SweClockers testar julmust – alternativ julkalender 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Zeunerts julmust som väntat då ja , den är helt klart bäst , ps ett grogg tips för er som vill julmust/jägermeister , är svår slagen med lite isbitar i

Ska provas.
Men stänk i lite(2-4cl/50cl) god vodka i ett glas zeunerts julmust, det är förvånande hur stor skillnad det gör på smaken.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Ska provas.
Men stänk i lite(2-4cl/50cl) god vodka i ett glas zeunerts julmust, det är förvånande hur stor skillnad det gör på smaken.

Låt mig gissa, det blir godare ju fler du dricker.
Grogg på julmust kallar jag galnatomtar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Bonusmaterialet är med i sista videon.

Ah, jag är efterbliven. Tack så mycket.

Jag hade velat se sweclockers testar julgroggar. Kanske blir lite galenskaparna after shave stuk, hade varit episkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Ska provas.
Men stänk i lite(2-4cl/50cl) god vodka i ett glas zeunerts julmust, det är förvånande hur stor skillnad det gör på smaken.

Skall provas

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Låt mig gissa, det blir godare ju fler du dricker.
Grogg på julmust kallar jag galnatomtar.

Bra namn!

Men nej, den gör sig bäst som "första-grogg". blir mer smakrikt än musten för sig, utan att få någon "alkoholsmak".
Annars: Julmust och rödvin(fylligt). Dock inte Zeunerts, typ apotek arnes eller nygårda. ^^

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Zeunerts blev sågad i Mitt Kök. Fattar inte varför....

https://mittkok.expressen.se/artikel/julmust-bast-i-test-2019...

Man ska inte lita så mycket på Mitt Kök då deras smaklökar ändras rejält från år till år

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Man ska inte lita så mycket på Mitt Kök då deras smaklökar ändras rejält från år till år

Märkte det, såg att Lidl var bäst i test 2018:
”Bra skum! Tydlig smak som är precis lagom söt. Känns som en julmust man druckit förut och verkligen gillar.
Svårt att sätta ord på exakt vad som gör just denna must unik, men den spelar helt klart i en annan liga än majoriteten av konkurrenterna. Wow! Bäst i test.”

- Mitt kök, november 2018

Mitt kök 2019:
Luktar sött och kola. Musten är mild och aningen för söt, smaken ger en hint av karamell. Helt okej god men skulle dock tjäna på att vara lite mer generös med kryddningen.

3 av 5

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Zeunerts is life.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Får jag välja så tar jag Nygårda alla dagar i veckan. Även om jag har några Zeunerts stående... de har en ganska säregen smak som jag inte kan uppskatta trots att man provar dem årligen.

Permalänk
Skrivet av holmberg:

Hade en liten Nygårda-provning med släkten på Julafton. 12 provdeltagarne mellan 6-87 år testade fyra varianter som hittades på Ica. Jordskredsseger för Calvados följt av Rom som klar tvåa, medan Cognac och Ek slogs om sistaplatsen.
Håller med släkten om att den Calvados-lagrade är riktigt bra!
Kul att ni godkände Julamusten

Roligt att vi testade samma sak med tillägget Portvin, missade tyvärr Bourbon flaskan då de var slutsålda.

Totalt blev det Rom = Ek > Cognac > Calvados > Portvin.

Där Rom och Ek kom på delad första plats och portvinet hade sista platsen hos alla utom en person. Så det visar väl lite att smaken är som baken, delad

Angående Zeunerts kommer jag fortfarande ihåg min besvikelse för 3 år sen när jag äntligen hittade en flaska, insåg den smakade kaffe vilket jag avskyr och den åkte i vasken. Hade förväntat mig en flytande enhörning men nope

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nu är alla 24 avsnitt ute och sista blev en dubbel med Nygårdas julmust på bourbonfat och portvinsfat, plus en bonus på slutet. God jul på er!

Jag tycker att bourbonen i år var lite sämre än hur jag minns att den smakade förra året. Den har varit min favorit sedan den kom men i år blev jag lite besviken. Dålig årgång?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Skrivet av bennyfax:

Märkte det, såg att Lidl var bäst i test 2018:
”Bra skum! Tydlig smak som är precis lagom söt. Känns som en julmust man druckit förut och verkligen gillar.
Svårt att sätta ord på exakt vad som gör just denna must unik, men den spelar helt klart i en annan liga än majoriteten av konkurrenterna. Wow! Bäst i test.”

- Mitt kök, november 2018

Mitt kök 2019:
Luktar sött och kola. Musten är mild och aningen för söt, smaken ger en hint av karamell. Helt okej god men skulle dock tjäna på att vara lite mer generös med kryddningen.

3 av 5

Kan ju vara så att det är olika smak, från år till år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kan ju vara så att det är olika smak, från år till år.

Ja, kan hända fast tror det är samma recept men variationer kan väl uppstå ändå. Kanske annan testperson/panel?

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Är typ mer chockad av priset. Tror min lokala ica tog 17kr flaskan

Permalänk
Skrivet av bennyfax:

Ja, kan hända fast tror det är samma recept men variationer kan väl uppstå ändå. Kanske annan testperson/panel?

Kan också vara ändringar i recept för att exempelvis göra det billigare att producera.
Och som du säger är det olika personer som ger betyg så är det ju inte konstigt om de blir olika resultat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Eskilstuna julmust, som är med på framsidan. Varför är den med på bilden men inte i testet?

