SweClockers vinterdator 2019

Permalänk
Medlem

Lite kul, Den är nästan identisk med den datorn jag byggde förra vintern :). Har fungerat perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Shyyst! Kan man få en ful lista på typ inet? Känns lite jobbigt att köpa var del för sig här och där xD

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13221029
Plockade ihop en liknande burk där fast med intel och nvidia. Operativ system är inte med där har du ingen licens att flytta över från en äldre burk så säljer de windows 10 på inet. Men det finns billigare på andra ställen.
Sen finns ju förstås linux osv men där har jag ingen koll.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Mitt 5700 xt lät som en flygplan, sen var det väldigt ostabilt i spel, lämnade tillbaka det och köpte ett 2070 super för 800 kr mer.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Köpte precis ett liknande bygge fast med ett X570 moderkort och Sapphire RX 5700 XT Pulse. Det grafikkortet kostar just nu bara 200kr mer hos Netonnet.

Permalänk
Medlem

Datorn jag köpte för en månad sen blev rätt lik denna. Skarp varning för Kompletts prispåslag när man byter ut komponenter i deras PC-bygge dock. Grundpriset är mycket prispressat och värt men allt du ändrar i konfigurationen kommer kosta lite mer. Jag har sett det skilja flera hundra kronor mot vad de hade tagit betalt för t.ex ett chassi om jag beställt det löst.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Bra bygge!

@JonasT
Du har en väloljad käft (gillar)
Glöm bara inte släppa in dina medspelare ibland

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Datorn jag köpte för en månad sen blev rätt lik denna. Skarp varning för Kompletts prispåslag när man byter ut komponenter i deras PC-bygge dock. Grundpriset är mycket prispressat och värt men allt du ändrar i konfigurationen kommer kosta lite mer. Jag har sett det skilja flera hundra kronor mot vad de hade tagit betalt för t.ex ett chassi om jag beställt det löst.

Jag upptäckte samma sak. Minsta lilla ändring och det var inte så prisvärt längre.

Dessutom var det vilseledande att man inte kunde beställa bygget som visas på bilderna. Enligt Komplett är bilderna endast illustrativa.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13221029
Plockade ihop en liknande burk där fast med intel och nvidia. Operativ system är inte med där har du ingen licens att flytta över från en äldre burk så säljer de windows 10 på inet. Men det finns billigare på andra ställen.
Sen finns ju förstås linux osv men där har jag ingen koll.

Tackar! Får man fråga varför du bytt ut SSD:n och nätaggregatet till annat? Modekortet förstår jag naturligtvis.

Kläm in ett Nvidia så är det tamam!

Permalänk
Medlem

Bra info. Köpte delar till en ny dator igår bla baserat på den här videon.
Valde samma moderkort och minnen. Men köpte 5700xt, 2700x, rmx 750 och ett Enthoo evolve x istället. Priset landade på 13888kr. Gillade priset på 2700x mer, 1900kr för 8c16t känns kul.
Uppgraderar säkert till nån nyare cpu senare om det skulle behövas.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Tackar! Får man fråga varför du bytt ut SSD:n och nätaggregatet till annat? Modekortet förstår jag naturligtvis.

Valde den ssdn för att den andra inte fanns inne på lager hos inet. Fick bli Intel disken eftersom jag själv har en sådan i min speldator och är nöjd :P.

Nätaggregatet är det samma sak med fanns inte på lager. Tog ett 650w med 80plus gold som verkade prisvärt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Valde den ssdn för att den andra inte fanns inne på lager hos inet. Fick bli Intel disken eftersom jag själv har en sådan i min speldator och är nöjd :P.

Nätaggregatet är det samma sak med fanns inte på lager. Tog ett 650w med 80plus gold som verkade prisvärt.

Jaha okej. Såhär blir min

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13222843

Du sa något om att Windows 10 licenser finns billig. Till min häpning hittade jag detta. Kan det vara legit?

https://www.g2a.com/en-gb/microsoft-windows-10-oem-home-micro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Du sa något om att Windows 10 licenser finns billig. Till min häpning hittade jag detta. Kan det vara legit?

(G2A-länk)

Finns bra mycket billigare på andra ställen om du ändå ska köpa en "grå" licens. Jag skulle avråda från'et.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av Dracc:

Finns bra mycket billigare på andra ställen om du ändå ska köpa en "grå" licens. Jag skulle avråda från'et.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad innebär grå licens? Jag vill ha något legit och säkert. Så den jag länka är en s.k grå licens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Det blir en bra dator.

Har använt sådana licenser utan problem men det kan bli problem så köp på egen risk. Vill du få något som är garanterat okej och legit så köper du på inet och liknande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Vad innebär grå licens? Jag vill ha något legit och säkert. Så den jag länka är en s.k grå licens?

G2A beskylls ofta för att handla med grå licenser, ja. En s.k. grå licens innebär att det inte är rakt av piratande ("svart") men inte häller helt enligt reglerna ("vitt"). Ofta är priserna så pass mycket lägre än på andra ställen för att de inköpts med stulna kreditkort eller på annat vis skaffats oärligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det blir en bra dator.

