2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på hur, vad och varför folk kör ser jag inga problem med detta.

Folk har klagat på bensinpriset i alla tider och ofta är det de som kör mest oekonomiskt som klagar mest. Många kan sänka sina bränslekostnader ganska mycket med små uppoffringar. Men många gör det inte av ren lathet eller att det går mot deras principer.

Har själv bott i glesbygd i ungefär sex år. Hade 15 minuter promenad till jobbet men många som bodde närmare tog ändå bilen varje dag... för bilar skulle ju användas och det var bekvämt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Men stämmer det då, att folk sänker sin levnadsstandard bara för att ta bilen till jobbet? Jag menar bränslepriset höjs väl i proportion till hur lönerna ökat genom åren? Den faktorn verkar ju folk glömma bort. Inre för att det rättfärdigar en höjning i sig men vill bara poängtera att det kanske dras alldeles för tomma argument i debatterna år efter år.

När jag skrev det så tänkte jag på ett scenario där man "tvingas" flytta. Om löneökningarna är i samma storleksordning som prisökningarna så innebär det ju bara att vi vanligt folk inte åtnjuter någon positv effekt av faktisk ekonomisk och produktionstillväxt som sker på en större skala.

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Åh. Kinargumentet. Varför ska vi göra något när dom gör fel.

Ja varför ska man angripa problemen istället för att hålla på med symboliska handlingar som det inte ens finns belägg för att de har någon positiv påverkan?
Sverige är ett av de länder i världen som har absolut minst co2 usläpp, speciellt när man tar hänsyn till vår skog som fångar upp runt 80% av vår Co2 utsläpp.
När politikerna väljer att offra vår välfärd för symboliska handlingar, så flyttar jobb utomlands till länder med värre utsläpp. Resultatet av detta kan mycket väl vara sämre för vår miljö.

Det är lite som att ge sig på vanliga cyklister (ej elcyklar) för att dessa är farliga för miljön, det går åt mycket energi att tillverka dem, däcken är ej bra. Och genom att folk cyklar mer så kommer de äta mer och släppa ut mer co2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Har själv bott i glesbygd i ungefär sex år. Hade 15 minuter promenad till jobbet men många som bodde närmare tog ändå bilen varje dag...

Det låter väldigt mycket som att din och min definition av glesbygd är inkompatibla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Nog för att vi ska måna om vår planet, men den mänskliga faktorn för hur mycket vi påverkar klimatet globalt är i stort försumbart. Det finns ingen klimatkris, det är en uppdiktad historia av personer och sällskap med en mörk agenda.
Att höja skatten "för att rädda miljön" är inget annat än ett stort fett skämt, en rökridå för de indoktrinerade som inte begriper bättre.

Källa på det?

Ontopic:
Bor själv i glesbygden, tycker inte att bensinpriset är ett stort poroblem. Bara man har vett och råd att hålla sig med en vettig bil. Min första bil drog 1,2 L milen och bensinen kostade kanske 5-7 kronor. Min nuvarande bil drar 0,5 L och bensinen kostar 15-16 kronor.
När man då tar hänsyn till inflation, löneutveckling etc på 20 år så tycker jag inte att det är speciellt dyrt med bensinen idag.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ibymafayhas:

Angående glesbygd så är de två kommuner som subventioneras mest Malmö med 5 GSEK och Göteborg med 2.5 GSEK, med andra ord är våra största städer i konkurs utan stöd från andra kommuner (Stockholm står för största delen av "bidragen"). Tror dessa stora kostnader för kommuner som sköter sig kommer ge mycket gnissel i framtiden också.

Mycket av detta beror nog på att dels att folk i ganska stor utsträckning bor utanför dessa kommuner men jobbar i dem, alltså måste GBG och Malmö står för infrastruktur och service för dessa företag men får väldigt lite av skatteintäkterna som de genererar. Relaterat till detta är ju också att vi har väldigt låg beskattning av företag här i Sverige men hög beskattning av personer.

Citat:

Angående bil så skulle jag aldrig bosätta mig idag på ett ställe utan goda kommunikationer där man kan ta sig till jobb och nöje utan att vara beroende av bil. Bästa i egen mening är kranskommuner till våra städer. Mer natur, bättre luft etc. Verkar vara många som resonerar så då dessa kommuner är mer välmående än städerna själva i de flesta fallen.

