WD RED Vs WD RED PRO

Permalänk
Medlem

WD RED Vs WD RED PRO

Tja

Tänkt köpa en ny disk runt 8-10TB. Ska ha den hemma i min speldator och kommer lagra film på den.
Vet inte exakt vad jag ska ha men tittar på WD Red WD80EFAX 256MB 8TB för 2790 kr. Men de är ju anpassade för NAS-system vilket jag inte har. Borde jag välja något annat? Kommer inte köra raid eller något.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

WD Red Pro är för att slänga ned tight packade i serverchassin med utmärkt kylning. De går varmare och högljuddare men tål även vibrationer bättre.

Det du letar efter är en WD Red eller snarlik av andra märken. Att de är anpassade för NAS betyder helt enkelt att huvudet inte konstant parkerar etc som med Green diskarna. WD Red är en bra balans mellan kvalitet och kapacitet och prisvärdhet. Se "för NAS" som en bonus oavsett märke.

Permalänk
Medlem

Den avgörande skillnaden är att en NAS/serverdisk för RAID-användning gentemot en desktop-disk är att den endast försöker läsa en dålig sektor under 8 sekunder innan den meddelar systemet IO-fel, medans en desktopdisk kan hålla på att försöka läsa långt över en halvminut.

Personligen är jag av åsikten att om man inte lyckas läsa en sektor inom 8 sekunder så kommer inget magiskt att hända bara för att man försöker i halvminut till. - med andra ord om läsning tar sekunder att genomföra så är det stort problem redan detta.

Jag skulle inte ha problem med en NAS-disk som singeldisk bara för att försökstiden i att läsa är kortare - är det bara mediafiler som är lätt att ersätta så kör på, och är det viktigare filer som känns att förlora så bör du har backupdisk ändå oavsett. Man kan inte köpa sig mer säkerhet med att betala dyrare för en drive, utan man måste se till att datat finns mer än en oberoende enhet och då kan man köpa de billigaste diskarna för storleken och säkerheten mot dataförlust är skyhögt mycket bättre än en väldigt dyr diskdrive.

själv tycker jag prisskillnaden är rätt stor mellan 8 och 10 TB men kanske går att hitta 'fynd' även på 10 TB om man letar runt lite

Om man skall ha billigaste möjliga lagring på 8TB så ligger Seagate Backup Plus Hub 8TB Svart bra till prismässigt på många ställen och om man inte vill använda den som den är så kan man plocka ur disken och användas som fast disk - dock ha inte data du är rädd om på USB-disken innan du sliter ut disken ur externa kabinettet då innehållet kommer inte att behållas (jo den finns kvar med med fel sektorstorlek på filsystemet som windows inte begriper sig på).

Sist jag kollade, vilket är ett par år sedan så var det en desktop-disk i denna (barracuda) - men just desktop-snurrdiskar verkar vara en artikel som försvinner allt mer och kvar är sådana för NAS och bättre serverdiskar.

Jo just det, Toshibas X300 är faktiskt en desktopdisk tänkt för just typen av din användning och 8TB finns på typ 2321:- hos Dustin medans en 10 TB kostar 3435:- och en 12TB 4189 :- (alla med moms)

Toshibas diskar är snabba men kanske lite mer ljudliga i sina armrörelser (snabbhet och ljudnivå hänger ihop) och du kan utgå ifrån att alla moderna stordiskar är 7200 RPM och de som går på 5400 RPM och 5900 RPM är gamla generationer i sin design och förmodligen inte byggs längre

Idag så är det i stort sett bara WD-red som har 5400 RPM-diskar i sitt sortiment - och det skall man komma ihåg att det påverkar både söktid och läs/skrivhastighet till det sämre i jämförelse 7200 RPM-diskar.

I en NAS kan man komma undan med långsamma diskar då dels flera diskar jobbar parallellt och det är mycket mer än enbart diskarnas egna latens som påverkar snabbheten vid sökningar och allt skall dessutom slangas genom en 'smal' 1 GB Ethernet-koppling - men som desktopdisk så skulle jag jobba på snabbare (men något ljudligare) - i alla fall efter man parallellkört och jämfört mellan en WD-red och en modern Seagate eller Toshiba-disk då de sistnämnda är i samma klass som WD-black...

