Klämd mittemellan Komplett.se och Komplett Bank

Permalänk
Medlem

Klämd mittemellan Komplett.se och Komplett Bank

Hej alla!

Det har uppstått för mig en ganska absurd situation där jag under Black Friday köpte en Hori Pad Onyx PS4 Trådlös Kontroller och Cooler Master SK621 Gaming Tangentbord. Var dock inte nöjd något av köpen (som var ganska spontana), så valde att skicka tillbaka. Inga konstigheter, reggade retur på Komplett.se, fick retursedel och skickade tillbaka.

Men efter ett tag så fick jag en påminnelsefaktura på den ena varan (Cooler Master SK621 Gaming Tangentbord) och kontaktade då Komplett.se för att kolla vad som blivit galet. Jag fick då som svar:
"​​​​​​Från vad jag kan se så finns båda dina returer registrerade. Konstigt att du fått en påminnelse! Det är Komplett Bank som har hand om våra faktura betalningar, vilket är ett externt bolag. Skulle råda dig till att kontakta deras kundtjänst och förklara att du returnerat båda produkterna. Det ska dom också kunna se."

Väldigt skumt tänkte jag, att JAG ska kontakta Komplett Bank när det uppenbart är något fel från deras sida (som de själva bekräftar). Men visst, jag kontaktar Komplett Bank. Dock får jag som svar att i DERAS system så står det att jag köpt tre varor och returnerat en vara, och har två varor kvar att betala, och om något är felaktigt så ska jag ta kontakta med Komplett.se, inte Komplett Bank.

Så nu står jag här, mittemellan två bolag som man tycker borde ha någon samröre med varandra, där det uppenbarligen blivit fel, där de bara hänvisar till varandra.

Är det verkligen jag konsument som ska försöka medla mellan Komplett.se och Komplett Banks för att de av någon anledning har bristfällig kommunikation och system? Någon annan som råkat ut för något liknande?

Vet inte om @Komplett är aktiv på detta forum och kan hjälpa till att reda ut det hela?

Permalänk
Medlem

Eftersom de säger att du köpt tre produkter och du säger två så skulle jag börja med att fråga vad den tredje är för nåt och varför du inte ens fått den isf. Sen är det lite så tyvärr idag att för att citera min läkare:

"Det är aldrig fel att vara hård om man vet att man har rätt och ofta vet inte folks ena hand vad den andra gör"

Så skulle kontakta båda igen och kräva att de rättar till felen i sina system direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låt Komplett kommunicera med Komplett Bank. Komplett Bank verkar vara väldigt långsamma och opålitliga. Komplett är dem du handlat ifrån så det är de som ska lösa dessa saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Är det verkligen jag konsument som ska försöka medla mellan Komplett.se och Komplett Banks för att de av någon anledning har bristfällig kommunikation och system?

Det är du själv som, genom att ta köpet på faktura, valt att involvera Komplett Bank i det hela. Då är det inte orimligt att du också får kommunicera med båda parter.

Nu vet du vari problemet ligger och det är rimligtvis inget du själv kan lösa, så du återkopplar till Komplett med den nya informationen och ålägger dem att korrigera det hela.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Har du inte kvitto på köpet där det står antal produkter du köpte? Står det 1st på ditt kvitto skicka det till Komplett bank som bevis.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

har du ringt tillbaka till komplett's kundservice efter att du pratat med banken?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Det är ganska vanligt att företag anser att företagets egna interna strukturer kan och får drabba sina egna kunder. Har du inte ingått några förbindelser mellan dig och komplett bank, så kan komplett inte föra över dina problem till andra interna avdelningar och börja bolla med dig. Du ska ha en kontakt och det är med företaget du köpt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kewe:

Det är ganska vanligt att företag anser att företagets egna interna strukturer kan och får drabba sina egna kunder. Har du inte ingått några förbindelser mellan dig och komplett bank, så kan komplett inte föra över dina problem till andra interna avdelningar och börja bolla med dig. Du ska ha en kontakt och det är med företaget du köpt av.

Komplett och Komplett Bank är numera hela separata företag. TS har ingått ett avtal med Komplett Bank då köpet gjorts på faktura.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det är bara att ringa komplett igen till det är löst. Det känns som något systemfel eller att de uppfattat någon siffra fel från dig eftersom antalet produkter inte stämmer.

Jag som kund förutsätter att de har ett gott samarbete och kan lösa sådana här problem mellan varandra. Annars tycker jag att de får de byta namn om deras samhörighet inte är djupare än mot exempelvis klarna. Klarna tycker jag fungerar bra när det gäller returer, bara att anmäla att man gjort en retur och de skjuter på fakturan till butiken mottagit och registrerat returen.

Permalänk
Medlem

Statusen just nu är att Komplett.se till slut ska ta kontakt med Komplett Bank och reda ut det hela.

Jag förstår naturligtvis att det är två separata bolag, men det spelar egentligen ingen roll tycker jag. Under hela mitt arbetsliv så har jag ALDRIG lagt över allt ansvar på några av mina kunder när något uppenbarligen är fel. Man tar kontakt med kunden när allt är utrett och färdigt så att alla kan gå därifrån nöjda.

Det är som om man skulle handla en BigMac & co-meny och inte få sin pommes. Sen när man går tillbaka och påpekar det i kassan så säger dom att man ska ringa deras kassasystem för att reda ut det hela, och får till svars att man ska prata med kassapersonalen.

Men förhoppningsvis så löser det sig nu. Så jäkla onödig konflikt bara som hade lösts på fem minuter om de bara att lyft luren eller skickat ett mail sinsemellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Statusen just nu är att Komplett.se till slut ska ta kontakt med Komplett Bank och reda ut det hela.

Jag förstår naturligtvis att det är två separata bolag, men det spelar egentligen ingen roll tycker jag. Under hela mitt arbetsliv så har jag ALDRIG lagt över allt ansvar på några av mina kunder när något uppenbarligen är fel. Man tar kontakt med kunden när allt är utrett och färdigt så att alla kan gå därifrån nöjda.

Det är som om man skulle handla en BigMac & co-meny och inte få sin pommes. Sen när man går tillbaka och påpekar det i kassan så säger dom att man ska ringa deras kassasystem för att reda ut det hela, och får till svars att man ska prata med kassapersonalen.

Men förhoppningsvis så löser det sig nu. Så jäkla onödig konflikt bara som hade lösts på fem minuter om de bara att lyft luren eller skickat ett mail sinsemellan.

Därför handlar man på Inet

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Köp för i helvete aldrig någonting via en bank utan kontant.
Är väl av den gamla skolan som lyder kan du inte köpa något kontant så köp det inte, undantag hus och ev. bil, även om min skrothög inte har några lån

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Köp för i helvete aldrig någonting via en bank utan kontant.
Är väl av den gamla skolan som lyder kan du inte köpa något kontant så köp det inte, undantag hus och ev. bil, även om min skrothög inte har några lån

Jag handlar allt på faktura just på grund av sånna här saker, inte för att jag inte hade råd för stunden. Jag köper aldrig över mina tillgångar. När jag förstod att det var på väg att bli helt jäkla tokigt så gjorde jag en formell bestridning av fakturan, vilket betyder att de inte kommer att se röken av några pengar fören de vinner i domstol, vilket jag är redo att ta striden till om det skulle behövas.

Från och med nu ska jag fan till och med filma mina återköp, när jag packar in det i lådan och lämnar in på posten. Man kan tydligen inte vara för säker.

Nej, detta historien, även om den säkert kommer att sluta bra, lär mig att ALDRIG betala något fören alla parter är överens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Jag handlar allt på faktura just på grund av sånna här saker, inte för att jag inte hade råd för stunden. Jag köper aldrig över mina tillgångar. När jag förstod att det var på väg att bli helt jäkla tokigt så gjorde jag en formell bestridning av fakturan, vilket betyder att de inte kommer att se röken av några pengar fören de vinner i domstol, vilket jag är redo att ta striden till om det skulle behövas.

Från och med nu ska jag fan till och med filma mina återköp, när jag packar in det i lådan och lämnar in på posten. Man kan tydligen inte vara för säker.

Nej, detta historien, även om den säkert kommer att sluta bra, lär mig att ALDRIG betala något fören alla parter är överens.

Förstår vad du menar, jag har faktiskt köpt via klarna när det gäller wish för att slippa lägga ut kortnr.
Hoppas du vinner i tingsrätten

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Köp för i helvete aldrig någonting via en bank utan kontant.
Är väl av den gamla skolan som lyder kan du inte köpa något kontant så köp det inte, undantag hus och ev. bil, även om min skrothög inte har några lån

Njeaoo just det här exemplet är varför jag ofta väljer att handla mot faktura.

Hade TS köpt det hela cäsh så hade han utöver strulet legat ute med stålarna. Nu finns ju iaf en faktura att bestrida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Njeaoo just det här exemplet är varför jag ofta väljer att handla mot faktura.

Hade TS köpt det hela cäsh så hade han utöver strulet legat ute med stålarna. Nu finns ju iaf en faktura att bestrida.

Det där med att handla över disk e inte så dumt iaf

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Nu fick jag precis en notis från Komplett.se att fakturan är makulerad.

Vilket är ganska intressant, då de var väldigt tydliga med att de inte hade någon makt över fakturor över huvud taget, utan att allt sköttes helt externt via Komplett Bank.

Men men, man ska väl vara glad för att det är ute ur världen nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Nu fick jag precis en notis från Komplett.se att fakturan är makulerad.

Vilket är ganska intressant, då de var väldigt tydliga med att de inte hade någon makt över fakturor över huvud taget, utan att allt sköttes helt externt via Komplett Bank.

Men men, man ska väl vara glad för att det är ute ur världen nu!

Kontrollere med Komplett Bank at de også har markulert sitt krav mot deg. Det er ikke tilstrekkelig å tro at en fordring slik Komplett Bank har stillet krav om fra deg vil bli slettet, når Komplett og Kompett Bank agerer som to uavhengige virksomheter. En hel del finansiering selskaper (her Komplett Bank) selger ofte videre fordringer til bevakning av andre selskaper. Du skal altså ha skriftlig dokument fra Komplett Bank på at de fra faller sitt krav mot deg (fordringen). Skriv og krev dette og spar handlingen der du ber om dette for å kunne vise at du aktivt kontaktet KB for å få et avslutt der fordringen er blitt opphevet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Men förhoppningsvis så löser det sig nu. Så jäkla onödig konflikt bara som hade lösts på fem minuter om de bara att lyft luren eller skickat ett mail sinsemellan.

Hade själv problem med Komplett och deras bank i höstas.
Tyvärr är det inte så enkelt, även om jag håller helt med om att så borde vara. Komplett och Komplett Bank kommunicerar på samma sätt som vi kunder gör, det finns inget internt system dom emellan, även fast dom är besläktade bolag. Så dom måste ringa och maila varandra precis på samma sätt som vi kunder gör och sitta i telefonkö i timmar, vilket är helt sjukt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233