Jo, många gör så, och det bidrar ju till problematiken jag beskriver ovan.

Citat:

Angående klimatet så är det egentligen mer en energikris än något annat. Som redan sagt så har vi vart beroende av olja och kol för att bygga vårt välstånd och låta något annat än våra kroppar slita i fabrikerna. Nu måste vi hitta alternativ till dessa och i Sverige har vi tur med våra älvar i norr samt kärnkraften som gör vår energiproduktion i princip CO2-neutral. Med nedläggningen av kärnkraften så kommer vårt energisystem bli väldigt svagt då vindkraften inte kan täcka upp vid effekt-peakar.

Samtidigt är ju vattenkraften väldigt bra på att just täcka upp toppar i energiförbrukning. Det är bara att öppna luckorna lite mer liksom. Ska man öka produktionen i ett kärnkraftverk så tar det tid och likaså att dra ner den igen, så det är helt orimligt att producera kärnkraftsel på natten och förlita sig på solenergi på dagarna liksom. Man behöver något som är snabbt att få igång och snabbt att stänga ner för att följa behoven över dygnen och veckorna. Vattenkraft är väldigt bra där, gas och liknande är också det visserligen men då får man ju utsläpp istället.

Citat:

Det är just skillnaden mellan effekt och energi som våra politiker inte förstår! Förhoppningsvis får vi första nedsläckningen av delar av landet i en snar framtid så en diskussion fri från ideologi och istället en baserad på vetenskap. Trots allt är Sveriges enda möjlighet att påverka klimatet att utveckla och exportera innovativa miljölösningar till omvärlden där välståndet bevaras men CO2-avtrycken kan minska. Trots allt skiter omvärlden i om vi fryser ihjäl oss själva för att politkerna skall kunna göra handhjärtan till varandra i riksdagen.

Jag tror vi är väldigt långt från energibrist, däremot är elnätet underdimensionerat om det ska hantera laddning av elbilar också och det kan resultera i problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Transporten står för närmare 40% av Sveriges utsläpp och folk är fast i gamla tankesätt och ända sättet att få folk över till miljövänliga alternativ är att höja fossila bränslen.

Ditt resonemang är luddigt. Är det medvetet?
Redan i första meningen finns det två stora frågetecken (och det är utan att ännu ens ifrågasätta själva siffran!).
Vad, exakt, menar du med "Transporter"? För en större del av de utsläpp som kan sortera in under den rubriken (allt gods, kollektiva transportmedel) är orelaterade till privatbilism, eller rentav ökar med minskande privatbilism.

Det andra är "Sveriges" utsläpp. Oftast när någon i miljödebatten vill begränsa sig på det sättet är det för att man inte vill medge att elkraftsproduktionen i huvudsak är fossil (kol). Det är en bedräglig avgränsning, både för att elnäten är hopkopplade, men också för att CO2 utsläppen inte bryr sig om nationsgränser. En övergång till El-bilar betyder bara att den nödvändiga energin produceras i kolkraftverk, och istället för förluster i förbränningsmotorn, får man ta förluster i kolkraftverken, i distribution av el, i laddning och urladdning av batterierna... Elmotorerna är överlag effektivare än förbränningsmotorerna i direkt energiåtgång/km, men är behäftade med mycket större förluster sett över hela kedjan. (Och då har vi ännu inte jämfört energiåtgången för tillverkning av batteripackarna, kontra att göra en bensintank).

Ironiskt nog är det bristen på helhetssyn som är mest frustrerande med de som i sitt miljöengagemang vill driva på en utveckling.
Övergång till elbilar är tveksam ur miljösynpunkt, men det större problemet är att privatbilism som helhet är en mycket liten del av vårt koldioxidproblem! Vi borde diskutera industriell användning av energi - men det skulle ju kunna ha ekonomiska konsekvenser.
Så vi landar i en upphetsad politisk skuggboxning om våra silade mygg, medan vi sväljer kameler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

När jag skrev det så tänkte jag på ett scenario där man "tvingas" flytta. Om löneökningarna är i samma storleksordning som prisökningarna så innebär det ju bara att vi vanligt folk inte åtnjuter någon positv effekt av faktisk ekonomisk och produktionstillväxt som sker på en större skala.

