miljözon 2 2020, är din bil godkänd? Är det en bra idé?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Klubba:

En Touareg får ju dra mellan 400-1000KG på B-kort (beroende på årsmodell och motor, då bilen väger mellan 2480-3100KG).

Så en Outlander PHEV får alltså dra MER på B-kort än en Touareg, om man nu jämför äpplen med äpplen och inte äpplen och knäckebröd.
Har man BE-kort är det ju annan femma dock, men är sällan vikten som är problem när man drar båt, tror min 18-fotare (styrpulpet med aktersnurra) jag ägde tidigare vägde runt 350kg, sen 150kg släp så är det "bara" 500kg. Men fyrhjulsdrift och lågväxel är ju skönt när man ska ha upp båten, men en PHEV har ju max vrid från noll med elmotorerna så är nog också riktigt bra.

Använde själv en Touareg som dragbil, och den är riktigt bra för det men tyckte din jämförelse var riktigt konstig. Skulle jag köpa båt igen så skulle dock en PHEV nog hamna på önskelistan. Båtar över sådär 20fot tycker jag oavsett är för stora att ha på trailer så dragvikten skulle räcka och bli över.

Jämförde medvetet äpplen med knäckebröd.
Menar att om man skall dra på B-kort så är Model 3 helt okej, även jämfört med en Outlander.
Medan om man verkligen skall dra tungt och har BE-kort så är ingen av dem särskilt bra.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av devildenied:

Jag får inte riktigt ihop alla fakta ang. med miljön och även globala miljöproblem.
Alla ska helst ha elbilar, men senaste undersökningen jag såg så är elbilen smutsigare upp till nästan
20k mil.
Om man inte bor i ex. Tyskland, ryssland, kina eller usa då är elbilen smutsigare hela tiden.

Och visst om vi har elbilar i sverige så minskar utsläppen här...men hur hjälps den globala klimatkrisen av det??

Kan nån upplysa en som inte förstår?

Som du säger, vi flyttar bara problemet. Men det är ju ändå en fördel, att folk i städerna utsätts för mindre buller och avgaser.

Men jag är ändå tveksam till att köpa elbil idag, tekniken är fortfarande i sin linda och vem vet vad som händer de kommande åren. En ny Tesla idag för en halvmiljon är kanske helt irrelevant om 5 år och då har man förlorat rätt mycket pengar. Sen är ju frågan om batterierna. Säg att de håller kanske 5 år. Köper jag nytt batteri eller säljer jag Teslan billigt och köper en ny? Jag väntar fortfarande på att tyskarna kommer igång och börjar satsa helhjärtat på elbilar, amerikanska bilar är ju skit rent kvalitetsmässigt och det gäller speciellt Tesla vad jag har hört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Vet inte vart du fått detta ifrån men är naturligtvis inte sant nånstans.
Wasserschutzpolizei hade låst in både skeppare och chief på livstid, och rederiet hade gått i konkurs av biljardböterna

Det sker förstås inte lika ofta i dag som förr, men det sker. Titt som tätt dyker oljestråk upp även i våra kustnära vatten. Så bra övervakning finns inte att det går att sätta dit syndarna om de är försiktiga. Och långt ute till havs är det ännu lättare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Kaine_Uro @infigo @vinylens @jOnÄTÄn @_niko_ @Exxovion @Savage_Gray
Inte allt för dyrt.
Kostar lika mycket att köpa och äga en Model 3 i 10 år som att enbart äga en S60 i 10 år om man kör lite mer än snittet.

Detta skulle jag vilja se siffror på. Om de hade varit lika dyrt med en tesla som en S60 hade nog de flesta redan köpt en. Eller jämför du med en s60 för 700 000? tror de flesta som letar bil vill köpa en för mellan 100-300kkr

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Ptah:

Detta skulle jag vilja se siffror på. Om de hade varit lika dyrt med en tesla som en S60 hade nog de flesta redan köpt en. Eller jämför du med en s60 för 700 000? tror de flesta som letar bil vill köpa en för mellan 100-300kkr

Inte jag som räknat. Kolla siffrorna i länken.
Volvo S60/V60 var gratis, Tesla Model 3 var billigaste varianten.
De räknade på 2 000 mil per år, vilket är lite över snitt men inte mycket. Kör inget själv men kompisarna kommer ju själva upp i mer i familjens bil som de inte pendlar med.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Inte allt för dyrt.
Kostar lika mycket att köpa och äga en Model 3 i 10 år som att enbart äga en S60 i 10 år om man kör lite mer än snittet.

Tesla Model 3 lika billig som en Volvo – om du får Volvon gratis

Inte enligt de tester jag sett. Då ligger en model 3 närmare 1.8KWh/mil vilket på 2000 mil med icke hemmaladdning är 9200kr per år. (laddsyolpe hos mig är 1000kr i månaden vilket är ännu dyrare)
Sen är en ny Volvo dåligt exempel. Den drar mer än farsans 15 år gamla v70 2.4t (som drar ca 0.9-1.1) beroende på körning.
Bwm 520d har jag sett ligga runt 0.6 och den är inte ensam.
Då är skillnaden 9200 mot ca 20000 per år.
370k för bmwn så medräknat bränsle/el så är det rätt lika. Lägger man på service och skatt så blir teslan inte så mycket billigare.
Men med model 3s tidiga rosproblem så vill jag inte ha den kostnaden om 5-10 år. Sen tycker jag inte model 3 interiör håller samma klass och hade nog jörmfört med en bil i 250k klassen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Klubba @Implor @Ptah @Lozz
Tesla Model 3 har en max släpvagnsvikt på 1000kg medan en Mitsubishi Outlander PHEV får dra 1 130 med B-kort. Inte så dåligt ändå, duger ju till en mindre ribbåt eller styrpulpetbåt man tänkt köra på B-kort. Inget emot Touaregs max släpvagnsvikt 3 500kg dock...

@Kaine_Uro @infigo @vinylens @jOnÄTÄn @_niko_ @Exxovion @Savage_Gray
Inte allt för dyrt.
Kostar lika mycket att köpa och äga en Model 3 i 10 år som att enbart äga en S60 i 10 år om man kör lite mer än snittet.

Tesla Model 3 lika billig som en Volvo – om du får Volvon gratis

Sen pendlar jag med en begagnad cykel på sommaren och lyxar till det med ett periodkort till vintern så jag kanske inte har något att säga till om egentligen... XD

Fast outlander är en hybrid och inte elbil.

Teslorna är en av få som får dra något. Model X får dra riktigt mycket om jag minns rätt. Men billigaste teslan ligger runt 550k och går skarpt uppåt i pris.

Kia Niro, Kia soul, Honda ioniq, leaf, Zoe mm saknar möjlighet att dra minst 600kg obromsat.

Får se hur id3, 208e och Corsa-e blir på den fronten.

Men hybrider är knappt bättre. Var inne på nya corolla som familjebil men den får inte dra obromsat släp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av infigo:

Inte enligt de tester jag sett. Då ligger en model 3 närmare 1.8KWh/mil vilket på 2000 mil med icke hemmaladdning är 9200kr per år. (laddsyolpe hos mig är 1000kr i månaden vilket är ännu dyrare)
Sen är en ny Volvo dåligt exempel. Den drar mer än farsans 15 år gamla v70 2.4t (som drar ca 0.9-1.1) beroende på körning.
Bwm 520d har jag sett ligga runt 0.6 och den är inte ensam.
Då är skillnaden 9200 mot ca 20000 per år.
370k för bmwn så medräknat bränsle/el så är det rätt lika. Lägger man på service och skatt så blir teslan inte så mycket billigare.
Men med model 3s tidiga rosproblem så vill jag inte ha den kostnaden om 5-10 år. Sen tycker jag inte model 3 interiör håller samma klass och hade nog jörmfört med en bil i 250k klassen.

Håller med om att de räknat på för låg förbrukning på Teslan.
Laddstolpe i farsans garage kostar någon hundralapp i månaden men istället laddar man till typ dubbla elpriset.
Elbil är ju som mest prisvärt om man kan ladda till elpris hemma och gratis eller till el jobbet, hade själv den förmånen i somras, ifall jag nu skulle haft råd med en elbil på min sommarjobbslön...
Teslan kräver ingen service och har lägsta möjliga årsskatt.
Finns knappt en tillverkare idag som inte har bristfälligt rostskydd, så oavsett om man köper BMW eller Tesla borde man budgetera för extra rostskydd.

För att summera är ju en Tesla typ bara prisvärd om man kan ladda till bra pris.

Skrivet av Implor:

Men billigaste teslan ligger runt 550k och går skarpt uppåt i pris.

Hur menar du?
Den kostar väl vad den kostar?
Eller tänker du på utrustning?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Varför sitter folk och diskuterar hur stora båtar man kan dra med sin pendlarbil på hornsgatan?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83 Många köper ju inte bil för ett syfte utan för att den ska användas till lite allt möjligt.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@Kaine_Uro @infigo @vinylens @jOnÄTÄn @_niko_ @Exxovion @Savage_Gray
Inte allt för dyrt.
Kostar lika mycket att köpa och äga en Model 3 i 10 år som att enbart äga en S60 i 10 år om man kör lite mer än snittet.

Tesla Model 3 lika billig som en Volvo – om du får Volvon gratis

Om det räcker med 20 000kr för reparationer på en model 3 under 10 år är jag tveksam till.

Skulle jag få välja mellan en model 3 eller en helt gratis v60 skulle jag tagit volvon och använt pengarna till att köpa ny bostad. Där kan jag sedan sätta upp en laddstolpe till nästa bil.
Just nu kör jag en hybrid lite pga pris men också att jag inte kan ladda hemma men nästa bil blir nog en elbil.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om det räcker med 20 000kr för reparationer på en model 3 under 10 år är jag tveksam till.

De är inne på reparation väldigt mycket, nästan lika mycket som Volvo. Men mycket av det är garantiärenden.
Finns summeringar av diverse amerikanska taxichaufförer i USA.
Mycket som behöver bytas (Tesla må vara ganska billiga, men de är inte bra bilar, inte heller Volvo längre tyvärr) men mycket av det som betalas av Tesla.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Skulle jag få välja mellan en model 3 eller en helt gratis v60 skulle jag tagit volvon och använt pengarna till att köpa ny bostad.

Jag skulle inte ens ha råd att försäkra någon av dem. :/

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Håller med om att de räknat på för låg förbrukning på Teslan.
Laddstolpe i farsans garage kostar någon hundralapp i månaden men istället laddar man till typ dubbla elpriset.
Elbil är ju som mest prisvärt om man kan ladda till elpris hemma och gratis eller till el jobbet, hade själv den förmånen i somras, ifall jag nu skulle haft råd med en elbil på min sommarjobbslön...
Teslan kräver ingen service och har lägsta möjliga årsskatt.
Finns knappt en tillverkare idag som inte har bristfälligt rostskydd, så oavsett om man köper BMW eller Tesla borde man budgetera för extra rostskydd.

För att summera är ju en Tesla typ bara prisvärd om man kan ladda till bra pris.
Hur menar du?
Den kostar väl vad den kostar?
Eller tänker du på utrustning?

Menade mest att behöver du drag så är ligger billigaste elbilen på >550k.

450k minus 60k för en Niro är relativt försvarbart men 100k extra för drag är svårt att vifta bort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Varför sitter folk och diskuterar hur stora båtar man kan dra med sin pendlarbil på hornsgatan?

Gillar du inte båtar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Klubba:

Gillar du inte båtar?

Varför ska man bogsera dem efter bilen, är det nån sorts statussymbol det också?
Jag bor en åker från Vänern och har nära till västkusten och här har folk så pass till båtar att det inte går att bogsera dem efter en personbil så det är ett ickeproblem...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför ska man bogsera dem efter bilen, är det nån sorts statussymbol det också?
Jag bor en åker från Vänern och har nära till västkusten och här har folk så pass till båtar att det inte går att bogsera dem efter en personbil så det är ett ickeproblem...

Om man nu har en båt som inte ligger i vattnet året om. Är det ju väldigt smidigt om man kan använda bilen för att transportera båten till förvaringen eller är det inte okej? Är man bara skrytsam då?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Varför ska man bogsera dem efter bilen, är det nån sorts statussymbol det också?
Jag bor en åker från Vänern och har nära till västkusten och här har folk så pass till båtar att det inte går att bogsera dem efter en personbil så det är ett ickeproblem...

Tycker snarare det verkar vara du som skryter, än oss andra som INTE har strandtomt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför ska man bogsera dem efter bilen, är det nån sorts statussymbol det också?
Jag bor en åker från Vänern och har nära till västkusten och här har folk så pass till båtar att det inte går att bogsera dem efter en personbil så det är ett ickeproblem...

För man behöver ta upp dem? Vinterförvaring, tvätt, service, byta sjö eller helt enkelt inte har en plats att förvara den i vatten.

Har kollegor som drar sina båtar varje helg för dem kan inte få båtplats. Så dem får ta hem dem till gården varje gång den använts.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Laddningstationsinfrastrukturen finns inte helt enkelt utbyggd i nån vettig utsträckning i Finland vilket är största orsaken jag nu som lutar lite mot ett Mazda 3 2019 med den nya Skyactiv-X motorn som har iallafall lite innovationer i sig trots gammal teknik (kompressionständning i bensinmotor som är snäppet mera snål men ganska lite i slutändan). Men om sådär 5 år kan jag tänka mig elbilsmarknaden med lite bättre infrastruktur har tagit fart på riktigt eller så kanske vätgas bilarna börjar nästan vara ett alternativ då redan, kanske lite som elbilen idag (sett från den breda skaran).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: Det är bara dom där ~700k som ska fram först för att köpa en

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Laddningstationsinfrastrukturen finns inte helt enkelt utbyggd i nån vettig utsträckning i Finland vilket är största orsaken jag nu som lutar lite mot ett Mazda 3 2019 med den nya Skyactiv-X motorn som har iallafall lite innovationer i sig trots gammal teknik (kompressionständning i bensinmotor som är snäppet mera snål men ganska lite i slutändan). Men om sådär 5 år kan jag tänka mig elbilsmarknaden med lite bättre infrastruktur har tagit fart på riktigt eller så kanske vätgas bilarna börjar nästan vara ett alternativ då redan, kanske lite som elbilen idag (sett från den breda skaran).

Enl tester drar den ~0,85... tror det var TV som testat.
Den är riktigt snygg men jag är inte imponerad över just det när dom tidigare slagit på stora trumman över att den ska vara snål som en diesel.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Enl tester drar den ~0,85... tror det var TV som testat.
Den är riktigt snygg men jag är inte imponerad över just det när dom tidigare slagit på stora trumman över att den ska vara snål som en diesel.

Det låter väldigt fel, tio år gamla bensinare drar ju 0.5-0.6 på motorväg och 0.7-0.8 blandat
0.85 är mer än min a4 från 2000, är ju rip mazda om de lagt flera år och kommer med en sämre motor än VW gruppen haft i över tjugo år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Kör veteranbil, så klarar mig så istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha så våra veteran bilar påverkas inte av de där reglerna? det låter bra.

Frågan är hur dom kommer kolla alla bilar och hur böter kommer delas ut? någon form av kamerasystem? då kommer nog trängselskatten höjas med några tior till för att finansiera det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det låter väldigt fel, tio år gamla bensinare drar ju 0.5-0.6 på motorväg och 0.7-0.8 blandat
0.85 är mer än min a4 från 2000, är ju rip mazda om de lagt flera år och kommer med en sämre motor än VW gruppen haft i över tjugo år.

Haft två audi 80 (modellen som senare blev ersatt av a4.) Första var årsmodell 1984 med 1,8l motor den låg alltid på 0,65-0,7l när jag räknade vid tankning. Min andra var 1995 kombi med 2,0l motorn den låg på ungefär samma nivåer. Volvo amazoner har jag utan problem fått ner till strax under 0,8l.
Så det har inte hänt särskilt mycket när det kommer till förbrukning, däremot så får man ut betydligt mer effekt i moderna motorer. 84an hade 89hk 95an tror jag hade 110hk.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av _niko_:

@Eric Hjalmarsson: Det är bara dom där ~700k som ska fram först för att köpa en

Eller 560k för en model 3, 390k för en Leaf eller 380 för en Ioniq.
Finns begagnade för ännu mindre, Taxi Teslor runt 200k eller ända ner under 100k för en begagnad Leaf. Då elbilar har få rörliga delar slits de väldigt mycket mindre än bensinbilar.
Mycket av den stora initiala inköpskostnaden tjänar man in på att slippa betala bensin, lägre skatt och mindre underhåll i alla fall om man kör lite mer än snittet, se uträkningen i tidigare länk till exempel. Även taxibolagens ekvation verkar luta åt samma håll.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag kan hoppa på tåget när priset är där, Bilarna är där och infrastrukturen är där.
Om det är vätgas eller BEV (batteri) spelar mig ingen roll. Men som det är nu är det svårt för de flesta att motivera en bil med nollutsläpp på antingen pris eller laddmöjligjet.
Jag personligen kan inte tänka mig en hybrid så de är idag.

Tycker BEV laddhastigjet är löjlig. 50KW för "snabbladdning" på de flesta modeller. Man får ju sitta en eller ttvå timmar om man ska längre än till Hallandsåsen från Göteborg. Någonstans i 250-300Kw är rimligt för att man ska ta sig någonstans effektiv.
Jag har själv som gräns 2-2.5 timmars körning (I 120) och max 12-15 min laddtid för att köra liknande strecka igen.
Tesla 3 är väl närmast som klarar det men vem har råd med en sån.... Och fan va ful den är innuti.

Nähh några år kvar.

Varenda tillverkare kommer med en Elbil 2020 kan jag berätta.

Billigaste och prisvärdaste modellen är MG ZS Ev Suv 44.5 kw/h ca 300 000 Sek - 60 000 miljöbonus = 240 000 Sek klarar 90 Kw super charger och likvärdig med Hyundai Kona och Kia Eniro fast mindre batteri och räckvidd.

Dock antar jag att dom flesta laddar hemma över natten på lägre strömstyrka 11/22 kw och är också mer hälsosamt mot batteripacket.

Räckvidden på denna är 250-300 km i 90 km/h enligt Björn Nyland (Tesla Björn Oslo Youtube).

Vem kör dagligen över denna sträcka egentligen ?

Jag gissar att denna blir en storsäljare nästa år när den kommer och oftast priset som avgör enligt mig vad konsumenter köper.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Det låter väldigt fel, tio år gamla bensinare drar ju 0.5-0.6 på motorväg och 0.7-0.8 blandat
0.85 är mer än min a4 från 2000, är ju rip mazda om de lagt flera år och kommer med en sämre motor än VW gruppen haft i över tjugo år.

Mazda har börjat köra med den nyare mätstandarden (på hemsidan åtminstone) som ger lite verkligare siffror än det gamla "förskönade" måttet som de flesta håller kvar vid då det ser bättre ut. Men i vilket fall som helst var det inte riktigt så bra som man kunde ha hoppats på men för mig är det snabbare motor 180Hk jämfört med 122Hk med lite bättre vridmoment speciellt i lägre varvtalen och överlag ligger den på lite lägre varvtal med Skyactiv-X som lockar mer än skillnaden i förbrukningen. Mazda 3 använder ju ingen turbo heller så man tar ju så snabb motor man bara får typ i det fallet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd

@Nioreh83: Kör också diesel veteranare en tyngre sak på sommartid men med motorkonstruktion efter eget huvud, turbo intercooler mm, rullade för skojs skull in hos grabbarna på sbp och bad om en röktest innan den ställdes in för säsongen, trots flera försök så gick den endast upp till 1.4 och detta på blankdiesel dvs hederlig gammal brännolja , så jag borde nog höra mig för om man inte kunde skicka ut miljöpremie till gammelbilen.
dvs den uppfyller med lätthet euro 5
Motorer som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass 2008 och miljöklass EEVa har 1.5 som gränsvärde.
källa: https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202011_40.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Som du säger, vi flyttar bara problemet. Men det är ju ändå en fördel, att folk i städerna utsätts för mindre buller och avgaser.

Men jag är ändå tveksam till att köpa elbil idag, tekniken är fortfarande i sin linda och vem vet vad som händer de kommande åren. En ny Tesla idag för en halvmiljon är kanske helt irrelevant om 5 år och då har man förlorat rätt mycket pengar. Sen är ju frågan om batterierna. Säg att de håller kanske 5 år. Köper jag nytt batteri eller säljer jag Teslan billigt och köper en ny? Jag väntar fortfarande på att tyskarna kommer igång och börjar satsa helhjärtat på elbilar, amerikanska bilar är ju skit rent kvalitetsmässigt och det gäller speciellt Tesla vad jag har hört.

Känns som du missat totalt att Volkswagen ställer om hela sin fordonspark till Elbilar med deras id Family och deras plattform Meb med vattenkylda batteripack.

Id 3 i Golf familjen är först ut och kan förbokas redan nu fast 1 st edition är slutsåld max 30 000 bilar EU.

Så enbart vanliga utgåvan kvar.

Id 4 Crossover i Tiguan klassen beräknas lanseras 2020 Suv och kommer gå upp mot XC40 recharge fast billigare misstänker jag.

Volkswagen har visat upp 7 st elbilar hittils och räknar med 20 st modeller till 2025. (8 fabriker för elbilar planerad och 2 aktiva idag)

Id buzz , Id roams stor suv, id space vizzion (passat kombi), id buggy

Bmw kommer med ix30 electric mars/april 2020 och ix50 electric har visats upp

Audi har E tron 55 & 50 + sportback i etron familjen.

Porshe taycan electric dock lyxsport bil, Mercedes har sin EQC400 lanserad redan.

Sedan finns det massa små bilar som WV E-up, Skoda Citigo, Seat Mii (samma bil i grunden utseende skiljer) dock bygger den inte på Id family, planeras även id2 längre fram som ska ersätta E-up.

Men vad saknar du för Tyska elbilar egentligen ? @Baxtex

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Mazda har börjat köra med den nyare mätstandarden (på hemsidan åtminstone) som ger lite verkligare siffror än det gamla "förskönade" måttet som de flesta håller kvar vid då det ser bättre ut. Men i vilket fall som helst var det inte riktigt så bra som man kunde ha hoppats på men för mig är det snabbare motor 180Hk jämfört med 122Hk med lite bättre vridmoment speciellt i lägre varvtalen och överlag ligger den på lite lägre varvtal med Skyactiv-X som lockar mer än skillnaden i förbrukningen. Mazda 3 använder ju ingen turbo heller så man tar ju så snabb motor man bara får typ i det fallet.

Ah, men siffrorna jag prata om är vid pumpen. Vad som tillverkarna säger har jag aldrig brytt mig mycket om. Hyundai hade nyss reklam för en bensin SUV som skulle dra 0.14/10km (gissar på typo dock) t.ex :s

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Fast outlander är en hybrid och inte elbil.

Teslorna är en av få som får dra något. Model X får dra riktigt mycket om jag minns rätt. Men billigaste teslan ligger runt 550k och går skarpt uppåt i pris.

Kia Niro, Kia soul, Honda ioniq, leaf, Zoe mm saknar möjlighet att dra minst 600kg obromsat.

Får se hur id3, 208e och Corsa-e blir på den fronten.

Men hybrider är knappt bättre. Var inne på nya corolla som familjebil men den får inte dra obromsat släp.

Skickades från m.sweclockers.com

Polestar 2 får dra 1500 kg på dragkroken men går upp mot Tesla modell 3 i prisklassen.

Amrekanska Rivian Pickup och Suv kommer får dra sjukt mycket men då kommer nog prisklassen göra att få köper denna och kommer hamna i Audi etron pengar misstänker jag.

Får se vad Bmw ix30 och Volkswagen ID4 får dra när dom anländer marknaden men tror inte golf klassen kommer dra så mycket om det ens är möjligt att montera en dragkrok på dessa.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.