2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Haha du är rolig du.

Vet du vilka största mottagarna är?

Göteborg
Malmö
Eskilstuna
Botkyrka
Södertälje

Verkligen glesbygds kommuner ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Hur ser det ut om man tittar på kr per invånare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Personligen tycker jag att bensin är en av få saker som är lite för billigt idag. Jag vet inte hur det är för er men för mig är inte bensin mer än ca 1/3 av totala kostnaden för bilen. Får två tankar bensin till priset av en månads parkering utomhus på gatan.

Jag tror att man måste upp i summor där bensinkostnaden är mer än 50% av totala kostnaden för bilägandet (skatt, försäkring, service, reparationer, bensin, värdeminskning/leasing, parkering). Det är väl ofta därför folk på landsbygden klagar, där man är närmare att komma upp i dessa belopp med äldre fordon, billigare försäkring och billigare parkering osv.

Risk för OT, men är det något som oftast är för billigt, så är det centralt belägna parkeringsplatser.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skatteutjämningssystem, reseavdrag, glesbygdsstöd, drift av offentlig verksamhet där befolkningsunderlag egentligen saknas.

Det finns liksom en lägstanivå för när ett område är ekonomiskt gångbart, och en mycket stor del av Sveriges glesbygd är under den nivån. Vi kan välja att ge den konstgjord andning, men det kostar. Mycket.

Det handlar inte så mycket om jordbruk. Majoriteten av matproduktionen i Sverige sker i relativt tätbefolkade områden som Skåne, Halland, Västergötland, Östergötland och runt Mälaren.

Och skogen, som är Sveriges största exportråvara, finns i huvudsak i norra Sverige där det till stora delar är glesbefolkat. Samma sak med gruvnäringen. Ska vi lägga ner detta också eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det som är intressant är balansen av utsläppen inte enbart utsläppen i sig själv. Där vi kan styra vår utsläpp, befolkningsmängd och saker som skog som är bra för miljön.

Om fler länder valde som sverige att hålla ner befolkningen och se till så att de minst har lika mycket skog per invånare som oss, så hade vissa miljöproblem ej varit så stora.

Att länder som japan anser sig ha rätt till vad du skrev 12 gånger så stor befolkning på samma mängd skog, ja där är miljöproblemet att fokusera sig på.

Göteborg är en stad som särskiljer sig bland dessa. Det beror på att det är riktigt höga priser på bostäder i Göteborg, detta till den grad att många pendlar till jobbet. Alla dessa som pendlar till jobbet betalar sin kommunalskatt i den kommun som de bor i.
Detta leder till att Göteborg inte får de skatteintäkter som den egentligen ska ha.
Det är för övrigt exakt samma sak med vissa glesbygder, skogen där skapar mycket pengar som ofta handlar i andra fickor.

Håller med. Skulle allt skattas kommunalt så lär Kiruna vara rikaste kommunen i landet.

Men det jag reagerade på tidigare var att Sthlm skulle subventionera landsbygden. Skulle allt beskattas där det tillverkas/produceras så lär det inte vara kul budgetmöte i storstan.

Väldigt mycket tillverkande industri ligger i mindre kommuner. Samma för energi källor så som vattenkraft.

Men det skulle bli väldigt skevt ett sådant system. Både på landsbygden och i stan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fast det är svårt att ta ett genomsnitt. Folk med lägre löner som bort i glesbygden kör kanske 3000 mil eller mer om året. och då är det plöstsligt 3000x20Kr=60 000kr om året vilket kan motsvara flera månadslöner. Samtidigt då som stadsbor kör mindre men har högre lön.

Jag kan ta min sambo som exempel. Hon jobbar inom restaurang vilket innebär uteslutande kvällar och helg då det inte går att åka buss. Det är ca 3 mil enkel resa till jobbet, dvs 6 mil om dagen. 6 dagar i veckan blir det 36 mil. Det är ca 1900 mil om året och det är enbart jobbpendling. Räknar man sedan med utflykter, semester, affärsbesök etc så är det antagligen runt 2500 mil eller ännu mer. I dagsläget kostar det ungefär 1900x16Kr= 30 400Kr. Med en höjning till 20Kr blir det 1900x20=38 000Kr. Även med inflation och lönehöjning kommer det inte att täcka upp den kostnaden. Och då ska sägas att vi har det relativt bra ställt jämfört med andra. Det finns folk som drabbas väldigt hårt av sådant här.

