Permalänk
Medlem

Är mekaniska tangentbord värt pengarna?

Hej! Jag spelar med ett Cooler Master Devestator 2 och har haft det i cirka 5 år. Jag har flera gånger tänkt på att skaffa en mekaniskt tangentbord för att det är "coolt" och för att det har ett speciellt ljud och en speciell känsla när man klickar på det, men har aldrig köpt ett.
Jag undrar nu om ett mekaniskt tangentbord har några fördelar i spel? Eller har man det bara att man gillar känslan när man klickar på det? Jag förstår helt om det bara är känslan man är ute efter, känns som att det är så. Men jag kanske har fel och det kanske faktist finns fördelar, isåfall är det kanske dags för mitt första mekaniska..

Mvh, Melvin

Permalänk
Medlem

För mig var det bara känslan. I efterhand har jag dock blivit så van vid mitt mekaniska att jag numera har svårt att sitta vid ett vanligt tangentbord. Man vänjer sig dock efter ett par minuter.

Personligen tvivlar jag på att mekaniska tangentbord i sig är mer fördelaktigt i spel jämfört med andra tangentbord men jag vet inte. Jag är lika dålig nu som jag var förr när jag hade ett vanligt tangentbord... Enda skillnaden är att det är trevligare knappar samt att sambon gillar mig lite mindre i.o.m. allt knattrande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

För mig var det bara känslan. I efterhand har jag dock blivit så van vid mitt mekaniska att jag numera har svårt att sitta vid ett vanligt tangentbord. Man vänjer sig dock efter ett par minuter.

Personligen tvivlar jag på att mekaniska tangentbord i sig är mer fördelaktigt i spel jämfört med andra tangentbord men jag vet inte. Jag är lika dålig nu som jag var förr när jag hade ett vanligt tangentbord... Enda skillnaden är att det är trevligare knappar samt att sambon gillar mig lite mindre i.o.m. allt knattrande

ahahah det var ungefär så jag tänkte.. Är ju lite sugen på att skaffa ett men känns ändå som att jag kan spendera de pengarna till något vettigare.

Permalänk
Medlem

Det finns så många mekaniska tangentbord med olika egenskaper. En del passar bättre till vissa spel än andra.

Huvudpoängen är dock att hitta ett tangentbord som känns bra för just dig när du använder det.

Permalänk
Avstängd

Haft ett mekaniskt med svarta switchar några år nu men vet ärligt talat inte om det spelar någon roll vad man har så länge man kan trycka ner många tangenter samtidigt. Satt på ett klassiskt MS Sidewinder X4 före det och har nog inte blivit en bättre eller sämre spelare pga det mekaniska tangentbordet. Däremot är det ju riktigt trevligt att skriva med.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

ahahah det var ungefär så jag tänkte.. Är ju lite sugen på att skaffa ett men känns ändå som att jag kan spendera de pengarna till något vettigare.

Sen låter ju inte alla mekaniska illa. Finns dem som är tysta.
Största fördelen är att dem håller längre. Ett vanlig tbord känns ju dåligt och börjar ofta glappa lite efter ett år ungefär. Ett mekaniskt kan du lita på i många år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ekonomiskt? Nej aldrig skulle jag säga.
Men så är det med det mesta vi köper

Permalänk
Medlem

Sitter man flertalet timmer dagligen vid en dator så bör man investera lite i sin upplevelse. Absolut inte ett måste med mekaniskt tangentbord, men det är lite skönare att skriva på. Så vad som är värt och lägga pengar på är ju enligt mig iallafall upp till hur ofta man sitter vid sitt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Man behöver ju inte spendera en half förmögenhet på att få ett mekaniskt tangentbord. Finns gott om sådana för någon hundralapp.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog säga att köpa ett mekaniskt tangentbord, eller ett väl anpassat tangentbord överlag, är bland det förnuftigaste köpen man kan göra i datorväg. Dels för att det banar väg för en trevligare arbetsmiljö men också för att mekaniska tangentbord förväntas hålla i princip hur länge som helst.

Precis som med vanliga gummiknoppstangentbord finns det hur mycket olika varianter som helst. Med och utan belysning, USB-hubb, mediapaneler, med mängder med lull eller helt slät. Det finns också olika typer av brytare för olika ändamål och preferenser.

Mitt tips; känn på lite olika tangentbord om du har en större datorbutik där du bor. Att gå in med oklara förväntningar gör det svårt att ta sig över köptröskeln, särskilt när minimipriset för mekaniska tangentbord ligger ganska högt.

Permalänk
Medlem

Framförallt känslan är ju väldigt olika. Bara inom mekaniska brytare så har du både med och utan tactile feedback där vissa klickar mer än andra vid brytpunkten. Men även hållbarhet ska generellt vara bättre på mekaniska brytare. (ska hålla bra mycket längre än gummit i membrantangentbord).

Sen upplever många, särskilt de som skriver snabbt och mycket men även de som spelar mycket, att mekaniska brytare svarar lite snabbare och man behöver inte bottna för att få svar på knapptryck.

Inget fel på membran dock, de lämpar sig (enligt mig) avsevärt bättre för knappar/d-pads på en handkontroll än mekaniska brytare.

Prismässigt får man själv avgöra om det är värt det eller ej. Någon nödvändighet för exempelvis spel är det verkligen inte. Men har man väl vant sig vid mekaniskt så känns det säkert märkligt att återgå till membran, eller vice versa.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag gillar inte att man kallar dem mekaniska, det finns mycket få som inte är mekaniska för de flesta har rörliga delar.
Men om man menar "Mx brytare" så är de inte nån perfekt sak utan det finn mycket annt som är väl så bra, många/ de flesta tycker ju att IBM M är bästa tangentbordet och jag är själv svag för Keytronic och Logitechs .
Det finn många tangentbord som är bra, de enda som jag brukar uppleva som jobbiga är de som har underlig layout typ laptoptangentbord där tangenterna i utkanten ofta är på fel ställe eller har fel form, jag har blivit mycket sämre på att skriva i takt med att jag använt tangentborden på laptops.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Själv så kan jag inte gå tillbaks efter att ha börjat med mekaniska tbord!
Det började med att jag handlade (fick hem det 2011 27-29dec nångång) och använde i 5-6år ett unicomp spacesaver (Aka a ny tillverkat model M med buckling springs) vilket tyvärr har ett stort "problem" vilket är att det bara har 2KeyRollOver=tex w+a+x+shift (=spring nedhukad i sidled) funkar inte då antingen slutar en tangent att registrera nedhållandet heller den nya tangenten gör inget.

Sen köpte jag ett matias tactilepro som fungerade felfritt tills 3 dagar efter garantin löpte ut och jag började märka att 4-5 tangenter missade tryck ibland som sen blev flera tangenter o värre tex höger pil funkade knappt alls efter 1mån.
Forskade runt lite o japp detta var tydligen väldigt vanligt problem på dessa tbord/switchar jippie!
Gick tillbaks till unicomps spacesaver som efter ett bra tag kändes himmelskt även efter att jag vant mig med matias (som inte var dåligt, största nackdelen för mig var lite för lätta knapptryck).
Men så fort jag började spela lite så drev 2KRO mig till vansinne tyvärr, men det var förbannat skönt o skriva på, hade jag haft plats så hade jag haft två tbord inkopplade o bytt fram o tillbaks idag.

