Fyllt på med minne dator vägrar boota

Permalänk

Fyllt på med minne dator vägrar boota

Hej! Har sedan innan 2 st ballistic ram minnen på 8 gb vardera. Och nu var tanken att slänga på 2x8 till dock när jag sätter i 2 minnen till vägrar maskinen att boota. Jag har testat att köra bara de nya minnena och de funkar och bara de gamla och då funkar de med.

Försökte även återställa coms men utan någon framgång.

Vad har ni för tips?

Maskinen innehåller :
Asus rog strix b450-f
Ryzen 5 2600x
Nvidia gtx1600

Permalänk
Medlem

Är det samma modell på minnena?

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

är det exakt samma ram minnen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk

Nej de är ju tyvärr inte de har de så stor betydelse menar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Densvenske:

Nej de är ju tyvärr inte de har de så stor betydelse menar ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Svar ja. Off topic: Varför kände du behovet av att slänga in 16gb till?

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Du får även kolla på moderkortstillverkaren hemsida vilka minnen som är kompatibla att köra 4st på moderkortet.
Det går inte att ta vilka som helst

Permalänk
Skrivet av kapisch:

Svar ja. Off topic: Varför kände du behovet av att slänga in 16gb till?

Haha dum som man är så har jag haft lite konstiga reboots och att datorn är i gång men skärmarna är släkta så tänkte att de var felet. Och tänkte då att jag skulle kunna köra 32 gb I ram så länge...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skickade denna när min polare skulle köpa nya annorlunda minnen.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?57038-Don%92t-combi...

"So please do yourself a favor – do not combine memory kits. Purchase a single memory kit at the rated density and timings that you need. Perform research, ask questions then buy. Don’t do it backwards"

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk

@Zargoz: Ja det vet ju lätt att fatta när man frågar -.- Frågan är ju vilka minnen som servar mig bäst.
Ballistic 2666mhz 16-18-18-38
Eller om jag ska lämna tillbax de nya:
hyperx 3000mhz CL15

Permalänk
Medlem
Skrivet av Densvenske:

@Zargoz: Ja det vet ju lätt att fatta när man frågar -.- Frågan är ju vilka minnen som servar mig bäst.
Ballistic 2666mhz 16-18-18-38
Eller om jag ska lämna tillbax de nya:
hyperx 3000mhz CL15

De nya, både högre hastighet och lägre latency.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk

@kapisch: Tur att de blev något rätt i detta inköp.

Permalänk
Inaktiv

Finns de med i listan över kompatibla minnen?
Listan finns där du laddar ner drivrutiner till moderkortet.

Datorn kan strula om de ej finns med här
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Finns de med i listan över kompatibla minnen?
Listan finns där du laddar ner drivrutiner till moderkortet.

Datorn kan strula om de ej finns med här
https://www.asus.com/se/Motherboards/ROG-STRIX-B450-F-GAMING/...

De fleste QVL lister er bare et begrenset utvalg av de minnene som eksisterte når Asus testet RAM kit. En kan altså ikke bruke QVL som noen slags garanti at minnen med en viss SKU skal fungere ettersom også RAM produsenter kan skifte ut RAM kretsene på PCBn og beholde samme SKU over tid.

TS gå til produsentens side for RAM (deres utgave av QVL) å se hvilke konfigurasjoner de anbefaler. Kryss referere begge informasjonen fra moderkort og RAM produsenten for se hvilke RAM de faktisk anbefaler i dag.

Permalänk
Medlem

Uteslut inte fel på moderkort, på mitt moderkort fungerade bara 2 av 4 dimm uttag men då utan problem med olika cas på ram i de 2 som fungerade. B450 asus var mitt.

Har du felsökt, inga böjda pins eller skit i dimm uttagen? Testa o flasha nya bios.

Permalänk
Medlem

När du säger att minnena fungerar när du kör ett par i taget, har du provat dem i alla minnesportar?

Men somsagt, prova att uppdatera BIOS. Det är vanligt att de har fixar för diverse minnesproblem.

Det kan även vara värt att prova tvinga lägsta hastigheten i BIOS för högsta kompatibilitet.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

När du säger att minnena fungerar när du kör ett par i taget, har du provat dem i alla minnesportar?

Men somsagt, prova att uppdatera BIOS. Det är vanligt att de har fixar för diverse minnesproblem.