Det låter logiskt det du säger samtidigt som löneutvecklingen inte är lika kraftig utanför storstäder med tanke på färre arbetsgivare osv.

Hur ser det ut i våra grannländer, har de samma diskussioner på temat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Har själv bott i glesbygd i ungefär sex år. Hade 15 minuter promenad till jobbet men många som bodde närmare tog ändå bilen varje dag... för bilar skulle ju användas och det var bekvämt.

Får erkänna att jag är lite likadan, är det mer än 15 minuter att gå tar jag gärna cykeln.

Ett annat problem, fast kanske mest i städerna är att man upplåter enorma mängder yta till parkering av bilar - ofta till låg eller obefintlig kostnad vilket gör det smidigt att ta just bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Med tanke på hur, vad och varför folk kör ser jag inga problem med detta.

Folk har klagat på bensinpriset i alla tider och ofta är det de som kör mest oekonomiskt som klagar mest. Många kan sänka sina bränslekostnader ganska mycket med små uppoffringar. Men många gör det inte av ren lathet eller att det går mot deras principer.

Har själv bott i glesbygd i ungefär sex år. Hade 15 minuter promenad till jobbet men många som bodde närmare tog ändå bilen varje dag... för bilar skulle ju användas och det var bekvämt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är ändå ett grovt antagande. Absolut finns det folk som tar bilen till postlådan 100m bort och affärren 300m bort men jag tror det är undantag snarare än regel. Att dessa människor får betala mer är inte mer än rätt.

Själv pendlar jag som sagt med buss, har energisnåla lampor och timers, sänkt innetemperatur, bytat till isolerade fönster, sopsorterar nitiskt, tar bilen några få gånger i månaden till affären (och passar då på att panta och utföra andra ärende). Jag tar aldrig bilen om jag vet att motorn inte hinner att bli varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Bensinpriset klagas det på rätt ofta. Sådant som är dyrt använder man med försiktighet. Men så verkar det inte vara med bensin. Folk tar bilen vart dom än ska, och inte är dom försiktiga med gaspedalen heller. Jag undrar hur mycket bensinen måste kosta för att det skall märkas i trafiken?

Den måste kosta så mycket att det får andra, oönskade effekter.

Oavsett vad en del tycks tro så är de flesta av oss inte ute och kör mer än vi måste redan nu.

En genomsnittsbil rullar någonstans runt 1500 mil om året. Om vi räknar väldigt högt på att bilen skulle dra 1l/mil så kostar det ca 23000 om året eller knappt 2000 i månaden.
Skulle tro att de flesta av oss har råd om det så dubblas, med effekten att det blir mindre pengar till annat eftersom transport prioriteras högt.

Det vet givetvis våra politiker om så det är ett lätt sätt att dra in mer pengar till slöserikassan och samtidigt framstå som att man gör en insats för miljön.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Transporten står för närmare 40% av Sveriges utsläpp och folk är fast i gamla tankesätt och ända sättet att få folk över till miljövänliga alternativ är att höja fossila bränslen.

Sverige har mycket transportutsläpp för att vårt land är glesbebyggt och det istället finns en massa skog som har positiv miljöpåverkan.
Om man som vissa länder hugger ner skogen och överbefolkar landet. Ja då får man ner transportutsläppen per invånare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Det är idioti att bränna värdefull olja för att vi ska köra runt och göra ärenden i tid och o tid.
Jag är för höjda bensinpriser, MEN då ska dessa intäkter användas för att subventionera priset på elbilar och rejäl satsning på infrastruktur.
(https://www.youtube.com/watch?v=lspyRsUMFQA)

Ja, nåt kanske lär göras för folk som bor i hyres- och bostadsrätter / i stan. Hoppas liksom att ingen antar att 'folk som bor i stan behöver inte bil'. Jag gillar att kunna gå/cykla till jobbet och samtidigt ta mig ut på hästvägar mot natur om helgerna.