Har använt sådana licenser utan problem men det kan bli problem så köp på egen risk. Vill du få något som är garanterat okej och legit så köper du på inet och liknande.

Skrivet av Dracc:

G2A beskylls ofta för att handla med grå licenser, ja. En s.k. grå licens innebär att det inte är rakt av piratande ("svart") men inte häller helt enligt reglerna ("vitt"). Ofta är priserna så pass mycket lägre än på andra ställen för att de inköpts med stulna kreditkort eller på annat vis skaffats oärligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej. Men räcker Windows 10 Home för en helt vanlig slösurfande gamer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Mitt 5700 xt lät som en flygplan, sen var det väldigt ostabilt i spel, lämnade tillbaka det och köpte ett 2070 super för 800 kr mer.

Värt att notera att det billigaste 2070 Super ligger nu på 5778 kr mot 5700 XT på 4290 kr på prisjakt. Skillnad på 1488 kr. Men för 800 kr skillnad hade jag också köpt nVidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Okej. Men räcker Windows 10 Home för en helt vanlig slösurfande gamer?

Ja det räcker för de allra flesta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det räcker för de allra flesta.

Härligt!

Nu har jag i alla fall Sweclockers AMD version, samt min egen Intel/Nvidia. Måste säga Kompletts Vinterdator i delar lockar gällande pris. Men jag är fortfarande orolig att AMD är lite B jämfört med Intel och Nvidia, även om de gör mycket starkare komponenter nuförtiden. Lite som Apple vs Android. Har hållit mig till Apple och är liksom nöjd. Har haft en dator med Intel och Nvidia i snart 7 år och är väldigt nöjd. Bara hårddisken som krånglat.

Lite OT... men men

Permalänk
Medlem

3700x > 3600x > 3600, jag kom till samma slutsats vid lanseringen.
Bytte några gånger via jobbet innan jag var nöjd.
Det är svårt att motivera något över 3600 för enbart spel, ruskigt potent i FPS per krona.

Ska man klaga så är typ max OC oftast samma som aviserad boost, alltså 4.2Ghz

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Mitt 5700 xt lät som en flygplan, sen var det väldigt ostabilt i spel, lämnade tillbaka det och köpte ett 2070 super för 800 kr mer.

bra för de som bygger sin första dator att få en blast to the past och lära sig lite felsökning dvs köra 100% amd komponenter...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Njaa inte så mycket bättre och du förlorar 6 trådar på det plus att den är dyrare.

Sen är riggen så bra så man kan lira i 1440p så då försvinner ju 1080p med.

Ett totalt separat ämne men tänk på att vissa spel där du tävlar mot andra kan fungera bättre i lägre upplösningar, säger inte att det är så för alla spel men för vissa. Finns fortfarande gott om tävlingsgamers som föredrar Intel.

Permalänk
Medlem

Det enda som jag tvekar lite över med Vinterdatorn (dock en marginell sak) var valet av minne men annars ser det bra ut tycker jag.

Är detta b-die, e-die eller Hynix minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13221029
Plockade ihop en liknande burk där fast med intel och nvidia. Operativ system är inte med där har du ingen licens att flytta över från en äldre burk så säljer de windows 10 på inet. Men det finns billigare på andra ställen.
Sen finns ju förstås linux osv men där har jag ingen koll.

Jag har flyttat över mitt Windows flera gånger, aldrig varit något problem. Men i teorin skall det inte gå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Bra info. Köpte delar till en ny dator igår bla baserat på den här videon.
Valde samma moderkort och minnen. Men köpte 5700xt, 2700x, rmx 750 och ett Enthoo evolve x istället. Priset landade på 13888kr. Gillade priset på 2700x mer, 1900kr för 8c16t känns kul.
Uppgraderar säkert till nån nyare cpu senare om det skulle behövas.

Ja, 2700X är löjligt prisvärd om man verkligen vill vända på varenda krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

bra för de som bygger sin första dator att få en blast to the past och lära sig lite felsökning dvs köra 100% amd komponenter...

Insinuerar du att det aldrig är fel på Intel- eller nVidia-produkter? Roligaste jag hört i år i så fall!

OnT: Fasen då, nu blir jag köpsugen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

En sista OT fråga innan man slår till på detta bygge. Om jag köper en 144hz skärm till datorn. Kan jag låse FPS till 60 i spelen?

Permalänk
Medlem

Ska köpa helt ny dator, har dock både OS och disk. Är detta ett bra alternativ eller finns det utrymme för förbättring? Budgeten landar på 11500 typ. Har i dagsläget ingen gamingskärm, så det är inget måste att kunna driva något i en särskild frekvens eller upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

En sista OT fråga innan man slår till på detta bygge. Om jag köper en 144hz skärm till datorn. Kan jag låse FPS till 60 i spelen?

Ja.. Finns flera sätt att göra det. Du kan låsa skärmen till 60Hz, låsa fpsen oftast i dina globala grafikinställningar och i spel, använda V-sync osv.

Varför vill du låsa spelet till 60fps? Varför ens köpa en 144Hz skärm om du ändå ska låsa den?