Började då leta runt efter annat så valet föll på cherry/cherry klonade tbord men var inte helt säker på vad jag ville ha.
Så titta runt lite på billiga begagnat cherry tbord främst på tradera och för lite under 500:- med frakter totalt vart det 3 st olika cherry/klon tbord.
1, Ducky Shine 3 Cherry MX Red (var lite nyfiken på röda, tyvärr)
Detta var det absolut sämsta tbord jag någonsin använt ett 6-7 år gammalt 50-70:- anderssons tbord från netonnet var bättre i känsla när man skrev, men kvaliten överlag var bättre på ducky dock men vad gör det när det inte går o skriva/spela.
Finns ingen taktil känsla i röda switchar och japp det märktes man visste inte ett skit om när ett nedtryck skulle registreras, bästa sättet var att verkligen hålla fingrarna en bra bit över tbordet och verkl8igen hamra ner tangenterna då fick man i alla fall lite känsla.
Men det sämsta var att dom var åt helvete för lätta att trycka ner det tog 10-15 gånger så lång tid att skriva och spela så hände saker som tex började gå i sidled för A heller D hade blivit nedtryckt utan att jag ens ville det osv,osv, det kändes som att 50% av gångerna jag nuddade en tangent så gav det ett nedtryck oftas utan att man märker det direkt.

utöver det så har ducky problem med deras FW i tborden även dom som säljs nya idag mer info om detta finns i tidigare inlägg från mig så sök om ni vill veta.

2, kommer ej ihåg vilket märke/switch detta var men det var en med taktil känsla och dom var lättare än cherrys blåa men tyngre än cherrys röda.
Det var ok men lite för "snäll" taktil känsla och för lätta för min smak MEN när ett tryck gjordes av misstag så kände jag det direkt.

3, Razer Blackwidow 2014 med razers gröna brytare ska ha samma 50G för nedtryck som cherrys blåa men jag tycker dessa var lite lättare än mina nuvarande blåa ingen stor skillnad dock.
Och hade det inte varit för en enorm nackdel så hade jag troligen kört på detta idag.
Det var M1-M5 snabb/makro tangenterna till vänster om tab/shift/etc tangenterna och då särskilt M4/M5 som jag ständigt misstog för CTRL/SHIFT tangeterna vid spelande/skrivande .
Jag känner tydligen av med lillfingret var CTRL/SHIFT är och placerar handen efter det särskilt vid spelande vilket gjorde att jag istället för långfingret på W hamnade på Q heller TAB istället och varje jävla gång tog det 2-3 sek att fatta/titta vad som var fel när spelen inet gjorde som jag ville.
Provade att vänja mig i 3 veckor men det gick helt enkelt inte alls så så fort jag fick in stålar så vart det ett snabbt inköp av.

4, https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/va109m-moonlight-... med blåa cherry.
Vilket jag är glad för idag då kvalitets känslan är så mycket bättre än corsairs tbord en del bättre än duckys.
Tangenterna är av PBT och känns betydligt bättre än tex duckys/corsairs, men även bättre än unicomps.
Vid best så var det enda dom hade i lager just då detta med mintgröna tangenter och trodde inte jag skulle gilla dom alls, men dom var helt ok faktiskt.

Överlag (om vi bortser från 2KRO) så är dock unicomps spacesaver model m bättre för min del.

Om https://www.modelfkeyboards.com/ hade haft ett 100% tbord dvs med fria piltangenter och nummerpad så hade jag beställt ett direkt för (troligen, då dom mindre går på 346$) 400$+.
Men jag använder pil/nummerpad väldigt mycket.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Har ett med röda Cherry.

Kom ifrån ett sidewinder x4 och rent krasst gillade jag det mer (förutom att de inte var TKL).

Röda Cherry är inget för mig i alla fall. Alldeles för lätt att trycka ner fel tangent.

Tycker du ska gå och klicka lite i en butik för att se hur just du upplever det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvin:

Hej! Jag spelar med ett Cooler Master Devestator 2 och har haft det i cirka 5 år. Jag har flera gånger tänkt på att skaffa en mekaniskt tangentbord för att det är "coolt" och för att det har ett speciellt ljud och en speciell känsla när man klickar på det, men har aldrig köpt ett.
Jag undrar nu om ett mekaniskt tangentbord har några fördelar i spel? Eller har man det bara att man gillar känslan när man klickar på det? Jag förstår helt om det bara är känslan man är ute efter, känns som att det är så. Men jag kanske har fel och det kanske faktist finns fördelar, isåfall är det kanske dags för mitt första mekaniska..

