miljözon 2 2020, är din bil godkänd? Är det en bra idé?

Permalänk
Medlem

Hur är tanken att dom ska kunna kontrollera detta ens? Polisen borde väl ha lite vettigare saker att göra än att titta på bilar som åker förbi?

Permalänk
Medlem

Kostar fortf lite för mkt att få en vettig elbil för att jag ska byta ut Mustangen

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Hur är tanken att dom ska kunna kontrollera detta ens? Polisen borde väl ha lite vettigare saker att göra än att titta på bilar som åker förbi?

En lösning motsvarande den för trängselavgift, kanske. Kameror som registrerar passage. Vid passage för fordon med fel miljöklass utdelas straffavgift till fordonsägaren.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hur vet man vil ken euro klass man har då?
Transportstyrelsens app säger bara miljöklass 2005.

Iofs tillhör jag dom som inte kör mycket alls men är beroende av bil pga arbetsträning, familj och riktigt dåliga busstider hemma. Går inte ens en enda buss på helgerna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Hur är tanken att dom ska kunna kontrollera detta ens? Polisen borde väl ha lite vettigare saker att göra än att titta på bilar som åker förbi?

Bekämpa riktiga brott tjänar man ju inga skattepengar på

De har väl automatiserade system som läser av regplåtar för att kunna dela ut böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Hur är tanken att dom ska kunna kontrollera detta ens? Polisen borde väl ha lite vettigare saker att göra än att titta på bilar som åker förbi?

Det är väl som dubbdäcken, dvs ta några dagar per år där man har kontroll och löser mängder av brott!

Edit: Sen är väl det just det som trafikpolisen gör, tittar på bilar som åker förbi?

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Nollutsläpp. Alltid.

Förbränning för framdrift känns hopplöst förlegat. *Tar skydd mot alla arga svar som kommer nu*

Kan hålla med dig lite grann, men vad är alternativet tycker du?
Och snälla säg inte elbilar.

Permalänk

Min Diesel-Volvo är Euro 6. För övrigt kan partier som samarbetar med miljöpartiet dra till Gotland.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk

Även om man ej ska in i storstäderna så är man se en värdeminskning på ens bil om man köpte en som kommer förbjudas någonstans. Så jag avråder bilar som är dyra och hyfsat nya men ändå kommer att förbjudas, för då lär ni få se förlorad tillgångar.

Skrivet av devildenied:

Kan hålla med dig lite grann, men vad är alternativet tycker du?
Och snälla säg inte elbilar.

En propeller på taket som laddar batteriet så man kan köra hur långt som helst: https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc
En annan person med samma förslag, det är nog oljebolagen som har köpt upp pantenten för vi ser inga såna bilar än: https://www.youtube.com/watch?v=JxhW6CQgCrI

Permalänk
Medlem

Jag har redan idag en miljöbil. Eller ja, den har jättemycket miljö på sig.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Jag cyklar och åker/kör kollektivtrafik så ja

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

En lösning motsvarande den för trängselavgift, kanske. Kameror som registrerar passage. Vid passage för fordon med fel miljöklass utdelas straffavgift till fordonsägaren.

Precis. Det är så det görs i Italien.

Permalänk
Medlem

Kör miljöbil, så det är lugnt

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blomman90:

Så du menar att bilåkarna inte betalar för sig själva? Bilismen är väl statens stora kassako, där man hämtar in finansiering för allehanda projekt som är helt frånskilt från bilismen? Varför man redan nu börjar prata om införande av kilometerskatt eftersom fler och fler byter från de biltyper som beskattas just nu, förbränningsmotorer.
VTI: Bilarna betalar sina egna kostnader

Jag undrar också vad du har för grund till att det skulle vara rimligt att slopa reseavdrag i städerna? En förutsättning för att få göra reseavdrag är att man gör besparingar om minst 2 timmar per dag mot om man istället reser kollektivt. Så för att man ens ska vara berättigad till avdrag, så bör man alltså bo ganska långt ifrån där man arbetar. Således är det uteslutet att man bor centralt i staden, där det finns tillgång till kollektivtrafik. Det är snarare de som då bor i olika förorter ganska långt ifrån stadskärnan som är berättigad till dessa avdrag. Alltså platser där kollektivtrafik inte är lika utbrett (eller i vart fall lämpligt), precis som på landsbygden.

