PermalÀnk
Inaktiv
●

@Harbls: RÀcker tyvÀrr inte med enbart tillstÄnd.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Fotar nog Eskilstunas raketfyrverkeri igen i stadsparken, brukar bli lite halvbra med stativ och 2sek och f8. Är lite nyfiken pĂ„ hur VoigtlĂ€nder 21 3,5 kan bete sig (Loxior och E - VoigtlĂ€ndare har tio raka blĂ€ndarblad normalt, sĂ„ vĂ€ldigt definierade tiospetsiga sol/ljuspunktstjĂ€rnor). Innan det nĂ„n mumsig porter förmodligen i sĂ€llskap med missarna som inte Ă€r sĂ„ vĂ€rst skottrĂ€dda men kommer nĂ„t nĂ€ra fönstren sĂ„ Ă€r det nog bra om jag Ă€r hĂ€r.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av anon25463:

@Harbls: RÀcker tyvÀrr inte med enbart tillstÄnd.

Skönt att det Àr krÄngligt! Hade gÀrna sett totalt förbud pÄ raketer för civila. Det borde styras upp en organiserad show av varje kommun som Àr över pÄ nÄgra minuter och sen Àr det klart. Inget före och inget efter. Detta om folk nu Àr sÄ jÀvla envisa med att det mÄste smÀllas raketer pÄ nyÄrsafton....

Hoppas bara de verkligen sÀtter exempel pÄ lagbrytare nu sÄ att lagen inte blir tandlös som sÄ mÄnga andra nya lagar.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Brukar sitta och surfa pÄ Swecklockers. Jobbar som vanligt NyÄrsdagen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skÀrm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

PermalÀnk
Medlem ★
●

Blir att sitta hemma med min katt som fÄr panik varje nyÄr och sedan spendera nÀstkommande dagar med att försöka fÄ henne pÄ banan igen, bara för att nÄgra jÀvla satans ***** ska höra nÄgra smÀllar.

Hoppas raketer och allt liknande blir förbjudet snart, inte för min katts skull, hon har mig. Men det har inte alla djur ute i naturen.

Fan vad jag ogillar folk ibland.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

Julmust,godis och chips + film i soffan hela dagen. Jobbar nyÄrsdagen

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det Àr synd om mÀnniskorna* Strindberg

PermalÀnk
Inaktiv
●

nÄn kötbit, en pillsner och nÄgra timmar Forza med sonen

PermalÀnk
Medlem
●

Lagar middag ihop med sambo och vĂ€nner för att sedan kika pĂ„ Malmö Stads fyrverkerishow vid hamnen. Är osĂ€ker pĂ„ vad vi ska laga dock eftersom vi har veganer i gĂ€nget. Tipsa gĂ€rna

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Sewerin:

Lagar middag ihop med sambo och vĂ€nner för att sedan kika pĂ„ Malmö Stads fyrverkerishow vid hamnen. Är osĂ€ker pĂ„ vad vi ska laga dock eftersom vi har veganer i gĂ€nget. Tipsa gĂ€rna

Vad tror du om en marrot? Tror att du fÄr tuna den lite sÄ att den smakar morot ocksÄ

EDIT: Kanske finns mer i megetables sortimentet annars

PermalÀnk
Medlem ★
●

Hörde ryktas om en diskrettenta veckan efter sÄ det Àr vÀl vad jag hade tÀnkt roa mig med.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Som de senaste 20 Ă„ren.

Köper nÄgon stor flaska pÄ matbutiken. Den kan innehÄlla cider eller nÄgon liknande.
Glor pÄ tvn/internet och pluggar till runt 23:45. Börjar dÄ gÄ ut stÄr utanför pÄ parkeringen och ser pÄ raketer. GÄr sedan in runt kl 00:15 och fortsÀtter plugga, glo pÄ tv och Àr lika sur som vanligt.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Var smart och skrev upp mig pÄ nattpass i Är, ett par gÄnger tidigare har man fÄtt jobba kvÀll pÄ nyÄrsaftonen och morgon pÄ nyÄrsdagen, mindre roligt Àn normalt vill jag lova.

Förhoppningsvis kommer man kunna stÄ pÄ uteplatsen med ett tomtebloss under tolvslaget men det beror pÄ vilka patienter man har (jag jobbar pÄ sjukhus). MÄnga blir vÀldigt oroliga av raketer överlag och i synnerhet nÀr de kommer sÄ tÀtt som de gör vid tolvslaget. De som man i förstahand tÀnker pÄ Àr förstÄs de som Àr Àrrade av krig men Àven vÀldigt mÄnga dementa mÄr dÄligt av det. För att inte tala om alla de "normala" patienter som har svÄrt att sova som det Àr.

Skrivet av anon25463:

Brukade firas med nÀra och kÀra med en massa raketer i större modell. Men roliga raketer Àr nu ett minne blott. Vi fÄr vÀl kasta snö pÄ varandra tills staten inser att snö Àr farligt och utfÀrdar utbildning klass 2 - kallt gods.

