Permalänk
Medlem

Biosuppdatering som gick fel.

Hej alla!
Vet inte om jag gjort något korkat men jag är inte rädd för en utmaning. Köpte på mig en dator idag till ett vad jag tyckte var ett bra pris som självklart har problem(stod i annonsen). Enligt förra ägaren startade han en uppdatering av bios i windows och på nåt sätt lyckats avbryta den. Läget som det är just nu är att när man startar datorn går fläktar och dylikt igång men inget mer händer. Ingen bootskärm, signal till skärmen finns för om jag kopplar lös kabeln från grafikkortet så får jag "No signal" på skärmen. Moderkortet ger mig koden FF, dvs Fully Functional, men det går inte igenom alla koder i displayen som det ska göra vid start. Var börjar jag?`

Processor: Intel Core i7 4930k
Processorkylare: vattenkylt
Moderkort: EVGA x79 Dark
Minne: G.skill Ripjawz DDR3-2133 16gb
Grafikkort: 2 x Zotac geforce 780 SLI vattenkylda
Hårddisk: 2 x OCZ agility 3 120gb SSD
Nätaggregat: Seasonic x-1050
Övrig kylning: custom vattenkylning

Permalänk
Medlem

Har inte det moderkortet dubbla BIOS med switch för byte?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Rekordmedlem

Det står i manualen att moderkortet har dubbla bios så om ett är skadat så växla till det andra och hoppas det inte är förstört.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns 3 olika bios, på 2 av lägena händer samma sak, på det tredje händer ingenting. Den startar upp lite snabbt men stänger av direkt.

Permalänk
Medlem

Har du testat köra clear cmos på samtliga tre bioslägen?

Btw, FF står för övrigt inte för fully functional, det är bara en av flera koder AMI bios spottar ut. Enligt manualen innebär den inget specifikt, utan det är en oreserverad kod för framtida behov.

Permalänk
Medlem

USB Sticka i den märkta porten - som du har nya BIOS filen på, välj rätt BIOS o starta så ska den "nöd programmera" BIOS:en från stickan. Du måste läsa manualen för de exakta stegen

Lycka till

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

USB Sticka i den märkta porten - som du har nya BIOS filen på, välj rätt BIOS o starta så ska den "nöd programmera" BIOS:en från stickan. Du måste läsa manualen för de exakta stegen

Lycka till

Med vänlig hälsning Lazze

Antar det bara är att ladda ner senaste biosfilen från EVGA, eller är det en uppdatering enbart? Dock hittar jag ingenstans i manualen för att "nödprogrammera"?

Permalänk
Medlem

Provat usbmetoden utan lycka. Fortfarande svart skärm och ingen reaktion i övrigt. Nån idé vad jag gör nu? Köper annat moderkort å erkänner mig besegrad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@pepi: Säker på att det är moderkort och inte grafikkort?

Prova dem en och en.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@pepi: Säker på att det är moderkort och inte grafikkort?

Prova dem en och en.

Jahopps, detta blev ju intressant. Kopplade ur ena grafikkortet och nu ger moderkortet felkoden C vilket tyder på problem med processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pepi:

Jahopps, detta blev ju intressant. Kopplade ur ena grafikkortet och nu ger moderkortet felkoden C vilket tyder på problem med processor.

Skickades från m.sweclockers.com

Dags för normal felsökning.

Ut med allt.

Anslut en sticka RAM osv.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Spännande, jag hade känt mig lite pressad

Permalänk
Medlem

Kanske böjda "pins" på moderkortet? Ta fram en nål och bli kirurg för kvällen och rätta till dem.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Har ryckt ut allt förutom ett minne, har även provat med andra minnen, cpu är kollad, alla kontakter från psu är kollade och jag får inget annat än noll resultat. Felkoden C har ej dykt upp igen, står fortfarande FF. Nåt förslag på nästa steg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aj aj aj!