The Witcher, serie på Netflix

Permalänk
Medlem

Ja du säger det, men det är fortfarande bara en åsikt från en person med sedan långt tillbaka förutbestämda åsikter. Börjar låta som en trasig skivspelare som hakat upp sig på en och samma låt, som spelas om och om igen. Inlägg som efterfrågar bevis besvaras med trötta oneliners eller följdfrågor, något som tydligt bevisar att det inte finns någon grund för de påståenden som görs. Din åsikt är som sagt bara en i mängden och gör den inte mycket mer sannare än någon annans. Utifrån tidigare inlägg så misstänker jag att detta är en diskussion som kan pågå i evigheter, med samma typ av svar, så bättre att helt avsluta den.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Har sett serien 2 ggr nu and I love it! Längtar till nästa säsong! De fick mig att tro på världen och jag gillade hur de byggde upp berättelsen med delar från olika tidsperioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Ja du säger det, men det är fortfarande bara en åsikt från en person med sedan långt tillbaka förutbestämda åsikter. Börjar låta som en trasig skivspelare som hakat upp sig på en och samma låt, som spelas om och om igen. Inlägg som efterfrågar bevis besvaras med trötta oneliners eller följdfrågor, något som tydligt bevisar att det inte finns någon grund för de påståenden som görs. Din åsikt är som sagt bara en i mängden och gör den inte mycket mer sannare än någon annans. Utifrån tidigare inlägg så misstänker jag att detta är en diskussion som kan pågå i evigheter, med samma typ av svar, så bättre att helt avsluta den.

Ja tänka sig, jag såg vad det handlade om redan innan serien hade premiär och den bekräftade sedan vad jag och andra har sagt. Fakta har redan lagts fram åtskilliga gånger men bemöts endast av dumheter och krystade bortförklaringar.

Permalänk
Medlem

Har förstått sedan länge att du anser att det du säger är fakta, men påståenden och personliga tolkningar (av böckerna) är inte fakta hur mycket du önskar att så är fallet. Att ett fåtal andra håller med dig gör inte heller saken mer sannare, då det finns allt fler som inte håller med.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1PPEN:

Har sett serien 2 ggr nu and I love it! Längtar till nästa säsong! De fick mig att tro på världen och jag gillade hur de byggde upp berättelsen med delar från olika tidsperioder.

Det känns som att de följt sin egna bild av vad det ska vara och även om jag inte helt håller med om alla valen, framförallt en del av humorn, så gillar jag att de vågar gå sin egen väg samtidigt som de håller sig nära grundmaterialet. De verkar ha haft mycket kul när de gjorde den! Ofta är det de serier som blir roligast att titta på. Blir också sugen på att se den igen, trots att det var många delar jag inte gillade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur kan en person tycka att en eventuell etnisk kvotering av en roll är det absolut viktigaste att diskutera om en hel säsong av en TV-serie. En biroll dessutom. Gosh!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av matt76:

Har förstått sedan länge att du anser att det du säger är fakta, men påståenden och personliga tolkningar (av böckerna) är inte fakta hur mycket du önskar att så är fallet. Att ett fåtal andra håller med dig gör inte heller saken mer sannare, då det finns allt fler som inte håller med.

https://witcher.fandom.com/wiki/Fringilla_Vigo

Skrivet av the squonk:

Hur kan en person tycka att en eventuell etnisk kvotering av en roll är det absolut viktigaste att diskutera om en hel säsong av en TV-serie. En biroll dessutom. Gosh!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig påstått att det är det absolut viktigaste. Sluta hitta på saker. Faktum är att jag har lagt fram utförlig kritik som inte har med kvotering att göra.

Permalänk
Medlem

Angående att byta ut karaktärer både kön och hudfärg för att "passa bättre i tiden" så är det tyvärr inget ovanligt, ett svenskt exempel vore "Jönssonligan - Den perfekta stöten".
Jag har inte läst någon i tråden som haft åsikter om svartalven varför jag har svårt att koppla kritiken till någon rasism utan kritik mot att en viss karaktär både skiljer mot beskrivningen i boken samt anses bristfällig i rollen.
Att kritisera en rollbesättning och skådespel måste vara tillåtet utan att bli anklagad för rasism.

Skrivet av HappySatan:

@oqvist: Mitt problem med inledningsscenen är att CGI:n var så fasansfullt dålig. Kändes som ett monster hämtat ur datoranimationernas begynnelse. Därav Xena-känslan. Men ja, självklart bör han döda monster.

Den gamla serien börjar på samma sett fast betydligt mer lågbudget.
https://www.youtube.com/watch?v=L51_ui6OwK4&list=PLVDzhOmNZ4o...

Permalänk
Medlem

Ja, lite udda att en person med noll intresse av serien lägger ned så mycket tid att prata skit om den. Det klassiska trollet känns det som, som inte tål att serien blivit uppskattad av de flesta.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Och om jag förstod det rätt så var Triss brunhårig i böckerna?

https://witcher.fandom.com/wiki/Triss_Merigold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Var ett tag sedan jag läste böckerna men det kan antagligen stämma. Däremot säger det inte emot att de skulle ha olika hudfärger.

Nä, men betydligt mindre sannolikt. Och för mig så är det viktigt att saker känns trovärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Nä, men betydligt mindre sannolikt. Och för mig så är det viktigt att saker känns trovärdigt.

Trovärdigt är kanske fel ord när det gäller fantasy? Misstänker att "så nära källmaterialet som möjligt" är ett bättre sätt att formulera sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Och om jag förstod det rätt så var Triss brunhårig i böckerna?

https://witcher.fandom.com/wiki/Triss_Merigold

Ja, kastanjebrun. Hurså, vill du prata om att de har fel nyans på Triss hår i TV-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Trovärdigt är kanske fel ord när det gäller fantasy? Misstänker att "så nära källmaterialet som möjligt" är ett bättre sätt att formulera sig

Nja, du har ändå en intern logik i även fantasy för att saker ska kännas trovärdigt inom sin egen kontext. Så jo, trovärdigt är det ordet jag söker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, kastanjebrun. Hurså, vill du prata om att de har fel nyans på Triss hår i TV-serien?

Eftersom du lade upp en länk till en bild på Fringilla från spelet som svar där någon bad dig komma med fakta så tänkte jag att det kan vara en poäng i att visa att den sidan du länkar till kanske inte kan ses som fakta. Med tanke på Triss utseende så bör man kanske inte utgå från att bilder från spelet speglar det som finns i böckerna

...meh, och här skulle jag hålla mig borta från detta sidospåret...det går visst lite sådär med den saken

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Nja, du har ändå en intern logik i även fantasy för att saker ska kännas trovärdigt inom sin egen kontext. Så jo, trovärdigt är det ordet jag söker.

Jag förstår vad du menar, tänkte bara hur diskussionen måste se ut för någon som är oinsatt i fantasy...måste låta ganska speciellt när någon pratar om trovärdighet i samma mening som man diskuterar tomtar och troll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Eftersom du lade upp en länk till en bild på Fringilla från spelet som svar där någon bad dig komma med fakta så tänkte jag att det kan vara en poäng i att visa att den sidan du länkar till kanske inte kan ses som fakta. Med tanke på Triss utseende så bör man kanske inte utgå från att bilder från spelet speglar det som finns i böckerna

...meh, och här skulle jag hålla mig borta från detta sidospåret...det går visst lite sådär med den saken

Du har gjort en grov miss i din analys av vad han skrivit i tråden och det är hysteriskt roligt att se hur du snackar bort dig själv mer och mer för varje inlägg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Eftersom du lade upp en länk till en bild på Fringilla från spelet som svar där någon bad dig komma med fakta så tänkte jag att det kan vara en poäng i att visa att den sidan du länkar till kanske inte kan ses som fakta. Med tanke på Triss utseende så bör man kanske inte utgå från att bilder från spelet speglar det som finns i böckerna

...meh, och här skulle jag hålla mig borta från detta sidospåret...det går visst lite sådär med den saken

Jag föreslår att du kollar länken igen och läser texten och kollar vad som refereras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Jag förstår vad du menar, tänkte bara hur diskussionen måste se ut för någon som är oinsatt i fantasy...måste låta ganska speciellt när någon pratar om trovärdighet i samma mening som man diskuterar tomtar och troll

Jo, så kan det vara. Men jag utgår lite ifrån att man kanske är hyfsat insatt i fantasy om man går in på en forumtråd om The Witcher

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Du har gjort en grov miss i din analys av vad han skrivit i tråden och det är hysteriskt roligt att se hur du snackar bort dig själv mer och mer för varje inlägg

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kanske har missat något, men har du lust att förklara vari denna miss ligger istället för att köra med härskarteknik? Det brukar bli betydligt mycket bättre och trevligare diskussioner då

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZi3b0y:

Nja, du har ändå en intern logik i även fantasy för att saker ska kännas trovärdigt inom sin egen kontext. Så jo, trovärdigt är det ordet jag söker.

Du menar den logik som tillåter en att byta utseende med hjälp av magi

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

När man kommer från spelen så känns detta inte som en hit, långt ifrån. Visst gjorde Henry Cavill bättre ifrån sig än jag trodde han skulle göra, men de har totalt slaktat Triss och Yennefer. Denna serie får betyget "titta på en regnig söndag när man inte har annat att titta på". Kommer förmodligen att se klart säsongen men det gnager mig varje avsnitt, det går bara inte att ignorera 15 år av indoktrinering från spelen som man gillade så mycket. Blir nog att lire om spelen när man har tid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

När man kommer från spelen så känns detta inte som en hit, långt ifrån. Visst gjorde Henry Cavill bättre ifrån sig än jag trodde han skulle göra, men de har totalt slaktat Triss och Yennefer. Denna serie får betyget "titta på en regnig söndag när man inte har annat att titta på". Kommer förmodligen att se klart säsongen men det gnager mig varje avsnitt, det går bara inte att ignorera 15 år av indoktrinering från spelen som man gillade så mycket. Blir nog att lire om spelen när man har tid...

