funkade allt som det skulle, kunde boota med 3200mhz utan problem.

Jag har samma Mobo som du. Jag lyckades byta dessa med en bequiet pro rock 4 testa ta bort ena fläktet och få ut minnen på det sättet.

Permalänk
Medlem

Vilken topologi moderkortet har för minnena är avgörande hur bra det kommer gå med 4 sticks. Se buildzoids video på YT.

Sen har man fel topologi så bör man inte köra 4 sticks utan 2.

Och ja det har betydelse av denna anledning vilka slots man väljer.

Vad göra: Sätt i minnena i a1/b1 först och pröva få upp dom med lösa timings så högt de går. Sen byter du slots a2/b2 och gör samma sak. Då vet du vilka slots du ska använda som ger bäst resultat. Når du inte ditt önskade resultat så får du skylla på moderkortets kvalité.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Uppgradera BIOS om du inte gjort det. Minneskompabilitet förbättras ofta löpande.

Jag installerade ett X570-system i mellandagarna, BIOS ur kartong var från 13/6, alltså innan Ryzen 3000-processorerna släpptes. Mina minnen gick på 2133 MT/s på det BIOSet men efter uppgradering var 3600 MT/s inget problem.

Permalänk
Medlem

Nyare bios kan även försämra överklockning så man bör provköra stock bios vs nyaste. Inte anta nyaste är bäst

Hur som haver så är det en trial&error process Går inte säga vilket som är bäst då olika moderkort (och minnen) presterar olika.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

3600 funkade klockrent för mig med mina fyra G.skill stickor på det moderkortet direkt ur kartongen. Förhoppningsvis får du snurr på det när minnena sitter på rätt platser.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB