Permalänk
Medlem

MSI Optix MAG272QP värt att köpa?

Tjena.

Vad säger ni om MSI Optix MAG272QP för 3690 kr? Ska va helt ärlig så lirar jag inte direkt jättekrävande spel. Körde några tusen timmar i Diablo 3, och det 3 sista spelen jag har kört är C&C red alert 3, Need for speed och Assassin's creed odyssy.

Sitter på 1060 6GB idag. Men funderar på köpa nytt GPU oxå men det är ingen jätteprioritering på det just nu.

Just det ska även ha en sekundär 1080p 60hz skärm igång om det spelar nån roll. Har alltid nån stream eller youtube igång på den.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Skrivet av MrJiM:

Tjena.

Vad säger ni om MSI Optix MAG272QP för 3690 kr? Ska va helt ärlig så lirar jag inte direkt jättekrävande spel. Körde några tusen timmar i Diablo 3, och det 3 sista spelen jag har kört är C&C red alert 3, Need for speed och Assassin's creed odyssy.

Sitter på 1060 6GB idag. Men funderar på köpa nytt GPU oxå men det är ingen jätteprioritering på det just nu.

Just det ska även ha en sekundär 1080p 60hz skärm igång om det spelar nån roll. Har alltid nån stream eller youtube igång på den.

Har också kollat in denna skärm men funderar också på ifall det är något att ha. Dock har jag en 27" 144hz skärm redan. Dock med "bara" 1080p i upplösning.

Vart de någon skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna skärm på BF. Är riktigt nöjd med den, inga döda pixlar och ingen blb vad jag kunnat se. Däremot har jag inget referens skärm att jämföra med då jag kom ifrån en rätt sunkig 1080p 60hz skärm.

Permalänk
Medlem

Funderar också på att slå till på denna men hittar inte så mycket info om den... Kanske är värt att lägga någon tusenlapp till för att få en skärm med ips.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI MAG B650 Tomahawk | Asus GeForce GTX 2080Ti Strix | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Fractal Design Define 7 C | Asus: TUF VG27AQ + ROG Swift PG248Q | Samsung 990 PRO 2TB + lagringsdisk

Permalänk
Skrivet av Klinqan:

Funderar också på att slå till på denna men hittar inte så mycket info om den... Kanske är värt att lägga någon tusenlapp till för att få en skärm med ips.

Tänker exakt likadant, samt kanske även få Gsync

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

@filipcombat: Asus rog swift pg279q ligger självklart på radarn men det blir lite dyrare 😎

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI MAG B650 Tomahawk | Asus GeForce GTX 2080Ti Strix | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Fractal Design Define 7 C | Asus: TUF VG27AQ + ROG Swift PG248Q | Samsung 990 PRO 2TB + lagringsdisk

Permalänk
Skrivet av Klinqan:

@filipcombat: Asus rog swift pg279q ligger självklart på radarn men det blir lite dyrare 😎

Jovars, kollat på den litegrann, men känns lite omotiverad när man inte spelar tillräckligt 😁

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Jag köpte igår och är grymt nöjd efter några timmars spelande (RPG och dota2).

Kommer själv från framförallt en ASUS Mg279q, dvs en 27" IPS, 1440p, 144hz. Jag tycker bättre om MSIn. Bättre färger och kontrast och på den här storleken så är de något sämre betraktningsvinklarna inget problem för mig.

Hade nog inte köpt om jag haft kvar mg279q för så mycket bättre är den inte förutom freesyncintervallet men efter ett felköp på BF så hade jag redan hunnit sälja den... (jag hade ett kort tag en Samsung CRG49 som enligt mig är jämförbar i bild med MSIn men alldeles för stor för mig)

Enda nackdelen på mitt exemplar är att bakgrundsbelysningen är något ojämn (mörkare i kanterna), men det syns bara om jag visar en helvit bild.

Edit: Ska nämnas att jag spelar på en dator med ett Vega64. Freesync funkar bra, men har alltså inte testat nvidia-kompabiliteten.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

Jag köpte igår och är grymt nöjd efter några timmars spelande (RPG och dota2).

Kommer själv från framförallt en ASUS Mg279q, dvs en 27" IPS, 1440p, 144hz. Jag tycker bättre om MSIn. Bättre färger och kontrast och på den här storleken så är de något sämre betraktningsvinklarna inget problem för mig.

Hade nog inte köpt om jag haft kvar mg279q för så mycket bättre är den inte förutom freesyncintervallet men efter ett felköp på BF så hade jag redan hunnit sälja den... (jag hade ett kort tag en Samsung CRG49 som enligt mig är jämförbar i bild med MSIn men alldeles för stor för mig)

Enda nackdelen på mitt exemplar är att bakgrundsbelysningen är något ojämn (mörkare i kanterna), men det syns bara om jag visar en helvit bild.

Edit: Ska nämnas att jag spelar på en dator med ett Vega64. Freesync funkar bra, men har alltså inte testat nvidia-kompabiliteten.
Skickades från m.sweclockers.com

Man blir ju lite mer sugen nu.

Varför jag vill byta är mestadels för att få lite högre upplösning samt lite bättre bild. För det måste ju ha hänt något på dessa 4-5 år som jag har haft min. Sen roligt att byta förstås

Men är inte riktigt säker pga jag kör nvidia och lär nog bli utan freesync, sen lite snål blir man också.

Edit: Får leta efter en annan skärm nu, tänkte åka in o "kolla" på den men rean var borta...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Jag fick hem en sådan här skärm i förrgår. Det var inga konstigheter att aktivera G-sync i Nvidias kontrollpanel, med mitt GTX 1080 Ti. Betyder det att jag kan dra nytta av skärmens Freesync-stöd?

Permalänk
Medlem

Jag har denna skärm hemma men den åker tillbaka otroligt mycket backlight bleeding! bra färger snabb i spel osv... bra överlag men mot svart bild är den horribel! är som en vit ram runt kantern och ljuset lyser genom överallt....

Provar nu AOC CQ32G1 32 tums 144hz rätt ok skärm men känner inte mig direkt nöjd med den än ska testa den några dagar till... saknar att man inte kan höja o sänka den.

Permalänk
Medlem

MSI Optix MAG272QP QHD VA 165 Hz

Finns det någon ny information som säger att jag INTE skall beställa denna skärm.
Har idag en benq 2750h 1080P 60 Hz som har fungerat utan problem.
Vill gärna uppgradera. Tänkte köpa nytt grafikkort och processor senare.

Övrig hårdvara:
Windows10 Pro
AMD Ryzen 5 2600X
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
HyperX Fury DDR4 3200MHz 2x8GB
ZOTAC GeForce GTX 1070 Ti AMP!
Intel 660p 512GB M.2 SSD
Intel 660p 1TB M.2 SSD

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

Fick hem en nån här skärm idag och den har galen ghosting, särskilt i windows. När jag flyttar fönster och scrollar blir det skuggor och gult lite överallt. Jag har fipplat med inställningar fram och tillbaka men det blir inte bra. Det ser bättre ut i spel faktiskt.
Kanske borde lägga upp (dålig) video på det.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk

Har kikat lite på denna, och enligt några så verkar den ha problem med "banding" (exempel), och även black crush. Skulle uppskatta om ni som har skärmen gör dessa test och rapporterar tillbaka:

http://www.lagom.nl/lcd-test/gradient.php
Denna bild ska se jämn ut, inga streck eller band.

http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php
Hur många svarta boxar kan du urskilja?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Skrivet av hipstergamer:

Har kikat lite på denna, och enligt några så verkar den ha problem med "banding" (exempel), och även black crush. Skulle uppskatta om ni som har skärmen gör dessa test och rapporterar tillbaka:

http://www.lagom.nl/lcd-test/gradient.php
Denna bild ska se jämn ut, inga streck eller band.

http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php
Hur många svarta boxar kan du urskilja?

Någon banding ser jag inte till.
Den första boxen jag kan urskilja är femman.
Kan inte hitta någon gamma-inställning.

Ett annat konstigt problem jag råkade på var att det inte blev någon bild när jag startade windows i felsäkert läge.

Visa signatur

2600x | Asus b450-e | 16GB Ram | 3060ti | 660p 1tb | CM 690 chassi.

Permalänk
Medlem

Det är en väldigt bra skärm för pengarna Rekommenderas varmt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av fragglarna:

Någon banding ser jag inte till.
Den första boxen jag kan urskilja är femman.
Kan inte hitta någon gamma-inställning.

Ett annat konstigt problem jag råkade på var att det inte blev någon bild när jag startade windows i felsäkert läge.

Kan du urskilja fler om du släcker ner i rummet och kör webbläsaren utan gränssnitt (F11)? Om det är just black crush som är problemet och inte gamma-kalibrering så bör du se fler boxar om du kollar från andra vinklar.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Kan du urskilja fler om du släcker ner i rummet och kör webbläsaren utan gränssnitt (F11)? Om det är just black crush som är problemet och inte gamma-kalibrering så bör du se fler boxar om du kollar från andra vinklar.

Kan inte få det riktigt mörkt i mitt rum för tillfället men jag kan ändå se 3an. Dock märker jag om jag reser mig upp och kollar ovanifrån så ser jag 3an tydligare och även 2an enkelt. Så det kan nog vara ett visst mått av black crush. Har inte reflekterat över det i min användning hittills dock.

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Jag har denna skärm hemma men den åker tillbaka otroligt mycket backlight bleeding! bra färger snabb i spel osv... bra överlag men mot svart bild är den horribel! är som en vit ram runt kantern och ljuset lyser genom överallt....

Provar nu AOC CQ32G1 32 tums 144hz rätt ok skärm men känner inte mig direkt nöjd med den än ska testa den några dagar till... saknar att man inte kan höja o sänka den.

Skrivet av Aeig:

Det är en väldigt bra skärm för pengarna Rekommenderas varmt.

Mvh

Skrivet av SweDragon:

Kan inte få det riktigt mörkt i mitt rum för tillfället men jag kan ändå se 3an. Dock märker jag om jag reser mig upp och kollar ovanifrån så ser jag 3an tydligare och även 2an enkelt. Så det kan nog vara ett visst mått av black crush. Har inte reflekterat över det i min användning hittills dock.

Ni som har den och haft ett tag, vad tycker ni? Är ni nöjda? För/nackdelar?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ni som har den och haft ett tag, vad tycker ni? Är ni nöjda? För/nackdelar?

Jag har endast använt den under en dag och anser att det är OK för pengarna, dock har det kommit många alternativ sen dessa posten gjordes

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag har endast använt den under en dag och anser att det är OK för pengarna, dock har det kommit många alternativ sen dessa posten gjordes

Mvh

Ok lämnade du tillbaka? Vad rekommenderar du istället?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ok lämnade du tillbaka? Vad rekommenderar du istället?

Jag prövade den hos en bekant

Vad har du för budget? Vill du ha 1440p? Något annat som är viktigt? Hz?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag prövade den hos en bekant

Vad har du för budget? Vill du ha 1440p? Något annat som är viktigt? Hz?

Mvh

Ok 🙂
Ingen direkt spikad budget. Testade en 27GL83A men blev aldrig vän med IPS glowen så blev en retur.
Är inne på VA därför, men de verkar ju ha lite problem med ghosting istället.. vet inte vad som är värst..

Jag betalar gärna lite mer om jag får något som är riktigt bra.

Men upplösning 1440p och gärna så jag kan använda g-sync med mitt 3070

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ok 🙂
Ingen direkt spikad budget. Testade en 27GL83A men blev aldrig vän med IPS glowen så blev en retur.
Är inne på VA därför, men de verkar ju ha lite problem med ghosting istället.. vet inte vad som är värst..

Jag betalar gärna lite mer om jag får något som är riktigt bra.

Men upplösning 1440p och gärna så jag kan använda g-sync med mitt 3070

Om du vill ha något prisvärt så är nog denna ett hyfsat val; https://www.komplett.se/product/1135750/gaming/spelutrustning...

Annars är de flesta till ordinarie pris tyvärr, fanns en del bra deals på BF men tror du är försent ute.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Om du vill ha något prisvärt så är nog denna ett hyfsat val; https://www.komplett.se/product/1135750/gaming/spelutrustning...

Annars är de flesta till ordinarie pris tyvärr, fanns en del bra deals på BF men tror du är försent ute.

Mvh

Tack för tips. Är dock väldigt skeptisk till IPS efter jag hade LGn hemma och dess glowing. Kanske fick ett dåligt exemplar iofs.
Har haft koll under BF rean men har inte sett något riktigt klockrent alternativ om jag inte vill ha IPS

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ni som har den och haft ett tag, vad tycker ni? Är ni nöjda? För/nackdelar?

Jag sålde min och gick tillbaka till IPS som jag tycker bättre om. Hade den i några månader och tyckte att den var fantastisk till spel men dålig till text och speciellt scrollande text på mörk bakgrund. Eftersom jag jobbar med mjukvaruutveckling och fått jobba hemma mycket detta året så blev textbiten viktigare och därför ville jag ha en annan skärm.