Det jag vill få fram är att sådan här punkbeskattning på bränsle sparkar dom som har det värst och gör det svårare för dom att komma upp i samhället. De som har pengar och kör mest kommer fortsätta att köra oavsett vad det kostar.

Det är vad jag menar med oönskade effekter.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Intressant. Hur ser det ut om man tittar på kr per invånare?

Visst blir det mindre men det går inte att argumentera att skatteutjämningssystemet är ett sätt att subventionera landsbygden när en majoritet av pengarna går till städer.

Hade det funnit någon Max storlek på kommunen sätt till invånare hade poängen varit helt rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

2025 har min lön höjts med cirka 2000kr så blir ju "normalt"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut, men en genomsnittlig personbil i Sverige går inte 1500 mil utan bra mycket kortare än så. Jag kommer inte ihåg siffrorna exakt men jag kommer ihåg att det inte var något län där snittsträckan kom över 1250 mil. Det län med längst körsträckor är heller inte glesbygd utan Stockholm.
Jo kanske. 3000 mil är väldigt långt visserligen men absolut är det många i glesbygd som kör långt. Samtidigt har man då låga kostnader för boende, parkering och liknande.
Hmm, din beräkning är ju ganska vinklad. De flesta jobbar inte sex dagar i veckan för det är ju inte tillåtet enligt våra lagar, sen följer inte alla arbetsgivare det förstås och man kan ju ha mer än ett jobb, men i alla fall är det väldigt ovanligt. 600 mil för annat är också väldigt högt. Och om det nu är så att kollektivtrafiken inte är ett realistiskt alternativ så får man också skatteavdrag för en rätt stor del av denna kostnaden. Sen är det ju ett ganska bra incitament att köpa en snålare bil, som ju är tanken liksom, för hennes bil verkar dra 0,76 i genomsnitt och det är ju väldigt högt för att pendla på landsväg i glesbygd liksom. När jag hade tre mil till jobbet köpte jag en stor, snabb och bekväm diesel och snittade på ungefär 0,63 men då var det en del stadstrafik och sen mestadels motorväg.
Dom som har det värst har generellt inte bil för det är en väldigt stor kostnad.
Det stämmer inte, batterierna håller mycket längre än så och de kan återanvändas på andra ställen där kraven på energitäthet inte är lika stora när de är för dåliga att ha i en bil. Batteritekniken går också framåt väldigt fort just nu så om du köper en elbil idag och byter batteri om fem-tio år när effekten har minskat så kommer det batteri du köper med största sannolikhet att vara mycket billigare och ha ganska mycket högre kapacitet.

Ja det är ett extremt exempel och det finns dom som har det både bättre och sämre. Bilen är en S70 vi kom över billigt för några år sedan, -99. Beror ju även på vad det är för vägar, i detta fallet trånga 80-90 vägar med oändliga antalt billister som inte kan hålla jämn hastighet. 😉 På stället hon jobbar kostar parkeringen också, så där ligger ju några hundralappar i veckan där med men det är ju irrelevant sett till bensinpriset.

Övrigt till er som ska köpa ny bil:
Kanske in senaste laget men om man ska köpa nya bil och den inte är miljövänlig med start imorgon kommer skatten bli rejält högre: https://www.bytbil.com/nyheter/ny-skattechock-pa-vanliga-bilm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Risk för OT, men är det något som oftast är för billigt, så är det centralt belägna parkeringsplatser.

Skickades från m.sweclockers.com

Tveksamt om jag håller med, iaf inte i stockholm. Boendeparkering på gatan kostar 1200, 15kr/h för besökande. Parkerings garage kostar strax över 2tkr+ moms för en månad. Detta är i utkanten av centrum. I city kostar ju parkering 90kr/h i garage eller 50kr/h på gatan, vilket knappt finns några platser för. Jag spar pengar på att köra runt i city jämfört med att parkera i city, tex om jag skulle vara en halvtimme tidig till ett möte.

Edit: Kanske ska tillägga att jag lägger lika mycket på parkering som bensin en vanlig månad.

Permalänk
Medlem

Lite OT kanske. Men det är ju intressant att tänka på vad som sker när fler bilar går på el istället för fossila bränslen. Lägre kostnad för privatpersoner för att man slipper betala bensinskatt?

