Räntefri avbetalning när man köper en dator, någon butik?

Permalänk

Räntefri avbetalning när man köper en dator, någon butik?

Hejsan!

Jag undrar om någon vet om det är någon av butikerna online eller fysiskt som har räntefri avbetalning när man köper en dator?
Hos flera blir datorn flera tusen dyrare om man avbetalar den på 6 mån eller ett år.

Mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Hejsan!

Jag undrar om någon vet om det är någon av butikerna online eller fysiskt som har räntefri avbetalning när man köper en dator?
Hos flera blir datorn flera tusen dyrare om man avbetalar den på 6 mån eller ett år.

Mvh!

Elgiganten och Media Markt brukar väl ha räntefritt?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Något tar de alltid, är det räntefritt så kallar de avgiften något annat... spara ihop pengarna istället, sex månader kan du vänta, finns coolare prylar att köpa i sommar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Hejsan!

Jag undrar om någon vet om det är någon av butikerna online eller fysiskt som har räntefri avbetalning när man köper en dator?
Hos flera blir datorn flera tusen dyrare om man avbetalar den på 6 mån eller ett år.

Mvh!

Går det inte fixa något kreditkort?
Annars kan man köpa hyffsat bra delar begagnat så slipper du låna pengar. Det är så tråkigt att betala på gamla skulder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Du kan handla på Inet via Klarna, detta innebär att det är räntefritt...

Permalänk
Medlem

Räntefritt är lätt att hitta, avgiftsfritt är en annan femma.

Du betalar alltid någonting för tjänsten, de flesta butiker erbjuder det.

Bara lägga till en varukorg och kolla vad det kommer kosta innan du checkar ut, sen ta det som känns vettigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Går det inte fixa något kreditkort?
Annars kan man köpa hyffsat bra delar begagnat så slipper du låna pengar. Det är så tråkigt att betala på gamla skulder.

Skickades från m.sweclockers.com

Räntefritt kreditkort brukar vara svårt, då det är på räntan kreditkortsbolagen tjänar pengar.
Jag hade också kört begagnat istället, man kan få mycket på marknaden.
Edit: Brukar ju finnas räntefritt att hitta om man vill ha kortare tid (30-90dagar)

Permalänk
Medlem

Kan inte dina föräldrar eller någon annan låna ut pengarna räntefritt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp inte prylar du inte har råd att betala direkt. Tacka mig senare.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Tacka mig senare.

På sätt och vis kanske han inte insåg hur knasigt det är...
Men jag instämmer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan köpa nu och betala i augusti med klarna, se bara till att du har pengar då annars blir de ett kreditköp med över 20% ränta.

Då har du några månader att lägga undan

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Förstår inte varför folk avråder från att handla räntefritt med delbetalning.
Har själv handlat från Netonet ett par gånger och det har funkat prima!! Betalar man 29 kr i expeditionsavgift varje månad , inte så farligt.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Flexiblus:

Förstår inte varför folk avråder från att handla räntefritt med delbetalning.
Har själv handlat från Netonet ett par gånger och det har funkat prima!! Betalar man 29 kr i expeditionsavgift varje månad , inte så farligt.

Vissa personer, kanske du och jag kan ta ett lån/kreditköp och inse hur ett sådant köp kommer att påverka en i framtiden och man kan känna något i stil med "för mig är det värt att betala 300kr extra och få det idag, det är värt det"

Sen finns det andra personer som har svårare med konsekvenstänk som kanske redan har ett par kreditköp redan som lägger till ett till, eller rent av bara ett som kostar mer än vad man faktiskt har råd att betala av.

Dessa personer hamnar i en skuldfälla där de inte kan betala den avgift som ex klarna begär och därmed blir nästa fakturare både dyrare och straffavgiftsbelagd. Klarar man inte heller nästa faktura så....

Liknande kan hända om man har ett kreditköp och får icke planerade utgifter.
Du tar ett lån sedan går bilen och spisen sönder samma månad.
Missar du en faktura så blir du omedelbart straffad och ditt kreditköp ändras från "räntefritt" till hög ränta.

Plötsligt så sitter folk med högre utgifter än inkomster och kan fullständigt ruinera någons framtid i flera år framåt.

De företag som erbjuder avbetalningar tjänar ofta en stor del av sina pengar på just folk som egentligen inte kan betala.
Det är en riktigt "shady business".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PointMan:

Köp inte prylar du inte har råd att betala direkt. Tacka mig senare.

Jag har handlat massvis med saker på räntefri avbetalning, är absolut inget problem med det sålänge man vet att man kommer att ha råd att betala det.

Moralpredikan kan vi ju hålla för oss själva, var och en får göra precis som de vill

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

@GuuFi:

Just det.
Ok, jag vill dela upp betalningen över flera månader och jag vill att delsummorna om man lägger ihop dem inte är mer än vad det står att varan kostar totalt.

Permalänk

@Mindfighter:

Något särskilt i sommar du tänker på?
Det är det att jag är så sugen på att "följa med vågen" och spela alla remakes av Halo-spelen när de släpps nu i följd under året.
Älskar Halo.
Reach släpptes nyss. Jag vill dock kunna köra på max grafik och gärna med lite bra framerate också.
Jag vet inte vad som är den billigaste datorn som klarar det. Reach skall tydligen vara mer krävande än man förväntar sig.
Jag kunde också köpa ett beg. xbox one, men skulle gärna köra pc nu med mus/tangentbort. Alla moddar som kommer osv.

Permalänk
Medlem

@MasterChiefSolidSnake:

Det är ofta lite svårt, någon slags avgift körs det oftast. Om inte vid tillfällen då man skall betala allt vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk

@PointMan:

Jag har pengarna, men skulle passa bättre att betala kanske 500 el mindre i månaden än att lägga ut 10-15 k nu på en gång.
De pengarna behöver jag till annat såsom språkresa osv.

Permalänk
Medlem

Mediamarkt brukar ha äkta "dela upp betalning" utan några som helst avgifter ett par ggr om året men det är ju klurigt att veta när det är

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

@GuuFi:

Just det.
Ok, jag vill dela upp betalningen över flera månader och jag vill att delsummorna om man lägger ihop dem inte är mer än vad det står att varan kostar totalt.

Du kommer alltid att få betala någon typ av avgift annars får du köpa kontant.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Uppläggningsavgift eller AVI-avgift är det alltid, någon måste ju tjäna på att låna ut pengarna till dig.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Köp inte prylar du inte har råd att betala direkt. Tacka mig senare.

Jag ser fram emot år 2174 när jag äntligen kommer ha råd med min drömvilla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Hejsan!

Jag undrar om någon vet om det är någon av butikerna online eller fysiskt som har räntefri avbetalning när man köper en dator?
Hos flera blir datorn flera tusen dyrare om man avbetalar den på 6 mån eller ett år.

Mvh!

Ett tips från coachen är att aldrig köpa saker på avbetalning det är så folk hamnar i Lyxfällan.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Man skulle kunna vänta tll sommaren och köpa ett monster. Undrar vad man kommer behöva för dator för att kunna hålla jämnt med Xbox series X och kunna spela Halo Infinite lika fint som på konsol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Köp inte prylar du inte har råd att betala direkt. Tacka mig senare.

Har man ekonomin att betala i månaden så skadar det inte.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Som flera redan sagt så är de flesta avbetalningsplaner de facto räntefria, men har andra kostnader i månadspriset. I det stora hela är det inte några meningsfulla avgifter värda att bråka över. Se till att du väljer en avbetalningstakt du med säkerhet vet att du med god marginal mäktar med.

Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

Man skulle kunna vänta tll sommaren och köpa ett monster. Undrar vad man kommer behöva för dator för att kunna hålla jämnt med Xbox series X och kunna spela Halo Infinite lika fint som på konsol...

Antagligen behövs inte en särskilt stark dator. Beror på vilken upplösning och bildhastighet du vill spela på. Ska du köpa en helt ny dator skulle jag tipsa att lägga extra pengar på en riktigt bra nätdel. Det är en bra datorinvestering, i det att nätdelen kan rulla genom många teknik-generationsskiften och du slipper en del onödigt oljud och spoltjut som lätt uppstår med billigare, eller på-gränsen specificerade nätdelar tillsammans med törstiga komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Köp inte prylar du inte har råd att betala direkt. Tacka mig senare.

Håller med dig till viss del men på dyrare inköp har folk oftast lån , Bilköp, lägenhet och Hus men visst vore det grymt och alltid kunna casha allt.

Kan säga att på senaste bilen jag ägde och jag betala närmare 125 K kontant och låna 60 k blev bilfirma förvånad så verkar inte tillhöra vanligheterna.

Viktigaste är att man vet att man har ekonomiska förutsättningar att betala tillbaka det man tar på sig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasterChiefSolidSnake:

@Mindfighter:
Något särskilt i sommar du tänker på?
Det är det att jag är så sugen på att "följa med vågen"

Kommer alltid nya prylar man vill ha...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Håller med dig till viss del men på dyrare inköp har folk oftast lån , Bilköp, lägenhet och Hus men visst vore det grymt och alltid kunna casha allt.

Kan säga att på senaste bilen jag ägde och jag betala närmare 125 K kontant och låna 60 k blev bilfirma förvånad så verkar inte tillhöra vanligheterna.

Viktigaste är att man vet att man har ekonomiska förutsättningar att betala tillbaka det man tar på sig.

Köper du en bostad behåller eller ökar den oftast i värde. Det gör inte en speldator. Personligen skulle jag aldrig låna pengar till ett bilköp, men förstår ändå att en del gör det, för en bil kan man verkligen behöva.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Har en god vän som för några år sedan råkade klammer och det föll sig så att han inte kunde byta telefonabonnemang(fick behålla det som rullade,dyrt som satana),köpa/byta lägenhet eller ens okej att han reggade sig på en app för t.ex. kollektivtrafik. Oavsett storlek eller visande på god ekonomisk inkomst så var det helstopp.

När du väl fått en anmärkning så är det ett helvete i minst 3 år. Man blir låst, oavsett om man kan visa för kreditgivare att man egentligen skött sig och nu har en väldigt god ekonomi.
Så har du inte råd, köp för tusan inget. Spara ihop!!!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide