Hur använder jag gamla högtalare till modern teknik?

Permalänk
Medlem

Hur använder jag gamla högtalare till modern teknik?

Tjena proffsen!

Har fått ett par väldigt gamla högtalare av min pappa. De är uppskattningsvis 25år gamla men riktigt coola, och enligt farsan, riktigt bra.

Jag skulle vilja få dessa att fungera till tv'n och telefonen osv. Dvs normal modern användning.

Jag kan NOLL om detta men vill verkligen få dem att fungera och lära mig mer inom ämnet.

Vad behöver jag och hur gör jag? Det enda infon jag kan ge angående högtalarna är att de är av märket "Nickel" och har dessa uttag:

Förstår om det behövs mer info för att ge svar men fråga på så försöker jag hjälpa er att hjälpa mig!

Stort tack på förhand!

Hälsn
Anton

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

Du behöver högtalarkablar till varje högtalare, plus/minus.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/jentech-sky-16-mm2-vitho...

En förstärkare med antingen HDMI, blåtand eller wifi.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-rx-v385-bioforsta...

RCA-kabel eller HDMI-kabel beroende på om din TV tar HDMI?

Permalänk
Medlem

Hej,

Något i den här stilen skulle fungera bra kan jag tänka mig.
Det är en Stereoförstärkare med typ alla moderna funktioner man behöver

https://www.hifiklubben.se/stereo/forstarkare/denon-dra-800h-...

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clibben:

Hej,

Något i den här stilen skulle fungera bra kan jag tänka mig.
Det är en Stereoförstärkare med typ alla moderna funktioner man behöver

https://www.hifiklubben.se/stereo/forstarkare/denon-dra-800h-...

Du hittade inget dyrare till ett par Nickel högtalare...

Permalänk
Medlem

Du behöver en förstärkare av något slag. De finns alla möjliga sorters förstärkare med olika funktioner i olika prisklasser.

Beskriv mer ingående hur du önskar använda högtalarna så kan jag rekommendera en förstärkare åt dig.

Det är ingen ide att ha bra högtalare med en billig/dålig förstärkare och inte heller tvärtom. Det måste balanseras för att det ska bli bra. Om du har en liten budget (under 2000) så skulle jag titta på något begagnat. Det kan vara kul att veta vad högtalarna är specade för effekt (Watt). Kan ge en hint om hur kraftig förstärkare du behöver ha.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Du behöver högtalarkablar till varje högtalare, plus/minus.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/jentech-sky-16-mm2-vitho...

En förstärkare med antingen HDMI, blåtand eller wifi.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/yamaha-rx-v385-bioforsta...

RCA-kabel eller HDMI-kabel beroende på om din TV tar HDMI?

Fan vad schysst! Tack för hjälpen! Är det den förstärkaren du rekommenderar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuwset:

Fan vad schysst! Tack för hjälpen! Är det den förstärkaren du rekommenderar?

Skickades från m.sweclockers.com

Det får du avgöra själv, det var ett exempel på vad du behöver.
Det finns billigare, utan HDMI. Och det finns sjukt mycket dyrare.

Vill du koppla högtalarna så att du kan köra via telefon behöver du blåtand eller wifi.
Eller en TV med HDMI. Det finns många lösningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Du behöver en förstärkare av något slag. De finns alla möjliga sorters förstärkare med olika funktioner i olika prisklasser.

Beskriv mer ingående hur du önskar använda högtalarna så kan jag rekommendera en förstärkare åt dig.

Det är ingen ide att ha bra högtalare med en billig/dålig förstärkare och inte heller tvärtom. Det måste balanseras för att det ska bli bra. Om du har en liten budget (under 2000) så skulle jag titta på något begagnat. Det kan vara kul att veta vad högtalarna är specade för effekt (Watt). Kan ge en hint om hur kraftig förstärkare du behöver ha.

Stort tack för hjälpen!

Jag vill ha högtalarna uppkopplade till tven och mobilen. Det är inte mer komplicerat än så.

Jag har pinsamt nog ingen info att ge angående watt eller något! Är helt blåst vad det gäller allt som har med ljud att göra. Men det är två rejäla högtalare. Väger nästan 30kg styck och är dryga metern höga. Misstänker dock att min beskrivning är som att ange färgen på en bil när du frågar om motorn..

Vilka förstärkare rekommenderar du?

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det får du avgöra själv, det var ett exempel på vad du behöver.
Det finns billigare, utan HDMI. Och det finns sjukt mycket dyrare.

Vill du koppla högtalarna så att du kan köra via telefon behöver du blåtand eller wifi.
Eller en TV med HDMI. Det finns många lösningar...

Okej!
Så om jag kollar efter förstärkare så är det de kriterierna jag ska kolla efter? Högtalarna passar liksom "alla" förstärkare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När det gäller förstärkare så kan du köpa begagnat

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

https://www.ljudfokus.se/ har både billigt och dyrt, vet för lite om dessa högtalare för att veta vad du borde ha men det jag ser på bilden så verkar de rätt små?
är dom rätt små så kan du nog komma rätt billigt undan bara förstärkaren har rätt ingångar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuwset:

Högtalarna passar liksom "alla" förstärkare?
Skickades från m.sweclockers.com

Ja det vågar jag nog påstå.
Så länge du kan använda dig av den här inkopplingen; vanliga högtalarkablar.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/jentech-sky-25-mm2-vitho...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://www.ljudfokus.se/ har både billigt och dyrt, vet för lite om dessa högtalare för att veta vad du borde ha men det jag ser på bilden så verkar de rätt små?
är dom rätt små så kan du nog komma rätt billigt undan bara förstärkaren har rätt ingångar.

Nej de är faktiskt rätt stora! Väger nästan 30kg styck och är dryga metern höga.

Har du någon förstärkare du skulle rekommendera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ja det vågar jag nog påstå.
Så länge du kan använda dig av den här inkopplingen; vanliga högtalarkablar.
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/jentech-sky-25-mm2-vitho...

Grymt! Stort tack!

Går det på något sätt att koppla ihop dem med en nyare Samsung soundbar? (:

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här har du en billig
https://www.referenceaudio.se/produkter/visa/fynda/begagnat-2...

Sen kan du koppla in flera högtalare ifall du senare vill ha surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuwset:

Nej de är faktiskt rätt stora! Väger nästan 30kg styck och är dryga metern höga.

Har du någon förstärkare du skulle rekommendera?

Skickades från m.sweclockers.com

storlek på element och antal, watt och ohm, och annan info som kan vara bra att veta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag antar att tvn har toslinkutgång (fiberoptisk) ? Skaffa i så fall en begagnad äldre hembioreceiver, de är ganska billiga < 1000kr och lär duga fint för att komma igång.
Du kan även skaffa en vanlig stereoförstärkare elerl stereoreceiver och det brukar finnas nått passande på en lokal secondhandbutik eller via nån annons.
Typ > https://hifitorget.se/visa_annons.php/yamaha_rx_v459_hemmabio...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuwset:

Tjena proffsen!

Har fått ett par väldigt gamla högtalare av min pappa. De är uppskattningsvis 25år gamla men riktigt coola, och enligt farsan, riktigt bra.

Jag skulle vilja få dessa att fungera till tv'n och telefonen osv. Dvs normal modern användning.

Jag kan NOLL om detta men vill verkligen få dem att fungera och lära mig mer inom ämnet.

Vad behöver jag och hur gör jag? Det enda infon jag kan ge angående högtalarna är att de är av märket "Nickel" och har dessa uttag:

http://www.bilddump.se/bilder/20191231010656-46.194.179.99.jpg

Förstår om det behövs mer info för att ge svar men fråga på så försöker jag hjälpa er att hjälpa mig!

Stort tack på förhand!

Hälsn
Anton

Finns det ingen faktaruta någonstans på högtalarna? Modellbeteckning? Impedans (mäts i Ohm).

Förstärkare med bluetooth/airplay/chromecast för att spela musik från mobilen. Ljud från TV går idag till en soundbar? Om inte den Soundbaren har utgång för ljud blir det svårt att koppla in högtalarna också, dessutom kommer det nog vara svårt att få en vettig balans med en soundbar som är tänkt att representera alla ljudkanaler, vissa kan ställas om till enbart centerkanal.

Modellbeteckning på soundbar och TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Finns det ingen faktaruta någonstans på högtalarna? Modellbeteckning? Impedans (mäts i Ohm).

Förstärkare med bluetooth/airplay/chromecast för att spela musik från mobilen. Ljud från TV går idag till en soundbar? Om inte den Soundbaren har utgång för ljud blir det svårt att koppla in högtalarna också, dessutom kommer det nog vara svårt att få en vettig balans med en soundbar som är tänkt att representera alla ljudkanaler, vissa kan ställas om till enbart centerkanal.

Modellbeteckning på soundbar och TV?

Kan inte hitta några uttag på soundbaren :/ det är en Samsung curved 8,1 Ch soundbar och tvn är en 55 Samsung curved. Känns som det kan bli knepigt att få att gå ihop

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kommer nog inte lyckas koppla in externa högtalare i en soundbar.

Heter dom Nickel sa du?

Varför inte kolla med tillverkaren?

https://www.allabolag.se/520919SMMD/nickel-ljud-tra

Ok visst kan du väl bjussa på en bild på hela högtalaren? Lite roligare att se än en kontaktbrunn...

I övrigt faller jag in i kören, enkelt tvåkanalare eller en beg receiver.

Förstärkare med streaming kan ju vara vettigt så slipper du köra allt via tv'n.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Utomordentligt intressanta högtalare du har!
Nickel är "kända" (allt är relativt) för intressanta högtalarkonstruktioner .
Ta väl hand om dem.

Rapportera gärna hur de låter!

Och som redan sagts, några fina bilder ser vi fram emot.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Blir lite nyfiken - du har ingen helbild på högtalarna då du kan sitta på något som är (betydligt) bättre än genomsnittet i högtalarväg

Kort sagt du kan sitta på en pärla och samma område (och kanske tom. bättre) som tex. mer kända Carlsson-högtalare med sikte på HiFi och ljud-entusiaster. Det finns dock en sak du måste räkna med på högtalare som är lite till åren - konupphängningen kan vara rutten (pga. att det var populärt med polyuretanskum under ganska lång tid och de faller sönder i bitar eller blir kladdiga med tiden) och det kan behövas renoveras innan de låter bra igen...

Men observera att dessa är inte högtalare gjord för sprit och ölfylla och rockmusik på hög nivå - har du den ambitionen så är det bättre att sälja dessa till några som kan uppskatta dessa och tar väl hand om dessa och köpa några ungdomsskithögtalare som Cervin Vega för ändamålet

30 kg säger att det är ganska stora högtalare och frågan är om det är en lösning med 1/4-vågspipa eller Voigt-lösning med tanke på att de är rätt höga av bilden i förra inlägget - då måste man kanske titta på annan område effektmässigt av förstärkare då sådana högtalare har betydligt högre känslighet än du hittar i gubbdagisarna.

Med annan typ så menas att man snarare tittare efter 20-50 Watts receiver/slutsteg av bättre kvalitet och kan vara mer än tillräckligt effektmässig för hörselskadenivåer då om man köper 'för stor' slutsteg effektmässigt (100 - 200 Watt) av typen du hittar för hembio i gubbdagis och i kombination med högkänsliga högtalare kommer att göra att det väser vitt brus i hela rummet även med volymen på minimum (slutstegsbrus alltså, och det går inte att minska i efterhand) - och det är inte kul att lyssna på i längden...