Triss har en så liten roll i denna serien så tror knappt någon reagerat om hon inte varit med alls.
Yennefer tycker jag dom gör rättvis i serien då spelen utspelar sig senare än serien.
https://www.youtube.com/watch?v=lyQhGi7PR8U

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag föreslår att du kollar länken igen och läser texten och kollar vad som refereras.

Poängen är att speltillverkarna tog sig konstnärliga friheter och de som ligger bakom tv-serien tog sig konstnärliga friheter. Varför uppmärksammades inte Triss hårfärg i spelen i samma utsträckning som Fringillas hudfärg i serien? Stämmer allt som finns i serien med böckerna? Ögonfärg? Beskrivning av landskap? Monster? Är storyn korrekt hela vägen?

Det finns nästan alltid en poäng i att problematisera saker, men för mig blir det skevt när man mer eller mindre direkt konstaterar att en dålig skådespelarinsats beror på inkvotering.

Jag har som sagt inte sett serien ännu så jag ska inte uttala mig om kvaliteten på skådespeleriet. Är det så att Fringilla är dåligt spelad så är det ett klart misslyckande vid castingen/regisseringen/klippningen mm, det är inte en effekt av eventuell inkvotering. Även om man väljer att casta skådespelare efter hudfärg så kan det knappast vara svårt att hitta vettiga mörkhyade skådespelare. Eventuell inkvotering =/= dåligt skådespeleri.

Edit: Nu tar jag bort prenumerationen på denna tråd så slipper jag förhoppningsvis att jag trillar dig igen och håller denna smått-off-topic-diskussion vid liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du menar den logik som tillåter en att byta utseende med hjälp av magi

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men vi varken ser, hör eller får några hintar om att det skulle ha skett Fringilla innan hon kom till Aretuza. Och det känns ju heller inte jätte troligt att hon skulle gjort något sånt innan hon kom dit heller eftersom hon börjar lära sig kontrollera sin magi där.

Permalänk
Medlem

Herregud, vad spelar det för roll att Fringilla är mörkhyad? Det finns väl tusen bättre grejer att oroa sig kring? Skulle Ciri vara det har jag större förståelse då det skulle vara märkligt med tanke på att hela hennes släkt är viktiga för storyn och är ljushyade. Men att en mindre karaktär är mörkhyad där man inte vet något om hennes bakgrund har jag ingen som helst förståelse hur det ens kan vara ett diskussionsämne.

Kan det snälla dras ett sträck i diskussionen och istället diskutera seriens berättande i övrigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det finns nästan alltid en poäng i att problematisera saker, men för mig blir det skevt när man mer eller mindre direkt konstaterar att en dålig skådespelarinsats beror på inkvotering.

För mig så är det snarare att det blir tydligt att personen är inkvoterad för att hon är en dålig skådespelare, inte att hon är en dålig skådis för att hon blivit inkvoterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Skulle Ciri vara det har jag större förståelse då det skulle vara märkligt med tanke på att hela hennes släkt är viktiga för storyn och är ljushyade.

Fringilla tillhör samma släkt som Cirilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har aldrig påstått att det är det absolut viktigaste. Sluta hitta på saker. Faktum är att jag har lagt fram utförlig kritik som inte har med kvotering att göra.

Det behöver du inte göra, att du spammar tråden med inlägg om saken är kanske bevis nog för att det är viktigt för dig. Tämligen oviktigt enligt mig hur och varför produktionen castar, säkert en och annan kusin till en producent som också har god chans att medverka, men det är slutresultatet som räknas.

Då är det mer väsentligt om böckerna uppger att Cirilla och Fringilla tillhör samma släkt som någon påstår längre ner. Då är hudfärgen en aning uppseendeväckande. Har inte läst böckerna, så jag kan inte konfirmera.

Enligt serien är Fringilla släkt med ordföranden i magikernas råd, och han är rätt solbränd kan man säga så där stämmer det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

@oqvist: Mitt problem med inledningsscenen är att CGI:n var så fasansfullt dålig. Kändes som ett monster hämtat ur datoranimationernas begynnelse. Därav Xena-känslan. Men ja, självklart bör han döda monster.

Det är nog svårt att få alla nöjda då det är högst subjektivt vad som är snyggt och inte. Jag brukar vara allergisk mot dåliga datoreffekter men jag har inget att anmärka på vad gäller introscenen.

Däremot tyckte jag inte om när den bortre raden av nilfgaards armé animerades i 5 fps. Flaggan hoppade fram och tillbaka. Det tog mig ur illusionen direkt.