Sen var det det där med den logiska fallgropen el och out of sight out of mind, hur miljövänlig en elbil är är direkt avhängigt hur elen produceras, kolkraft från Tyskland eller vindkraft från ännu en kontroversiell vindpark i Sverige? Inte Ringhals 2 iaf. Vi kommer att få ett ökat behov av el som lär lösas. För att inte tala om vissa kontroverser rörande brytning av vissa metaller för elbilbatterier. Vi har ju inte ens smogproblem här? Varför värnskatt på bensin för att landet alltid tar ut de ideologiska svängarna så in förbenat? Varför måste HVO100 ligga på samma skattesats?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Men stämmer det då, att folk sänker sin levnadsstandard bara för att ta bilen till jobbet? Jag menar bränslepriset höjs väl i proportion till hur lönerna ökat genom åren? Den faktorn verkar ju folk glömma bort. Inre för att det rättfärdigar en höjning i sig men vill bara poängtera att det kanske dras alldeles för tomma argument i debatterna år efter år.

Min sambo och jag är studenter, nu har vi inte bil längre, men vi har behövt sänka vår matstandard väldigt mycket bara de två senaste åren pga hur sjukligt mycket t.ex. köttpriset har gått upp. Ur ett eget perspektiv så har i princip alla utgifter ökat ganska kraftigt på senare år, trots minskad levnadsstandard.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Avstängd

Med tanke på samhällsutvecklingen och sveriges ekonomi skulle jag bli mycket förvånad om bensinen ENDAST kostar 20:- per liter om 5 år. Kostar ju redan 15:50-18kronor (beroende på oktan och dagsform på macken).

Sen riktigt tröttsamt att folk fortfarande drar helt påhittade paraleller mellan saker helt utan samband. Bensinpris och global uppvärmning har ingenting gemensamt, ska man dra slutsatser utan grund kan man ju i.a.f göra det med något så man får en stilig graf som i'a'f verkar påverka nånting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Den måste kosta så mycket att det får andra, oönskade effekter.

Oavsett vad en del tycks tro så är de flesta av oss inte ute och kör mer än vi måste redan nu.

En genomsnittsbil rullar någonstans runt 1500 mil om året. Om vi räknar väldigt högt på att bilen skulle dra 1l/mil så kostar det ca 23000 om året eller knappt 2000 i månaden.
Skulle tro att de flesta av oss har råd om det så dubblas, med effekten att det blir mindre pengar till annat eftersom transport prioriteras högt.

Det vet givetvis våra politiker om så det är ett lätt sätt att dra in mer pengar till slöserikassan och samtidigt framstå som att man gör en insats för miljön.

Fast det är svårt att ta ett genomsnitt. Folk med lägre löner som bort i glesbygden kör kanske 3000 mil eller mer om året. och då är det plöstsligt 3000x20Kr=60 000kr om året vilket kan motsvara flera månadslöner. Samtidigt då som stadsbor kör mindre men har högre lön.

Jag kan ta min sambo som exempel. Hon jobbar inom restaurang vilket innebär uteslutande kvällar och helg då det inte går att åka buss. Det är ca 3 mil enkel resa till jobbet, dvs 6 mil om dagen. 6 dagar i veckan blir det 36 mil. Det är ca 1900 mil om året och det är enbart jobbpendling. Räknar man sedan med utflykter, semester, affärsbesök etc så är det antagligen runt 2500 mil eller ännu mer. I dagsläget kostar det ungefär 1900x16Kr= 30 400Kr. Med en höjning till 20Kr blir det 1900x20=38 000Kr. Även med inflation och lönehöjning kommer det inte att täcka upp den kostnaden. Och då ska sägas att vi har det relativt bra ställt jämfört med andra. Det finns folk som drabbas väldigt hårt av sådant här.

Det jag vill få fram är att sådan här punkbeskattning på bränsle sparkar dom som har det värst och gör det svårare för dom att komma upp i samhället. De som har pengar och kör mest kommer fortsätta att köra oavsett vad det kostar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Det där är en graf som visar ca 22k år tillbaka i tiden, en helt orelevant tidsperiod för sammahanget.

Eftersom jag inte direkt känner någon plikt att framföra det uppenbara till okända människor så tar jag första bästa länk som går att hitta via google,
https://en.wikipedia.org/wiki/Geologic_temperature_record#/me...

