TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Okej, bra koll man har känner jag.. tack!
Förespråkar du någon av de tre modellerna mer än den andra?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Lagerlöf: Låter som att du har interpoleringen påslagen, "trumotion" Kör spelen i spelläget så stängs det av. Plus mycket lägre latens.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marux92:

Förespråkar du någon av de tre modellerna mer än den andra?

Vilka tre?

Sak samma – jag förespråkar inte någon specifik modell, utan att man tittar på sina behov, krav och budget och försöker sikta lite högre i klass än vad man först tänkt sig. Men exakt vilken just du ska köpa eller vad som är "värt pengarna"? Det är ditt beslut

Permalänk

Hur stor skillnad är det på B9 respektive C9?

Vad är det jag vinner på att köpa en 55”C9 istället för en 65”B9?

Äldre processor i B9, men i det stora hela vad är det jag byter mellan?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Isacbergstrom: Nej, det är inte en äldre processor i B9. Det är 2019-processorer, Alpha 7 gen 2, respektive Alpha 9 gen 2 där skillnaden handlar om beräkningskapacitet. Folk blandar ihop med 2018-processerna och de mycket stora skillnader som fanns då. Artikeln går igenom detta.

Dock är det nog väldigt lite som handlar om A7g2 vs. A9g2 för B9 vs. C9. Baserat på hur tidigare års B6, B7 och B8 har skiljt sig från övriga modeller är B-serien den modell där LG spar in lite kostnader på att sortera paneler med större exemplarvariation till B9. B9 ger också lägre ljusstyrka vid HDR och LG verkar också vara piggare/snabbare på att uppdatera C9 och E9 med funktioner och fixar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Isacbergstrom: Nej, det är inte en äldre processor i B9. Det är 2019-processorer, Alpha 7 gen 2, respektive Alpha 9 gen 2 där skillnaden handlar om beräkningskapacitet. Folk blandar ihop med 2018-processerna och de mycket stora skillnader som fanns då. Artikeln går igenom detta.

Dock är det nog väldigt lite som handlar om A7g2 vs. A9g2 för B9 vs. C9. Baserat på hur tidigare års B6, B7 och B8 har skiljt sig från övriga modeller är B-serien den modell där LG spar in lite kostnader på att sortera paneler med större exemplarvariation till B9. B9 ger också lägre ljusstyrka vid HDR och LG verkar också vara piggare/snabbare på att uppdatera C9 och E9 med funktioner och fixar.

Nu åker en 65” B9 in i bilen iallafall, så får jag hem och testa.

Tack för hjälpen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack! Det blev en 55" B9! Tyckte priset var för tilltalande och är jättenöjd so far. Går inte att jämföra med LCD!! Herregud vilken skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vilka tre?

Sak samma – jag förespråkar inte någon specifik modell, utan att man tittar på sina behov, krav och budget och försöker sikta lite högre i klass än vad man först tänkt sig. Men exakt vilken just du ska köpa eller vad som är "värt pengarna"? Det är ditt beslut

Dessa tre:
Philips the one - 70PUS7304 - 8990kr
SONY KD-75XG8096 - 11990kr
Samsung - QE75Q60RATXXC - 14990

Kommer titta mest på film (genom datorn) och film genom Netflix på tvn. HiFi klubben skulle ha valt Philipsen men Elgiganten tyckte Sonyn (tar hifi klubbens ord före elgigantens). Men vad tycker ni här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marux92:

Dessa tre:
Philips the one - 70PUS7304 - 8990kr
SONY KD-75XG8096 - 11990kr
Samsung - QE75Q60RATXXC - 14990

Kommer titta mest på film (genom datorn) och film genom Netflix på tvn. HiFi klubben skulle ha valt Philipsen men Elgiganten tyckte Sonyn (tar hifi klubbens ord före elgigantens). Men vad tycker ni här?

Skickades från m.sweclockers.com

Philips Ambilight är asballt. 70PUS7304 har snabb nog CPU dessutom imo för TV-Android 9. Montera dit en fläkt på utsidan med USB om man vill vara lite SWeclockers nördig för extra bra temps. Hade personligen även köpt till en Samsung T5 500GB SSD för 950kr inkl frakt ifrån Webhallen & förtöver/"monterat" OS't till den istället för inbygdda flash-minnet, men jag köpte även 10K RPM WD Raptor enbart för att ladda Custom-Maps snabbast på LAN för Warcraft III, så jag är lite bias.

Mvh r3mpuh

EDIT@Så länge du inte tänkt placera TV:n inuti ett skåp, så kommer du uppleva bilden som större med Philips 70" Ambilight, lätt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marux92:

Dessa tre:
Philips the one - 70PUS7304 - 8990kr
SONY KD-75XG8096 - 11990kr
Samsung - QE75Q60RATXXC - 14990

Samsung Q60R är den kanske mest testade och beprövade modellen. Man vet exakt vilka finesser man får och hur panelen beter sig samt vilken ungefärlig kvalitetnivå man får. Den har också funktioner som inte finns hos de andra, likt HDMI VRR och 120 Hz/1080p/1440p ifall det är viktigt. Det är i alla fall de bättre, men inte den bästa av Samsungs VA-paneler.

Sony och Philips vet man i mindre grad vad man får för panel. Det mesta pekar på VA-panel på Philips. Det är 60 Hz-paneler av enklare men kanske inte den enklaste modellen hos både Sony och Philips.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hejbabi:

@Laxpudding: Tack! Det blev en 55" B9! Tyckte priset var för tilltalande och är jättenöjd so far. Går inte att jämföra med LCD!! Herregud vilken skillnad

Trevligt att det löste sig! B9 går att jämföra med LCD bara man väljer rätt LCD:er. Jämfört med den gamla LCD:n man kanske har lär det dock vara stor skillnad oavsett vilken man väljer.

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf:
@Laxpudding:

Tack för svar.

Jag har köpt en LG B9 55" från Media Markt med "kalibrering".
Får se om jag blivit har lurad på "kalibreringen" eller inte, lär blir en uppgradering från min 43" Philips LCD monitor med botten ljus ialfafall.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Avstängd

@brainlessbob:

Kommer de hem till dig och kalibrerar? Annars gör den inte så mycket.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

LGUH750V är en enklare LCD och dessa tenderar att ha en del eftersläp. Fördelen med detta är att övergångarna mellan bildrutorna, särskilt vid 30 FPS, smetas ut vilket jämnare intryck av rörelser. Nackdelen är tja, det smetar ut. En OLED är mycket snabbare och då ligger varje bildruta framme en längre tid med mycket snabb övergång till nästa bildruta vilket gör hackigheten i 30 FPS tydligare.

Även om en OLED teoretiskt kan moduleras i högre frekvenser så kan själva panelen inte det. Det är med den panelteknik som används samma begränsningar som med LCD:er att man adresserar panelen radvis uppifrån och ned. Där går den övre gränsen idag på 120 Hz. Du kan också köra 120 Hz till din B9 i 1080p eller 1440p, men det hjälper inte mot konsoler.

Aha. Tack för svaret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av r3mpuh:

Philips Ambilight är asballt. 70PUS7304 har snabb nog CPU dessutom imo för TV-Android 9. Montera dit en fläkt på utsidan med USB om man vill vara lite SWeclockers nördig för extra bra temps. Hade personligen även köpt till en Samsung T5 500GB SSD för 950kr inkl frakt ifrån Webhallen & förtöver/"monterat" OS't till den istället för inbygdda flash-minnet, men jag köpte även 10K RPM WD Raptor enbart för att ladda Custom-Maps snabbast på LAN för Warcraft III, så jag är lite bias.

Mvh r3mpuh

EDIT@Så länge du inte tänkt placera TV:n inuti ett skåp, så kommer du uppleva bilden som större med Philips 70" Ambilight, lätt.

Tjena,
Hur flyttar man os över till extern hårddisk?!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte mig en philips 75pus7354 på singelsday. Har testa den i några veckor nu, men igår lämna jag tillbaks den, kände inte den var värd slanten jag gav för den, så tänker jag nog behöver kliva upp ett snäpp på kvalitén, så kollar lite på dessa två
SAMSUNG QE75Q70R
SONY KD-75XG9505

Sonyn är just nu 2k dyrare men hur står dom sig mot varandra då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@koolart https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x950g-vs-samsung...

Jag tror att X950G är samma/motsvarar XG9505 här i Sverige.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@koolart: Någon anledning till att du inte kör på OLED?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av T4kti:

@koolart https://www.rtings.com/tv/tools/compare/sony-x950g-vs-samsung...

Jag tror att X950G är samma/motsvarar XG9505 här i Sverige.

Stämmer i stort - det finns längre ned rtings förteckningar över vad apparaterna kallas.

Dock bör man alltid ha lite åtanke att apparaterna ofta byggs på olika ställen och kan skilja sig i praktiken. Skulle behöva något i stil med rtings som går igenom Europeiska apparater lika detaljerat.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av brainlessbob:

Jag har köpt en LG B9 55" från Media Markt med "kalibrering".
Får se om jag blivit har lurad på "kalibreringen" eller inte, lär blir en uppgradering från min 43" Philips LCD monitor med botten ljus ialfafall.

Du ska få en rapport med alla inställningar som gjort och förklaringar runt mätningen. Får du ingen rapport eller en rapport som är blank utan inställningar = pengarna tillbaka, eller begära att någon gör jobbet på plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koolart:

Köpte mig en philips 75pus7354 på singelsday. Har testa den i några veckor nu, men igår lämna jag tillbaks den, kände inte den var värd slanten jag gav för den, så tänker jag nog behöver kliva upp ett snäpp på kvalitén, så kollar lite på dessa två
SAMSUNG QE75Q70R
SONY KD-75XG9505

Sonyn är just nu 2k dyrare men hur står dom sig mot varandra då?

Skickades från m.sweclockers.com

De är lika bra. Sonyn har lite mer problem med blooming men har lite skarpare bild och mindre black crush.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lagerlöf:

Kommer de hem till dig och kalibrerar? Annars gör den inte så mycket.

En korrekt utförd kalibrering gör bilden korrekt oavsett var den görs. TV:n följer ett givet mål med färgåtergivningen. Ska man vara ett riktigt pannben ska du sedan anpassa rummet efter TV:n som den kommer...

...vilket många nog inte vill. Därför brukar man vilja utföra olika kompromisser och ändringar baserat på förutsättningarna i ditt rum. 120 nits kan vara alldeles för ljussvagt eller för ljusstarkt beroende på rum. Du kan ha andra önskemål och funderingar kring användningen av TV:n som endast går att följa upp på plats i ditt vardagsrum.

Båda sätten ger korrekt bild, med skillnaden att kalibreringen hemma blir mer utifrån dina förutsättningar. Så det är att föredra alla gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezter96:

@koolart: Någon anledning till att du inte kör på OLED?

Beror väl mest jag känner för en 75" och då blir det inte i prisklassen runt 20k jag hamnar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej!

Jag letar efter en prisvärd budget-TV (50-58 tum) för max 5000-5500 kr. Tänkte främst kolla serier och filmer på den (via HDMI och Netflix). Självfallet inser jag att man inte får världens bästa TV för det priset men jag såg att det fanns många TV-apparater på cirka 50-58 tum för den summan. Alla olika specifikationer gav mig dock huvudvärk och min okunskap gör mig helt oförmögen till att särskilja produkterna från varandra.

Är väldigt tacksam för hjälp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yosef2016:

Tjena,
Hur flyttar man os över till extern hårddisk?!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe, jag syftade väl antagligen på att välja "OS-relaterade ändamål" aka APPS för den permanent installerade externa 250-500GB Samsung SSD:n. Det andra alternativet är för "TV-Recordings" & används till att spela in egna bootlegs utav vi i femman.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

@Lagerlöf:
@Laxpudding:

Tack för svar.

Jag har köpt en LG B9 55" från Media Markt med "kalibrering".
Får se om jag blivit har lurad på "kalibreringen" eller inte, lär blir en uppgradering från min 43" Philips LCD monitor med botten ljus ialfafall.