Visst Àr det roligt med nyÄrsraketer men det finns egentligen bara en fördel med de; de ser hÀftiga ut. DÀremot finns det ett flertal nackdelar, förutom de jag redan nÀmnt sÄ kan man nÀmna djur, natur och mÀnskliga skador samt brÀnder. Jag hÄller med föregÄende talare om att fyrverkerier bör förbjudas helt och hÄllet för privatpersoner. Jag skulle inte direkt grÄta om de Àven blev förbjudna för kommuner och dyl. I mina ögon handlar det inte om förmynderi utan snarare om folkvett.

Jag Àr dock inte helt partisk. Dels har jag sett följderna av raketer hos patienter och hundar (vi hade en hund som bokstavligt talade skakade av rÀdsla trots att vi bodde lÄngt ut pÄ landet) och dels Àr jag vad vissa skulle kalla en miljömupp.

Vissa kommuner har vÀl börjat med lasershower istÀllet? Jag tvivlar pÄ att de ger samma kÀnsla som raketer men jag vill pÄstÄ att det ÀndÄ Àr vÀrt det.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Meh, nu Àr de sjuka dÀr jag tÀnkte fira nyÄr. FÄr bli solofirande. Kanske vandrar ut pÄ stan med kameran!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Belsebull:

Blir att sitta hemma med min katt som fÄr panik varje nyÄr och sedan spendera nÀstkommande dagar med att försöka fÄ henne pÄ banan igen, bara för att nÄgra jÀvla satans ***** ska höra nÄgra smÀllar.

Hoppas raketer och allt liknande blir förbjudet snart, inte för min katts skull, hon har mig. Men det har inte alla djur ute i naturen.

Fan vad jag ogillar folk ibland.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Jag har haft vÀldigt mÄnga djur och jag har inte haft nÄgot problem att fÄ dem vÀnja sig vid vanligt fyrverkeri. Det som dock har hÀnt pÄ senare tid Àr att umgdomar har börjat anvÀnda fyrverkeri som vapen som de skjuter emot allt möjligt som mÀnniskor och djur.
Och dÄ Àr det bara en tidsfrÄga innan dessa fyrverkerier fÄr hÄrdare krav, kraven har ökas hela tiden, men licens skulle minska det rejÀlt.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av Belsebull:

Blir att sitta hemma med min katt som fÄr panik varje nyÄr och sedan spendera nÀstkommande dagar med att försöka fÄ henne pÄ banan igen, bara för att nÄgra jÀvla satans ***** ska höra nÄgra smÀllar.

Hoppas raketer och allt liknande blir förbjudet snart, inte för min katts skull, hon har mig.

Vad olika det kan vara. Jag har tvÄ katter, bÄda 6 Är, de har aldrig ens reagerat pÄ nyÄrsafton frÄn smÀllar, enda sedan de var nyfödda. De brukar sova igenom det om inte annat.

Men har de inte förbjudit raketer i Är? Eller att man mÄste skaffa nÄgot tillstÄnd eller sÄ?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
SkÀrm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
SkÀrm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av xcluzive:

Vad olika det kan vara. Jag har tvÄ katter, bÄda 6 Är, de har aldrig ens reagerat pÄ nyÄrsafton frÄn smÀllar, enda sedan de var nyfödda. De brukar sova igenom det om inte annat.

Men har de inte förbjudit raketer i Är? Eller att man mÄste skaffa nÄgot tillstÄnd eller sÄ?

Var det inte nÄgot snack om att förbjuda raket pÄ pinne?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av KlyfftPotatis:

Var det inte nÄgot snack om att förbjuda raket pÄ pinne?

Ja det krÀver licens, men jag förstÄr ej vitsen?
För varför Àr pinnen farligt? Folk skjuter nu upp smÀllarna i rör.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja det krÀver licens, men jag förstÄr ej vitsen?
För varför Àr pinnen farligt? Folk skjuter nu upp smÀllarna i rör.

MÄnga klantade sig sÄ raketerna blev fast pÄ marken (satt fast i snön de sköt frÄn). Men överlag bara mycket enklare att skada sig med raketer eller skjuta dem fel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

PermalÀnk
Medlem ★
●

SkÄlar in nyÄret med Pommac och en pÄse chips framför tvn i guess...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 BrÀda / 850w NÀtagg.
32 Tums SkÀrm 1440p 144hz Curved VA panel.

PermalÀnk
Medlem ★
●
PermalÀnk
AvstÀngd
●

Förhoppningsvis lugnt och sÄdÀr lÀtt familjetrist firande med förÀldrar i deras stuga numera.

TillstÄnd hade jag skitit i hÀr, det Àr en principfrÄga att myndigheter inte skall pissa pÄ mig om jag kan göra ett enmans uppror och samhÀllsomvÀlvande revolt ingen annan förmodligen ens mÀrker, som i Lindström serien...

