Permalänk

Call of duty kraschar hela tiden

Har köpt nya Call of duty modern warfare men när jag fösöker spela så kraschar det inom 20 minuter hela tiden, har uppdaterat grafikkort och processor men fortfarande samma sak… Någon som har något tips om vad man kan göra?

Dator Specs:

Grafikkort : Nvidia Geforce GTX 960
Processor: Intel Core i5-2500K 3.3ghz
Ram: 8gb
HDD: 1TB
OS: Windows 10 64-bit
DirectX 12
Moderkort: Osäker, MSI 7673 får jag upp på DxDiag

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gissar på i första hand värmeproblem och i andra hand minnesproblem.

Börja med att logga dina temperaturer medan du spelar och jämför med specifikationer för grafikkort och processor. Om detta inte ger något kör ett memtest.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag gissar på i första hand värmeproblem och i andra hand minnesproblem.

Börja med att logga dina temperaturer medan du spelar och jämför med specifikationer för grafikkort och processor. Om detta inte ger något kör ett memtest.

Kan konstatera att det var fel på RAM-minnen i alla fall, Har just nu ett moderkort som bara har stöd för DDR3, är det värt att investera i ett nytt moderkort för DDR4? Är uppgraderingen värd det?

Permalänk
Medlem

@osnolsson: en 2500k börjar bli till åren, känns som det är dags för ny cpu, moderkort och minne tyvärr...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av osnolsson:

Kan konstatera att det var fel på RAM-minnen i alla fall, Har just nu ett moderkort som bara har stöd för DDR3, är det värt att investera i ett nytt moderkort för DDR4? Är uppgraderingen värd det?

Du kan inte använda DDR4 med den processorn, så i så fall är det moderkort, minne och processor som måste bytas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Snorren:

@osnolsson: en 2500k börjar bli till åren, känns som det är dags för ny cpu, moderkort och minne tyvärr...

Är min fars dator jag pysslar med, han spelar ganska så sällan så, byta ut allt det där så rör man sig ju mot 6000kr ungefär, blir lite saftigt samtidigt.

Permalänk

För att uppdatera... Bytte ram-minnen så det nu är 16gb men hjälper inte, problemet är kvar, funkar en stund men direkt man skjuter så kraschar det, kollade temp på GPU men den såg bra ut :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av osnolsson:

För att uppdatera... Bytte ram-minnen så det nu är 16gb men hjälper inte, problemet är kvar, funkar en stund men direkt man skjuter så kraschar det, kollade temp på GPU men den såg bra ut :/

Har du kört ett nytt minnestest med de nya minnena?
Jag utgår ifrån att du tog bort de felande minnena och inte bara köpte mer ram.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet:
Jag tog bort alla 4 han hade och satte in 2x8 och körde memtest på dom och det såg bra ut.
Kan det va grafikkortet?

Permalänk
Medlem

@osnolsson:

Kan börja med att specificera vad det är som händer, hänger sig hela datorn eller är det bara spelet? Blir det bara svart eller är det mer att de fryser och ljudet bara blir en massa oljud?

Om minne är att utesluta då du testat de så skulle jag kolla temp även på cpu, är ett gammalt system så inte omöjligt att kylpastan torkat. Kan även vara drivrutinerna till grafikkortet som spökar även om du uppdaterat dom så då får man antingen resna ut allt som har med drivrutinerna å göra och sedan installera om dom på nytt.

Ett smidigt alternativ för att utesluta mjukvara är att installera om Windows och rensa alla hårddiskar, installera drivrutiner och bara spelet och sedan testa, funkar det inte då så är det något knas med hårdvaran i datorn.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Gör en ren installation av Windows. Har haft extrema problem med spelet och provade idag installera om Windows, nu fungerar spelet hur bra som helst!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Bara för att inflika en komponent som inte har efterfrågats.
PSUn? Gammalt? Klent?

Permalänk
Skrivet av norrby89:

@osnolsson:

Kan börja med att specificera vad det är som händer, hänger sig hela datorn eller är det bara spelet? Blir det bara svart eller är det mer att de fryser och ljudet bara blir en massa oljud?

Om minne är att utesluta då du testat de så skulle jag kolla temp även på cpu, är ett gammalt system så inte omöjligt att kylpastan torkat. Kan även vara drivrutinerna till grafikkortet som spökar även om du uppdaterat dom så då får man antingen resna ut allt som har med drivrutinerna å göra och sedan installera om dom på nytt.

Ett smidigt alternativ för att utesluta mjukvara är att installera om Windows och rensa alla hårddiskar, installera drivrutiner och bara spelet och sedan testa, funkar det inte då så är det något knas med hårdvaran i datorn.