Har sett deras "kalibrering" i butik, och ledsen att säga men den var skit.
De hade två st apparater av samma märke och modell uppsatta och körde samma film.
Trodde först att det var den okalibrerade de menade då den hade bättre bild än den "kalibrerade".
Mycket märkligt med en säljare som står och berättar hur bra bilden blev när han pekade på skärmen av skit.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av Johnnymann:

Har sett deras "kalibrering" i butik, och ledsen att säga men den var skit.
De hade två st apparater av samma märke och modell uppsatta och körde samma film.
Trodde först att det var den okalibrerade de menade då den hade bättre bild än den "kalibrerade".
Mycket märkligt med en säljare som står och berättar hur bra bilden blev när han pekade på skärmen av skit.

Tycker också att det är överskattad, visst är det till för att se hur filmer är menad att se men tycker att färgerna nästan blir för svaga och tråkiga, lite naturligare är det dock. Blev inte så jätteimponerad men det är som sagt subjektiv vad för färger man gillar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Jag sitter på en 65OLEDC8 som jag köpte förra BF.

Bilden är fantastisk.

Dock så är det lite problem med artifacts eller "motion noise", om du förstår vad jag menar?

Speciellt i spel där FPS:en ligger lågt, till exempel RDR2. Tyckte dock inte jag har lika stora problem med Star Wars Fallen Order. Men jag kanske bara vant mig.

Men även i Netflix så blir det lite jutter/flicker nära kanterna på objekt som rör sig, har inte läst så mycket om det men det känns ibland som om TVn är "för bra" mot innehållet det försöker visa. Tycker inte alls det är samma sak när jag spelar en blu-ray via PS4.

@Laxpudding kanske vet något om detta? Det kanske är bättre i C9 modellerna? Eller någon inställning man missat?

Fallen Order har högre fps (Frames per second) än RDR2. Jag spelar själv Fallen Order just nu och det flyter på fint när man går in i settings i spelet och bockar i "performance mode" då dras upplösningen ner till 1080p och fps:en ökar. Önskar dom hade ett sånt val på alla spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parkreiner:

Fallen Order har högre fps (Frames per second) än RDR2. Jag spelar själv Fallen Order just nu och det flyter på fint när man går in i settings i spelet och bockar i "performance mode" då dras upplösningen ner till 1080p och fps:en ökar. Önskar dom hade ett sånt val på alla spel.

Ja jag hittade den inställningen halvvägs genom spelet, den gjorde faktiskt susen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Johnnymann:

Trodde först att det var den okalibrerade de menade då den hade bättre bild än den "kalibrerade".

Skrivet av rareixarna:

Tycker också att det är överskattad, visst är det till för att se hur filmer är menad att se men tycker att färgerna nästan blir för svaga och tråkiga, lite naturligare är det dock. Blev inte så jätteimponerad men det är som sagt subjektiv vad för färger man gillar

Vilka färger man gillar är subjektivt. Kalibrering handlar därför om att ta bort det subjektiva och förflytta det till rätt ställe. Till den som skapade bilden, filmen och TV-serien till att börja med. Det är vem som subjektivt styr hur bilden ska se ut. För ljus och färg är lika mycket en del av berättelsen som allting annat i filmen.

Vad vill man helst se själv? Vill man se James Camerons version av Avatar? Eller vill du se en version av filmen som är tolkad genom en krets i TV:n som godtyckligt ändrar färger och bildinnehåll? Med extra bonusfärg av det som du själv lägger till i form av "...färger man gillar"?

Tror någon någonsin att Cameron medvetet gjorde Avatar blek och tråkig?

Det är inte förbjudet att gilla mängder av färg. Problemet med att demonstrera detta i butik är att det är ganska dåliga förutsättningar i en butik att visa bild som är korrekt eftersom vi är biologiskt betingade att lägga märke till det som lyser starkast och med mest färg. Där är ju en butik en ganska usel förutsättning eftersom allt man jämför med är alldeles för starkt och för lysande.

Bästa lösningen enligt mig är en spegel och en kamera. En TV som är kalibrerad och en som kör butiksläge. Bara att jämföra med sig själv i spegeln.

Och man får gilla den överdrivna bilden av sig själv. Kalibrering handlar inte om vad du gillar. Det handlar om att göra rätt.