Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Fast det jag talar om här är inte längden utan bredden, dvs att armstöden sitter så pass brett isär att handlederna hamnar i en konstig vinkel när man har dom vid tangentbordet. Nu har jag dock inte provat den stol du har så vet inte om det kanske är annorlunda där men på andra 24 timmars stolar som jag testat har det varit så och eg enda skälet till att jag skicka den StolComfort jag hade i retur, som annars var riktigt bra på alla sätt och vis (förutom priset då kanske )

Det är inte så att du har en sån där snurra undertill som reglerar hur hård gungan är, så brukar det vara på de flesta stolar i lite högre prisklasser?

Jo du har helt rätt, jag har dock inte mina armar på armstöden utan oftast på bordet så det är inget som har stört mig, jo har en sån där snurra men svårt att veta om man har 50kg eller 200kg inställt, inte lagt så mycket tid på det, kanske borde göra det :D, sen står jag mycket , eller varierar mycket på att sitta och stå.

Det jag saknar på Controllern som k4 ska ha är att man kan flytta fram sättet och göra självaste sitsen störe, men det är väl något jag får tänkta på några år framåt.

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem

Fick hem en Secretlabs Omega i tyg för ett par-tre veckor sen till yngsta sonen. Alla är jättenöjda!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Beställde precis en Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Charcoal Blue för 4,3K. Har just nu en 3-4 år gammal AKracing, men tänkte att det var dags för en uppgradering, kan återkomma till tråden efter jag fått den.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Funtar på en Titan eller Omega. Det här med svankstöd.. mest av allt vill jag att armstöden ska lira med min musarm och rollermouse och så men det känns inte som att de kan bli så mycket bättre. Svankstöd uppskattar jag i bilen, har inte saknat det så mkt framför datorn, men ska man fläska på en rejäl stol som ska hålla ett tag och vara så ergo som möjligt så låter inte en kudde där som nån klockren idé.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Lagom: Hur gick det med din Capella till slut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Beställde precis en Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Charcoal Blue för 4,3K. Har just nu en 3-4 år gammal AKracing, men tänkte att det var dags för en uppgradering, kan återkomma till tråden efter jag fått den.

Är det med alla avgifter?

Permalänk
Medlem

När jag sitter vid en "vanlig" datorstol sjunker jag ihop med ryggen. Får i värsta fall ont. Så nu sitter jag på ett vadderad pall men den är inte så skön. Men funka typ 2-3 timmar som är typ det längsta jag sitter vid datorn.

Jag tittade på t.ex en sådan här stol: https://www.ostlunds.se/stolar/samba410

Dock aningen dyr för min smak. Men undrade om någon annan har erfarenhet av stolar utan ryggstöd? Någon stol ni kan rekommendera?`

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

När jag sitter vid en "vanlig" datorstol sjunker jag ihop med ryggen. Får i värsta fall ont. Så nu sitter jag på ett vadderad pall men den är inte så skön. Men funka typ 2-3 timmar som är typ det längsta jag sitter vid datorn.

Jag tittade på t.ex en sådan här stol: https://www.ostlunds.se/stolar/samba410

Dock aningen dyr för min smak. Men undrade om någon annan har erfarenhet av stolar utan ryggstöd? Någon stol ni kan rekommendera?`

Den som väl brukar rekommenderas rätt ofta är denna (som finns med och utan nackstöd). Dock är väl prisnivån inte riktigt vad du tänkte dig...

https://www.ergoff.se/haag-capisco-8107-svart-265-mm-gaspelar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Den som väl brukar rekommenderas rätt ofta är denna (som finns med och utan nackstöd). Dock är väl prisnivån inte riktigt vad du tänkte dig...

https://www.ergoff.se/haag-capisco-8107-svart-265-mm-gaspelar...

Ja den var ju iallfall mycket billigare utan ryggstöd

https://www.ergoff.se/produkter/arbetsstolar/sadelstolar/haag...

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Beställde precis en Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Charcoal Blue för 4,3K. Har just nu en 3-4 år gammal AKracing, men tänkte att det var dags för en uppgradering, kan återkomma till tråden efter jag fått den.

Hej!

Har också funderat på 2020 Titan - hur har det gått?
Tittat på den och DXracer King 06. Är 189 cm och 95 kg, ganska bredaxlad.
(Inte kunnat provsitta någon av dem.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Känner någon till någon mesh stol som liknar denna som ej går att få tag på i europa (var US only på Massdrop ett tag sen när drop'en var aktiv)

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-flex-task-chair

Följer många av mina önskemål design-mässigt och till en rimlig summa (tror den var $250). Gör inget om den är dyrare men inte en Herman Miller tack.

Jag har hittat en identisk produkt på tyska Amazon för den intresserade:
https://www.amazon.de/dp/B07GN4H96T?psc=1&pf_rd_p=e94b0a22-46...

Det är alltså en kontorsstol av märket Sihoo för 260 EUR.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Är du fortfarande nöjd med din KAB, förutom luta bakåt delen? Är mest intresserad av att kunna gunga bakåt så det är inte ett problem för mig.

Jag köpte först en Arozzi Vernazza, ganska skön stol men hjulbasen är av plast vilket gjorde att hjulbasen tillslut gav vika och kolven ristade fett märke i golvet. Jag väger "endast" 90kg.

Sen köpte jag en Noblechairs Hero som är superhård och nu börjar tröttna på skiten.

Nu funderar jag på en KAB för jag är trött på det här med dåliga kontorsstolar. Jag behöver hitta en skön kontorsstol för 10 timmars pass framför datorn.

Rekommenderar du fortfarande en KAB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallzone:

@ggalaxyy: Är du fortfarande nöjd med din KAB, förutom luta bakåt delen? Är mest intresserad av att kunna gunga bakåt så det är inte ett problem för mig.

Jag köpte först en Arozzi Vernazza, ganska skön stol men hjulbasen är av plast vilket gjorde att hjulbasen tillslut gav vika och kolven ristade fett märke i golvet. Jag väger "endast" 90kg.

Sen köpte jag en Noblechairs Hero som är superhård och nu börjar tröttna på skiten.

Nu funderar jag på en KAB för jag är trött på det här med dåliga kontorsstolar. Jag behöver hitta en skön kontorsstol för 10 timmars pass framför datorn.

Rekommenderar du fortfarande en KAB?

Min fungerar bra än! Den har blivit liiiite vinglig i sidled efter alla år, men det är säkert helt normalt slitage så mycket som jag sitter och ålar mig i den. Annars är helt fortfarande helnöjd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en Ikea Markus, vilket funkar, men funderar på om man någon gång skulle uppgradera till en rejälare stol som går att fälla och som är skönare att sitta i. Vad vore en lagom uppgradering? Känns svårt att motivera stolar för 10k+ för hemmabruk.

Permalänk
Inaktiv

Har någon provat HÅG:s sadelstolar? Hur jämför de sig med kontrollrumsstolar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Har en Ikea Markus, vilket funkar, men funderar på om man någon gång skulle uppgradera till en rejälare stol som går att fälla och som är skönare att sitta i. Vad vore en lagom uppgradering? Känns svårt att motivera stolar för 10k+ för hemmabruk.

Jag köpte en begagnad Kinnarps 9000 via ett företag. Dessa kan du få i bra skick mellan 2-5 tusen.
Hade Ikea Markus innan, var enorm skillnad att sitta i Kinnarps. Bara att kunna anpassa armstöden gav mycket.
Man sitter ju stor del av tiden framför datorn så varför inte investera i en vettig ergonomisk stol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200117:

Har någon provat HÅG:s sadelstolar? Hur jämför de sig med kontrollrumsstolar?

Du menar som Capisco typ? Är väl svårt att hitta två mer olika typer av stolar att jämföra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Du menar som Capisco typ?

Exakt!

Skrivet av improwise:

Är väl svårt att hitta två mer olika typer av stolar att jämföra

Kanske. Sadelstolar verkar visst rekommenderas av sjukgymnaster, och när jag sökte runt på nätet visade det sig att de är rätt populära bland illustatörer som sitter ned hela dagen och ritar, men jag kan knappast hitta någon "gamer" eller programmerare som använder en sådan. Tänker att man t.ex. inte kan justera armstöden på HÅG:s sadelstolar, vilket kanske ställer till det om man lirar spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200117:

Kanske. Sadelstolar verkar visst rekommenderas av sjukgymnaster, och när jag sökte runt på nätet visade det sig att de är rätt populära bland illustatörer som sitter ned hela dagen och ritar, men jag kan knappast hitta någon "gamer" eller programmerare som använder en sådan. Tänker att man t.ex. inte kan justera armstöden på HÅG:s sadelstolar, vilket kanske ställer till det om man lirar spel?

Sett till att få hästar har armstöd så har förmodligen rätt få sadelstolar det heller vilket kan förklara svårigheten att justera dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jag köpte min KAB stol av Holmek.se som är agent för stolarna.

Fick du något rimligt pris hos Holmek?
Jag blir så trött på prissättningen på professionella kontorsmöbler. På jobbet får vi bäst priser på kontorsmöbler om vi går via en inredningsarkitekt som har fasta rabatter, trots att han lägger på ett antal % på inköpspriset. Det är omöjligt att få någon rabatt hos leverantören överhuvudtaget.
Ergoff tar ca 14 000 kr inkl. moms för KAB controller. Jag googlade lite och hittade ett statligt ramavtal från Kinnarps, tydligen finns KAB med på den listan. 11 277 kr ex moms för controller, dvs 14 000 kr inkl. moms, minus 20%. Det verkar vara ungefär där som priserna ligger i England och Tyskland men det är inte helt självklart att det går att skicka tunga stolar tvärs genom Europa.

Jag hittade ett helt galet pris på italienska Amazon, 5 000 kr. Jag hade ungefär 0% förhoppning att få stolen som jag beställde och mycket riktigt så annullerades ordern efter några dagar.
https://www.amazon.it/KAB-controller-inserti-tessuto-Charcoal...