NÄ, blir inga fyrverkerier hÀr, men det Àr trevligt att se pÄ andras genom fönstret, men brukar se lite grand Àven om de Àr lÄngt borta. Har ingen hund hÀr lÀngre för nÀrvarande men Àr vÀl bara inte lika road av det lÀngre nÀr man inta har polare hÀr att fira med antar jag. Farsgubben brukade skjuta salut med en gammal mynningsladdare förr om Ären nÀr jag var barn (hundarna brydde sig inte om det, men han brukade ta in dem i vilket fall), men har inte riktigt blitt nÄgon tradition de sista Ären nu nÀr det bara Àr vi och moster.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

PermalÀnk
Medlem
●

Jag ska ta med mig hunden ut till skogen nÀr alla börjar skjuta fyrverkerier och hitta nÄgon bekvÀm sten eller stubbe att sitta pÄ tills allt lugnar ner sig.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600X GPU: Msi GTX 980 4GB
Mobo: Asus Strix B550-I RAM: 16GB Corsair Vengeance 3200MHz CL16
SSD: 1000GB WD Blue PSU: Corsair SF750 80+ Platinum

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av anon25463:

Brukade firas med nÀra och kÀra med en massa raketer i större modell. Men roliga raketer Àr nu ett minne blott. Vi fÄr vÀl kasta snö pÄ varandra tills staten inser att snö Àr farligt och utfÀrdar utbildning klass 2 - kallt gods.

Skrivet av Harbls:

Är man sĂ„ satans angelĂ€gen att smĂ€lla fĂ„r man vĂ€l vara ute i god tid och skaffa ett tillstĂ„nd dĂ„?

Skrivet av anon25463:

@Harbls: RÀcker tyvÀrr inte med enbart tillstÄnd.

Utbildningen gÀller 3 Är vid första tillfÀllet och 5Är vid andra tillfÀllet , vill man verkligen skjuta raketer pÄ pinne sÄ Àr det ju bara att gÄ den och begÀra tillstÄnd om det krÀvs, smÀllare har varit förbjuden sedan 2002. I övrigt Àr det ju inget som skiljer sig mer Àn att krut begrÀnsades för nÄgra Är sedan, kommunens regler nÀr/var man fÄr skjuta gÀller som tidigare

Det Àr inte bara frÄn staten "SFB, Sveriges Fyrverkeribranschförbund,vill sjÀlvmant sluta sÀlja fyrverkerier av raket-typ." https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/sa-vill-branschen-s... , kasta snö pÄ varandra kan ju knappast jÀmföras, det pÄverkar dig och dom som vÀljer att delta. NyÄrsfirandet som nÀmns i artikeln https://www.youtube.com/watch?v=_xvWVHF68qA , folk skjuter medveten in raketer (och rörbomber) i folkmassor

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av lappen81:

Utbildningen gÀller 3 Är vid första tillfÀllet och 5Är vid andra tillfÀllet , vill man verkligen skjuta raketer pÄ pinne sÄ Àr det ju bara att gÄ den och begÀra tillstÄnd om det krÀvs, smÀllare har varit förbjuden sedan 2002. I övrigt Àr det ju inget som skiljer sig mer Àn att krut begrÀnsades för nÄgra Är sedan, kommunens regler nÀr/var man fÄr skjuta gÀller som tidigare

Det Àr inte bara frÄn staten "SFB, Sveriges Fyrverkeribranschförbund,vill sjÀlvmant sluta sÀlja fyrverkerier av raket-typ." https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/sa-vill-branschen-s... , kasta snö pÄ varandra kan ju knappast jÀmföras, det pÄverkar dig och dom som vÀljer att delta. NyÄrsfirandet som nÀmns i artikeln https://www.youtube.com/watch?v=_xvWVHF68qA , folk skjuter medveten in raketer (och rörbomber) i folkmassor

Skönt med lite sunt förnuft bland medlemmarna hÀr pÄ Sweclockers

PermalÀnk
Medlem ★
●

@emilakered: Det blir lÄng fin middag med vÀnner. Sedan blir det raketer!

PermalÀnk
●

Lutar Ät att jag "firar" min första nyÄr sjÀlv

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av skanepiraten:

Klassisk lugnt nyÄrsfirande.

3 rÀtters middag med familj/vÀnner och sen snacks o nÄgot bra pÄ tvn eller brÀdspels liknande.

PÄ slutet sÄ har jag riggat upp ett "lite" bÀttre fyrverkeri dÀr vi alla stÄr pÄ bra avstÄnd

(Obs ingen alkohol för mig förrens pangandet Àr fÀrdigt och stÀdat)

Jag ska Àta tacos med barnen sen duka fram chips, Chilinötter och Cola Zero och kolla pÄ Harry Potter

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

PermalÀnk
Medlem ★
●

Samlas ett gĂ€ng för god mat, kall öl, starksprit och djupa diskussioner. HĂ„rt supande var det tio Ă„r sedan jag lĂ€mnade bakom mig men lite pĂ„ lyset vill man allt bli. đŸ»

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
●

Lite off topic frÄga men hur fÄr man en sÄn stjÀrna eller hjÀrta bredvid sitt anvÀndarnamn pÄ forumet nÀr man har skrivit ett inlÀgg?

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem
●

@rareixarna: HjÀrtat fÄr du nÀr du stÀnger av AdBlock för sweclockers sidan.