Mvh, Melvin

Fremst er det program varen der ofte er bedre på mekaniske tastatur. Kjøpte en Apex 7 TKL med silent red switcher. Fra dette tastatur kan jeg direkte kontrollere lyset på tastatur (både hvor sterkt det lyser og hvilket type av lys gjennom ferdige profiler), sette opp makro uten app og også skifte profil.

Det er uten tvil mer fleksibelt når du kan gjøre innstillinger direkte i hardvare, eller via en app (drivrutiner). Visse spill kan ha veldig begrensede muligheter for å kombinere taster som <shift> + <A> for et kommando i selve spillet og da kommer styrken ved å ha mulighet å sette opp tastekombinasjoner frem. Dette gjelder ofte for nyere spill der legger fokus på game pad (konsoll port) eller lignende der kun en inndata vil bli registrert adgangen i stedet for en kombinasjon.

Mekaniske tastatur er idag blitt alt mer alminnelige og da vil andre ting telle mer for hvilket tastatur en velger.

Fordelen i spill generelt ligger i fleksibel oppsett av kommandoer, mulighet til holde bevegelse taster nede med mindre motstand over lengre tid (f.eks WASD eller ESDF til å bevege seg frem kan være rett krevende dersom tasten har veldig mye motstand til trykke ned eller må holdes helt nede for registrere bevegelse). Siden er også botten platten mer stabil og skal ha mindre fleks enn ved andre typer av tastatur der ikke bruker mekaniske brytere.

For gaming er nok "TKL" eller Ten key less tastatur bedre ettersom alt er mere kompakt og kan plassere de fleste funksjoner der en holde sin venstre hand hvilende.

Mitt første riktige mekaniske tastatur var en Logitech G910 Spark (tidligere versjon) der i dag føles mye tregere å trykk ned tastene gjennom deres egne mekaniske taster - Romer G. SteelSeries bruker også en egen variant av Cherry MX Red (silent), men den er litt enklere å holde nede ved bevegelse over tid.

Du helt enkelt vurdere hva for type av spill du spiller mest. MMO og RPG bruker veldig mye bevegelse (WASD eller ESDF) så holde nede disse taster over en lengre tid er mer viktig enn å hvor hurtig disse reagerer. Makro programmering viktig ettersom visse spill ikke tillater mer enn et tast for et kommando og på et TKL uten særlige knapper for makro, så vil det være viktig å ha den muligheten til å kunne flytte rundt hvor på tastaturet du legger et kommando.

___

Glem ikke at at taktile taster/brytere ofte også kan medføre problemer når du spiller sammen med andre og mikrofonen fanger opp dette lyd, så velg en mekanisk brytere som ikke fører til problemer når du skal snakke over Discord eller noe lignende.

Det er en grunn til hvorfor alt flere velger andre brytere enn de klassiske MX Blue. MX Red Silent eller imitasjon av disse er ikke heller helt stille, men de linjære dvs de taster uten klikk ved aktivering kan oppfattes som mere stille ved spill over Discord (VoIP). Romer G (i hvert fall den første versjon jeg sitter på) er også linjær typ av brytere, men mye mer stille enn Apex 7 TKL Red brytene (det finnes brune varianter for nordisk tegn oppsett), men de er ofte utsolgt fra SteelSeries egen shopping site. Nå veier også G910 mye mere enn Apex 7 TKL, så det er mulig at undersiden også tykkere eller av metall som demper ved botten av tasten.

CoolerMaster i dag virke ha gått en billigere vei for sine mekaniske tastaturer, så jeg ville se hva test siter sier om aktuelle mekaniske tastaturer innen jeg ville kjøpe noe fra dem. Deres helt platte key caps var noe jeg holdt et øye på under Black Friday/Cyber Monday, men det var flere sites som hevder at de hadde fusket med bygget og ikke gjort det som de kunne for å redusere lyd fra selve chassiet i tastaturet. Dette skapet unødvendig lyd fra hver tast når bare litt skum plast ville dempet en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

För mig var det bara känslan. I efterhand har jag dock blivit så van vid mitt mekaniska att jag numera har svårt att sitta vid ett vanligt tangentbord. Man vänjer sig dock efter ett par minuter.

Personligen tvivlar jag på att mekaniska tangentbord i sig är mer fördelaktigt i spel jämfört med andra tangentbord men jag vet inte. Jag är lika dålig nu som jag var förr när jag hade ett vanligt tangentbord... Enda skillnaden är att det är trevligare knappar samt att sambon gillar mig lite mindre i.o.m. allt knattrande

Jag skulle vilja utöka detta med att om man bara spelar och aldrig skriver, funkar mekaniskt jättebra, om man bor själv, i en ljudisolerad källare.

Om du vill skriva på Sweclockers ochbehålla din sambo, bör du skippa mekaniskt. Ibland är ju dock prylar lätt mer värt än en Sambo, så se till att köpa ett riktigt dyrt för att det ska väga upp när du sen sitter själv och leker kulspruta i mörkret. Låt oljudet dölja dina tårar!

Permalänk
Medlem

Jag har köpt mx blue till mig och logitech clicky till sambon och jag hör inte brytarna längre om jag inte stannar upp och lyssnar efter dom.

Permalänk
Avstängd

Det är helt subjektivt. Jag föredrar faktiskt membranbaserade tangentbord. Har ett Cherry MX Board 3.0 Red nu enbart för att USB-kabeln är löstagbar och det var i stort sett gratis, annars hsde jag haft ett såntdär tungt skittråkigt Dell-tangentbord, som nog är mitt absoluta favorittbord egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Jag skulle vilja utöka detta med att om man bara spelar och aldrig skriver, funkar mekaniskt jättebra, om man bor själv, i en ljudisolerad källare.

Om du vill skriva på Sweclockers ochbehålla din sambo, bör du skippa mekaniskt. Ibland är ju dock prylar lätt mer värt än en Sambo, så se till att köpa ett riktigt dyrt för att det ska väga upp när du sen sitter själv och leker kulspruta i mörkret. Låt oljudet dölja dina tårar!

Var mus på marknaden låter ju dock flera gånger mer än ett tbord med röda eller svarta brytare

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

För mig är det absolut värt pengarna har provat en del olika men för mig är det taktila brytare som gäller och som kompromiss till sambon så kör jag MX brown som är snällare än MX Blue gällande ljudnivån. Jag har ett annat billigare logitech tangentbord som jag använder när jag jobbar hemma, men detta tänkte jag byta till något mekaniskt också bara för att jag gillar mitt andra såpass mycket.
Men det viktigaste innan du köper är att du åker ut någonstans och provar lite olika sorters brytare så du vet vad som passar dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är värt det alla dagar i veckan.

Men sen är jag ju uppvuxen på mekaniska. Satt i många år på jobbet med Apple tangentbord men bytte ut det mot ett daskyeboard.

Hemma har jag 2 Varmilo och 1 ducky som är helt underbara att skriva på.

MX brown på alla.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Filco Majestouch 2TKL t-bord, har två st.

Ett med blåa switchar och ett med bruna switchar.

Tycker båda är lika bra, blåa låter helt klart lite mer, vilket kan vara jobbigt om man spelar sent på natten, mer för mig än min sambo, då jag känner att jag gör oljud, medan hon kan sova igenom allt ;). (Använder faktiskt det med blåa switchar på jobbet, trots kontorlandskap, gäller att fråga kollegorna innan och även när man kört med det ett tag...)

Sambon lånar mitt t-bord med bruna switchar när hon jobbar hemifrån och önskar sig ett likadant till sitt jobb, men känner väl att 1500kr för ett tbord är lite saftigt.

Hade ett Daskeyboard Ultimate med blåa switchar tidigare, som jag gav bort efter 6-7 år till en polare.
Det var riktigt härligt, men det var ej TKL och det hade svart pianolack färg så fingeravtryck osv syntes väldigt tydligt på själva tangentbordet, vilket jag upplevde som en estetisk nackdel.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW