Hjälp - min dator kan inte visa USB minnen eller externa hårddiskar

Permalänk
Medlem

Hjälp - min dator kan inte visa USB minnen eller externa hårddiskar

Hej, har precis införskaffat en ny dator.
Har USB prylar installerade och de funkar utan problem.
I dag när jag skulle koppla in en extern HDD via en USB docka så dök den inte upp. Jag testade ett USB minne - men samma sak.
Tittade lite online och i enhetshanteraren. Testade att avinstallera samt uppdatera - men får hela tiden felet "Kan inte uppdatera åtkomst nekad"

Har uppdaterat drivrutinerna till moderkortet och testat att hitta nya saker via Windows update.
Men inget funkar.

Har även testat att titta och se om jag hittar dem i Diskhanteraren - men de dyker inte upp där heller.

Så, hjälp? Någon som har en idé om vad jag kan göra härnäst?

Permalänk
Medlem

Fungerar prylarna utan dockan? Tänkte som ren felsökning..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Joppis: Japp, kom precis från en dator som jag rensat och flyttat över information från.
USB minnet fungerar på min laptop.
Men inte på någon av min nya stationära dators USB portar. :S

Permalänk
Medlem

Du saknar nog drivrutin för chipsetet på moderkort - titta hos moderkorttillverkaren om det finns att ladda ned någon drivrutinpaket för ditt moderkort.

Går dom att komma åt via linux uppstartad från en USB-sticka ? (det BIOS laddar in från USB-enheter vid start är inte samma sak som windows sedan använder)? Fungerar det under linux men inte windows så är det drivrutinbekymmer.

Linux till skillnad från Windows är inte speciellt kinkig när det gäller USB-HW så länge chipseten känns igen och de grundläggande delarna fungerar, medans windows kan vägra totalt för att en bokstav/siffra fel i produktbenämningen och bry sig inte ett dugg om att det finns femtielva varianter av produkter på en och samma chipstet med samma instruktionsuppsättning

Permalänk
Medlem

@xxargs: LInux och jag - inget jag testat hittils...

Angående drivrutiner så var jag inne på ASUS hemsida - drog ner uppladdningar men hittar inget specifikt för USB för mitt Z3090-A moderkort...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Foolwolf:

@xxargs: LInux och jag - inget jag testat hittils...

Angående drivrutiner så var jag inne på ASUS hemsida - drog ner uppladdningar men hittar inget specifikt för USB för mitt Z3090-A moderkort...

Uppdatera BIOS, detta görs enklast genom Ezflash i BIOS och kör via internet uppkoppling (DHCP), funkar klockrent.

Installera denna;
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-Z390-A/HelpDesk_Do...

Chipset
Version 10.1.18019.8144
2019/10/215.36 MBytes
Intel Chipset driver
V10.1.18019.8144 Support OS : Win10 64-bit

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/03CHIPSET/DRV_Chipset_I...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Fluf: Hejsan, båda de två stegen du nämnde har jag testat och det fungerar ändå inte.

Permalänk
Medlem

Fungerar andra USB produkter på portarna?
Om inte, kolla i BIOS, så att USB-funktionaliteten av någon orsak är deaktiverad.
Jag förutsätter att du har gjort "Clear Bios"/"Bios Reset" också.

Om ingenting fungerar på portarna, så är det antingen drivrutiner eller så är det fel på moderkortet.

Det finns oftast även "USB-kontakter" på moderkortet för att ansluta ytterliggare "USB-portar".
Är dessa också ur funktion?

Har du någon form av kryptering på diskar och usb-minnen såsom Bitlocker eller liknande? Jag har ingen aning om hur enheter med sådan funktion aktiverad beter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Fungerar andra USB produkter på portarna?
Om inte, kolla i BIOS, så att USB-funktionaliteten av någon orsak är deaktiverad.
Jag förutsätter att du har gjort "Clear Bios"/"Bios Reset" också.

Om ingenting fungerar på portarna, så är det antingen drivrutiner eller så är det fel på moderkortet.

Det finns oftast även "USB-kontakter" på moderkortet för att ansluta ytterliggare "USB-portar".
Är dessa också ur funktion?

Har du någon form av kryptering på diskar och usb-minnen såsom Bitlocker eller liknande? Jag har ingen aning om hur enheter med sådan funktion aktiverad beter sig.

Andra enheter funkar på USB portarna- Har testat både fronten samt bakre portarna.
Clear Bios - Bios reset är vad för något?
Vad menar du med USB kontakter, menar du på själva moderkortet som USB hubbarna är anslutna till?

Ingen kryptering på diskar eller USB minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Clear Bios - Bios reset är vad för något?

Nollställa bios (CMOS)

Kan användas för att ångra alla inställningar som ändrats i bios men ännu viktigare så är det känd för att fixa massor av konstiga fel och är därför något man bör kunna.

Dom sätt som göra när strömkabeln är utdragen fixar flera fel än det sättet som görs i bios. Gör antingen som det står i moderkort manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Om man kopplar något till datorn som orsakat fel tex trasig mus, trasig USB kabel mm så kan man behöva ta bort den och sen nollställa bios innan datorn funkar normalt igen. Vet man inte vilken som orsakat felet så får man ta bort allihop.

Uppdaterar man bios så bör man också nollställa bios efteråt även om det inte alltid står i instruktionerna. Särskilt om felen man ville fixa är kvar.

Vem byggde datorn? Butiken? Du? Din kompis? Färdigbyggd märkesdator?
Hur noga installerades Windows EFTER att datorn byggdes?

Permalänk
Medlem

@panpo98:
Tack för svaret.
Den är köpt från INET, det var en färdig dator. Allt installerat och klart. Dock får man ju uppdatera en mängd själv.

Permalänk
Medlem

Uppenbart är att Portarna fungerar, då andra USB-enheter fungerar i dessa, du behöver alltså inte tänka på de interna "usb pinnarna". (om du söker på bilder på "USB Header" och "USB Bracket" så får du en ide om vad det är)

För att utesluta att problemet ligger i Lagringsenheterna, så skulle jag rekommendera att prova dem i en trejde dator, alt TV/liknande med uppspelningsmöjlighet från USB-minne.

Permalänk
Medlem

OK - tror jag kommit på det - efter att testat meckat och fipplat med nya konton etc - avinstallerade jag AVAST...

Voila - funkade. Någon som kan AVAST för att ge mig en ledtråd till varför AVAST hindrade mig från att komma åt mina filer?

Permalänk
Medlem

Efter lite sökningar, så verkar det som att det är ett mer vanligt problem än man hade gissat.
https://windowsreport.com/antivirus-blocking-usb/
Avast är tydligen inte det enda "skyddsprogrammet" som ställer till med trubbel när det kommer till USB-portarna...

Permalänk
Medlem

@Viita: Näe, dock så ville inte Google hitta det åt mig när man försökte beskriva problemet. Det var mer en slump att jag vaknade i morse och funderade på vad man upplevt genom åren. AVAST och Konto problem dök upp som dagens tester..

Trist, jag gillar AVAST men fick det inte att funka med min nya dator så får avvakta ett annat AV program istället.