Permalänk
Medlem

@Sparre: Ja, priserna på kontorsmöbler, iaf stolar, känns klart orimligt till vad man får. Jämförde min "high end" Kinnarps med min Noble Chair Hero Real Leather och kan ärligt talat inte säga att det är speciellt mkt som är uppenbart bättre på den förstnämnda trots att priset är tre gånger högre. Men antar att detta är en bransch där de som köper fler än ett ex förmodligen får en hel del rabatter.

Permalänk
Medlem

Mitt problem är att jag får träsmak av vanliga stolar, även finare kontorsstolar från Håg, Kinnarps, RH. I min Volvo V70 sitter jag däremot bra så jag tänker att KAB Controller borde likna V70ns stol mer än vanliga kontorsstolar.
Jag har sett att det finns mer prisvärda gamingstolar som kanske är lika bra som dyra kontorsstolar men det är nog inte det jag är ute efter.

Permalänk
Medlem

Finns det "gamingstolar" som faktiskt är riktigt bra? Kollar efter en datorstol för cirka 3-5000 kronor just nu och hittar bara just sådana stolar. Tar gärna emot tips!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk

@Treant:
Jag hade själv lite svårt att hitta en vettig stol och frågade mitt konsultbolag om de har koll.
De tipsade först om HÅG och Kinnarp men de påpekade att de är rätt dyra. Sedan nämnde de Ajprodukter som har hyfsat billiga kontorsmöbler (och mycket annat) som ändå är rätt bra.

Jag köpte (och sitter i skrivande stund på) en sån här:
https://www.ajprodukter.se/kontorsmobler/kontorsstolar/kontor...

Sitsen kändes rätt hård i början men den har mjuknat lite. Bättre det än att den är mjuk från början och sen sjunker man igenom den ner till plastbotten efter ett års användning.
Den har rätt bra justeringsmöjligheter, särskilt sett till priset.

Det jag skulle varna om är att nackstödet nog inte kommer fungera om man är lite längre, jag är 175cm och det är precis så att jag kan använda den någorlunda bekvämt. Armstöden går inte att justera neråt särskilt mycket. Jag har rätt långa armar för min längd och det är precis så att jag kan sitta rakt men avslappnat och vila armarna på armstöden utan problem. Man kan förstås flytta fram armarna lite om det behövs så det är kanske inte katastrof om man är lite kortare men är man riktigt kort så kommer det inte fungera. Uppåt däremot kan man justera en hel del. Svankstödet har jag på lägsta inställningen, svårt att säga hur den skulle passa någon kortare än jag. Den går att justera uppåt ifall man är längre, det borde fungera bra.

Överlag skulle jag ändå säga att den är riktigt bra för priset och på så vis är jag nöjd.
Har använt stolen i fyra månader så gott som varje dag, 10-12 timmar de flesta dagar.
Definitivt inte "fotöljbekväm" men jag har kunnat sitta mycket bättre i den än min förra, en gammal utsliten Markus från IKEA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Finns det "gamingstolar" som faktiskt är riktigt bra? Kollar efter en datorstol för cirka 3-5000 kronor just nu och hittar bara just sådana stolar. Tar gärna emot tips!

Noblechari och Secret Labs verkar vara de som är lite mer high end, iaf om man nu inte köper dom i billigaste materialet.

Permalänk

@improwise:
Jag har hört det också men jag har också hört att så gott som alla mainstream gaming/racer-stolar är tillverkade av samma fabrik(er), så kvaliten borde vara samma mer eller mindre. Men jag kanske hört fel eller så är kanske de två du nämner ett undantag.

Har du någon källa att just deras stolar är högre kvalitet? Någon annan källa än deras egen PR förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

@improwise:
Jag har hört det också men jag har också hört att så gott som alla mainstream gaming/racer-stolar är tillverkade av samma fabrik(er), så kvaliten borde vara samma mer eller mindre. Men jag kanske hört fel eller så är kanske de två du nämner ett undantag.

Har du någon källa att just deras stolar är högre kvalitet? Någon annan källa än deras egen PR förstås.

Jo, hört samma sak, dock tror jag det primärt är de "mekaniska delarna" som är desamma medan typ kvalite på material, sömnad osv är olika. De mekansika delarna är så klart rätt viktiga också

Permalänk
Medlem

Är kanske fullständigt ute och cyklar nu, men är det någon som använt sig av IKEA ALEFJÄLL under en längre period och kan komma med ett utlåtande? Vill ha en lite mer anonym/kompakt modell hemma, och tyckte den var snygg.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Finns det "gamingstolar" som faktiskt är riktigt bra? Kollar efter en datorstol för cirka 3-5000 kronor just nu och hittar bara just sådana stolar. Tar gärna emot tips!

Dx Racer " KING " är en jäkligt bra stol. Finns även som tyg så man inte svettas
Va väldigt skeptisk då jag testat ett antal gamingstolar innan , men denna är riktigt skön att sitta i och verkar va ett rejält bygge.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Har någon erfarenhet av dessa stolar från AJ Produkter? Alla stolar kostar runt 4000 kronor, vilket är på gränsen till vad jag vill spendera.

STIRLING
SWANSEA
WATFORD

Kan jag få någonting bättre för pengarna?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!