Spelet bara kraschar, det låser sig i och en halvsekund senare så är man ute på skrivbordet och spelet har stängt ner sig.. Jag har redan ominstallerat datorn och det gjorde ingnr nytta.. Testat värmen på cpu har jag dock inte gjort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

För mig crashar nya modern warfare också väldigt (för) ofta; ska testa ominstallera windows. Det är inte bara MW som spökar, även Apex och PUBG har ständiga stutters och dåliga fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osnolsson:

Spelet bara kraschar, det låser sig i och en halvsekund senare så är man ute på skrivbordet och spelet har stängt ner sig.. Jag har redan ominstallerat datorn och det gjorde ingnr nytta.. Testat värmen på cpu har jag dock inte gjort

Skickades från m.sweclockers.com

Min tanke är att det är gpu'n som Strular i sånt fall, hade det vart temp så skulle hela datorn startat om eller hängt sig. Ingen chans att du har en egen dator du kan sno grafikkortet från och sedan prova det kortet i din fara dator?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Bara för att inflika en komponent som inte har efterfrågats.
PSUn? Gammalt? Klent?

Hade det vart psu'n så hade nog hela datorn startat om sig snarare, har iallafall själv inte vart med om att dålig psu gör att enstaka program kraschar utan brukar snarare va blåakärm eller att hela datorn slocknar/startar om sig.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Hade det vart psu'n så hade nog hela datorn startat om sig snarare, har iallafall själv inte vart med om att dålig psu gör att enstaka program kraschar utan brukar snarare va blåakärm eller att hela datorn slocknar/startar om sig.

Hjälpte en vän nyligen med felsökning, kunde inte hitta någon direkt orsak till stutter/spelkrasher/alla möjliga konstiga fel som sällan orsakade omstarter eller frysningar.
Det som gjorde felsökningen svårare var att äldre drivrutiner fungerade bättre.
Försökte utesluta komponent efter komponent. Visade sig till slut att GPU:n inte fick stabil ström, dock stabil nog för att inte frysa systemet.
Byte av PSU löste problemet.

Skrivet av osnolsson:

Spelet bara kraschar, det låser sig i och en halvsekund senare så är man ute på skrivbordet och spelet har stängt ner sig.. Jag har redan ominstallerat datorn och det gjorde ingnr nytta.. Testat värmen på cpu har jag dock inte gjort

Skickades från m.sweclockers.com

Efter att ha läst detta inlägg, så är min rekommendation att prova och se om samma sak händer med benchmark-program såsom Heaven eller MSI Kombustor

Om benchmarkprogrammet snurrar på utan problem, så har problemet mest troligt med CoD att göra.
Det framgår inte i tråden om problemet gäller andra spel också, eller om CoD är det enda spelet som är provat.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Hjälpte en vän nyligen med felsökning, kunde inte hitta någon direkt orsak till stutter/spelkrasher/alla möjliga konstiga fel som sällan orsakade omstarter eller frysningar.
Det som gjorde felsökningen svårare var att äldre drivrutiner fungerade bättre.
Försökte utesluta komponent efter komponent. Visade sig till slut att GPU:n inte fick stabil ström, dock stabil nog för att inte frysa systemet.
Byte av PSU löste problemet.

Efter att ha läst detta inlägg, så är min rekommendation att prova och se om samma sak händer med benchmark-program såsom Heaven eller MSI Kombustor

Om benchmarkprogrammet snurrar på utan problem, så har problemet mest troligt med CoD att göra.
Det framgår inte i tråden om problemet gäller andra spel också, eller om CoD är det enda spelet som är provat.

Det hände även på förra Battlefield och förra CoD, dock så hände det inte lika ofta, utan då kunde man spela igenom hela spelet ibland utan att det hände men då och då krascha det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Överhettning?

Har personligen inte haft några krasher med Intel CPU & Nvidia GPU.

Permalänk

Har kommit till insikten att det nog är dags att uppgradera hela datorn, den är ändå gammal så... Jag satte ihop en på inets datorbyggare, inte hållt på med detta på några år nu så tänkte se om ni hade några förslag på förbättringar eller ändringar man kan göra:

http://www.bilddump.se/bilder/20200104144739-109.228.129.34.p...

Uppskattar verkligen all hjälp jag fått.

Permalänk
Medlem

tjena

jag hade samma problem som du för ett tag sen och jag testade det mesta men sen var det visst för mig iaf driver problem så prova om du vill kör föregående driver 441.41 och stäng ner msi afterburner och rtss om du har det igång. och hoppas det funkar

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |