Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodor05:

Noctua NH-U12A

Skickades från m.sweclockers.com

ah dem är gjorda så att du inte kan ha för stort tryck på processorn skruvarna stannar innan det blir för stort tryck. Om kylaren är installerat korrekt så är inte det problemet. Har du kört memtest?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Går det bättre om du tar bort internet när du ska installera Windows?
Kommer felet tillbaka så när du är klar och kopplar in internet igen?

Jag har lyckats installera windows men datorn "hängersig" varje gång jag går in i windows

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Som skrivits tidigare, lägg upp en komplett lista på alla delar.

Lägg också gärna upp några tydliga bilder på bygget där man kan se kablar, CPU-kylaren (helst både bak och framsida), , minnena i sina slottar, fästpunkterna för moderkortet osv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@Theodor05
Vad är det för hdd tex, det blir lättare att felsöka om man vet vad dom sitter i datorn?! Har du provat med bara en minnessticka( prova först med en sedan en annan och prova i alla slotar(en i taget), är inte helt ovanligt att vissa minnen inte gillar vissa moderkort tex.
Är minnena ställda i rätt hastighet osv.
Vi behöver mer info om CPU,gpu,moderkort med biosversion och minnesmärket tex.
Utan info kan man omöjligt lösa något!
Ju mer info du lämnar desto större chans att du löser det!! Mvh Pierre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Plocka isär burken, kör bara bräda, propp, minne, psu och disk.
Kolla om du då kan installera windows samt om det fungerar.
Om inte är det 2 saker att göra:
Byta pryl för pryl tills du hittar vad som är kasst.
Köra diverse bootbara diagnostikprogram för att ev hoppas att något av dom hittar vad det kan vara.

Jag skulle tro att ngt gått åt skogen vid montering och att brädan nu är kass.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Plocka isär burken, kör bara bräda, propp, minne, psu och disk.
Kolla om du då kan installera windows samt om det fungerar.
Om inte är det 2 saker att göra:
Byta pryl för pryl tills du hittar vad som är kasst.
Köra diverse bootbara diagnostikprogram för att ev hoppas att något av dom hittar vad det kan vara.

Jag skulle tro att ngt gått åt skogen vid montering och att brädan nu är kass.

Bra idé plocka ut allt utom cpun och gpun om du inte har någon i cpun. Och börja om från början, något kan faktiskt vara Doa även om jag aldrig råkat ut för detta, förutom en spräckt display i en oöppnad telefon,tur att jag öppnade den i butiken,dom hade aldrig varit med detta tidigare. Men fick en annan direkt.
Ladda ner senaste Windows 10 med Windows media creation Tool, så får du alla servicepacks och uppdateringar direkt och slipper sitta och uppdatera Windows förutom drivrutinena som den plockar ner efter installationen.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Av ren gissning och egen erfarenhet rekommenderar jag att du fixat ett usb och hämtar senaste ISO från Microsoft, just samma problem hade jag med min ryzen 7 1700 när jag fick hem den.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Skrivet av Kedom900:

Testa med Microsoft eget verktyg media creation tool och boota sedan datorn från Usb stickan. Då skall windowsinstallationen starta. Kan du berätta i vilket skede datorn hänger sig? Kommer du fram till installationskedet eller hänger sig fatorb redan när du väljer att boota från USB?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Nightwing:

Av ren gissning och egen erfarenhet rekommenderar jag att du fixat ett usb och hämtar senaste ISO från Microsoft, just samma problem hade jag med min ryzen 7 1700 när jag fick hem den.

Jag hade liknande problem att datorn frös 3 minuter in efter boot när jag kommit in i windows som dessa två inlägg ovan.
Detta var också efter ett nybygge, jag provade med att köra ett minne åt gången, bios update och reset.

Det slutade med att jag gjorde en ny installationsfil av windows på usbsticka från Microsoft. Detta löste allting.

Har du en utdaterad version på din usbsticka? Isåfall, som ovan, uppdatera stickan med senaste ISOn.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodor05:

Jag har lyckats installera windows men datorn "hängersig" varje gång jag går in i windows

Skickades från m.sweclockers.com

Jag frågar för Windows Uppdate och troligen nån drivrutin som den försökte ladda ned/installera orsakade nyligen liknade fel på vår laptop.

Tog jag bort internet kunde jag installera Windows, drivrutiner, program mm som jag sparat på USB. Men så fort jag kopplade in internet så hände den sig efter en stund. Efter först hängningen kunde jag inte ens komma in i Windows innan den hängde sig.

Testade massa saker, skapa ny USB mm. Till slut fick jag hålla på med Windows Uppdate och reparera Windows innan jag fick uppdateringarna och den slutade hänga.

Permalänk
Medlem

@Theodor05

Skrivet av Imaculent:

Ladda ner här istället
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Öppna .iso-filen och kopiera över allt till ett tomt USB och testa med den istället.

Mycket bättre att ladda ner därifrån för då får du en relativt ny och uppdaterad version också.

Som andra redan påtalat. Uppdatera din Windows 10 Home USB-sticka
Det är många som haft problem med just usb-stickan från microsoft.

Använd antingen Microsofts verktyg för att skapa installationmedia eller laddan hem .iso-filen och gör som ovan föreslagit, eller använd verktyget Rufus. Om Rufus används och du kör UEFI, så behöver Rufus formatera usb-minnet till en GPT-partition.

Permalänk

Jag har kommit fram till att mina ram minnen inte är kompatibla, dom är kompatibla med moderkortet men inte processorn. Dock så kan jag ha förstört mitt moderkort när jag felsökte... den startar inte

Skickades från m.sweclockers.com