Den stora Xbox One-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

[quote postid="18216306" userid="5930" name="anders190"
Nu utökade Microsoft Game Pass för PC också, vilket är vad jag idag enbart använder. Så mycket spel jag inte behöver köpa då de ingår i tjänsten. Att lämna Game Pass kommer bli svårt för mig, men kommer hända om(/när( tjänsten blir dålig. Men så här långt finns inget alternativ.

[/quote]

Tjo, var hittar man appen för att installera Win10 (xbox one) spel?

Du kan inte köra XB1-spel på din PC, eller PC-spel på din Xbox. Det fungerar inte riktigt så (skiljer en del i både hårdvara och OS, även om de bygger på vissa gemensamma komponenter).

Däremot så finns ibland samma spel för både Xbox och för PC (med W10).

Microsoft har även lite olika tjänster (Game Pass) som du kan betala en hyra för varje månad som låter dig spela de spel som ingår där för en viss plattform (eller flera).

För endast PC och 45 kr/månaden så finns den tjänsten Anders talar om i beta här:
https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass/pc-games
Appen för PC finns sedan här: https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-app

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candyraver:

Tjo, var hittar man appen för att installera Win10 (xbox one) spel?

De spel som ingår i GamePass för Windows finns i Microsoft Store som redan är installerat med Windows 10. Sen finns det en XBox-app med information, rekommendationer, administration av Xbox-konsolen och liknande men den är inte nödvändig för att spela på datorn.

Permalänk
Skrivet av Jallle:

1 månad guld trial - säg upp och ev få en extra månad. Säg upp igen.
12 månader - säg upp, få en extra månad och säg upp igen.
12 månader - säg upp, få en extra månad och säg upp igen.
3 månader gamepass ultimate - säg upp igen.

Borde sluta på 30-31 månader om de fortfarande ger en extra månad vid uppsägning.

Nu hoppade även jag på detta game pass-upplägg. Köpte 12 + 1 + 12 +1 månader Gold (som jag ändå hade köpt i vilket fall som helst) som sedan omvandlades till game pass ultimate för 10 kr.

Antar att hela affärsidén är att jag ska vänja mig vid tjänsten och inte kunna vara utan den när perioden väl löper ut. Tyvärr är väl risken att de också blir på det viset. Men den dagen den sorgen......

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baradet Funkar:

Nu hoppade även jag på detta game pass-upplägg. Köpte 12 + 1 + 12 +1 månader Gold (som jag ändå hade köpt i vilket fall som helst) som sedan omvandlades till game pass ultimate för 10 kr.

Antar att hela affärsidén är att jag ska vänja mig vid tjänsten och inte kunna vara utan den när perioden väl löper ut. Tyvärr är väl risken att de också blir på det viset. Men den dagen den sorgen......

Det ökar också chansen att du väljer xbox nästa generation. Den ska ju komma mitt i ditt avtal typ så det är ju ett ganska starkt incitament.

Permalänk
Medlem

Vilken ssd ska jag köpa till min Xbox one x? Behöver få den snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poza:

Vilken ssd ska jag köpa till min Xbox one x? Behöver få den snabbare.

Om du skall ansluta den via USB så vilken som helst.
Den om passar dig.

Själv använder jag en Samsung EVO 850 1TB i ett kabinett.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: så bättre att köra extern än intern?
Blir samma speed?
Måste iväg och köpa en imorgon så att det går att spela Path of Exile bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poza:

@iller: så bättre att köra extern än intern?
Blir samma speed?
Måste iväg och köpa en imorgon så att det går att spela Path of Exile bättre

Att sprätta upp Xbox One för att ansluta en SSD som officiellt inte stöds är inte för vem som helst att göra.
Så anslut externt om du inte vill förlora all form av garanti eller riskera bli bannad av Microsoft.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

@iller: aha, så pass jobbigt
Ska köpa imorgon så tack för svaret, nu är det letandet med mest prisvärda

Permalänk
Avstängd

@Poza: SSD på en konsol idag är ganska bortkastat. Man tjänar inte mycket laddningstid eller så då gränssnitten inte hänger med ändå liksom. För samma pengar som en 500GB SSD får du ju lätt en 4TB extern disk som också snabbar upp laddning och liknande med nästan lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@Poza: SSD på en konsol idag är ganska bortkastat. Man tjänar inte mycket laddningstid eller så då gränssnitten inte hänger med ändå liksom. För samma pengar som en 500GB SSD får du ju lätt en 4TB extern disk som också snabbar upp laddning och liknande med nästan lika mycket.

Jag går aldrig tillbaka till vanlig HDD efter att ha givit min PS4PRO och XBOX One X en SSD.

Men du har rätt i en sak. Det är inte fantastisk förbättring.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

En sak som jag inte riktigt förstår, kampanjen gäller endast de 3 fösta månaderna därefter debiteras man 135 kr per månad. Men om du har Xbox live gold för 24 månader och köper denna kampanj för 10 kr och säger upp det så få man behålla game pass ultimate för hela den period som man har xbox live gold?

Skrivet av Baradet Funkar:

Nu hoppade även jag på detta game pass-upplägg. Köpte 12 + 1 + 12 +1 månader Gold (som jag ändå hade köpt i vilket fall som helst) som sedan omvandlades till game pass ultimate för 10 kr.

Antar att hela affärsidén är att jag ska vänja mig vid tjänsten och inte kunna vara utan den när perioden väl löper ut. Tyvärr är väl risken att de också blir på det viset. Men den dagen den sorgen......

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iller:

Jag går aldrig tillbaka till vanlig HDD efter att ha givit min PS4PRO och XBOX One X en SSD.

Men du har rätt i en sak. Det är inte fantastisk förbättring.

Nej det är förstås en trevlig uppgradering, men skillnaden är ju väldigt långt ifrån hur det är på en PC liksom, även om det förstås är en skillnad. Men även en vanlig extern disk gör ju också viss skillnad, mycket sannolikt för att systemet fortfarande körs från den interna disken så man sprider ut lasten lite, men också för att den interna disken är rätt långsam (sen kan det vara så att X har en snabbare intern disk än S och releaseversionen så vinsten där är kanske inte lika stor).

Hade jag typ spelat några få spel så hade jag nog kört på en SSD men jag vill gärna ha spel installerade så jag inte behöver ladda ner dem när jag väl känner för att spela dem. Som det ser ut i dagsläget har jag väl ungefär 1,5 TB ledigt av 4. Jag hade ju kunnat ta bort lite fler spel som jag spelar mer sällan och klarat mig med en mindre extern disk men SSD:er är fortfarande bra dyra över 500GB-1TB någonstans, och externa SSD:er än mer så.

Hittade någon som gjort en mer noggrann jämförelse mellan den interna disken och en SSD i alla fall: https://www.gamersnexus.net/guides/3253-xbox-one-x-external-s...

Permalänk
Medlem

@snajk: Har man pengarna så.

Köpte först en SSHD vilket gjorde saken bättre ett tag. Men för varje nytt spel irriterade jag mig på att det tog tid innan spelen blev snabbare.

Dessutom blev spelen större och större vilket innebar att de 32GB SSD cache inte räckte.

Så utvärderade med en SSD som jag hade liggandes.
När texturer som skulle ladda on the fly kom nästan direkt istället för en ful ruta och man sparade några sekunder här och där var det ingen tvekan för mig.

Därför fick alla mina konsoler en SSD.

1TB räcker till Xbox One med tanke på den har intern disk där man kan spara mindre viktiga spel.
Och jag ser inte problemet med att radera spel jag inte spelat på 6 månader till ett år.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

En sak som jag inte riktigt förstår, kampanjen gäller endast de 3 fösta månaderna därefter debiteras man 135 kr per månad. Men om du har Xbox live gold för 24 månader och köper denna kampanj för 10 kr och säger upp det så få man behålla game pass ultimate för hela den period som man har xbox live gold?

Har du tex 24 månaders giltighetstid som är aktiv för Gold och sedan väljer att nyttja 3 månader Ultimate för 10 kr så får du 24+3 månader Ultimate direkt, dvs totalt 27 månader. Du kan max utnyttja detta för 36 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@snajk: Har man pengarna så.
1TB räcker till Xbox One med tanke på den har intern disk där man kan spara mindre viktiga spel.
Och jag ser inte problemet med att radera spel jag inte spelat på 6 månader till ett år.

Själv har jag snart fyllt en 4TB, tror jag låg på 95% fyllnadsgrad. Då gillar jag att ladda ner många, nästan de flesta gamepass-spel. Gillar att ha det installerat och klart ifall jag vill spela det.

Igår fick jag lust att spela ett spel jag hade på skiva, installationen tog 40 min, jag hade redan tröttnat på att vänta och börjat spela ett annat spel innan den hade installerat klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Angående laddtider så provade jag med Forza Horizon 4 på min One S.

Inbyggda hårddisken på 500GB (original) - 1:04 till introt med Senna'n. Färdigladdat vid 3:14.

Med SSD via USB3 - 40 sekunder till introt med Senna'n och färdigladdat efter 1:20.

Köpte ett USB3-kabinett från Amazon och satte en gammal Samsung jag tidigare haft i min stationära dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

En sak som jag inte riktigt förstår, kampanjen gäller endast de 3 fösta månaderna därefter debiteras man 135 kr per månad. Men om du har Xbox live gold för 24 månader och köper denna kampanj för 10 kr och säger upp det så få man behålla game pass ultimate för hela den period som man har xbox live gold?

Skrivet av Xophile:

Har du tex 24 månaders giltighetstid som är aktiv för Gold och sedan väljer att nyttja 3 månader Ultimate för 10 kr så får du 24+3 månader Ultimate direkt, dvs totalt 27 månader. Du kan max utnyttja detta för 36 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

När man köpt en månads Ultimate framgår det att all tid i Gold man har kvar har omvandlats till Ultimate. I mitt fall står det under Hantera prenumerationer på mitt microsoftkonto att nästa debitering sker våren 2022 eftersom det var så lång tid som jag hade förbetalat för Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evian:

Angående laddtider så provade jag med Forza Horizon 4 på min One S.

Inbyggda hårddisken på 500GB (original) - 1:04 till introt med Senna'n. Färdigladdat vid 3:14.

Med SSD via USB3 - 40 sekunder till introt med Senna'n och färdigladdat efter 1:20.

Köpte ett USB3-kabinett från Amazon och satte en gammal Samsung jag tidigare haft i min stationära dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske en dum fråga men bestämmer Xboxen själv vad som landar på den interna disken vs en extern hdd/SSD? Eller går det att styra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Kanske en dum fråga men bestämmer Xboxen själv vad som landar på den interna disken vs en extern hdd/SSD? Eller går det att styra?

Man kan välja. Man kan även flytta spelen från extern till intern och tvärtom. Så gör du fel behöver du inte ladda ner det igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Gta 5 finns nu på gamepass!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Gta 5 finns nu på gamepass!

Skickades från m.sweclockers.com

mm. jag köpte det för typ 3 dagar sen, blev lite bitter

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

mm. jag köpte det för typ 3 dagar sen, blev lite bitter

Samma här😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Oj jag upptäckte en ny sak, om ni har en nyare samsung tv så kan ni styra dashboarden på xboxen med samsung eran fjärrkontrollen, tex fungerar det att navigera till netflix appen och gå in och starta en film, vet dock inte hur mycket nytta man har av funktionen men jag tyckte att det var rätt fräckt.

Upptäckte det när jag google lite efter ett annat fenomen som inträffat sedan jag bytte tv, det är nämligen som så att min xbox har en tendens att starta varje gång jag startar tv:n och det är lite störande eftersom jag inte alltid tänkt att använda xboxen.

Permalänk
Medlem

Ang externa hårddiskar m.m. Bråkar om utrymmet med grabben nu på vårat One x, 1 tb räcker inte långt, så det blir att sålla hela tiden, och han vägrar ta bort sina 10+ legospel

Tänkte först på en vanlig mekanisk extern, är det lika snabb eller snabbare än den inbyggda? Har för mig att jag har läst det någon gång. Vilken kan ni rekommendera om man ska gå på budgetalternativen?

Känns som man får en relativt liten extern ssd för under 1000kr.

Edit: Kan detta vara något? https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@saigon: En extern USB C-disk blir ungefär lika snabb som den interna disken. One X äter ju diskutrymme med 4k-texturer, till min släppte jag tanken på SSD och valde en vanlig hårddisk på 4 TB så att ett gäng spel kan ligga installerade.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd

Jag funderade lite på en SSD men valde en 5 GB konventionell disk istället.

Kör en One S och är starkt tilltalad av Series X. Jag har lite funderingar på om det skulle vara värt att skaffa en One X men med Series X på ingående känns det mest logiskt att invänta den då jag trots allt känner logiskt att steget från S till Series X är klart större.

Måste slänga in en direkt fråga:

Är det någon här som testat att köra en Xbox som mediaserver med antingen Kodi eller Plex?

Jag syftar på att koppla in en mediadisk till den och sedan sätta upp t.ex en Plex-server.

Permalänk

Jag kör en extern SSD på 256GB (tog vad jag hade) och har även en 2TB vanligt extern till mitt xbox. Kör dom "viktigaste" spelen på SSD, sen allt annat på min andra externa. Inget på interna
Har bara spel installerade som jag spelar "ibland", blir jag sugen på ngt annat så tar det inte överdrivet lång tid att ladda ner^^

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppLocker:

Jag funderade lite på en SSD men valde en 5 GB konventionell disk istället.

Kör en One S och är starkt tilltalad av Series X. Jag har lite funderingar på om det skulle vara värt att skaffa en One X men med Series X på ingående känns det mest logiskt att invänta den då jag trots allt känner logiskt att steget från S till Series X är klart större.

Måste slänga in en direkt fråga:

Är det någon här som testat att köra en Xbox som mediaserver med antingen Kodi eller Plex?

Jag syftar på att koppla in en mediadisk till den och sedan sätta upp t.ex en Plex-server.

UWP-versionen av Plex är bara klient, inte server. Men du bör kunna använda Kodi och DLNA/UPnP. Har inte testat men ser ingen anledning till att det inte skulle funka så länge det även går att använda en extern disk som mediakälla på en Xbox och att man kommer åt den från Kodi.

Permalänk
Avstängd

@merdique: Jag kollade lite på det och det verkar som att Kodi inte kan nå en extern hårddisk. Får testa dock med att koppla in en av mina diskar.

Annars är alternativet en liten mini-PC i stil med en Beelink BT-3X Pro som får agera mediaserver.