Vilket var decenniets bĂ€sta spel? đŸ•č

PermalÀnk
●

Det Àr svÄrt att vÀlja ett specifikt spel nÀr det kÀnns som att det har funnits sÄ mÄnga vÀrda den titeln. Men pÄ rak hand kan jag helhjÀrtat nominera Fallout: New Vegas, Minecraft (sÄklart), och Battlefield 4. Av vilka Minecraft har varit roligast med vÀnner, Battlefield 4 var överlÀgset Ärtioendets opolerade FPS-diamant, och Fallout: New Vegas för bÀsta singelplayer upplevelse.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem
●

Jag slits mellan Witcher eller Mass Effect pÄ pc, men sen pÄ ps4 sidan sÄ har vi ju Last of Us, Horizon Zero Dawn och mÄnga fler.
Sen hela Yakuza remake-serien Àr ju klockren förövrigt om man vill ha mycket underhÄllning i ett paket.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av lap87:

Jag slits mellan Witcher eller Mass Effect pÄ pc, men sen pÄ ps4 sidan sÄ har vi ju Last of Us, Horizon Zero Dawn och mÄnga fler.
Sen hela Yakuza remake-serien Àr ju klockren förövrigt om man vill ha mycket underhÄllning i ett paket.

Jag tror inte jag slits mellan Witcher och Mass Effect, eftersom de bÄda kom ut förra decenniet.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

PermalÀnk
Medlem ★
●

Diablo 3: Reaper of Souls (dom tre första mÄnaderna vid releasen)
World of warcraft: Legion

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

PermalÀnk
Medlem ★
●

Det finns gott om spel jag haft kul med eller varit intressanta, men nuförtiden har jag betydligt högre krav Àn sÄ för att ett spel skall kvala in som riktigt bra - det behöver ha nÄgon form av varaktig kÀnslomÀssig inverkan pÄ mig. Exempelvis ett spel som fÄr mig att ifrÄgasÀtta mina vÀrderingar, ett spel dÀr jag lÄngt i efterhand kan frambringa minnen av endorfinkicken nÀr vi efter mÄnga timtals nötande lyckades ha ihjÀl den dÀr bossen eller ett spel som berör mig med en vÀlberÀttad story.

Med det kriteriet kommer jag pÄ tvÄ kvalificerade titlar.

Först ut och pÄ andra plats landar The Talos Principle. Ett pusselspel som vÀver samman en fantastiskt melankolisk ton med en framvÀxande berÀttelse om vad som egentligen hÀnt och dÀrtill ett interaktivt samtal om vad mÀnsklighet och intelligens egentligen Àr.
Även om sjĂ€lva pusselmekaniken i sig generellt inte var sĂ€rskilt utmanande gav atmosfĂ€ren i spelet tillsammans med de mer filosofiska spörsmĂ„l som uppstĂ„r mig stor tillfredsstĂ€llelse och gott om tillfĂ€llen att aktivera hjĂ€rnan, bĂ„de i spelet och i de frĂ„gestĂ€llningar som följer med efter.

SÄ den ganska sjÀlvklara vinnaren: The Witness.
Återigen ett pusselspel, men hĂ€r med större utmanining i pusselelementen. För den som har lite koll pĂ„ Jonathan Blow och hans filosofi sĂ„ Ă„terfinns mycket av detta i spelet. Spelaren hĂ„lls aldrig i handen utan tvingas pĂ„ egen hand bĂ„de klura ut vad som skall göras, vad som kan göras och kanske framförallt motivera sig sjĂ€lv. Spelaren introduceras successivt till nya regler för hur pusslen fungerar, men reglerna Ă€r aldrig förklarade utan man fĂ„r sjĂ€lv lĂ€ra sig vad reglerna egentligen sĂ€ger genom enkla minipussel. FörstĂ„r du inte regeln kommer du helt enkelt inte vidare i den sektionen, och spelvĂ€rlden Ă€r ocksĂ„ avdelad pĂ„ detta sĂ€tt - genom att presentera pussel som krĂ€ver att du förstĂ„tt flera av dessa regler för att kunna passera exempelvis en dörr. Spelet Ă€r fullt av saker man kan upptĂ€cka, och det finns Ă€ven en sorts bakgrundshistoria (som egentligen bara klarnar sent i spelet). Mycket av vad som gör spelet sĂ„ fantastiskt ligger i just detta att man pĂ„ egen hand pushar sig framĂ„t och passerar de hinder som stĂ€llts i vĂ€gen, och dĂ€rmed blir tillfredsstĂ€llelsen stor nĂ€r man tar sig vidare - det Ă€r inte tack vara löftet om en guldstjĂ€rna eller ett lite vassare vapen jag klarade av det dĂ€r pusslet, utan för att jag sjĂ€lv ville det.
Detta gör det ocksÄ svÄrt att tala om spelet, mycket av mina upplevelser bygger pÄ att jag inte sett nÄgon annan lösa pusslet, eller följt en guide, eller hört nÄgon annan berÀtta om den dÀr dolda frÀcka grejen. Vissa delar Àr sÄ ruskigt vÀlgjorda just för att de utmanar invanda mönster och presenterar nya saker som man hela tiden haft mitt framför ögonen - det enda som saknades för att se dem var förstÄelse.

Sammantaget sÄ Àr det ett spel som definitvt inte passar alla personer. Man mÄste ha ett visst tÄlamod och ett ansenligt mÄtt upptÀckarlusta. Jag tror att spelet tappar ju mer man lÄter andra lösa, sÄ ger man det en chans Àr min absoluta rekommendation att inte lÀsa nÄgon walkthrough eller liknande utan köra helt pÄ egen hand eller kanske tillsammans med en vÀn bredvid.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

PermalÀnk
AvstÀngd
●

Alla Bioshock samt alla metro 2033* senast metro exodus. Finns mÄnga flera...

PermalÀnk
AvstÀngd
●

Spelat allt möjligt det senaste decenniet. MÄnga minnesvÀrda spel. Det mest minnesvÀrda för min del blir nog kanske Dragon Age Inquisition. MÄnga episka stunder och skönt att bara lalla runt i utan nÄgon som helst stress. Gillar atmosfÀren och ljuddesignen. Mysigt.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

PermalÀnk
Medlem ★
●

SlÄr ett slag för south park rollspelen, The stick of truth och The fractured but whole.

Andra spel som jag kommer att tÀnka pÄ Àr:
Dragon age origins
GTA V
Portal 2

Honourable mention till Minecraft frÄn 2009. Borde rimligtvis vara den största framgÄngssagan detta Ärtionde.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

PermalÀnk
Medlem ★
●

The Witcher 3 har för mig gett mig bÀst valuta för pengarna, Àr det spel jag spelat mest nÀr det kommer till "single player"-spel.

Och jag kan Àn idag dra igÄng spelet och rida runt i vÀrlden bara för att.

PermalÀnk
Medlem ★
●

CS:GO - enda spelet man konstant kommer tillbaka till.

PermalÀnk
Inaktiv
●

BĂ€sta spel ever

Skyrim

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

CS:GO för min del.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av gonace:

The Witcher 3 har för mig gett mig bÀst valuta för pengarna, Àr det spel jag spelat mest nÀr det kommer till "single player"-spel.

Och jag kan Àn idag dra igÄng spelet och rida runt i vÀrlden bara för att.

HÄller med till fullo. Witcher 3 hade pÄ alla sÀtt det jag sökte som vuxen 30-Äring.

  • Det gav mig ett flertal romantiska val, varav alla var helt olika frĂ„n varann.

  • Spelet presenterade en karaktĂ€r som vĂ€grade vara en del av kulisserna i Yennefer of Vengerberg. Jag Ă€lskade hur hon tog kommandot i vissa delar, och nĂ€r det gĂ€llde visade hur stor tilliten till Geralt var. En sidokaraktĂ€r som betedde sig likt en huvudkaraktĂ€r. Ömsom behandlade en med respekt, ömsom definitivt visste bĂ€st. Man kan sĂ€ga att Yennefer var det nĂ€rmsta ett spel kommit till hur jag vill att en Ă€lskare skulle behandla mig, trots hennes brister och ibland irriterande mamma-komplex. Hellre en person som ocksĂ„ vill lösa problemet, Ă€n nĂ„gon som hela tiden behöver min hjĂ€lp.

  • De viktigare karaktĂ€rerna var i mina ögon otroligt intressanta, just för deras komplexa natur och ofta sjĂ€lviska upptrĂ€dande. De var tragiska, hjĂ€rtskĂ€rande, hedervĂ€rda, lojala, och fĂ„ av dem gav upp sig till spelaren villkorslöst.

  • KaraktĂ€rerna och historierna i DLC:n var för mig nĂ„got som slog hĂ„rt i hjĂ€rtat ibland. Regis, Olgierd och hans fru, Gaunter O'Dimm(!), Anna Henrietta, osv. De hade alla bĂ„de styrkor och svagheter, men framförallt hade de en agenda med sina egna fiktiva liv. Ett driv eller avsaknaden av ett specifikt driv, och hur det uttryckte sig.

  • Mytologin och den lite Ă€ldre synen pĂ„ gamla barndomssagor var Ă€ven den tragikomisk. Ibland bara tragisk, men vissa gĂ„nger rĂ€tt komisk. Spektrat kĂ€ndes brett och jag sjĂ€lv uppskattade bĂ„de det fĂ„niga (Roach kommunicerar) som det helt hjĂ€rtskĂ€rande (historien om en död bebis och faderns försonande eller fördömande vĂ€g.)

  • SpelmĂ€ssigt var det för mig kul att först ha utmaningar med spelstilen. Att lĂ„ngt dĂ€refter pĂ„ riktigt bli Geralt of Rivia, den bĂ€ste witcher pĂ„ kontinenten kĂ€ndes som en belöning. Att stöta pĂ„ en grupp banditer och bara decimera deras antal pĂ„ sekunder var faktiskt tillfredsstĂ€llande, efter att ha behövt spendera tid pĂ„ att planera i stundens hetta.

Det Ă€r givetvis inte perfekt, och detta kĂ€nns som en brĂ„kdel av sakerna jag gillade med spelet. Men det Ă€r fortfarande det bĂ€sta spelet jag sjĂ€lv gĂ„tt igenom som vuxen man. Helt enkelt gillade jag Witcher 3 för att spelet i mĂ„ngt behandlade mig som just vuxen. Åtminstone vad jag kĂ€nde som mycket högre grad Ă€n andra spel.

PermalÀnk
Medlem ★
●

BÀsta spelet det senaste decenniet... det Àr en svÄrare frÄga Àn vad jag kanske först trodde. Mycket har hÀnt pÄ 10 Är. Battlefield 3 kom ut 2011, och det har jag spelat fantastiskt mycket. BÄde pÄ Sweclockers egna servrar men ocksÄ med vÀnner.

Counter-Strike Global Offensive Àr ett av de spelen som spelats mest de senaste Ären, men det Àr mer för att konceptet bakom Counter Strike Àr sÄ fantastiskt, inte för att Global Offensive i sig Àr ett överdrivet bra spel.

Starcraft 2: Wings of Liberty kom ut 2010, det spelade jag och vÀnner ocksÄ fantastiskt mÄnga timmar. Det var Àven Starcraft som "kickstartade" e-sport för mig och mÄnga andra. Det var nÀstan hÀr "mainstream" e-sport började.

Skulle jag rangordna hade jag nog sagt:

  1. Battlefield 3 (Du-du dun du du dh.)

  2. Starcraft 2: Wings of Liberty (men inte nÀstkommande expansioner)

  3. Counter Strike: Global Offensive (mycket konceptet hÀr)

Rangordningen blir ju nÀstan lite baserad pÄ hur mycket kul jag kan ha i spelet med mina vÀnner. Jag har aldrig varit överdrivet mycket för singleplayer spel. Spelade massor med Borderlands 2, Dying Light, Battlefield 4, 1 och V och Astroneer.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
SkÀrm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sÄn dÀr g-sync

PermalÀnk
Medlem ★
●

The legend of Zelda: Breath of the Wild
Witcher 3
Super Mario Odyssey
Skyrim
Minecraft
Xenoblade Chronicles 2
Overwatch

Dessa spel gillade jag mest. Finns sÀkert nÄgra bra spel jag har glömt lÀgga till i listan.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

PermalÀnk
Medlem ★
●

Det Àr svÄrt att sÀga vilket som var det absolut bÀsta men jag skulle nog ÀndÄ sÀga att The Witcher 3 hamnar i topp. Det Àr riktigt bra om man gillar genren och det verkar som att det har vunnit över mÄnga spelare som traditionellt inte gillat olika former av RPG ocksÄ.

Det finns sÄ mÄnga andra fantastiska spel som kommit de senaste tio Ären som alla förtjÀnar att nÀmnas, enbart ett fÄtal bland mÄnga andra egentligen:
XCOM: Enemy Unknown/XCOM 2 med expansioner. En hÀrlig ÄtergÄng till turbaserad action (till skillnad frÄn grand strategy som exempelvis Civ eller Paradox-spelen) som jag sÀnkt mÄnga timmar i.
Minecraft, som "objektivt" skulle kunna sÀgas vara det bÀsta spelet sett till försÀljning och spelande.
Red Dead Redemption (1 och 2)
GTA V
Battlefield 4

Skyrim, som visserligen var buggigt, byggt pÄ en gammal motor och ledde till mycket frustration men som ÀndÄ hade "det" som alla spel önskar att de kunde fÄ till. Inget annat spel har lyckats framkalla sÄ mycket kÀnslor och starka minnen som Skyrim. Bara kÀnslan att gÄ omkring i vÀrlden Àr fantastisk.
Fallout New Vegas, se kommentar om Skyrim ovan. NÄr inte riktigt upp till samma kÀnsla men det Àr inte lÄngtifrÄn.
Tomb Raider-rebootserien.
Assassins Creed (Black Flag, Origins, Odyssey).
Far Cry 3.
Stardew Valley. Lugnt och fint, vackert i sin enkelhet. Ett av de fÄ spel jag kan sÀga att jag har lagt för fÄ timmar.

Slutligen vill jag nÀmna ett spel som nog aldrig kommer att hamna pÄ nÄgon formell lista men som för mig betytt vÀldigt mycket och det Àr indiespelet Rimworld. Jag har över tusen timmar i det pÄ Steam och dÄ har jag nog minst femhundra timmar till innan det kom till Steam och det gör det till det spel (i alla fall singleplayer-spel) jag spelat flest timmar.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
BÄda kör MS Röj i minst 50 FPS.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Witcher 3!

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

PermalÀnk
Medlem ★
●

Tror jag hade roligast med Destiny: The Taken King.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

PermalÀnk
AvstÀngd
●

GTA - V : Ett av de enda story drivna spel som jag lyckats ta mig igenom, mycket tack vare att storyn var OSERIÖS och drev med sig sjĂ€lv samt dagens samhĂ€lle ganska kraftigt. Även tack vare de privata RP servrarna som kom senare.

ARMA 3 : Ett av mina mest spelade spel, i sÀrklass det bÀsta "milsim" FPS spelet pÄ lÀnge.

NBA2KXX : Hittade Äter tjusningen med sportspel under de senaste 4 Ären, och dÀrigenom NBA2K serien, dvs basket, de har ett online lÀge dÀr man grindar upp sin karaktÀr likt en MMO, du fÄr poÀng som du kan dela ut pÄ en uppsjö olika skills, Dunka, 3-poÀng skytte, Hastighet med boll, passningsfÀrdighet, Returer mm mm, som en gammal MMO nörd sÄ föll det hÀr mig i smaken nÄgot enormt, Serien har ett pay to win "element" dÀr man kan betala för att fÄ upp gubben ifrÄn lvl 60 - 85 pÄ ett naffs, vilket Àr kontroversiellt men basketen i sig i spelet Àr oslagbar, riktigt roligt och sÀttet du kan skrÀddarsy din karaktÀr med fÀrdigheter och animationer Àr faktiskt imponerande.

Division 2 : SlÄr ett slag för Division tvÄ, visst spelet dog nÀr Ubisoft flyttade samtliga utvecklare till andra spel, men spelet var riktigt bra medansÄt det fanns kontent att spela igenom.

Call of Duty MW : Tycker Àven att decenniet avslutades vÀldigt starkt och positivt iom CoD MW, och detta kommer ifrÄn nÄgon som inte riktigt gillar CoD alls, 100% ersÀttare till CS GO, KLART mycket roligare Àn CS. FrÄn att spelen blivit fattigare och fattigare sÄ fullstÀndigt bombade utvecklarna av senaste CoD spelarbasen med ny content efter ny content, kÀnns helt enkelt som ett spel ifrÄn förr i tiden dÀr man inte snÄlade pÄ krutet, de kunde ha slÀppt spelet me 1/3 del av innehÄllet det faktiskt har och i dagens mÄtt sÄ hade det ÀndÄ setts som ett AAA spel.

PermalÀnk
Medlem
●

The legend of Zelda:Breath of the wild

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
AvstÀngd
●

Ages of Empires 2 DE absolut!

PermalÀnk
Medlem ★
●

Dark Souls, helt klart. FörÀndrade hela gaming industrin.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

PermalÀnk
Medlem ★
●

Hearthstone
Borderlands 2
Battlefield 3

Är dom enda spelen jag lagt nĂ„n tid pĂ„ dom senaste Ă„ren sĂ„ dom mĂ„ste vĂ€l kvala in pĂ„ den listan.

Visa signatur

ლ(àȠ益àČ )ლ

PermalÀnk
Medlem ★
●

The Witcher 3 Àr ohotad 1:a för mig, rdr2 kommer dock som tvÄa tillsammans med dark souls. Favoriter alla 3

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

PermalÀnk
●

Warcraft 3

Warcfaft 3 med alla hÀrliga battle net modes, mÄnga fina minnen!

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

SkÀrm: Benq zowie xl2411 144hz |
Dator: Corsair Carbide 100R Silent Edition Svart | ASUS PRIME B450-PLUS | Ryzen 5 2600x | Gigabyte GTX 1070 8GB Windforce OC | Cooler Master MasterLiquid Lite 120 2x120mm P/P | 16Gb Corsair DDR4 3200mhz | Kingston A2000 500GB M.2 NVMe | Kingston SSD 960Gb | Endast NoctuaflÀktar i datorn |

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av MajorSchweden:

Warcfaft 3 med alla hÀrliga battle net modes, mÄnga fina minnen!

Fel decennium

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

PermalÀnk
●

Witcher och csgo

PermalÀnk
Medlem ★
●

Förstaplatsen Àr given för min del, sen blev det mycket svÄrt.

1. CSGO

Sedan 5 spel utan inbördes ordning.
The Last of Us
Batman: Arkham City
Heavy Rain
L.A. Noire
Red Dead Redemption

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4