Jag har svårt att tro att reseavdragen från början var tänkta för att subventionera fuskare och stadsbor, man måste minska resandet i stort och att bli av med bilar i städer är ett första steg så jag hoppas det blir väldigt mycket dyrare att inneha bil för stadsbor och att man i stället satsar på andra lösningar, de flesta har ju redan idag cykelavstånd så en satsning på bra cykelvägar och parkeringar och omklädningsrum vore betydligt bättre och det kan man finansiera genom ökade avgifter på bilar och bränsle, att öka bränslepriset skulle också slå bra mot de som har gamla och övermotortoriserade bilar som drar mycket bränsle i för hållande till sträckan de förflyttas så att de inte har råd att köra runt med dem.
Ett viktigt steg i miljöarbetet är att kunna förbjuda mänskliga förare och ju fortare vi är där desto bättre, bilen måste börja ses som ett transportverktyg som ska användas så lite som möjligt och framföras på ett bra sätt utan mänsklig inblandning och inte som en leksak och statussymbol som det är idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker själv vi borde kräva nollutsläpp på bilar i stadskärnor, hjälper till med ljudnivån i låga hastigheter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker själv vi borde kräva nollutsläpp på bilar i stadskärnor, hjälper till med ljudnivån i låga hastigheter också.

Isf tycker jag vi borde kräva 0-tolerans på bilar i stadskärnor. Varför ens köra tyst längs en smal kullerstensgata? Om möjligt större fara för cyklister och fotgängare. (har bott i Cork ett antal år).

Ang. utsläppskrav så är det väl fint. Synd för dom som behöver kunna ta sig fram på oländiga vägar och inte har ett ladduttag hemma men vissa offer krävs för att Sverige ska nå en Vision.

(Man kan säga att vi inte har störst problem med utsläpp i stadskärnor på långa vägar och det är en global planet, samt att elbilar är bra saker för utsläpp och man förflyttar problemet exakt i ett led, lagom långt för att på ett magiskt vis få gott samvete, men man kan inte argumentera så för man kan inte argumentera med en Vision).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Hur gör man som stadsbo i framtiden för att transportera barnen, inklusive utrustning, till träningar och matcher? Och hur gör man för att ta sig ut till landet ?
Kanske stadsbor får sitta hemma i sina lägenheter och spela data!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tycker själv vi borde kräva nollutsläpp på bilar i stadskärnor, hjälper till med ljudnivån i låga hastigheter också.

Jag skulle gärna själv se ett bilförbud inom stadsgränserna, men det är inte i närheten av genomförbart inom en överskådlig framtid.

Elbilar däremot är mer realistiskt, men många kommer inte ha råd med dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör inte i städer så det är inget jag prioriterar. Min bil är från 99 så jag antar att den inte är godkänd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Rolig ide, undrar hur man ska lösa transporter, tror alla att åkerierna har råd att hänga med? Ska vi lägga ner alla butiker i innerstäderna. Känner många åkare som kommer sluta nästa runda.

Kommer bli ett 'åh fan' ögonblick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Rolig ide, undrar hur man ska lösa transporter, tror alla att åkerierna har råd att hänga med? Ska vi lägga ner alla butiker i innerstäderna. Känner många åkare som kommer sluta nästa runda.

Kommer bli ett 'åh fan' ögonblick.

Fast städerna är ju redan döda pga av gallerierna och näthandeln? Tror inte det är något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Rolig ide, undrar hur man ska lösa transporter, tror alla att åkerierna har råd att hänga med? Ska vi lägga ner alla butiker i innerstäderna. Känner många åkare som kommer sluta nästa runda.

Kommer bli ett 'åh fan' ögonblick.

Ingen av miljözonerna innebär ett totalt förbud för biltrafik (inklusive transporter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Rolig ide, undrar hur man ska lösa transporter, tror alla att åkerierna har råd att hänga med? Ska vi lägga ner alla butiker i innerstäderna. Känner många åkare som kommer sluta nästa runda.

Kommer bli ett 'åh fan' ögonblick.

Som sagt, omlastningsterminaler där man växlar till små, elfordon för innerstadstransporter. Eftersom man kommer att spara mycket pengar på att inte ha bilar och lastbilar inne i stadskärnan kan man faktiskt ha råd att subventionera sånt i en inledningsfas.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Implor:

Finns ganska många bilar med lång räckvidd. Många har iallafall 40-50mil räckvidd.

Och gnället är ofta för att det blir drygt den där gången man ska åka till fjällen. Men det många glömmer är att du inte behöver ladda fullt vid långa resor. Har du 50mil räckvidd och ska 60mil så laddar du på 20mil när du åkt 40mil. Finns ingen anledning att ladda fullt.

Inte många människor som kör över 40mil dagligen. De flesta ligger nog nära 1 mil per dag.

Ju mera du kör desto vettigare är en elbil.

Skickades från m.sweclockers.com

40-50 mil gäller väl enligt eurocykeln och inte "i verkligheten"?

Dålig koll på elbilar ska jag erkänna, men hur många % förlorar man t.ex. på vintern när man vill ha ordentligt varmt i kupén?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Woaini:

Hur gör man som stadsbo i framtiden för att transportera barnen, inklusive utrustning, till träningar och matcher? Och hur gör man för att ta sig ut till landet ?
Kanske stadsbor får sitta hemma i sina lägenheter och spela data!

Skickades från m.sweclockers.com

Det du klagar på är ju dålig stadsplanering som gör att du tycker att du måste ha bil, att skjutsa runt barn är ett tämligen nytt påfund.
Stadsbor borde snarare fundera på varför stadsplaneringen är så usel att de ofta måste transportera sig längre sträckor än de som bor på landet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

40-50 mil gäller väl enligt eurocykeln och inte "i verkligheten"?

Dålig koll på elbilar ska jag erkänna, men hur många % förlorar man t.ex. på vintern när man vill ha ordentligt varmt i kupén?

Mindre än man tror. Kolla på Björn nyland på youtube (norsk kille). Kan lång kör elbilar i 20minus och övernattar i dom. Bästa källan hur det blir i verkligheten.

https://www.youtube.com/user/bjornnyland

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Min bil klarade inte avgaskraven 1975 så tror inte det

Permalänk
Medlem

Vår fantastiska regering med miljöpartiet i spetsen ställer krav. Men det görs ingenting för att verkligen motivera till en omställning. Ingen morot, bara piska.

En Tesla model 3 kostar runt 35k USD, vilket kan lätt översättas till 350k SEK.
Men näääee, verkligheten säger att pga moms, tull och Gud vet vad kostar bilarna närmare 600k SEK.

Norrmännen har lyckats att motivera sina invånare att bli klimatsmartare. Svetsaren har bara "käbbel"

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Vår fantastiska regering med miljöpartiet i spetsen ställer krav. Men det görs ingenting för att verkligen motivera till en omställning. Ingen morot, bara piska.

En Tesla model 3 kostar runt 35k USD, vilket kan lätt översättas till 350k SEK.
Men näääee, verkligheten säger att pga moms, tull och Gud vet vad kostar bilarna närmare 600k SEK.

Norrmännen har lyckats att motivera sina invånare att bli klimatsmartare. Svetsaren har bara "käbbel"

Ja nuvarande regeringen är ett skämt, tack till dem som röstade fram detta fantastiska styre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk

I verkligheten... Jo det är sant, tester och verklighet skiljer sig rätt rejält. Men för just elbilar så skiljer det sig ännu mera. Samtidigt som en del gamla fakta inte gäller längre. Jag skall ta några.
Ju långsammare man kör destå längre kommer man på en laddning. Dvs man har mera räckvidd i stadstrafik än i landsvägstrafik. Vår Zoe 40 "drar" 1,2kWh/mil somartid utan AC i 50km/h, 3,1kWh/mil vintertid med dubbdäck i 140km/h... Så farten påverkar körsträckan mycket.
Värmen då, ned till -5 grader C så räcker värmepumpen så 1kW dvs i 100km/h så ökar förbrukningen från 1,7kWh/mil till 1,8kWh/mil. Under -5 stängs värmepumpen av och då är det 3kW elvärmare så vid 100km/h så ökar det från 1,7kWh/mil till 2kWh/mil. Att notera detta gäller vid förkonditonerad batteripack (ca plus 10 grader C) man ser till att värma med el hemma innan man startar. Räckvidden sjunker också vid minusgrader ute. Runt 28 mil sommartid i lastbilsfart på motorväg. Men bara drygt 22 mil när det är någon minusgrad och dubbdäck vid samma fart. Troligen kan man tvinga ur några mil ytterligare men det sliter på batteripacken så vi ser till att ladda innan det sjunkit under 15% kvar.

Så hur kan jag sammanfatta detta. Har man väl gått över till elbil vill man inte gå tillbaka.
Nu har jag visserligen ett flertal bensinförbrukare XC70, V70 C303 en Colt GLXi och en SAAB 9-5 2,3t Biopower som bara går på E85. Så jag kan knappast beskyllas för att tillhöra miljömaffian... Det är skönare att köra elbil helt enkelt. Det är "fulltankad" varje morgon. Extramilen kostar under 2:- så länge nuvarande beskattning kvarstår. Krypkörningsegenskaperna/parkeringsmanövrar är magnituder bättre än alla bränslebilar jag har provat.
Så sambon har längst till jobbet så hon använder den mest. Men skall jag någonstans och inte har brottom eller en massa last så tar jag väldigt gärna elbilen.
Att stå några timmar och ladda är inget problem egentligen det påverkar bara planeringen.
Var till Örnsköldsvik under allhelgonahelgen ca 70 mil enkel resa, gjorde samma resa i sommras med SAAB'en med en 8 åring i bilen så kan man inte sträckköra, så upp tog det 1,5h längre med elbilen och 0,5h längre hem. Varför snabbare hem? Körrde långngsammare, bara 80km/h så vi slapp ett laddstopp... Det finns en hel del ställen där laddning är gratis. Så E85 kostnaden var ca 1800:- i somras, elkostnaden 300:- (4SEK/kWh ×30×2 i Sundsvall), full "tank" hos svärfar och när vi kom hem inräknat.

Mitt enda problem nu är hur jag skall kunna "räkna hem" en elbil till mig också, jag har ju bara 50km daglig pendling ToR jobbet.

Skickades från m.sweclockers.com