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av mynick:

Eskilstuna julmust, som är med på framsidan. Varför är den med på bilden men inte i testet?

Jag undrar samma sak.. Det är enligt mig en av dom godaste julmusterna som finns. @Kenneth @JonasT @emilakered
Viktig fråga att svara på. Vill ni att jag skickar en flaska till er som ni kan prova nästa år?

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av mynick:

Eskilstuna julmust, som är med på framsidan. Varför är den med på bilden men inte i testet?

Skrivet av kristallkrona:

Jag undrar samma sak.. Det är enligt mig en av dom godaste julmusterna som finns. @Kenneth @JonasT @emilakered
Viktig fråga att svara på. Vill ni att jag skickar en flaska till er som ni kan prova nästa år?

@JonasT eller @Kenneth kan nog svara bäst då jag var förkyld och hoppade över de sista testerna, men antar att alla varianter helt enkelt inte hanns med. Vi hade fler mustar än dagar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av mynick:

Eskilstuna julmust, som är med på framsidan. Varför är den med på bilden men inte i testet?

Skrivet av kristallkrona:

Jag undrar samma sak.. Det är enligt mig en av dom godaste julmusterna som finns. @Kenneth @JonasT @emilakered
Viktig fråga att svara på. Vill ni att jag skickar en flaska till er som ni kan prova nästa år?

Skrivet av emilakered:

@JonasT eller @Kenneth kan nog svara bäst då jag var förkyld och hoppade över de sista testerna, men antar att alla varianter helt enkelt inte hanns med. Vi hade fler mustar än dagar.

Vi hade tyvärr ett överflöd av must mot slutet så den kom inte med. Men om ingen har snott flaskan ur kylen på kontoret kanske vi kan bjuda på ett bonusavsnitt innan vi åker till CES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vi hade tyvärr ett överflöd av must mot slutet så den kom inte med. Men om ingen har snott flaskan ur kylen på kontoret kanske vi kan bjuda på ett bonusavsnitt innan vi åker till CES.

Om ni hinner, kan ni även få med Vasa Julmust Special? Har en massa utvandrade gävlebor kring mig som hävdar att den är absolut bäst. Japp, även jämfört med Zeunerts. Själv hävdar jag att den smakar mer skumbanan än julmust...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Nästa år får ni gå loss på glögg och pepparkakor i alternativa julkalendern.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk

Zeunerts på glasflaska är den bästa. Lagrad på ekfat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Om ni hinner, kan ni även få med Vasa Julmust Special? Har en massa utvandrade gävlebor kring mig som hävdar att den är absolut bäst. Japp, även jämfört med Zeunerts. Själv hävdar jag att den smakar mer skumbanan än julmust...

Är inte den sötsliskigt hemsk, som hälften portello, hälften julmust?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

@ThunderboltDrgn: Kung Oscars är de bästa köpepepparkakorna jag känner till!

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av LaoLao:

@ThunderboltDrgn: Kung Oscars är de bästa köpepepparkakorna jag känner till!

Amen to that! I alla fall om man vill ha klassik "pepparkakssmak". Kan uppskatta varianterna med apelsin som lite omväxling.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered: Klart man vill ha klassisk smak... men menar du att det finns varianter med apelsinsmak? Vilka är dessa månne?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av LaoLao:

@emilakered: Klart man vill ha klassisk smak... men menar du att det finns varianter med apelsinsmak? Vilka är dessa månne?

Annas har apelsin vet jag! Ä en en med ingefära som är rätt god.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Detta var riggat, alltid snack Zeunerts men inte mycket om Grebbestad!

*Det är såklart med glimten i ögat, jävligt glad att man testar å gillar must.*

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv

1. Läckö Julmust
2. Premier Julmust

Kallt bra friska vatten

Permalänk
Medlem

Måste säga att detta var en härlig julkalender. Älskar julmust med en passion och har prövat de flesta förekommande på marknaden.

För mig är Zeunerts den snyggaste flaskan samt den godaste allmusten. Passar bra i sig själv eller till julmaten och tillsammans med fikat. Har köpt en massa Zeunert i år och det sägs den ska vara dålig i år pga att de gamla fatlagrade inte finns mer. Man ser även recensioner där den får mycket dåligt betyg i år, finns även en FB grupp där man diskuterar alternativ till Zeunerts nu "när den blivit så dålig". Märkligt att de jag köpt smakar precis som vanligt även i år. Förvirrande detta! Kan det vara så att de har problem med kvalitén i tillverkningen vilket ger en del dåliga batchar? Annars har jag ingen förklaring på detta mysterium! Den godaste till Julfikat (lussebullar och pepparkakor) är helt klart Nygårdas ekfatslagrade variant, de kompletterar varandra mycket bra.

Vad gäller ett eventuellt extra bonusavsnitt som kan klämmas in innan ni åker till CES tycker jag ni förutom Eskilstunas Julmust som ni redan hade i kylen tydligen kan skaffa Nygårdas standardmust som ju är en av storsäljarna och bör vara med på ett sådant här test liksom Grebbestads . Ni kan även från delitea.se beställa alla sorter från Vasa bryggeri som de säljer på 1.5 liters flaskor (Gammeldags must, Gammeldags lagrad julmust, samt deras julmust special som smakar skumbanan) så slipper ni jaga rätt på dem i butik.

Så med denna samling blir det 6 sorter på ett bräde vilket hade varit rolig att se. Ni skulle i detta avsnitt även kunna klämma in att ni packar till CES.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version