Det kan även vara värt att prova tvinga lägsta hastigheten i BIOS för högsta kompatibilitet.

Har ju fått reda på att alla ram inte är för 4 slott så de är ju den enkla förklaringen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och det är en väldigt dålig förklaring. RAM är RAM, det är ingen inbyggd funktion i stickorna som gör att ett par är ämnat för 2 slot och ett annat för 4 slot.

Den enda orsaken till att vissa par rekommenderas, antingen för 2 slot eller 4 slot, är för att moderkortstillverkarna provar ett visst antal minnen från olika märken. Men det innebär inte att inga andra stickor ska fungera.

Vill det sig illa kan ett sådant här fel till och med bero på att processorn är defekt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Densvenske:

Hej! Har sedan innan 2 st ballistic ram minnen på 8 gb vardera. Och nu var tanken att slänga på 2x8 till dock när jag sätter i 2 minnen till vägrar maskinen att boota. Jag har testat att köra bara de nya minnena och de funkar och bara de gamla och då funkar de med.

Försökte även återställa coms men utan någon framgång.

Vad har ni för tips?

Maskinen innehåller :
Asus rog strix b450-f
Ryzen 5 2600x
Nvidia gtx1600

Dina minnen borde iaf klara 2133.
Vad menar du med att inte boota, klarar den att ta sig genom UEFI?

Du kan testa att uppdatera UEFI.
Enkel guide för att flasha UEFI, görs alltid på egen risk.

  1. Ladda ned ditt UEFI och packa upp UEFI-filen.

  2. Lägg den uppackade UEFI-filen på en USB-sticka formaterad med FAT32, i många fall fungerar det även att lägga den på C: diskens rot alltså c:\ (testa detta).

  3. För att du skall flasha så säkert som möjligt, skall du göra detta från UEFI och du skall flasha oklockat

  4. Börja med att gå in i UEFI, välj standardinställningar spara och starta om, det skall nu vara oklockat.

  5. Gå in i UEFI igen och gå in under avancerat->verktyg, där skall det finnas ett program för att flasha.

  6. När att allt är klart skall det komma up en OK ruta, för att starta om, gör detta.

  7. Efter omstart skall man gå in i UEFI, först välja defautlinställningar och sedan välja personliga inställningar, efter tycke och smak.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dunis90:

Och det är en väldigt dålig förklaring. RAM är RAM, det är ingen inbyggd funktion i stickorna som gör att ett par är ämnat för 2 slot och ett annat för 4 slot.

Den enda orsaken till att vissa par rekommenderas, antingen för 2 slot eller 4 slot, är för att moderkortstillverkarna provar ett visst antal minnen från olika märken. Men det innebär inte att inga andra stickor ska fungera.

Vill det sig illa kan ett sådant här fel till och med bero på att processorn är defekt.

@dunis90

Då får du läsa på lite om ddr4 minnen.

Vissa minnen funkar ej att köra 4st då moderkortstillverkaren inte lagt in stöd för detta.
Brukar komma biosuppdatering som gör att minnet stöds.

Sen finns det single och double sided ddr4, så kolla vad moderkortstillverkarens Qvl lista stödjer.
De brukar uppdatera listan när biosuppdatering släpps.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon298854:

@dunis90

Då får du läsa på lite om ddr4 minnen.

Vissa minnen funkar ej att köra 4st då moderkortstillverkaren inte lagt in stöd för detta.
Brukar komma biosuppdatering som gör att minnet stöds.

Sen finns det single och double sided ddr4, så kolla vad moderkortstillverkarens Qvl lista stödjer.
De brukar uppdatera listan när biosuppdatering släpps.

Det där med enkelsidiga och dubbelsidiga minnen har varit strul sen urminnestider (ha, no pun intended). Ska man köra 4 dimms så är det bäst att köra enkelsidiga eftersom det blir högre belastning på minneskontrollern och instabilitet kan uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@dunis90

Då får du läsa på lite om ddr4 minnen.

Vissa minnen funkar ej att köra 4st då moderkortstillverkaren inte lagt in stöd för detta.
Brukar komma biosuppdatering som gör att minnet stöds.

Sen finns det single och double sided ddr4, så kolla vad moderkortstillverkarens Qvl lista stödjer.
De brukar uppdatera listan när biosuppdatering släpps.

