Asus RT-AC68U, problem med WAN-hastighet

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC68U, problem med WAN-hastighet

Hej!
Jag har precis fått ny hastighet på bredbandet, från 100/100 till 500/500.

Speedtest ger mig 250/200 med min Asus router och när jag kör direkt från väggen utan router får jag 490/490.
Har försökt läsa på lite om detta problem men hittar inte mycket om det.

Kör asuswrt Merlin mjukvara.

Tips på vad man kan göra?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

@kiim: Kan ju prova göra en återställning på routern så inte någon inställning blivit fel, finns väl möjlighet att begränsa viss typ av trafik via mjukvaran i routern.
Om du inte använt samma kabel från routern som du använt direkt från väggen så testa även byta kabel.

Permalänk
Inaktiv

Köper du 500 mbit om du kan 50% av prestandan?? jag kan säga dig att 100/100 är bäst

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Har inte provat med en återställning så det kan jag börja med.

Angående kabel har jag testat med samma kabel.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk

Se till att du inte har parent kontroll aktiverat. Routern har inte hårdvarustöd för det så då måste den göra allt i mjukvara. Det ger dålig prestanda i bla spel.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

@kdk_warhead: Parental control verkar vara avstängt. Inga andra inställningar som kan vara orsaken?

Har återställt den nu men får samma resultat.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

@kiim: Testa även byta kabel från inkommande till router.

Permalänk

parent kontroll och QS (under trafic manager) brukar vara avstängt som default.

Enligt
https://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/search/12...
Så ska den klara nästan i 1 GB WAN-LAN

Har haft problem med min dators inbyggda nätverkskort och routern så jag kör med ett annat kort i datorn. Du kan prova med en annan dator. Jag antar att du inte kör över WiFi.

Jag har tyvärr inga mer tips.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

@kdk_warhead: Jag har provat med att hoppa över att koppla in router, dvs vägg->dator och får ut mer så uteslutit att hårdvaran i datorn är problemet.

Ska kolla vidare, tack för tipsen!

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Har provat det med. Känns som problemet ligger i routern. Så fort jag kör utan router är hastigheten bra. Ska kolla vidare.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

Kör du senaste firmwaren från Asuswrt-Merlin? https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/RT-AC68...
Om inte annat så kan du ju prova att återställa till Asus egna.

Permalänk
Skrivet av kiim:

@kdk_warhead: Jag har provat med att hoppa över att koppla in router, dvs vägg->dator och får ut mer så uteslutit att hårdvaran i datorn är problemet.

Ska kolla vidare, tack för tipsen!

Jo men mitt problem var att det inbyggda nätverkskortet i datorn inte var kompatibelt med routern. Det var väldigt konstigt. Det fungerade bra med andra datorer och nätverkskort. Även det inbyggda nätverkortet i datorn fungerade bra om jag kopplade för bi routern men jag fick en instabil anslutning om jag kopplade datorn via routern. Det var därför som jag föreslog att testa med en annan dator. Det är dock osannolikt att du har det problemet.
Mitt moderkort Gryphon z87 inkl Intel® I217V, 1 x Gigabit LAN Controller(s)

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av roast:

Kör du senaste firmwaren från Asuswrt-Merlin? https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/RT-AC68...
Om inte annat så kan du ju prova att återställa till Asus egna.

Ja, brukar uppdatera rätt ofta. Såg att det kommit ny version i dec så jag kör den.

Får nog återställa till Asus egna och se ifall problemen kvarstår.

Skrivet av kdk_warhead:

Jo men mitt problem var att det inbyggda nätverkskortet i datorn inte var kompatibelt med routern. Det var väldigt konstigt. Det fungerade bra med andra datorer och nätverkskort. Även det inbyggda nätverkortet i datorn fungerade bra om jag kopplade för bi routern men jag fick en instabil anslutning om jag kopplade datorn via routern. Det var därför som jag föreslog att testa med en annan dator. Det är dock osannolikt att du har det problemet.
Mitt moderkort Gryphon z87 inkl Intel® I217V, 1 x Gigabit LAN Controller(s)

Det är ju faktiskt en möjlighet, så jag provade köra trådat med min laptop och den ger samma resultat som burken så än så länge är det routern. Så nästa steg är väl kolla vidare på nätet om man hittar något man missat eller återställa till Asus-originalmjukvara.

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

@roast: Efter återställning till Asus egna mjukvara funkar det perfekt! Ca 500/500

Trodde jag inte skulle funka. Tack för din input!

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem

@kdk_warhead: Tack för dina tips och input!

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Skrivet av kiim:

@kdk_warhead: Tack för dina tips och input!

Kul att du fick det att fungera till slut

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W