Iobit. Vad sägs om det? (Driver-booster i första hand)

Permalänk
Medlem

Iobit. Vad sägs om det? (Driver-booster i första hand)

Pratade med en vän om att hålla drivrutiner uppdaterade i datorn och han konstaterade han använder Iobits produkter själv, han har köpt https://www.iobit.com/sv/advanced-systemcare-antivirus.php själv och den ska "hjälpa" honom hålla datorn uppdaterad.

Han rekommenderade mig att använda gratisversionen av den eller att använda https://www.iobit.com/sv/driver-booster.php för drivrutinerna endast.

Vad säger ni om produkterna?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Pratade med en vän om att hålla drivrutiner uppdaterade i datorn och han konstaterade han använder Iobits produkter själv, han har köpt https://www.iobit.com/sv/advanced-systemcare-antivirus.php själv och den ska "hjälpa" honom hålla datorn uppdaterad.

Han rekommenderade mig att använda gratisversionen av den eller att använda https://www.iobit.com/sv/driver-booster.php för drivrutinerna endast.

Vad säger ni om produkterna?

Windows Update sköter det mesta. Varför måste du ha det absolut senaste av alla drivrutiner så länge det fungerar bra?

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

De flesta driveruppdateringsprogram är totalt onödiga eller rena bluffar, win update kommer att sköta det mesta alldeles utmärkt och det enda som du kanske ska uppdatera själv utöver det är grafikdrivrutinen om du spelar nya spel.

stavfel
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Pratade med en vän om att hålla drivrutiner uppdaterade i datorn och han konstaterade han använder Iobits produkter själv, han har köpt https://www.iobit.com/sv/advanced-systemcare-antivirus.php själv och den ska "hjälpa" honom hålla datorn uppdaterad.

Han rekommenderade mig att använda gratisversionen av den eller att använda https://www.iobit.com/sv/driver-booster.php för drivrutinerna endast.

Vad säger ni om produkterna?

Jag använder mig av driver booster pro och jag får förslag av uppdateringar hela tiden. Väldigt irriterande. Plus som en annan person
nämnde så behövs inte alla uppdateringar, det räcker med de som erbjuds när du uppdaterar windows och i vissa fall kan du ladda ner de uppdateringar du behöver manuellt. Det jag använder mest är de verktyg som erbjuds som räddningscenter etc.

Om du ska ha någon av iobits produkter rekommenderar jag advanced system care (gratis), malware fighter (pro), smart defrag (gratis) och uninstaller (gratis).

Permalänk
Medlem

Kör Driver Booster Pro här sedan något år och tycker att det fungerar bra.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Kör också driver booster, fungerar bra får inga onödiga popups, brukar köra vid en nyinstallation efter att windows update har kört 100% sen sporadiskt/sällan.

Permalänk
Medlem

Onödigt program för nördar som vi, vi vet ofta vad och vilken uppdatering vi vill ha och behöver, dessutom sköter windows update det mesta som redan sagts.
Men deras andra produkter kan säkert vara bra eller hela paket för okunniga personer så slipper dom fundera och mecka själv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusC:

Windows Update sköter det mesta. Varför måste du ha det absolut senaste av alla drivrutiner så länge det fungerar bra?

Datorn stänger av och startar om mer regelbundet nu med "Kernel Power ID 41". Fick rådet av en igår (hängt ihop sen swgtiden) om att använda Iobit för att ha allt uppdaterat i datorn. Ville fråga här om vad ni anser om produkterna.

Skrivet av mrqaffe:

De flesta driveruppdateringsprogram är totalt onödiga eller rena bluffar, win update kommer att sköta det mesta alldeles utmärkt och det enda som du kanske ska uppdatera själv utöver det är grafikdrivrutinen om du spelar nya spel.

Kör Windows Update manuellt som ren rutin varje gång jag knäpper på datorn, är där något så låter jag det installeras. Likaså med Nvidia om den påpekar att det finns nya drivisar. Väljer då att bocka i att den gör "ren installation" (eller vad det heter).

Skrivet av olov_92:

Jag använder mig av driver booster pro och jag får förslag av uppdateringar hela tiden. Väldigt irriterande. Plus som en annan person
nämnde så behövs inte alla uppdateringar, det räcker med de som erbjuds när du uppdaterar windows och i vissa fall kan du ladda ner de uppdateringar du behöver manuellt. Det jag använder mest är de verktyg som erbjuds som räddningscenter etc.

Om du ska ha någon av iobits produkter rekommenderar jag advanced system care (gratis), malware fighter (pro), smart defrag (gratis) och uninstaller (gratis).

"Malware Fighter" t.ex, kan den hamna i konflikt med Kaspersky?

Skrivet av Valonen:

Kör Driver Booster Pro här sedan något år och tycker att det fungerar bra.

Skrivet av lappen81:

Kör också driver booster, fungerar bra får inga onödiga popups, brukar köra vid en nyinstallation efter att windows update har kört 100% sen sporadiskt/sällan.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Onödigt program för nördar som vi, vi vet ofta vad och vilken uppdatering vi vill ha och behöver, dessutom sköter windows update det mesta som redan sagts.
Men deras andra produkter kan säkert vara bra eller hela paket för okunniga personer så slipper dom fundera och mecka själv.

Jag är så fruktansvärt okunnig om datorer att ni anar inte. Ändå hänger jag här.

Tacksam för svar och med svaren givna här är jag ännu mer fundersam. Dum tanke, drar Iobit ner mjukvara från de "riktiga" siterna eller hur fungerar det? Finns det risk att den tar ner "mjukvara" som kan vara skadlig? (Generell och flummig fråga!)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Dra ner från iobits egna sida, skall inte vara några problem. Du ser om det behövs instelleras några drivers, Låter dock inte som att det är ditt problem.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Datorn stänger av och startar om mer regelbundet nu med "Kernel Power ID 41". Fick rådet av en igår (hängt ihop sen swgtiden) om att använda Iobit för att ha allt uppdaterat i datorn. Ville fråga här om vad ni anser om produkterna.

Kör Windows Update manuellt som ren rutin varje gång jag knäpper på datorn, är där något så låter jag det installeras. Likaså med Nvidia om den påpekar att det finns nya drivisar. Väljer då att bocka i att den gör "ren installation" (eller vad det heter).

"Malware Fighter" t.ex, kan den hamna i konflikt med Kaspersky?

Jag är så fruktansvärt okunnig om datorer att ni anar inte. Ändå hänger jag här.

Tacksam för svar och med svaren givna här är jag ännu mer fundersam. Dum tanke, drar Iobit ner mjukvara från de "riktiga" siterna eller hur fungerar det? Finns det risk att den tar ner "mjukvara" som kan vara skadlig? (Generell och flummig fråga!)

Vad jag vet tar de ner uppdateringar och drivers från företagets egna sida. ända problem jag har haft är att ibland går det inte att uppdatera vissa drivers eller program. Oftast beror detta på att ett annat program fattas.

Jag har aldrig själv använt mig av kaspersky så jag vet inte om det stör ut varandra. prova och se... i värsta fall får du avinstallera malware fighter om det inte funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tacksam för svar och med svaren givna här är jag ännu mer fundersam. Dum tanke, drar Iobit ner mjukvara från de "riktiga" siterna eller hur fungerar det? Finns det risk att den tar ner "mjukvara" som kan vara skadlig? (Generell och flummig fråga!)

https://www.iobit.com/en/pressroom-driver-booster-7--armed-wi...
Ja från dom riktiga siterna, men sparas i deras egna databas: "All downloaded drivers come from the official manufacturers’ websites and have passed both WHQL and IObit test for ensuring security and authority."

Risker finns överallt / men om dom stoppar in annan skadlig "mjukvara" än officiella drivrutiner i sin databas så skadar det deras varumärke, vilket dom bör vara måna av att skydda. Officiella drivrutiner kan ju också vara en risk/skadlig, introducera nya problem men det har ingenting med iobits programvara att göra/den gör det bara lite lättare att hitta/ta hem, för min del strulade datorn valde då att gå den här vägen för att utesluta + uppdatering av bios och firmware för SSD och moderkort som görs manuellt på sidan om/ har valt att fortsätta med iobits trots att allt fungerar.

Permalänk
Medlem

Köpte HP Pavilion TG01-2814no för ett antal veckor sen.
Har haft problem med att wifi kopplar ner, Bose qc35 och xbox kontroll inte fungerade som de skulle.
Testade först att uppdatera drivrutinerna med HP:s egna uppdateringsprogram, vilket inte löste problemet.
Provade sen driver booster, och förvånande nog så har det funkat bra sen dess. Tänkte annars att HP:s egna program borde vara bäst..