...alltså - om man jämför med en WD-red 4TB och en Toshiba 4TB N300 disk samtidigt via diskdockor och skyfflar filer så går WD-RED så långsamt att man skruvar sig på stolen och man får lust att banka till WD-RED disken och undra om det är något glapp i den... hastighet räknas, trots allt...

Permalänk
Medlem

Hoppas jag kan få låna tråden lite.

Jag har en fråga.

WD Red.
Vad är skillnaden mellan dessa två diskar - förutom priset?
WD Red 1
WD Red 2

Båda är WD Red 8TB med Sata, 5400RPM och med 256Mb Cache. Ingen är PRO.

Fråga 2. Har köpt en DS918+ NAS. Tänkte koppla in 2 av dessa. Kommer det att fungera bra?
Film och digital backup av bilder är syftet.

Tack på förhand.
God fortsättning på er där ute.

Permalänk
Medlem

@Zarlor: Verkar bara vara olika försäljare vad jag kan se. CDON har gått över till att bara vara en mellanhand mer och mer osäker på om de har eget lager överhuvudtaget längre.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

@PeNMaX:
Du tror med andra ord att det är samma produkt men 2 olika etiketter bara? Kan absolut vara så.

Permalänk

Om du vill spara pengar så kan jag rekommendera WD My Book 8TB eller 10TB. Dem innehåller i princip WD Red men dem har ett annat kretskort och är så kallade White Label. För att dem ska fungera så behöver man ta bort eller tejpa över tredje pinnen på strömkontakten.

WD My Book 8TB
WD My Book 10TB

Permalänk
Medlem

@menellerhur:
Kan jag köpa 2 sådana. Ta ut hårddiskarna och sätta i min NAS, under förutsättning att jag tar bort/klistrar över en pin?

Hur är det med garanti?
De är 1000kr billigare styck. Tänkte köpa 2 st.

Permalänk
Medlem

Det brukar inte vara garanti på saker man plockar isär... Det är det som är insatsen/risken för den lägre priset. Vill du ha garanti - betala fullpris för en lös drive!.

Men å andra sidan om man inte tror att WD-diskarna håller så kanske man skall välja något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det brukar inte vara garanti på saker man plockar isär... Det är det som är insatsen/risken för den lägre priset. Vill du ha garanti - betala fullpris för en lös drive!.

Men å andra sidan om man inte tror att WD-diskarna håller så kanske man skall välja något annat

Innan man börjar pillar så kanske man iaf borde kolla så diskarna är okej vid leverans.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det brukar inte vara garanti på saker man plockar isär... Det är det som är insatsen/risken för den lägre priset. Vill du ha garanti - betala fullpris för en lös drive!.

Men å andra sidan om man inte tror att WD-diskarna håller så kanske man skall välja något annat

Jag läst på flera andra forum att det inte har varit några problem att få felaktig hårddisk utbytt som tidigare suttit i extern kabinett. Men vill man vara på säkra sidan så öppna försiktigt så det går att återställa vid eventuell RMA.

Permalänk
Skrivet av Zarlor:

Hoppas jag kan få låna tråden lite.

Jag har en fråga.

WD Red.
Vad är skillnaden mellan dessa två diskar - förutom priset?
WD Red 1
WD Red 2

Båda är WD Red 8TB med Sata, 5400RPM och med 256Mb Cache. Ingen är PRO.

Fråga 2. Har köpt en DS918+ NAS. Tänkte koppla in 2 av dessa. Kommer det att fungera bra?
Film och digital backup av bilder är syftet.

Tack på förhand.
God fortsättning på er där ute.

CDON är typ internets köpcentrum nu förtiden (eller nordens svar på Amazon, provar dem efterlikna i alla fall) , så man får kolla på säljarna vilken som säljer produkten om all info stämmer med produkten, 1 Säljs av Inet och 2 Säljs av Computersalg och dem har valt 2 olika bilder bara, därav prisskillnaden