Permalänk

Kan inte installera windows

Hej är lite ny när det gäller datorbygge, men iallafall jag har byggt en dator men jag kan inte installera windows.När jag försöker installera windows "hängersig" datorn. Jag har testat att installera windows utan grafikkort men det funkar inte, dock så kommer jag längre in i installationen av windows. Kan det vara processorn som är defekt eller? Vill ha all hjälp jag kan få.

Permalänk

@Theodor05: pröva en annan hårddisk.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Skrivet av Nightwing:

@Theodor05: pröva en annan hårddisk.

Har redan testat det men det funkade inte... kan det vara processorn kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilka komponenter består datorn av? vet att äldre hårdvara kan ha problem att installera windows 10. lista gärna vilka delar du har samt vilken version av windows. all info från dig för vårt jobb lättare.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk

Kan ju vara själva Windows 10 som ställer till det, hämtade du det från Microsoft och kör via usb?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Ta ner en ny version av windows via deras eget verktyg.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Skrivet av bobzombie:

Vilka komponenter består datorn av? vet att äldre hårdvara kan ha problem att installera windows 10. lista gärna vilka delar du har samt vilken version av windows. all info från dig för vårt jobb lättare.

Ha det gött

Processor: intel core i9 9900k
Moderkort: rog strix z390-H Gaming
Grafikkort: Radeon RX 580 ARMOR 8GB OC

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodor05:

Processor: intel core i9 9900k
Moderkort: rog strix z390-H Gaming
Grafikkort: Radeon RX 580 ARMOR 8GB OC

Skickades från m.sweclockers.com

Ok då borde det inte vara hårdvaran om inget är defekt, gör som tidigare talare sa ta ner ett helt nytt windows från microsoft.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Skrivet av Nightwing:

Kan ju vara själva Windows 10 som ställer till det, hämtade du det från Microsoft och kör via usb?

Jag köpte en windows 10 home på en usb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Minnet då? Dåliga minnen? Testat bara en sticka?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodor05:

Jag köpte en windows 10 home på en usb

Skickades från m.sweclockers.com

Ladda ner här istället
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Öppna .iso-filen och kopiera över allt till ett tomt USB och testa med den istället.

Mycket bättre att ladda ner därifrån för då får du en relativt ny och uppdaterad version också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodor05:

Hej är lite ny när det gäller datorbygge, men iallafall jag har byggt en dator men jag kan inte installera windows.När jag försöker installera windows "hängersig" datorn. Jag har testat att installera windows utan grafikkort men det funkar inte, dock så kommer jag längre in i installationen av windows. Kan det vara processorn som är defekt eller? Vill ha all hjälp jag kan få.

Svårt att säga men prova att i moderkortets bios välja default settings och spara.
Har du flera hårddiskar, koppla ur alla utom den du ska installera windows på.

Permalänk
Skrivet av bobzombie:

Ok då borde det inte vara hårdvaran om inget är defekt, gör som tidigare talare sa ta ner ett helt nytt windows från microsoft.

Ha det gött

Har testat att installera win 10 på en annan dator och då kunde jag installera det. Så då måste det vara något fel med min dator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av blade80:

Minnet då? Dåliga minnen? Testat bara en sticka?

Mina ram minnen kan inte vara något fel på dom funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Theodor05:

1. Har du mer än en HD så ta ut alla utom C:
2. Byt kabel till din hårddisk
3. Prova alla usb uttag.
4. Sätt din bios att starta från C: och ändra att den ska starta från din usb i bootmenyn enbart.
Så när datorn startar om så försöker den inte starta från ditt usb. Bootmeny hittar du i din manual, kan vara tex F8.
Spamma knappen när du starta upp datorn om du är osäker på när du ska trycka.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodor05:

Mina ram minnen kan inte vara något fel på dom funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Hur har du kommit fram till det?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

@Theodor05:

1. Har du mer än en HD så ta ut alla utom C:
2. Byt kabel till din hårddisk
3. Prova alla usb uttag.
4. Sätt din bios att starta från C: och ändra att den ska starta från din usb i bootmenyn enbart.
Så när datorn startar om så försöker den inte starta från ditt usb. Bootmeny hittar du i din manual, kan vara tex F8.
Spamma knappen när du starta upp datorn om du är osäker på när du ska trycka.

