Mellandagsrea 2019 – Tips, erbjudanden och diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Känns lite generaliserat.

Köpte en c7 55" för över 2 år sedan. Rullar på lika fint idag med klockren bild. Och då går tvn vardagar mellan 06.45 - 07.45 samt 18.00 till kanske 23-24.00 samt ibland mer på helgerna. Barnen kollar på vanlig tv, netflix, youtube och en del tv-spel med mycket statiska bilder. Inga tendenser alls till inbränning faktiskt.

Så räknat till antal timmar så är det inte ett dåligt köp tycker jag då jag slipper skrutta runt i en Fiat Uno utan åker Merca istället Om ytterligare 2 år så kanske denna förpassas till att bli en sovrums-tv eller en tv till framtida spelrummet så kanske priserna har gått ner lite ytterligare för en 65 eller 75" tv.

Jovisst, så är det. Men tittar man ofta på nyheter med fast logga, spelar spel med fast HUD och är många i familjen så TVn nästan alltid står på skulle jag personligen välja bort OLED. Då slipper jag huvudvärken och vet att TVn har i princip samma bildkvalité efter 5-10 år (Källa) som när jag köpte den.

Men jag förstår vad som lockar med OLED, det är inte svårt att förstå när man står och jämför TV i butiken. 😊

Felstavat
Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Jovisst, så är det. Men tittar man ofta på nyheter med fast logga, spelar spel med fast HUD och är många i familjen så TVn nästan alltid står på skulle jag personligen välja bort OLED. Då slipper jag huvudvärken och vet att TVn har i princip samma bildkvalité efter 5-10 år (Källa) som när jag köpte den.

Men jag förstår vad som lockar med OLED, det är inte svårt att förstå när man står och jämför TV i butiken. 😊

Jag skulle få mer huvudvärk av att köpa en TV som man tänker att man skulle få mindre huvudvärk av.

Jag har också ungar men köpte en 65" Oled(b7) för två år sedan och är supernöjd. Velade lite jag med men hade jag köpt en LCD hade jag istället ojat mig över bildkvalitén.

Hellre leva och ha bättre bild än att köpa något sämre utifall något(inbränning, degrad?) mot förmoda skulle inträffa.

Subjektivt såklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Produkt: Logitech K830
Kategori: Tangentbord
Länk: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/t...
Pris: 399 kr

Kostar runt 1K i vanliga fall, jag slog till på en.

Permalänk
Medlem

Produkt: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG
Länk: https://www.inet.se/produkt/6902898/fractal-design-define-r6-...
Kategori: Chassin
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4871738
Pris: 1249kr

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Men vi får väl se det positivt. Vi sparar iaf pengar.

Sant

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om en bra deal på en extern hårddisk på mellan 6-8 TB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Jovisst, så är det. Men tittar man ofta på nyheter med fast logga, spelar spel med fast HUD och är många i familjen så TVn nästan alltid står på skulle jag personligen välja bort OLED. Då slipper jag huvudvärken och vet att TVn har i princip samma bildkvalité efter 5-10 år (Källa) som när jag köpte den.

Men jag förstår vad som lockar med OLED, det är inte svårt att förstå när man står och jämför TV i butiken. 😊

Hifiklubben slogan går att modifiera och tillämpa på bild istället, bad sound kulla good music. Byt ut du vet vad mot du vet vad.

Folk måste lägga av med denna noja mot oled, samma sak med ljusstyrkan.

Permalänk
Medlem

@Duran: Hårddiskar ska du leta efter på amazon: t.ex https://www.amazon.de/dp/B01IAD5ZC6

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

@Duran: Hårddiskar ska du leta efter på amazon: t.ex https://www.amazon.de/dp/B01IAD5ZC6

Ett bra exempel på en usel disk. Det där är med 99% sannolikhet en SMR-disk med kass skrivprestanda, bättre isf att vänta på ett erbjudande på WD MyBook där 8TB-diskar och större innehåller ommärkta helium-diskar från HGST.

Just idag kostar den €157,90 (några procent tillkommer pga högre svensk moms men det gäller allt man köper från Amazon.de). Som lägst har jag sett den för ca €135.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ett bra exempel på en usel disk. Det där är med 99% sannolikhet en SMR-disk med kass skrivprestanda, bättre isf att vänta på ett erbjudande på WD MyBook där 8TB-diskar och större innehåller ommärkta helium-diskar från HGST.

Just idag kostar den €157,90 (några procent tillkommer pga högre svensk moms men det gäller allt man köper från Amazon.de). Som lägst har jag sett den för ca €135.

Skickades från m.sweclockers.com

För vanlig lagring/backup funkar väl en smr-disk? Eller du menar att du bara köper externa diskar som du kan plocka disken ifrån till din nas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

För vanlig lagring/backup funkar väl en smr-disk? Eller du menar att du bara köper externa diskar som du kan plocka disken ifrån till din nas?

Ja på båda frågorna. För ren backup, dvs write-once, funkar de naturligtvis bra. För mer vardaglig användning där man skriver lite här och lite där stup i kvarten är de värdelösa.

Själv tycker jag det är värt den lilla prisskillnaden att köpa WD och få bättre diskar. Jag köpte två 8 TB MyBook i fjol och satte i min Microserver, de fungerar utmärkt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Jovisst, så är det. Men tittar man ofta på nyheter med fast logga, spelar spel med fast HUD och är många i familjen så TVn nästan alltid står på skulle jag personligen välja bort OLED. Då slipper jag huvudvärken och vet att TVn har i princip samma bildkvalité efter 5-10 år (Källa) som när jag köpte den.

Men jag förstår vad som lockar med OLED, det är inte svårt att förstå när man står och jämför TV i butiken. 😊

Vill nog påstå att våran 4 år gamla LG 55EG920V går emot allt du skriver. Med en sambo som varit sjukskriven i fem år så har tvn stått på mer eller mindre hela dagarna till sen kväll. Hon gillar dessutom Diablo 3 med fast HUD. Har inte sett en tendens till inbränning. Dock så har den fått nån glitch i sin egen bildbehandling men det har ju inget med saken att göra.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd

organisering av procent

kan vi få en lista över vad folk har klickat mest på och vilka saker som har högsta prissänk. personligen är jag inte så intresserad av senaste tillägget. iaf till nästa år. förstår att det inte går på sista dagen.

Permalänk
Medlem

Produkt: Logitech MX Sound
Länk: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorhogt...
Kategori: Ljud
Prisjakt: https://prisjakt.nu/produkt.php?p=4488607
Pris: 555

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Telia säljer iPhone XR för 3120kr vid förlängning eller nytecknande av abbonemang hos dem.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

kan vi få en lista över vad folk har klickat mest på och vilka saker som har högsta prissänk. personligen är jag inte så intresserad av senaste tillägget. iaf till nästa år. förstår att det inte går på sista dagen.

Bra idé!

Risken är dock att gamla ”populära” erbjudanden kanske inte lägre gäller...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Jag skulle få mer huvudvärk av att köpa en TV som man tänker att man skulle få mindre huvudvärk av.

Jag har också ungar men köpte en 65" Oled(b7) för två år sedan och är supernöjd. Velade lite jag med men hade jag köpt en LCD hade jag istället ojat mig över bildkvalitén.

Hellre leva och ha bättre bild än att köpa något sämre utifall något(inbränning, degrad?) mot förmoda skulle inträffa.

Subjektivt såklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, klart man kör på det man själv tycker är bäst. Och till det användningsområdet man tänkt använda den till.

Skrivet av Def_Dog:

Hifiklubben slogan går att modifiera och tillämpa på bild istället, bad sound kulla good music. Byt ut du vet vad mot du vet vad.

Folk måste lägga av med denna noja mot oled, samma sak med ljusstyrkan.

Det är väl ingen noja att konstatera fakta och väga för mot nackdelar när man skall köpa något, eller påstår du att det inte finns några nackdelar med OLED?

Du låter iaf som en perfekt kund för hifiklubben, om inget annat. 😉

Skrivet av FlashTec:

Vill nog påstå att våran 4 år gamla LG 55EG920V går emot allt du skriver. Med en sambo som varit sjukskriven i fem år så har tvn stått på mer eller mindre hela dagarna till sen kväll. Hon gillar dessutom Diablo 3 med fast HUD. Har inte sett en tendens till inbränning. Dock så har den fått nån glitch i sin egen bildbehandling men det har ju inget med saken att göra.

Jag hänvisar till testet som RTINGS har gjort (Testet) då jag inte utfört några tester själv. Sen finns det ju även fall (Som detta) där folk faktiskt har fått saker inbrända i sin OLED tv, kan dock inte uttala mig om hur vanligt fenomenet är.

Sen är ju RTINGS test lite extremt, med 20h om dygnet och samma content som visas om och om igen. Detta är ju (om jag inte minns fel) för att demonstrera många års användning av en TV på kortare tid.

Om man vill ha en OLED, köp en. Dom har jättebra bild, sätt inte upp den på en pizzeria för att visa menyn bara. 😉

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Beställde 2st paket Zeunerts Julmust 6x500 ml med Airmee hemleverans från länken ovan. Enligt länk i SMS från Airmee skulle varorna ha levererats idag kl 11.30 men har ännu inte fått något så öppnade chatten och frågade. Tydligen har de lämnat av dem till en person på adressen, då Airmee & Delitea inte kräver legitimation, som glatt sa att det var han som beställt. Kul ändå att man gjorde någon av grannarnas barn glada i juletid för så lite som en hundralapp.

Permalänk
Skrivet av Seziuo:

Telia säljer iPhone XR för 3120kr vid förlängning eller nytecknande av abbonemang hos dem.

Länk?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Telia säljer iPhone XR för 3120kr vid förlängning eller nytecknande av abbonemang hos dem.

Det låter helt fantastiskt!
Jag hittar dock inte erbjudandet på Telias hemsida.
Har du lust att förklara hur man gör och kanske bifoga en länk eller liknande?

Permalänk
Medlem

Om man väljer 6 eller 30GB och binder upp sig på 24 månader så verkar månadskostnaden för telefonen just nu gå ner till 130kr och 130x24=3120kr

https://www.telia.se/privat/telefoni/telefoner/produkt/apple-...

Permalänk
Medlem

@seal33: https://www.telia.se/privat/telefoni/telefoner/produkt/apple-...

Välj 6 GB eller mer och välj att binda upp dig på 24 mån.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av yaxez:

Absolut, klart man kör på det man själv tycker är bäst. Och till det användningsområdet man tänkt använda den till.

Det är väl ingen noja att konstatera fakta och väga för mot nackdelar när man skall köpa något, eller påstår du att det inte finns några nackdelar med OLED?

Du låter iaf som en perfekt kund för hifiklubben, om inget annat. 😉

Jag hänvisar till testet som RTINGS har gjort (Testet) då jag inte utfört några tester själv. Sen finns det ju även fall (Som detta) där folk faktiskt har fått saker inbrända i sin OLED tv, kan dock inte uttala mig om hur vanligt fenomenet är.

Sen är ju RTINGS test lite extremt, med 20h om dygnet och samma content som visas om och om igen. Detta är ju (om jag inte minns fel) för att demonstrera många års användning av en TV på kortare tid.

Om man vill ha en OLED, köp en. Dom har jättebra bild, sätt inte upp den på en pizzeria för att visa menyn bara. 😉

Du den där LCD'n som sitter på den där pizzerian kommer se ut som piss den med. Det är bara att konstatera att samtliga paneltyper idag kan ge inbränningar, självfallet ger vissa mer än andra och kanske snabbare än andra men själv t ex kan jag bara hålla med FlashTec, min 3 år gamla 55EG910V står och går dagligen med TV, även statiskt med Xboxen men den inbyggda skärmtvätten vid avstängning verkar göra under för panelen. Antar att i de fallen det blir sådana här avvikelser så är det mer pga avvikelse i just den panelen, tillverkningsfel osv. LG verkar ju byta paneler utan större konstigheter så det är väl ett plus i det stora hela, om man är nojig dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Om man väljer 6 eller 30GB och binder upp sig på 24 månader så verkar månadskostnaden för telefonen just nu gå ner till 130kr och 130x24=3120kr

https://www.telia.se/privat/telefoni/telefoner/produkt/apple-...

Skrivet av Seziuo:

@seal33: https://www.telia.se/privat/telefoni/telefoner/produkt/apple-...

Välj 6 GB eller mer och välj att binda upp dig på 24 mån.

Då är jag med på hur upplägget fungerar, tack för informationen.

Permalänk
Medlem

Någon som skulle vilja tipsa på NVME m2? Typ 1TB med vettig hastighet.

Den här är ju jäkligt vettig, men skitarna skickar ju inte till Sverige

https://www.amazon.de/dp/B07LGF54XR/

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Om man väljer 6 eller 30GB och binder upp sig på 24 månader så verkar månadskostnaden för telefonen just nu gå ner till 130kr och 130x24=3120kr

https://www.telia.se/privat/telefoni/telefoner/produkt/apple-...

Dock får man väl se på helheten, man blir sittandes med ett svindyrt abonnemang i 24 månader.

Totalkostnad 24 mån alltså 12275 inkl 6GB surf/mån
Då skulle jag hellre köra följande upplägg.
iPhone XS (alltså den bättre varianten, inte XR) för 6990:- nu på rean + Vimla 8GB 160kr/mån. Totalt 6990+24*160= 10830kr
Bättre telefon och mer surf och ingen bindning. (går att göra motsvarande på halebop om man vill ha Telias nät, Vimla kör Telenor)

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Någon som skulle vilja tipsa på NVME m2? Typ 1TB med vettig hastighet.

Den här är ju jäkligt vettig, men skitarna skickar ju inte till Sverige

https://www.amazon.de/dp/B07LGF54XR/

Kingston A2000 (1TB) är med i senaste vinterdatorn och verkar gillas av många till det priset.
Ser ut som Webhallen har vettigt pris just nu!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174888

Permalänk
Medlem

mellandags rean känns som en blek kopia av black friday nuförtiden, minns när det var något man såg fram emot när man var liten, köpte ett geforce 3 ti 200 på mellandags rean minns jag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ett bra exempel på en usel disk. Det där är med 99% sannolikhet en SMR-disk med kass skrivprestanda, bättre isf att vänta på ett erbjudande på WD MyBook där 8TB-diskar och större innehåller ommärkta helium-diskar från HGST.

Just idag kostar den €157,90 (några procent tillkommer pga högre svensk moms men det gäller allt man köper från Amazon.de). Som lägst har jag sett den för ca €135.

Man vet aldrig säkert vilka diskar man får med Seagate. Men i de Seagate Expansion diskar på 4 respektive 6TB som jag köpt så har de inte varit archive diskar utan vanligt presterande diskar. Den senaste som jag nu precis börjat använda som jag köpte på BF rean för 93 Euro på Amazon är jag nöjd med prestandan på.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version