Mja, så där brukar det låta när man vill helst slippa svara på frågor som kräver lite mer insikt i frågan än vad du besitter. Att du ens använder dig av wikipedia för att stärka ditt argument ytterligare är ju ännu ett tecken på hur du vill helst slippa.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur kronan faller så är detta inget konstigt. Varför skulle vi ha billigast bensin i europa?

Bensinpriset skrämmer mig inte. Men att riksbanken successivt sänker vår reallön.... varför är det aldrig någon som tar upp det?

Nej för man vill ju inte att skitkåken man köpt för 5 miljoner helt plötsligt skall rasa ner till sitt verkliga värde.

Bensin. Invandring. Sossar. Samma jävla rökridå i varje tråd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Vad har du för bil? Vad kostar den dig, leasing, äldre beg? Service? Skatt, försäkring?
Jag kör 4000 mil om året, för mig lönade det sig att köpa en dyrare elbil än en skitbil för ca 220 papp och sedan tanka och serva bilen.

Tills batterierna blir dåliga om 4 år ... då är den värdelös, rätt kraftig värdeminskning per år.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sverige har mycket transportutsläpp för att vårt land är glesbebyggt och det istället finns en massa skog som har positiv miljöpåverkan.
Om man som vissa länder hugger ner skogen och överbefolkar landet. Ja då får man ner transportutsläppen per invånare.

Att skogen har positiv miljöpåverkan har egentligen varken med befolkning eller transportutsläpp att göra. Japan har ungefär samma yta som Sverige och ungefär lika mycket av den är skog, trots att de har ~12 gånger så stor befolkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag kan svara. Det finns ett utjämningssystem mellan rika och fattiga kommuner. Där rika kommuner bidrar med en del av sina intäkter till de fattiga kommuner.

Haha du är rolig du.

Vet du vilka största mottagarna är?

Göteborg
Malmö
Eskilstuna
Botkyrka
Södertälje

Verkligen glesbygds kommuner ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Tills batterierna blir dåliga om 4 år ... då är den värdelös, rätt kraftig värdeminskning per år.

Tesla garanterar ju batterierna i 125000 miles (~20 000 mil), och den statistik som finns talar för att batterierna håller minst tre gånger så långt. Så även om batteriet bara räcker exakt till garantigränsen motsvarar det ändå en ganska rejäl värdeminskning på en bensinbil att ha kört den i 20 000 mil, och då har du betalat minst 100 000 kr mer för bränslet till din bensinbil.

Permalänk
Skrivet av Iskra:

Att skogen har positiv miljöpåverkan har egentligen varken med befolkning eller transportutsläpp att göra. Japan har ungefär samma yta som Sverige och ungefär lika mycket av den är skog, trots att de har ~12 gånger så stor befolkning.

Det som är intressant är balansen av utsläppen inte enbart utsläppen i sig själv. Där vi kan styra vår utsläpp, befolkningsmängd och saker som skog som är bra för miljön.

Om fler länder valde som sverige att hålla ner befolkningen och se till så att de minst har lika mycket skog per invånare som oss, så hade vissa miljöproblem ej varit så stora.

Att länder som japan anser sig ha rätt till vad du skrev 12 gånger så stor befolkning på samma mängd skog, ja där är miljöproblemet att fokusera sig på.

Skrivet av Implor:

Haha du är rolig du.

Vet du vilka största mottagarna är?

Göteborg
Malmö
Eskilstuna
Botkyrka
Södertälje

Verkligen glesbygds kommuner ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Göteborg är en stad som särskiljer sig bland dessa. Det beror på att det är riktigt höga priser på bostäder i Göteborg, detta till den grad att många pendlar till jobbet. Alla dessa som pendlar till jobbet betalar sin kommunalskatt i den kommun som de bor i.
Detta leder till att Göteborg inte får de skatteintäkter som den egentligen ska ha.
Det är för övrigt exakt samma sak med vissa glesbygder, skogen där skapar mycket pengar som ofta handlar i andra fickor.

Permalänk
Medlem

Rubriken låter som "Tio tusen tyska bögar"...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dracc:

Det låter väldigt mycket som att din och min definition av glesbygd är inkompatibla.

Skickades från m.sweclockers.com

Bodde då i en av södra sveriges mest glesbefolkade kommuner, men definitionen av glesbygd är kanske att det måste vara norr om Dalälven?

EDIT: Mest glesbefolkade län (efter gotland) var det visst, men likväl ganska glest mellan själarna i norra delarna av Kalmar län.

Liten tätort (~1000 invånare) med drygt tre mil till större stad, 7-8 mil till storstad.

Skrivet av Baxtex:

Fast det är ändå ett grovt antagande. Absolut finns det folk som tar bilen till postlådan 100m bort och affärren 300m bort men jag tror det är undantag snarare än regel. Att dessa människor får betala mer är inte mer än rätt.

Själv pendlar jag som sagt med buss, har energisnåla lampor och timers, sänkt innetemperatur, bytat till isolerade fönster, sopsorterar nitiskt, tar bilen några få gånger i månaden till affären (och passar då på att panta och utföra andra ärende). Jag tar aldrig bilen om jag vet att motorn inte hinner att bli varm.

Det bygger enbart på observationer kring fikabordet på jobbet. Väldigt smalt urval men å andra sidan känns det igen från flera arbetsplatser under många år.

Logiken kring vad som är ekonomiskt för en enskild person kan vara väldigt luddig. Att ena sekunden klaga på dyr bensin/diesel och i nästa sekund prata om att det är så mycket billigare att åka till grannstaden (7 mil tur och retur) för att handla ett par gånger i veckan. Visst, hade transporten varit gratis och tidsspillan obefintlig hade det väl gått ihop sig... men att spendera en timma i bilen för att mjölken är 50 öre billigare känns tveksamt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag att bensin är en av få saker som är lite för billigt idag. Jag vet inte hur det är för er men för mig är inte bensin mer än ca 1/3 av totala kostnaden för bilen. Får två tankar bensin till priset av en månads parkering utomhus på gatan.

Skrivet av stigw:

Bensinpriset klagas det på rätt ofta. Sådant som är dyrt använder man med försiktighet. Men så verkar det inte vara med bensin. Folk tar bilen vart dom än ska, och inte är dom försiktiga med gaspedalen heller. Jag undrar hur mycket bensinen måste kosta för att det skall märkas i trafiken?

Jag tror att man måste upp i summor där bensinkostnaden är mer än 50% av totala kostnaden för bilägandet (skatt, försäkring, service, reparationer, bensin, värdeminskning/leasing, parkering). Det är väl ofta därför folk på landsbygden klagar, där man är närmare att komma upp i dessa belopp med äldre fordon, billigare försäkring och billigare parkering osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Men när tillräckligt många gått över till elbilar kommer en kilometerskatt som ett brev på posten.
Säg 10kr/mil så är det inte så roligt längre.

Super bra argumentet att köpa en elbil idag. Du kommer ju få ut mest av det innan alla andra hakar på.

Skatter kommer också fasas in sakta. Man vill väldigt ogärna stoppa bollen när väl försäljningen kommer igång.

Lär knappast bli några rejäla skatter och det är med största sannolikhet vara fasta dvs mil oberoende. Så bor du i stan och kör lite är bilen dyr och är du på landsbygden och pendlar är den billig (sett till körda mil).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Tills batterierna blir dåliga om 4 år ... då är den värdelös, rätt kraftig värdeminskning per år.

Normalt tror jag inte de blir dåliga efter 4 år om du inte kör extremt mycket. I alla fall inte om tillverkaren gjort ett vettigt jobb med modellen. Det är inte som med telefonbatterier utan det finns marginal både upp och ner på batteriet så det blir egentligen aldrig helt tomt eller helt fullt.

En bekants prius (2001) mätte de upp batteriet på hos toyota. Och de kom fram till att batteriet då hade 70% av sin kapacitet kvar. Detta var för 2 eller 3 år sedan. Är det ungefär sådana siffror man kan räkna med så är det inga problem för mig i alla fall.
Men visst en volvo 240 du köpte 1981 kom ungefär lika långt då som nu på en tank.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Personligen tycker jag att bensin är en av få saker som är lite för billigt idag. Jag vet inte hur det är för er men för mig är inte bensin mer än ca 1/3 av totala kostnaden för bilen. Får två tankar bensin till priset av en månads parkering utomhus på gatan.