Funka inte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu har jag lyckats installera windows men datorn hänger sig så fort jag kommer till skrivbordet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodor05:

Mina ram minnen kan inte vara något fel på dom funkar

Skickades från m.sweclockers.com

Just minnes fel kan vara ett helvete att luska ut bara för att dem syns betyder det inte att dem fungerar ladda ner memtest och lägg på ett tom usb minne och kör testet. Kommer att ta lång tid att köra men om det är nått fel på minnnerna så kommer memtest att hitta det.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Skrivet av blade80:

Hur har du kommit fram till det?

Jag köpte nya igår och det känns mer som om det skulle kunna vara processor som det har hänt något med

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodor05:

Jag köpte nya igår och det känns mer som om det skulle kunna vara processor som det har hänt något med

Skickades från m.sweclockers.com

Annars är det en enkel sak att testa med ett minne i taget. Bara för att det är nytt så kan det vara något fel ändå. Jag gissar på att processorn inte heller är så gammal. Varför skulle den vara trasig? Varför jag frågar är av samma anledning som du antar att minnena är hela.

Hade jag haft din rigg så skulle jag testa båda minnena individuellt, av den enkla anledningen att det är så enkelt test.

Vad är det för hårddisk? Är det Sata eller m.2? Testa annan kabel? Testa annan Sata-port m.2-port.

Testa nätagget?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Köra bootbar memetest på en USB-sticka är väl en bra början.

*edit*

Såg nu att det redan föreslagits..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodor05:

Jag köpte nya igår och det känns mer som om det skulle kunna vara processor som det har hänt något med

Skickades från m.sweclockers.com

Att en processor är defekt händer men det är extremt ovanligt har bara råkat ut för det en gång under alla år så just processorn är alltid det jag misstänker sist.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Testa med Microsoft eget verktyg media creation tool och boota sedan datorn från Usb stickan. Då skall windowsinstallationen starta. Kan du berätta i vilket skede datorn hänger sig? Kommer du fram till installationskedet eller hänger sig fatorb redan när du väljer att boota från USB?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodor05:

Hej är lite ny när det gäller datorbygge, men iallafall jag har byggt en dator men jag kan inte installera windows.När jag försöker installera windows "hängersig" datorn. Jag har testat att installera windows utan grafikkort men det funkar inte, dock så kommer jag längre in i installationen av windows. Kan det vara processorn som är defekt eller? Vill ha all hjälp jag kan få.

Jag undrar om du tagit bort eventuell skyddsplast från kontaktytan på processorkylaren?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Går det bättre om du tar bort internet när du ska installera Windows?
Kommer felet tillbaka så när du är klar och kopplar in internet igen?

Permalänk
Skrivet av blade80:

Annars är det en enkel sak att testa med ett minne i taget. Bara för att det är nytt så kan det vara något fel ändå. Jag gissar på att processorn inte heller är så gammal. Varför skulle den vara trasig? Varför jag frågar är av samma anledning som du antar att minnena är hela.

Hade jag haft din rigg så skulle jag testa båda minnena individuellt, av den enkla anledningen att det är så enkelt test.

Vad är det för hårddisk? Är det Sata eller m.2? Testa annan kabel? Testa annan Sata-port m.2-port.

Testa nätagget?

Jag misstänker att min kylare trycker för hårt på min processor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theodor05:

Jag misstänker att min kylare trycker för hårt på min processor

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken kylare använder du då?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Skrivet av backspace:

Jag undrar om du tagit bort eventuell skyddsplast från kontaktytan på processorkylaren?

Ja självklart har jag det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av bobzombie:

Vilken kylare använder du då?

Ha det gött

Noctua NH-U12A

Skickades från m.sweclockers.com