Permalänk
Proffsmobbare

Laine's Symphony

Det har blivit något av en tradition att smyga iväg i mellandagarna och få lite lugn och ro i verkstaden. I år blev det förverkligande av en lustig design jag har haft i huvudet ett tag, ett hörlursställ som är tänkt att blanda exklusiva element och en klassisk design med någon sorts funktion och elegans.

Materialen i fråga landade på mässing och valnöt, 'American black walnut' med ett rikt mönster och bra djup. Hårdheten hos trät gör det mycket tacksamt att arbeta med, det kan nästan liknas vid en metall när det gäller bearbetningen.

Designspråket är tänkt att likna vackra musikinstrument och ha hintar av aeronautiska inslag här och var.

Precis som vanligt var detta inte planerat att bli ett galleri, så bilderna är något sporadiska över projektets två kvällar. Ungefärlig tidsåtgång runt fem-sex timmar.

Tack för att ni tittar in här, lämna gärna en kommentar eller frågor om det undras över någonting!

Besök galleriet här

Permalänk
Sjusovarn

När kan man lägga en beställning? 😉 Snyggt, lika imponerad som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Laine levererar som vanligt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt!

Visa signatur

//SisU

Permalänk
Medlem

Har man ett par 1990 Pro så är det inte mer än rätt att ge dem kärlek. Uppskattar dina sidoprojekt mer än datormoddarna så det här var ett mysigt julinslag

Tankarna går osökt till ditt galleri från ~2 år sedan, där du moddade D1:an. Misstänker att du kör en annan setup för att driva dessa?

Satt faktiskt med avtryckaren på köpknappen för ett par 1990 i mellandagarna, men gick vilse i djungeln av alla dac/amp och kunde inte riktigt bestämma mig vad som kunde passa bäst att driva dessa. Kände att det var bättre att avvakta enligt devisen att Farbror Barbros klassiska måtto håller än

Permalänk
Medlem

Jävligt snyggt, det där med att hänga luren över skärmen e nog inget för dig

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Fantastiskt hantverk, unik design, vackert resultat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Nu kanske man inte ska svära, så vi skriver: helv*te va snyggt. Asså det är ju sånt här man drömmer om att göra själv, men man lyckas knappt såga en träbit rakt över huvud taget.

Mycket bra jobbat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av serdyllon:

Har man ett par 1990 Pro så är det inte mer än rätt att ge dem kärlek. Uppskattar dina sidoprojekt mer än datormoddarna så det här var ett mysigt julinslag

Tankarna går osökt till ditt galleri från ~2 år sedan, där du moddade D1:an. Misstänker att du kör en annan setup för att driva dessa?

Satt faktiskt med avtryckaren på köpknappen för ett par 1990 i mellandagarna, men gick vilse i djungeln av alla dac/amp och kunde inte riktigt bestämma mig vad som kunde passa bäst att driva dessa. Kände att det var bättre att avvakta enligt devisen att Farbror Barbros klassiska måtto håller än

1990 Pro är väldigt lättdrivna, skulle påstå att nästan vad som helst fungerar

Permalänk
Medlem

När du skriver att kontursågen hanterar valnöten utan problem, hur långsamt gick det då?

Jag köpte nämligen en kontursåg från Ryobi när den var nedsatt ganska nyligen och det går jävligt segt när jag ska såga ek som är ett par cm tjockt. Det fungerar men det tar en väldigt bra stund innan man såg av ett par cm. Det är i och för sig ett försvinnande litet problem i.o.m. att jag har en bandsåg för grövre bitar men jag blev lite nyfiken.

För övrigt köpte jag min första Scheppach-maskin igår. Har länge velat ha en stationär slipmaskin och jag såg att jula hade ett smått nedsatt pris på deras band/skiv-slip från Scheppach. Inget som går att jämföra med de riktiga maskinerna men är man en fattiglapp så är man. Har inte hunnit montera den ännu men exemplaret i butik verkade hyfsat stabil. Förvånansvärt tung är den i alla fall.

Permalänk
Medlem

Sjukt impad @laine, som vanligt! Grymt bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Tycker du bör försöka komma i kontakt med en svensk formgivare för ett sammarbete och lansera denna eller liknande produkter i begränsad utgåva. Jag kan tänka mig att det finns en bred kundbas för en sån här produkt. Även om du väljer att hålla det för dig själv så är det ett oerhört estetiskt tilltalande hantverk.

Mvh,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

DT1990 är en otroligt vacker hörlur. Dock ser hörluren plastig ut i jämförelse med ditt vackra bygge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Otroligt hantverk! Imponerande.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vansinnigt vackert.

Du har en gåva!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Lursnyggt!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Inte bara snyggt gjort utan sjukt snygga bilder också, du har potential för HiFi Klubbens nästa katalog och IKEAs dito

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Seriöst och proffsigt bygge. "räfflingsverktyget" heter egentligen Lättringsgaffel.

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt. Bra jobbat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Otroligt snyggt och imponerade hantverk! Ställer mig i kön för att få köpa...

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Riktigt tjusigt! Snyggt jobbat!

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Inaktiv

Damn son!

Permalänk
Medlem

Jäkligt snyggt och unikt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, detta var riiiktigt grymt! Bra jobbat man1!

Permalänk
Medlem

För övrigt riktigt fantastiska bilder! Så imponerad av ditt hantverk!

Permalänk
Medlem

Men vad snyggt!
I detta administrationens tidevarv uppskattar jag mer och mer hantverk.. Får ta och lära mig något händigt när jag får plats i garaget..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Dra mig baklänges va snyggt! Precis i min smak, fina bilder och fina komponenter i övrigt på bilderna.

5/5 såklart!

Permalänk
Medlem

10/10 som alltid. Helt sjukt.

Permalänk

passar perfekt till ett trä skrivbord 10/10

Permalänk
Proffsmobbare

@My2nd @Vzano @Sisu @brackemannen @Izenoz @vompen @GoldToazt @Deriveh @Noob I am @nathan @Dinoman @Herr Kantarell @ZaInT @Skumtomten @Jink @anon15480 @dRgls @DR3AM2 @MoNkeY-05 @Smack Jack @CooingPendulum @theodor12100

Tusen tack för de fina kommentarerna! Väldigt reoligt och motiverande att läsa. Motfråga från mitt håll - föredrar ni mindre projekt som detta över mer djupgående och utdragna datormodifikationer. Eller är variation livets krydda?

Skrivet av serdyllon:

Har man ett par 1990 Pro så är det inte mer än rätt att ge dem kärlek. Uppskattar dina sidoprojekt mer än datormoddarna så det här var ett mysigt julinslag

Tankarna går osökt till ditt galleri från ~2 år sedan, där du moddade D1:an. Misstänker att du kör en annan setup för att driva dessa?

Satt faktiskt med avtryckaren på köpknappen för ett par 1990 i mellandagarna, men gick vilse i djungeln av alla dac/amp och kunde inte riktigt bestämma mig vad som kunde passa bäst att driva dessa. Kände att det var bättre att avvakta enligt devisen att Farbror Barbros klassiska måtto håller än

Tack så mycket! Jaså, någon speciell anledning? Hit me!

Smekmånaden med D1'an är över sedan länge, används i dagsläget bara för att få ljud till högtalarna ur en laptop. Funkar helt okej som DAC, men hörlursförstärkaren är lite tam. Till dessa kör jag Chord Mojo istället, långtidsmålet är en SPL Phonitor av något slag men det är en lång väg dit.

Skrivet av Trunk:

När du skriver att kontursågen hanterar valnöten utan problem, hur långsamt gick det då?

Jag köpte nämligen en kontursåg från Ryobi när den var nedsatt ganska nyligen och det går jävligt segt när jag ska såga ek som är ett par cm tjockt. Det fungerar men det tar en väldigt bra stund innan man såg av ett par cm. Det är i och för sig ett försvinnande litet problem i.o.m. att jag har en bandsåg för grövre bitar men jag blev lite nyfiken.

För övrigt köpte jag min första Scheppach-maskin igår. Har länge velat ha en stationär slipmaskin och jag såg att jula hade ett smått nedsatt pris på deras band/skiv-slip från Scheppach. Inget som går att jämföra med de riktiga maskinerna men är man en fattiglapp så är man. Har inte hunnit montera den ännu men exemplaret i butik verkade hyfsat stabil. Förvånansvärt tung är den i alla fall.

Det gick tämligen fort, sågningen var över inom någon minut. Vilka blad använder du? Jag bytte fort till Pegas-blad och det blev en helt annan såg.

En blandning av det jag använder för trä och metall;
Pegas - Skip tooth - 18.5 TPI
Pegas - Skip tooth - 11.5 TPI
Pegas - Regular - 25 TPI
Pegas - Regular - 10 TPI

Tillsammans med varierande åtspänning beroende på material och form.

Min bandslip är en Scheppach BTS700. Mycket fin maskin - svåra att hitta med så pass smalt band, men ack så smidigt.

Skrivet av kaptengrek:

Tycker du bör försöka komma i kontakt med en svensk formgivare för ett sammarbete och lansera denna eller liknande produkter i begränsad utgåva. Jag kan tänka mig att det finns en bred kundbas för en sån här produkt. Även om du väljer att hålla det för dig själv så är det ett oerhört estetiskt tilltalande hantverk.

Mvh,

Tackar, roligt att du gillar det! Jag har i dagsläget turen att jobba tätt intill just en svensk formgivare av ett slag, så det är säkerligen inte omöjligt att det mynnar ut i något framöver.

Skrivet av Christian66:

Seriöst och proffsigt bygge. "räfflingsverktyget" heter egentligen Lättringsgaffel.

Tack så mycket för förklaringen! Det kommer att göra sökningar desto enklare i framtiden.