(har själv genomlidit processen - här då med PM6 Lowther-element i 99 dB/Watt SPL-nivå och hornkabinett byggd från ritning från RT i början av 70-talet som gick under namnet schmack-horn https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fsjostromau... - i bygget beskrivet som renodlad bashorn men jag använde denna (förstås 2 st i stereo) som fullregister singel elements-högtalare och sedan dess aldrig tittat efter något annat i högtalarväg, svårmöblerat - ja, men fasen vad det låter bra sedan när man får till det - och lönlöst att hitta något annat som kommer ens i närheten när det gäller ljud och kropp-känsla när det gäller trumverksåtergivning)

Skall man hitta slutsteg som har låg grundbrus men samtidigt kan ge hög effekt (200-400 Watt peak) så börja dom kosta pengar - råkar förvisso ha en sådan - Proton-AA 1150 med 115 dB i dynamik (motsvarar 19.1 bitar på en D/A-omvandlare, och jisses - dom var dyra även som begagnade med tanke på att det är 80-tals maskiner (och över 30 år gammalt), och då är det för min del ingen försteg som kan justera volymen utan ren efterbrännare... (försteget är en hembygge med hermetisk glasförslutna lågnivåreläer i en resistiv dämpar-stege för 1.5 dB-steg i 64 steg = 96 dB - det var mycket man hann med på studenttiden...) ...skall man ha sådan försteg också med ingångsväljare, volymkontroll...från samma tillverkare också så kan summan bli 3-dubbel... begagnad)

- men dynamiken behöves verkligen för att det inte skall susa i hela rummet när man har högtalare med runt 99-100 dB/1Watt i känslighet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Kommer nog inte lyckas koppla in externa högtalare i en soundbar.

Heter dom Nickel sa du?

Varför inte kolla med tillverkaren?

https://www.allabolag.se/520919SMMD/nickel-ljud-tra

Ok visst kan du väl bjussa på en bild på hela högtalaren? Lite roligare att se än en kontaktbrunn...

I övrigt faller jag in i kören, enkelt tvåkanalare eller en beg receiver.

Förstärkare med streaming kan ju vara vettigt så slipper du köra allt via tv'n.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för hjälpen!
Finns en bild som en annan medlem postade. Precis sånna är det!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Utomordentligt intressanta högtalare du har!
Nickel är "kända" (allt är relativt) för intressanta högtalarkonstruktioner .
Ta väl hand om dem.

Rapportera gärna hur de låter!

Och som redan sagts, några fina bilder ser vi fram emot.

Spännande! En annan har lagt upp bilder i tråden, precis sådana är det.

Jag ser verkligen fram emot att höra hur de låter (:

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Blir lite nyfiken - du har ingen helbild på högtalarna då du kan sitta på något som är (betydligt) bättre än genomsnittet i högtalarväg

Kort sagt du kan sitta på en pärla och samma område (och kanske tom. bättre) som tex. mer kända Carlsson-högtalare med sikte på HiFi och ljud-entusiaster. Det finns dock en sak du måste räkna med på högtalare som är lite till åren - konupphängningen kan vara rutten (pga. att det var populärt med polyuretanskum under ganska lång tid och de faller sönder i bitar eller blir kladdiga med tiden) och det kan behövas renoveras innan de låter bra igen...

Men observera att dessa är inte högtalare gjord för sprit och ölfylla och rockmusik på hög nivå - har du den ambitionen så är det bättre att sälja dessa till några som kan uppskatta dessa och tar väl hand om dessa och köpa några ungdomsskithögtalare som Cervin Vega för ändamålet

30 kg säger att det är ganska stora högtalare och frågan är om det är en lösning med 1/4-vågspipa eller Voigt-lösning med tanke på att de är rätt höga av bilden i förra inlägget - då måste man kanske titta på annan område effektmässigt av förstärkare då sådana högtalare har betydligt högre känslighet än du hittar i gubbdagisarna.

Med annan typ så menas att man snarare tittare efter 20-50 Watts receiver/slutsteg av bättre kvalitet och kan vara mer än tillräckligt effektmässig för hörselskadenivåer då om man köper 'för stor' slutsteg effektmässigt (100 - 200 Watt) av typen du hittar för hembio i gubbdagis och i kombination med högkänsliga högtalare kommer att göra att det väser vitt brus i hela rummet även med volymen på minimum (slutstegsbrus alltså, och det går inte att minska i efterhand) - och det är inte kul att lyssna på i längden...

(har själv genomlidit processen - här då med PM6 Lowther-element i 99 dB/Watt SPL-nivå och hornkabinett byggd från ritning från RT i början av 70-talet som gick under namnet schmack-horn https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fsjostromau... - i bygget beskrivet som renodlad bashorn men jag använde denna (förstås 2 st i stereo) som fullregister singel elements-högtalare och sedan dess aldrig tittat efter något annat i högtalarväg, svårmöblerat - ja, men fasen vad det låter bra sedan när man får till det - och lönlöst att hitta något annat som kommer ens i närheten när det gäller ljud och kropp-känsla när det gäller trumverksåtergivning)

Skall man hitta slutsteg som har låg grundbrus men samtidigt kan ge hög effekt (200-400 Watt peak) så börja dom kosta pengar - råkar förvisso ha en sådan - Proton-AA 1150 med 115 dB i dynamik (motsvarar 19.1 bitar på en D/A-omvandlare, och jisses - dom var dyra även som begagnade med tanke på att det är 80-tals maskiner (och över 30 år gammalt), och då är det för min del ingen försteg som kan justera volymen utan ren efterbrännare... (försteget är en hembygge med hermetisk glasförslutna lågnivåreläer i en resistiv dämpar-stege för 1.5 dB-steg i 64 steg = 96 dB - det var mycket man hann med på studenttiden...) ...skall man ha sådan försteg också med ingångsväljare, volymkontroll...från samma tillverkare också så kan summan bli 3-dubbel... begagnad)

- men dynamiken behöves verkligen för att det inte skall susa i hela rummet när man har högtalare med runt 99-100 dB/1Watt i känslighet...

Tjena! Stort tack för ditt svar!

Jag får ödmjukt erkänna att detta är en djungel för mig och jag har väldigt svårt att förstå informationen du delger mig. Önskar det vore enklare och att någon bara kunde peka på billigaste, bästa möjliga haha.

Det är precis sådana som i ovanstående inlägg!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vilken exakt modellbeteckning har din tv (kolla på typetiketten på baksidan), så att vi kan kolla vilka typer av ljudutgångar den har?
Det kan kanske även funka att koppla tv:ns hörlursutgång till en förstärkare, men det har vissa ljudmässiga nackdelar samt att tv:ns inbyggda högtalare ofta automatiskt stängs av.

Du måste ju börja någonstans, eller hur?
Eftersom du inte verkar vara lika ljudintresserad som många av dem som har svarat i den här tråden kan den kanske vara värt att kolla om någon i din omgivning har en begagnad förstärkare eller receiver (förstärkare med inbyggd radio) som inte är alltför liten och du kan låna för att testa om du gillar högtalarnas ljud (börja med att fråga farsan eller andra fyrtioplussare som troligen har något liggande hemma). Då kan du ansluta tv:ns analoga ljudutgång till någon av förstärkarens/receiverns ingångar. Det enda du behöver köpa då är några enkla kablar.

En billig startlösning för att casta ljud från mobilen till en förstärkare/receiver kan vara att köpa en Chromecast Audio som funkar med många program för ljuduppspelning i mobiler, till exempel Spotify och VLC Media Player. Chromecast Audio tillverkas inte längre, men finns fortfarande att köpa för cirka 350 kronor. Jag känner flera som är ungefär lika ljudintresserade som du och har köpt den, och alla är mycket nöjda med den.

Om du köper en begagnad förstärkare eller receiver bör du köpa en som har en fungerande fjärrkontroll. Då kan du enkelt välja mellan de olika ingångarna och reglera volymen på ett smidigt sätt.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av anon36896:

Vilken exakt modellbeteckning har din tv (kolla på typetiketten på baksidan), så att vi kan kolla vilka typer av ljudutgångar den har?
Det kan kanske även funka att koppla tv:ns hörlursutgång till en förstärkare, men det har vissa ljudmässiga nackdelar samt att tv:ns inbyggda högtalare ofta automatiskt stängs av.

Du måste ju börja någonstans, eller hur?
Eftersom du inte verkar vara lika ljudintresserad som många av dem som har svarat i den här tråden kan den kanske vara värt att kolla om någon i din omgivning har en begagnad förstärkare eller receiver (förstärkare med inbyggd radio) som inte är alltför liten och du kan låna för att testa om du gillar högtalarnas ljud (börja med att fråga farsan eller andra fyrtioplussare som troligen har något liggande hemma). Då kan du ansluta tv:ns analoga ljudutgång till någon av förstärkarens/receiverns ingångar. Det enda du behöver köpa då är några enkla kablar.

En billig startlösning för att casta ljud från mobilen till en förstärkare/receiver kan vara att köpa en Chromecast Audio som funkar med många program för ljuduppspelning i mobiler, till exempel Spotify och VLC Media Player. Chromecast Audio tillverkas inte längre, men finns fortfarande att köpa för cirka 350 kronor. Jag känner flera som är ungefär lika ljudintresserade som du och har köpt den, och alla är mycket nöjda med den.

Om du köper en begagnad förstärkare eller receiver bör du köpa en som har en fungerande fjärrkontroll. Då kan du enkelt välja mellan de olika ingångarna och reglera volymen på ett smidigt sätt.

Lycka till!

I allmänhet väldigt sunda tips tycker jag, väl värt att begrunda och kanske utgå från.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Om man söker lite så finns förmodligen en hel del begagnade hembioförstärkare - men att smacka in 5-6 förstärkare i >50 Watts klass styck i samma chassie som skall säljas till vanlig konsument med konsumentnivå prismässigt så är det en kompromisslösning på ljudsidan - ganska mycket kompromiss som man kanske kommer undan med de skithögtalare som levereras med i kitet, men ganska avslöjande brister om man har mer analytiska högtalare och också har känsla i hur bra ljud låter.

Om man har lite högre ambitioner ljudmässigt så kanske man skall kika efter en NAD eller en luxmanförstärkare i 25 - 50 Wattsnivån begagnad för rimlig peng och det kommer säkert fungera.

https://www.tradera.com/item/170613/378826725/nad-3020-stereo...

för just NAD 3020 och skrolla man ned vidare så visa det på en bunt ytterligare begagnade förstärkare i 1000 - 2000:- prisintervall och håller man sig till Luxman, AKAI, Pioneer, Marantz, Sony och NAD så tror jag dom är fullt dugliga - Technics skulle dock inte vara förstavalet - dom dissades fort för min del när de skulle anslutas till högkänsliga högtalare då de brusade helt enkelt för mycket.

Titta gärna på 'Signal to noise ratio' värdet när du jagar fram databladet på den slutsteget du tycker se OK (utseendet är ju inte helt oviktig heller) - den skall vara så stor som möjligt (på line-anslutning) och i alla fall över 100 dB på en 25 Watts slutsteg och är den på 115 dB så är den riktigt, riktigt bra. Det är detta som är svårt att få till på effektstarka förstärkare om man tittar på varianter som kan peak:a på 100 - 200 Watt och mer och ju högre effekt ju större värde bör det vara så att utgångsbruset alltid är -85 - helst -90 dB(A) gentemot 1 Watt referens då högre än så börja högtalarna väsa brus störande högt i rummet...

Tar man tex. SONY TA 1140 som kan peak på 120 Watt och anger S/N på 110 dB

10 * log10(120 Watt/8 Ohm) = 20.8 dB över 1 Watt vid max pådrag.

sedan tar man resulterande 20.8 dB - 110 dB (S/N) = -89.2 dB(A) relativt 1 Watt matad mot högtalaren.

Har man högtalare som ger 90 dB SPL vid 1 Watt så kommer bruset vara 0.8 dB SPL vilket är lägre än brusnivån i rummet (tyst sovrum kan vara nere 10 dB SPL - men dessvärre ofta över 20 dB SPL i stadsmiljö)

så denna förstärkare bör vara OK

nästa exempel där det inte blev lika bra...

Luxman LV-92 Stereo Integrated Amplifier anger 35 Watt uteffekt och S/N på 89 dB på Line

samma räkneövning som ovan:

10*log10(35 watt) = 15.44 dB över 1 Watt

15.44dB - 89 dB S/N = -73.6 dB(A) mot högtalaren

på en 90 dB känslig högtalare så skulle det ge en brusnivå av 16.4 dB SPL och det är högst tveksamt att ha i ett tyst rum som ett sovrum då man förmodligen kommer att höra brus-väset från förstärkaren - i alla fall när man är i närheten av högtalarna - skulle man koppla till högkänsliga hornhögtalare på ca 100 dB så hade brusnivån legat på 26 dB i rummet och det hade definitivt hörts.

så i det avseendet skulle jag nog inte rekommendera förstärkaren av brusskäl, såvida man inte har riktigt okänsliga mindre högtalare av billig gubbdagsimodell i området 82-84 dB/1Watt i känslighet.

Förvånansvärt så är denna förstärkare inte speciellt bra rent brusmässigt trots hyfsad renommerad märke vilket åter bevisa att man kan inte bara gå efter varumärke utan också titta på dess data individuellt för varje produkt.

---

Kort sagt man får efter man ser något man gillar designmässigt och överkomlig i pris - försöka hitta databladet på denna där effektnivå och 'signal over noise' (S/N) anges och när man räknat enligt ovan och med sina högtalares aktuella känslighet så bör man inte ligga på mer än 10 dB SPL eller helst inte över 0 dB SPL så att rumsbruset/bullret är dominerande - eller om man inte räknar med högtalaren för att man inte vet dess känslighet - inte högre brus ur slutsteget än -85 dB(A) ref. 1 Watt mot högtalaren.

---

Somliga av er kanske tycker att det här är lite väl nördigt att räkna på så detaljerat för ett förstärkarköp - men jag lovar, en tydlig brus-väsande högtalare är något som man går och reta sig på allt mer från sekunden man upptäcker det och detta är ingen brus man kan dra ned med volymkontrollen då det är slutsteget som bildar det och det är i steget långt efter volymkontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuwset:

Nej de är faktiskt rätt stora! Väger nästan 30kg styck och är dryga metern höga.

Har du någon förstärkare du skulle rekommendera?

Skickades från m.sweclockers.com

Här finns en förstärkare för 500:-
https://www.blocket.se/annons/goteborg/forstarkare/87738160

Du hittar säkert liknande på blocket nära dig.

Tänk bara på att betala kontant och först efter att du fått kolla att den fungerar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Snuwset:

Tjena!

Ja precis sånna!

Hehe blir det för krångligt och jag behöver en "dyr" förstärkare för att få allt att funka så kan det vara aktuellt!

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Man behöver inte en dyr förstärkare men man bör ha en bra vilket inte är exakt samma sak för det finns bra förstärkare som inte är direkt dyra och definitivt dyra prylar som absolut inte är bra eller ens bättre än mycket billigare delar.
Att köpa en begagnad hembiomaskin ger ofta mycket för pengarna för många dumpar dem direkt det kommer ut nån "ny finess" det finn alltså mängder med maskiner för mycket lityen kostnad på begmarknaden medans 2 kanalare håller värdet mycket bättre under mycket lång tid för att de inte brukar säljas utefter finesser utan efter sin grundfunktion, dvs agera förstärkare.
Naturligtvis så kan en bra 2 kanalare vara ett bra begköp för det men den är sällan lika prisvärd som en hembiomaskin som nån dumpat för att den tex saknar hdmi eller om den har hdmi så kanske den saknar stöd för 4k video osv. såna sakar är å andra sidan totalt ointressant sett till hur förstärkarna i den presterar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.