Kan dubbla grafikkort göra att datorn kraschar? Intels HD 630 och geforce gtx1060

Permalänk
Medlem

Kan dubbla grafikkort göra att datorn kraschar? Intels HD 630 och geforce gtx1060

Hej!
Har nyligen skaffat en MSI GE72VR 7RF Apache Pro. När jag jobbar i Photoshop eller Autocad så kraschar datorn. Allt fryser fast och måste starta om med Power knappen. Någon som vet?

Permalänk
Medlem

HD 630 är ju det inbyggda i processorn, har svårt att se att detta har med dina krascher att göra.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Kan inaktivera den integrerade kortet på ett enkelt sätt och prova?

Permalänk
Medlem

Hur ser din RAM-användning ut? Kanske kraschar när det blir fullt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

reservera lite minne för cpu grafiken i bios

Permalänk
Medlem

Förlåt, men jag är ganska okunnig när det gäller datorer (fortfarande).
Det jag menade var, kan man prova och inaktiverar den integrerade kortet?

Vituraz- Hur kollar man ramminnets användning?

Nikitalord- Hur reserverar minne för cpu grafiken i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagsson:

Förlåt, men jag är ganska okunnig när det gäller datorer (fortfarande).
Det jag menade var, kan man prova och inaktiverar den integrerade kortet?

Vituraz- Hur kollar man ramminnets användning?

Nikitalord- Hur reserverar minne för cpu grafiken i bios?

Gå in på Nvidia Kontrollpanel. Der må du velge i Global (hvilket fungere som hode profil for hva du vil se under Program fliken der du velger spesifikt hvilken app skal ha hvilken innstilling der linket til den app der kjører.

Video her burde forklare hva du trenger å gjøre:

https://www.youtube.com/watch?v=mTbbG7QBDig

På de fleste laptop med iGPU fra Intel og dedikert video fra Nvidia er dette ende måten å styre hvilken app som skal bruke Nvidia.

Nvidia Geforce Experience fungerer på samme måte som ved en stasjonær maskin med dedikert Nvida kort. Fordelen med å GFE er at du kan se når du har aktivert en app til å bli kjørt via Nvidia istedet for Intel, at for et kort øyeblikk vil en flagg komme opp om at du kan få frem overlayet for GFE.

Det du ikke har adgang til er fulle funksjoner via Kontrollpanelet til å styre farver og annet som du ville ha når du bruker samme app og driv rutin på en stasjonær maskin med et GTX eller RTX kort.

Bare tenk på at Nvidia GPU vil bruke mer energi/batteri enn å kjøre på iGPU for skrivebord og arbeide der du ikke trenger å Nvidia's kort aktiv.

Du skal på ingen måte slå av iGPU:n gjennom noen app ettersom det kan i så fall oppstå problemer. Du kanb bare styre dette via Nvidia's drivrutin (Kontrollpanel).

BIOS eller UEFI (der du må trykke en tast flere ganger under oppstart for å komme inn til innstilling som vil bli lest inn for blant annet hvilken disk der skal leses først [for å finne OS] og annen viktige innstillinger innen selve OS vil ta over). BIOS/UEFI på laptop er veldig redusert i forhold til stasjonære datamaskiner til hva du kan gjøre, så du vil ikke kunne styre (system) RAM eller RAM der på et dedikert grafikk kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dagsson:

Förlåt, men jag är ganska okunnig när det gäller datorer (fortfarande).
Det jag menade var, kan man prova och inaktiverar den integrerade kortet?

Vituraz- Hur kollar man ramminnets användning?

Nikitalord- Hur reserverar minne för cpu grafiken i bios?

Beror på vilket moderkort du har och vilken bios. Kolla först hur mycket totalt du har i burken och hur mycket du använder i det du brukar kanske bara du har för lite. Enklast aktivitetshanteraren resursövervakaren. I bios på burkarna här ,gigabyte amd, går att ta bort auto och sätta egen gräns reservation av minne på inbyggd grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dagsson:

Hej!
Har nyligen skaffat en MSI GE72VR 7RF Apache Pro. När jag jobbar i Photoshop eller Autocad så kraschar datorn. Allt fryser fast och måste starta om med Power knappen. Någon som vet?

Her er support siden til MSI GE72VR 7RF Apache Pro

https://www.msi.com/Laptop/support/GE72VR-7RF-Apache-Pro#down...

Sjekk at alt er oppdatert! Les manualen for hvordan du oppdaterer BIOS, den ligger her som en PDF fil.

Permalänk
Medlem

Hej!
Förlåt att jag är sen att tacka för alla svar och speciellt Gigatrix för ett detaljerat svar. Har varit borta ett tag.
Jag har följt Gigatrix instruktioner men det hälper i alla fall inte.
Jag var kanske otydlig i början. Datorn kraschar på två sätt, ena sättet blir det Blue screen nvlddmkm.sys (och datorn startar om) och det andra sättet fryses allt fast (man måste starta om datorn). Detta händer när jag börjar rita eller redigera i Photoshop cc2019 och Autocad 2018
BIOS är uppdaterat nu likaså iGPU och GPU.
Idag gick jag i Nivdias kontrollpanel och valde iGPU för PS och PS verkar inte krascha?! Men det verkar inte gå att välja iGPU för AutoCad i kontrollpanelen, den kör på Nvidias GPU?

Permalänk
Skrivet av Dagsson:

Hej!
Förlåt att jag är sen att tacka för alla svar och speciellt Gigatrix för ett detaljerat svar. Har varit borta ett tag.
Jag har följt Gigatrix instruktioner men det hälper i alla fall inte.
Jag var kanske otydlig i början. Datorn kraschar på två sätt, ena sättet blir det Blue screen nvlddmkm.sys (och datorn startar om) och det andra sättet fryses allt fast (man måste starta om datorn). Detta händer när jag börjar rita eller redigera i Photoshop cc2019 och Autocad 2018
BIOS är uppdaterat nu likaså iGPU och GPU.
Idag gick jag i Nivdias kontrollpanel och valde iGPU för PS och PS verkar inte krascha?! Men det verkar inte gå att välja iGPU för AutoCad i kontrollpanelen, den kör på Nvidias GPU?

kan bero på om den automagiskt byter mellan grafikchipen som orsakar att drivrutiner crashar (står default på auto).

gå in i nvidiapanelen och säg åt datorn vilken gpu som ska avändas till vad
du kan ju testa att låsa till nvidia kortet eller igpu för bägge programmen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

nvlddmkm.sys er en fil der hører til Nvidias drivrutiner. Bruk DDU for å fjerne helt drivrutiner fra Nvidias. Les instruksjonene på sitet ettersom det krever adgang til ditt system der du må velge omstart for å komme til filer som kan være låste når Windows startar i normal modus.
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Hente siden med drivrutiner på nytt fra Nvidias og installere disse.

Alle innstillinger og tilpassing skal ha blitt slettet når du bruker DDU, så du må legge inn disse på nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Både PS och AC var inställda på "Högpresterande NVIDIA-processor" alltså ingen auto. Idag ändrade jag PS till "Integrerad grafik" och PS verkar sluta att krascha!?
Tänkte prova med AC också men där verkar det inte gå att göra grafikval, varför? AC är inställt på "Högpresterande NVIDIA-processor" och kraschar fortfarande.

Permalänk
Medlem

@Gigantrix: menar du att om jag avinstallerar NVIDIAs drivrutiner och installerar om de så kan kraschen upphöra?

Permalänk

hej det är inga problem

Permalänk
Medlem

@Andreas Helgesson: Hej Andreas! Vad menar du?