Fann denna artikel från teknikensvarld.se från 4 oktober 2017.

Där står bland annat att:
Skatteintäkterna från bilismen kommer att minska i takt med att elbilarna ersätter bensin- och dieselbilarna. Därför utreds nu kilometerskatt som skulle kunna väga upp de uteblivna statliga inkomsterna.

I dag betalar svenska bilister in cirka 60 miljarder kronor årligen i drivmedels- och fordonsskatter. Inte ens hälften av dessa statliga intäkter går tillbaka till bilisterna i form av underhåll av vägnätet.

Personligen känner jag att när fossildrivna fordon försvinner borde våra regeringar tänka "uppdraget slutfört", och inte att fundera ut nya sätt att beskatta folk.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dracc:

Har du någon källa på dina påståenden?
XKCD har en lättförstådd graf som jag vill delge dig som visar på motsatsen.
https://xkcd.com/1732/

Skickades från m.sweclockers.com

Den där grafen säger absolut ingenting. Att den används för att göra en poäng ang. klimatet är ren propaganda. Det är helt orimligt att plotta beräknade långtidsmedeltemperaturer och uppmätta temperaturer i samma graf på det sättet.
Så länge den bilden anses vara bevis för "klimatförändringar" så håller jag kvar min åsikt att ni inte vet vad fan ni pratar om.

Permalänk
Medlem

Inför att man inte får skaffa mer än 2 barn per familj på jorden så ska vi se större resultat än vad bensinutsläppen i Sverige ger.

Sedan ska det bli spännande att se vilka skatter som införs när alla kör elbilar istället. Vad ska man hota med då för att kunna höja skatterna utan att någon ska våga ifrågasätta?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nocto:

En kollega har köpt en elhybrid, kan köra 20 mil på enbart el efter 2 timmars laddning. Han har tankat bilen engång efter en längre resa.
Kommer elbilar som har räckvid på 55-65 mil per laddning, och med nyare teknik lär den siffran bumpas upp lite varannat år eller i snabbare takt med tanke på den intensiva jakten efter grön energi.
Infrastruktur behöver byggas för att fler ska kunna köra elbilar men misstänker starkt att alla som köper nya bilar framöver lär gå mot elbilar eller hybrider.

Satsa på nåt sånt nnan 2025
(staten lär lägga på skatt på elbilar per körd mil eller dylikt såklart men det lär kosta mindre än bensin oavsett).

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt men problemet är att redan nu säger vi nej till företag som vill bygga ut eller etablera sig i landet pga elbrist. Elen i detta land finns men tyvärr inte på rätt ställen och att förflytta stora mängder energi från norrlands älvar till malmö går inte.
I veckan stängde men också ner ringhals så blir det lite kyla denna vinter så kommer vi bli tvugna att antingen importera kolkraft eller stänga ner delar av våra städer.

Vi kommer få se högre elpris framöver och som du säger så kommer det någon form av kilometerskatt på elbilar så vinsten med elbil kommer bli noll tror jag.

Vi har också en slit och släng mentalitet som inte funkar i längden. Hur många här köper nya telefoner, datorkomponenter och tv-apparater titt som tätt. (Jag är skyldig jag också)

Det stora problemet just nu är vår regering där vi har MP som bestämmer reglerna och att hela tiden tjata om att Sverige ska vara ett föregångsland när vi släpper ut en promille mot USA, Kina, Indien, Ryssland och alla de andra som helt enkelt skiter i detta med utsläpp.

Ska vi lyckas rädda vår planet så kan vi inte fortsätta att leva som vi gör helt enkelt och världen kommer tyvärr inte att räddas av elbilar.

Att tillägga så tar vi nu hit många invandrare och ser man på Co2 utsläpp i ex. Somalia så släpper man där ut 0,05 ton/inv.
https://www.globalis.se/Laender/Somalia?indicator=CO2-utsläpp...

I Sverige släpper vi ut ca 5 ton/inv.
https://www.globalis.se/Laender/Somalia?indicator=CO2-utsläpp...

Ökningen för ex. varje somalier som kommer till Sverige är alltså enorm. Alla vill givetvis höja sin levnadsstandard men det bästa hade kanske varit om man mötts på mitten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Tråkigt att svaret från regering (regeringar då det inte är unikt för Sverige) är alltid att höja priset. I mitten av 00 talet visade Volvo Trucks upp 7 olika alternativa drivlinekoncept och på så vis ställde frågan "-Vilket skall vi direkt industrialisera?" som väntat blev det inget svar på frågan.
https://www.volvotrucks.com/content/dam/volvo/volvo-trucks/ma...

Förutom el är vätgas ett alternativ då det går fort att fylla på och kan produceras där man har någon form av elproduktion vilket skulle kunna vara solpaneler och vindkraftverk ihop med powergrids för lagring. Sedan så behöver ju tekniken bli billig också så att alla har råd med det.

Vad det gäller att hela världen slutar äta kött så är inte jag övertygad:
https://www.sciencealert.com/sorry-but-giving-up-on-meat-is-n...

Permalänk
Skrivet av Xarion:

Största problemet är att bilen anses vara största boven i miljöfrågan vilket är helt fel. Den moderna bensinmotorn är så många gånger bättre än någonsin.

Det som är värst är lastbilar och fartyg. Våran konsumtion gör att vi kräver lastbilar gå konstant och import av produkter vi kan själva tillverka som till exempel tomater från Holland eller gurka från Spanien.

Andra dumheter är att vi har lagar som hindrar från att göra bilar ha mindre utsläpp genom motor byten till mindre eller modernare samt återvinning av fullt fungerande motorer. Istället är vi ombedda att skrota och köpa nytt.

Men med höjd bensin och även diesel så kommer konsumentprodukter också öka i pris. Bussarna kommer kosta mer att åka med.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har helt fel när det kommer till fartyg/sjöfart.

Sjöfarten är det i särklass mest miljövänliga transportslaget som finns. Långt bättre än lastbilar/personbil/flyg och tåg.

Ingen bransch är så hårt reglerad som sjöfarten, detta av internationella lagar och organ t.ex. marpol via IMO.

Bränsleförbrukningen per transporterad enhet är försvinnande liten. Dessutom kräver infrastrukturen (havet finns sen innan, inget vägnät behövs) inget bygge mer än hamnar över hela världen.

Okunskapen är stor i samhället när det kommer till sjöfart.

Kort sagt hade miljön allt att vinna på att flytta transporter från land till sjö där helst det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Miljöpolitiken är så mycket signalpolitik snarare än att försöka behandla problemt ur ett hollistiskt och visionärt perspektiv. Man pratar om ett fossilfritt Sverige. Men även om vår egen energiåtgång blir helt fossilfri så pratas det sällan om livscykeln kring produkter. Hur mycket energi krävs det för att skapa, bruka, återvinna och restfallshantera produkter? bilchassi, batterier, elmotorer, elektronikkomponenter, tyg, etc. bara för att bilar saknar avgasrör betyder det verkligen att de är klimatneutrala? Absolut inte. Vår konsumtion är till stor del den största boven till den energiåtgång som finns i världen. Västvärlden har överkonsumerat i många år, däremot har produktion outsourcats till asien och räknas på så sätt inte som "vår last", även om vi till stor del drar nytta av den. I miljörapporter finns det ofta optimistisk dubbelrapportering där ett svensk bolag påvisar goda miljöresultat, samtidigt som stora delar av dessa verksamheter finns i andra länder där de också rapporteras med positivt miljöresultat. Vilket är ett stort problem när man behandlar miljöfrågan ur ett globalt perspektiv. Alla vill klappa sig själva på axeln.

Vi konsumerar för mycket onödig skit. Det är den största boven, 60% av Sveriges utsläpp kommer från ren konsumtion (rapport från 2017 som jag tyvärr inte kan referera till p.g.a. brist av tid), men politiken kan inte behandla vår konsumtion eftersom det inkränktar på individens frihet, samtidigt som momsen och skatten för produktkonsumtion är ett cash-back system som går rakt in i stadskassan.

Vill vi leva mer klimatneutralt bör människor konsumera ansvarsfullt, vi behöver också hitta lösningar på hur vi kan dela på saker. Likt hur tvättstugan har delats i bostadsrätter under väldigt många år. Måste vi ha egen hemmabio när man kan dela på en? varför ha trädgårdsredskap och power tools för varje hushåll när flera hushåll kan dela på dem? de brukas ändå inte aktivt under året. Vi lever i en oerhört ineffektiv individualistisk anda. Det finns så mycket som vi socialt kan göra, i hur vi lever. Men det måste också finnas en vision om hur samhället ska utvecklas. Och i ärlighetens namn premieras individualistisk kapitalism idag. Detta i sig direkt motverkar de miljömål vi försöker nå.

Med detta sagt ska jag säga att kapitalism inte är satan själv, det skapar jobb, och hjälper många delar av världen. Det har också genererat ekonomi till kunna erhålla snabb innovationstakt. Världen är inte svart/vit. Men jag tror verkligen att det är dags att ta hand om miljöfrågan ur ett hollistisk perspektiv kring hur man vill att samhället ska utvecklas.... långt utöver en 4års mandatperiod.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Yeap, ser man till hur sjukt mkt bilkörning och köer det blivit i Stockholm dom senaste 10-15 åren så är min slutsats att det är på tok för billigt att köra bil.
Alla grinade som fan över höjda biltullar och ökade drivmedelspriser, bensinupproret tvåpunktnoll på fejsbook, men likförbannat fortsätter man tanka bilen och köra på

Lägg skatten i Stockholm då och låt oss andra vara.
Behöver man ens bil om man bor i Sveriges största stad?

Skrivet av _genki:

Vi konsumerar för mycket onödig skit. Det är den största boven, 60% av Sveriges utsläpp kommer från ren konsumtion

Varför skyller man alltid på konsumenterna?
Kan ju lika gärna skylla på företagen som producerar skit.

Företag som tillverkar produkter där det är svårt att byta batteri eller där det är svårt att reparera, eller där hållbarheten är under all kritik borde inte få gynnas från första början.

Permalänk
Medlem

Det lilla vi här uppe i den mikroskopiska nationen Sverige påverkar klimatet på jorden är närmast marginellt, speciellt då de flesta svenskar är mycket miljömedvetna. Att lägga på ännu mer straffskatt på ett redan till bristningsgränsen beskattat folk är bara ett sätt att öka inkomsterna till statskassan så andra, enorma, utgifter kan täckas.
Om man skulle vara något sånär seriös med att stävja miljöförstöringen här på jorden så ska man börja med att lära sig kinesiska och sedan propagera för det i Kina. Där ger varje spenderad krona maximal utdelning.
Varför är inte Greta i Kina, förresten?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo kanske. 3000 mil är väldigt långt visserligen men absolut är det många i glesbygd som kör långt. Samtidigt har man då låga kostnader för boende, parkering och liknande.

37 376 personbilar (av 4 255 099, dvs. mindre än 1 %) körde mer än 3 000 mil 2018 enligt Trafikanalys.

I samtliga glesbygdslän kör man färre mil än genomsnittet för landet. Jag har inte exakt koll på befolkningstätheten per län, men enligt statistiken på Trafikanalys så verkar det som att de mest glesbefolkade länen genomgående har de kortaste körsträckorna (kortast har Gotland, följt av Dalarna, Västerbotten, Norrbotten och sedan Västernorrland).

Kanske vore det enklare att subventionera transporten av bensin (som bidrar till att priset ligger någon krona högre på orter som riksgränsen) än att anpassa hela landets bensinpris efter de mest extrema exemplen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skatteutjämningssystem, reseavdrag, glesbygdsstöd, drift av offentlig verksamhet där befolkningsunderlag egentligen saknas.

Det finns liksom en lägstanivå för när ett område är ekonomiskt gångbart, och en mycket stor del av Sveriges glesbygd är under den nivån. Vi kan välja att ge den konstgjord andning, men det kostar. Mycket.

Det handlar inte så mycket om jordbruk. Majoriteten av matproduktionen i Sverige sker i relativt tätbefolkade områden som Skåne, Halland, Västergötland, Östergötland och runt Mälaren.

Skrivet av cyklonen:

Jag menar inte att alla ska flytta till storstäder, om nu nån trodde det. Men glesbygd är ett problem. Bäst vore att få till en massa småstäder, på säg 15-50 tusen. Då finns det befolkningsunderlag för sjukhus, bra kollektivtrafik och annat som är viktigt. Det är mycket svårare om samma 15 000 personer är utspridda över några tusen kvadratkilometer...

