Permalänk
Medlem

ROON mediaserver

Hej, behöver komponentråd, moderkort, processor, minne mm till en ROON mediaserver. Jag har ett mATX chassie med PSU så det är begränsningen. Föredrar Intel CPU, ROON jobbar tajt med dem. Ingen spelvärsting alltså men det skall inte vara för lamt heller. Prisvärda robusta mellanklassprylar, många SATA-portar, ingen wifi eller andra bells and wistles behövs, ej heller avancerad grafik. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen kanske?
Lista från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-9700 (3 590 kr hos Dustin)
Moderkort: GIGABYTE Z390M Gaming (1 630 kr hos Dustin)
RAM: G.Skill Aegis 3000MHz 2x8GB (767 kr hos Komplett)
SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD (1 349 kr hos Webhallen)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (398 kr hos NetOnNet)
Summa: 7 734 kr

Permalänk
Medlem

Tack så hjärtligt, det ser ut som en bra setup. Jag gjorde en liten egen sökning och hittade något Asrock moderkort, minns ej vilket nu men detta ser ut att ha bra rekommendationer och specs. Jag har för mej att jag nöjde mej med en i5 i den övre regionen. Det var länge sedan jag byggde datorer så jag undrar hur man bäst gör nuförtiden med disk och lagring, kör en separat systemdisk och ett separat raidat SSD-pack på några Tb eller slår man ihop system och lagring? Jag tänkte om jag skulle nöja mej med 500 G system?

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen en så pass kraftfull dator för ROON? De rekommenderar själva en i3, 4GB RAM och SSD som bootdisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag tog och testinstallerade på en gammal i7-burk som kör mot en filserver med ca 5 gb musikfiler. När scanningen drar igång så gick cpu:n med 85-95%.

Roon är hyfsat resursintensivt, det är byggt så att det hela tiden analyserar biblioteket för bästa användarupplevelse i gränssnittet.

Det finns en till länk på sidan du förmodligen läste: https://community.roonlabs.com/t/suggested-hardware/90/20?u=b...

Skickades från m.sweclockers.com