Nej, DDR4 är en standard och alla moderkort med stöd för DDR4 ska klara vilken DDR4-sticka som helst. Det är ingen medveten inbyggd begränsning i moderkorten från tillverkarnas sida.

Sen kan det finnas buggar eller barnsjukdomar, vilket var vanligt framförallt för första Ryzen och varför man rekommenderas uppdatera BIOS, men dethär med att alla minnen som inte är med i QVL är inkompatibla, är skitsnack.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dunis90:

Nej, DDR4 är en standard och alla moderkort med stöd för DDR4 ska klara vilken DDR4-sticka som helst.

Sen kan det finnas buggar eller barnsjukdomar, vilket var vanligt framförallt för första Ryzen och varför man rekommenderas uppdatera BIOS, men dethär med att alla minnen som inte är med i QVL är inkompatibla, är skitsnack.

@dunis90

Då får du läsa på lite för du har fel, kollar du i vissa biosuppdateringar till olika moderkort så har de laggt till kompabilitet för flera DDR4 minnen som de inte haft förut/ inte var kompatibla med moderkortet.

Och visst kan minnen som inte är med i QVL fungera men alla ddr4 minnen fungerar inte som du tror.

Detta gäller alla moderkortstillverkare och de lägger till stöd ibland för ddr4 minnen som inte fungerar/ inte är kompatibla med moderkortet.

Vi kan ta flera exempel här:
https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/Z390-M-GAMING-rev-10/...

Bios F5 så fick moderkortet stöd för 32GB ram, jag hade detta kort och det stödde ej 32GB förenns jag uppdaterade bios till F5.

Bios F9e får stöd för Kingston DDR4-2666 minnen.

Du kan fråga de flesta här på forumet som kan lite om hårdvara att det är så det ligger till.

Permalänk
Medlem

Läs på själv för du tror du har bättre koll än du faktiskt har.

Det BIOS-uppdateringarna gör är allmänna fixar för DDR4-kompatibiliteten och även AMD:s/Intels AGESA-uppdateringar som specifikt förbättrar minneskompatibiliteten med deras nya processorer. Tillverkarna sitter inte och kodar stöd för ett nytt minne i taget.

Men återigen, att ett minne inte är med på deras lista betyder inte ett smack. Det är enbart för att de provar ett visst antal stickor, då de naturligtvis inte kan testa alla stickor på marknaden, och därför är det endast de fåtal provade stickorna som officiellt fungerar.

Att ditt moderkort inte hade stöd för 32GB-stickor från början var antingen en begränsning de kände till, eller ett fel som uppmärksammades först efter att moderkortet hade släppts, som de fixade med BIOS-uppdatering.
Bios F9e pekar ut just Kingston för att Gigabyte fått rapporter från användare eller Kingston om att just de stickorna haft stabilitetsproblem på moderkortet med tidigare BIOS.

Du borde själv fråga folk som faktiskt har koll på hårdvara, för denhär föreställningen du har om att moderkorten har medvetna inbyggda begränsningar gällande RAM är helt fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dunis90:

Läs på själv för du tror du har bättre koll än du faktiskt har.

Det BIOS-uppdateringarna gör är allmänna fixar för DDR4-kompatibiliteten och även AMD:s/Intels AGESA-uppdateringar som specifikt förbättrar minneskompatibiliteten med deras nya processorer.

Men återigen, att ett minne inte är med på deras lista betyder inte ett smack. Det är enbart för att de provar ett visst antal stickor, då de naturligtvis inte kan testa alla stickor på marknaden, och därför är det endast de fåtal provade stickorna som officiellt fungerar.

Att ditt moderkort inte hade stöd för 32GB-stickor från början var antingen en begränsning de kände till, eller ett fel som uppmärksammades först efter att moderkortet hade släppts, som de fixade med BIOS-uppdatering.
Bios F9e pekar ut Kingston för att de fått rapporter om att just de stickorna haft stabilitetsproblem.

@dunis90

Just det jag skriver, vissa minnen fungerar ej och de fixar detta men biosuppdatering om de har lust att åtgärda detta.

Så alla ddr4 minnen funkar ej på ett moderkort som du tror, 2st kan funka och när man sedan sätter i 2 till så är det svart.