Det finns ju alltid två sidor av myntet: bättre/bäst för vem? Inte nödvändigtvis individerna som valt att bosätta sig på landsbygden.

Jag får lite dåliga vibbar av resonemanget (även om jag förstår vad du vill säga); med samma logik så är ju även handikappade, funktionsnedsatta, pensionärer mfl "ett problem".

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Bodde då i en av södra sveriges mest glesbefolkade kommuner, men definitionen av glesbygd är kanske att det måste vara norr om Dalälven?

EDIT: Mest glesbefolkade län (efter gotland) var det visst, men likväl ganska glest mellan själarna i norra delarna av Kalmar län.

Liten tätort (~1000 invånare) med drygt tre mil till större stad, 7-8 mil till storstad.

Låter som Överum? Det är ju ändå "tätbebyggt område" om man ska tro skyltarna. Kul att springa på någon som varit i mina hemtrakter btw. 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Tankar för 4000kr i månaden. Är beroende av bil. Bor på glesbygd.

bor i "storstad" men tankar för ca90-100`000kr om året 65´000kr bara för fram och tillbaka till jobbet (14mil enkel väg) Tyvärr är tesla för dyr fortfarande.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Ditt resonemang är luddigt. Är det medvetet?
Redan i första meningen finns det två stora frågetecken (och det är utan att ännu ens ifrågasätta själva siffran!).
Vad, exakt, menar du med "Transporter"? För en större del av de utsläpp som kan sortera in under den rubriken (allt gods, kollektiva transportmedel) är orelaterade till privatbilism, eller rentav ökar med minskande privatbilism.

Det andra är "Sveriges" utsläpp. Oftast när någon i miljödebatten vill begränsa sig på det sättet är det för att man inte vill medge att elkraftsproduktionen i huvudsak är fossil (kol). Det är en bedräglig avgränsning, både för att elnäten är hopkopplade, men också för att CO2 utsläppen inte bryr sig om nationsgränser. En övergång till El-bilar betyder bara att den nödvändiga energin produceras i kolkraftverk, och istället för förluster i förbränningsmotorn, får man ta förluster i kolkraftverken, i distribution av el, i laddning och urladdning av batterierna... Elmotorerna är överlag effektivare än förbränningsmotorerna i direkt energiåtgång/km, men är behäftade med mycket större förluster sett över hela kedjan. (Och då har vi ännu inte jämfört energiåtgången för tillverkning av batteripackarna, kontra att göra en bensintank).

Ironiskt nog är det bristen på helhetssyn som är mest frustrerande med de som i sitt miljöengagemang vill driva på en utveckling.
Övergång till elbilar är tveksam ur miljösynpunkt, men det större problemet är att privatbilism som helhet är en mycket liten del av vårt koldioxidproblem! Vi borde diskutera industriell användning av energi - men det skulle ju kunna ha ekonomiska konsekvenser.
Så vi landar i en upphetsad politisk skuggboxning om våra silade mygg, medan vi sväljer kameler.

Självklart menar jag hela transport sektorn , Bilar lastbil, bussar.

Dessa släpper ut lika mycket som industri tillsammans direkt från Isabelle Levin nyligen släppta rapport.

Lägger vi till Arbetsmaskiner som truckar, hjullastare, traktorer, m.m

Så släpper fossila bränslen ut mer via fordon en Svenska industrin.

Men en övergång till Elbil betyder inte några kompromisser med dom nya bilarna och man kan ladda hemma och nere på Östersund stad finns även flera gratis laddare 22 Kw.

Sedan har mataffären gratis laddare till sina kunder för att locka in norska besökare.

När dessa blir vanligare kommer varje arbetsplats ha dom.

Förstår inte motvilja till övergången förutom att priset för inköp och antal bilmodeller varit begränsat fram tills nu när alla biltillverkare kommer med nya Elbilar 2020 med priser påväg neråt för vanliga konsumenter.

Svenska konsumenter väntar oftast till lägre priser innan dom köper enligt mig och dessa är påväg enligt mig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Det finns ju alltid två sidor av myntet: bättre/bäst för vem? Inte nödvändigtvis individerna som valt att bosätta sig på landsbygden.

Jag får lite dåliga vibbar av resonemanget (även om jag förstår vad du vill säga); med samma logik så är ju även handikappade, funktionsnedsatta, pensionärer mfl "ett problem".