Håller med. Jag betalar lika mycket i försäkring som bensin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Den måste kosta så mycket att det får andra, oönskade effekter.

Oavsett vad en del tycks tro så är de flesta av oss inte ute och kör mer än vi måste redan nu.

En genomsnittsbil rullar någonstans runt 1500 mil om året. Om vi räknar väldigt högt på att bilen skulle dra 1l/mil så kostar det ca 23000 om året eller knappt 2000 i månaden.
Skulle tro att de flesta av oss har råd om det så dubblas, med effekten att det blir mindre pengar till annat eftersom transport prioriteras högt.

Det vet givetvis våra politiker om så det är ett lätt sätt att dra in mer pengar till slöserikassan och samtidigt framstå som att man gör en insats för miljön.

Jo absolut, men en genomsnittlig personbil i Sverige går inte 1500 mil utan bra mycket kortare än så. Jag kommer inte ihåg siffrorna exakt men jag kommer ihåg att det inte var något län där snittsträckan kom över 1250 mil. Det län med längst körsträckor är heller inte glesbygd utan Stockholm.

Skrivet av Baxtex:

Fast det är svårt att ta ett genomsnitt. Folk med lägre löner som bort i glesbygden kör kanske 3000 mil eller mer om året. och då är det plöstsligt 3000x20Kr=60 000kr om året vilket kan motsvara flera månadslöner. Samtidigt då som stadsbor kör mindre men har högre lön.

Jo kanske. 3000 mil är väldigt långt visserligen men absolut är det många i glesbygd som kör långt. Samtidigt har man då låga kostnader för boende, parkering och liknande.

Citat:

Jag kan ta min sambo som exempel. Hon jobbar inom restaurang vilket innebär uteslutande kvällar och helg då det inte går att åka buss. Det är ca 3 mil enkel resa till jobbet, dvs 6 mil om dagen. 6 dagar i veckan blir det 36 mil. Det är ca 1900 mil om året och det är enbart jobbpendling. Räknar man sedan med utflykter, semester, affärsbesök etc så är det antagligen runt 2500 mil eller ännu mer. I dagsläget kostar det ungefär 1900x16Kr= 30 400Kr. Med en höjning till 20Kr blir det 1900x20=38 000Kr. Även med inflation och lönehöjning kommer det inte att täcka upp den kostnaden. Och då ska sägas att vi har det relativt bra ställt jämfört med andra. Det finns folk som drabbas väldigt hårt av sådant här.

Hmm, din beräkning är ju ganska vinklad. De flesta jobbar inte sex dagar i veckan för det är ju inte tillåtet enligt våra lagar, sen följer inte alla arbetsgivare det förstås och man kan ju ha mer än ett jobb, men i alla fall är det väldigt ovanligt. 600 mil för annat är också väldigt högt. Och om det nu är så att kollektivtrafiken inte är ett realistiskt alternativ så får man också skatteavdrag för en rätt stor del av denna kostnaden. Sen är det ju ett ganska bra incitament att köpa en snålare bil, som ju är tanken liksom, för hennes bil verkar dra 0,76 i genomsnitt och det är ju väldigt högt för att pendla på landsväg i glesbygd liksom. När jag hade tre mil till jobbet köpte jag en stor, snabb och bekväm diesel och snittade på ungefär 0,63 men då var det en del stadstrafik och sen mestadels motorväg.

Citat:

Det jag vill få fram är att sådan här punkbeskattning på bränsle sparkar dom som har det värst och gör det svårare för dom att komma upp i samhället. De som har pengar och kör mest kommer fortsätta att köra oavsett vad det kostar.

Dom som har det värst har generellt inte bil för det är en väldigt stor kostnad.

Skrivet av moire:

Tills batterierna blir dåliga om 4 år ... då är den värdelös, rätt kraftig värdeminskning per år.

Det stämmer inte, batterierna håller mycket längre än så och de kan återanvändas på andra ställen där kraven på energitäthet inte är lika stora när de är för dåliga att ha i en bil. Batteritekniken går också framåt väldigt fort just nu så om du köper en elbil idag och byter batteri om fem-tio år när effekten har minskat så kommer det batteri du köper med största sannolikhet att vara mycket billigare och ha ganska mycket högre kapacitet.