Inbyggda begränsningar har jag alldrig sagt, bara att moderkort inte är kompatibla med alla ddr4 minnen.

Permalänk
Medlem

Det jag menat är att grundregeln är att DDR4 i sig är en standard och ska stödjas av alla moderkort, men att det kan krävas att BIOS är uppdaterat.

Medan jag fick uppfattningen att du menade att man måste hålla sig till QVL och att uppdateringarna bara lägger till stöd för vissa utvalda stickor.

I vilket fall som helst svarade aldrig TS på om han faktiskt provat ett minne i varje RAM-port för att se att alla fyra portar faktiskt fungerar, eller om BIOS är uppdaterat.
Att avfärda sina problem med ursäkten att han såg att de inte var med på listan över godkända 4x8 gav mig helt enkelt dålig eftersmak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dunis90:

Det jag menat är att grundregeln är att DDR4 i sig är en standard och ska stödjas av alla moderkort, men att det kan krävas att BIOS är uppdaterat.

Medan jag fick uppfattningen att du menade att man måste hålla sig till QVL och att uppdateringarna bara lägger till stöd för vissa utvalda stickor.

I vilket fall som helst svarade aldrig TS på om han faktiskt provat ett minne i varje RAM-port för att se att alla fyra portar faktiskt fungerar, eller om BIOS är uppdaterat.
Att avfärda sina problem med ursäkten att han såg att de inte var med på listan över godkända 4x8 gav mig helt enkelt dålig eftersmak.

@dunis90

Då missuppfattade du nog mig lite och jag skrev lite luddigt.
Jag menade ju inte att man ska hålla sig till QVL 100% men kan vara bra att kolla där om man ska köra 4st minnes stickor.

🍻🎉 Gott nytt år.

Permalänk
Hjälpsam

Var lite dåliga vibbar ett tag i denna tråd.
Slutade dock i vänskap!
Gott nytt år!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

https://en.wikichip.org/wiki/amd/ryzen_5/2600x#Memory_control...

historiska problemet med ram är att 2 eller fler stickor per kanal ger lägre maximal frekvens.

Så orsaken att sytemet inte bootar korrekt med 4st med med 2st av respektive modell kan bero på att moderkortet försöker köra en för hög frekvens jämfört med vad moderkort och cpu egentligen klarar, möjlig det försöker med tidigare inställningar i bios.

En CMOS reset BÖR fixa det så moderkortet failsafear till en låg standard klock.

Saa man ha maximal frekvens på ram ska man köra en sticka per kanal oavsett men 2st per kanal ska fungera i reducerad frekvens och vad dessa frekvenser är brukar CPU tillverkaren ange.

1866 eller 2133Mhz bör fungera beroende på moderkort/minne. Allt över det är out of spec som jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

De fleste QVL lister er bare et begrenset utvalg av de minnene som eksisterte når Asus testet RAM kit. En kan altså ikke bruke QVL som noen slags garanti at minnen med en viss SKU skal fungere ettersom også RAM produsenter kan skifte ut RAM kretsene på PCBn og beholde samme SKU over tid.

TS gå til produsentens side for RAM (deres utgave av QVL) å se hvilke konfigurasjoner de anbefaler. Kryss referere begge informasjonen fra moderkort og RAM produsenten for se hvilke RAM de faktisk anbefaler i dag.

Det är bara Corsair som byter kretsar på samma SKU.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Det jag menat är att grundregeln är att DDR4 i sig är en standard och ska stödjas av alla moderkort, men att det kan krävas att BIOS är uppdaterat.

Medan jag fick uppfattningen att du menade att man måste hålla sig till QVL och att uppdateringarna bara lägger till stöd för vissa utvalda stickor.

I vilket fall som helst svarade aldrig TS på om han faktiskt provat ett minne i varje RAM-port för att se att alla fyra portar faktiskt fungerar, eller om BIOS är uppdaterat.
Att avfärda sina problem med ursäkten att han såg att de inte var med på listan över godkända 4x8 gav mig helt enkelt dålig eftersmak.

Sorry dunis att jag nöjde mig med 2 stickor bios är uppdaterad dock har jag inte testat en sticka i alla slots en dock testade jag ett i första porten mot cpu kylaren. Men upptäckte att ramminnet inte är grunden till mitt bekymmer.

Skickades från m.sweclockers.com