Jag var rädd för att det argumentet skulle dyka upp, men det är nåt helt annat (i alla fall som jag ser det). Var man bosätter sig är, i viss mån, nåt man har inflytande över. Det är ingen inneboende egenskap eller nåt man är född med. Så, väljer man aktivt att bosätta sig där servicen är sämre, och där det är dyrare att göra saker man vill göra, ja då är det faktiskt lite av "skyll dig själv", tycker jag. Men samtidigt är det ju samhällets ansvar att i så fall möjliggöra en förändring. Som jag ser det helst då i riktning mot en lokal urbanisering. Spridda tätorter/småstäder så att befolkningstätheten lokalt blir hög nog för att stödja en god samhällsservice.

Det är alltså inte landsdelar jag vill avfolka, utan jag vill förtäta där det redan bor folk. Ta t ex Härjedalen, där det inte ens bor en person per kvadratkilometer i genomsnitt! Samla ihop de 10 000 i området till centralorten Sveg, så blir det mer livskraftigt. Men till och med det exemplet är i underkant. Man behöver nog upp mot 20 000 för att på riktigt kunna få underlag för god service.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

bor i "storstad" men tankar för ca90-100`000kr om året 65´000kr bara för fram och tillbaka till jobbet (14mil enkel väg) Tyvärr är tesla för dyr fortfarande.

Kör du 28mil per dag? Hur orkar du? Har du inte övervägt att ta ett jobb närmare? Kan ju vara värt det bara för att få mer fritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

bor i "storstad" men tankar för ca90-100`000kr om året 65´000kr bara för fram och tillbaka till jobbet (14mil enkel väg) Tyvärr är tesla för dyr fortfarande.

Varför måste alla ta upp Tesla duger in MG ZS Ev 240 000 Sek efter miljöpremie samma storlek som Hyundai Kona ? Räckvidd 250-300 km i 90 km/h ?

Golf klassen Volkswagen id 3 är dock 350k så blir 290 000 Sek för denna mindre bil med längre räckvidd.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Jättebra, förutsatt att man bor i Stockholm. Blir tuffare att ta tunnelbanan till centrum när man bor längre upp i landet. Tror dock inte det kommer att sluta så 2025, MP kommer kanske inte bli kvar efter nästa val.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skatteutjämningssystem, reseavdrag, glesbygdsstöd, drift av offentlig verksamhet där befolkningsunderlag egentligen saknas.

Det finns liksom en lägstanivå för när ett område är ekonomiskt gångbart, och en mycket stor del av Sveriges glesbygd är under den nivån. Vi kan välja att ge den konstgjord andning, men det kostar. Mycket.

Det handlar inte så mycket om jordbruk. Majoriteten av matproduktionen i Sverige sker i relativt tätbefolkade områden som Skåne, Halland, Västergötland, Östergötland och runt Mälaren.

Glesbygden ger mycket till storstäderna, mycket mer än många statsbor tror.

EL
SKOG
MAT
MALM
SMÅ INDUSTRIER som gör olika produkter.

Sen kan man fråga vad skog ger?, vad torkar ni er i röven med, bland annat. Allt går ta ner i bistånds delar.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Bensinpriset klagas det på rätt ofta. Sådant som är dyrt använder man med försiktighet. Men så verkar det inte vara med bensin. Folk tar bilen vart dom än ska, och inte är dom försiktiga med gaspedalen heller. Jag undrar hur mycket bensinen måste kosta för att det skall märkas i trafiken?

Problemet är att folk behöver bilen vare sig bensinen kostar 20 eller 40 kr. Och de som inte "behöver" den sparar sådana enorma mängder tid på vissa platser och i vissa lägen att det är värt det ändå.

Nyckeln till att få färre att åka bil är klockren kollektivtrafik i storstäderna. Med AC, med gott om plats, ingen jobbig trängsel och stress. Ingen som springer in i dig eller luktar skit. Men det otroligaste av allt är ändå en så enkel sak som AC. Om man nu vill att alla ska åka kollektivt, kan man inte då åtminstone göra det uthärdligt?

På mindre orter ser jag inte att problemet kommer försvinna så länge inget smidigare alternativ uppenbarar sig.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur mycket staten får in i kassan via bensin o diesel?