The Witcher, serie på Netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men böckerna är inte specifika över alla huvudkaraktärers hudfärger utan många kritikers argument är baserad på att Witcheruniversumet MÅSTE se ut som medeltidens Polen och dess etnografiska situation. Vilket inte är fallet. Med andra ord.. de projekterar sina egna tolkningar på både serien och dess skapare.

Kanske, menar dock med personer som Ciri som netflix först ville casta som svart när hon är kritvit enligt beskrivning.
Självfallet menar jag dom fallen när karaktärerna är beskrivna.

Visa signatur

Thermaltake P3 | Asus Z270| Corsair Force Series MP510 960GB| Crucial MX300 750 GB SSD | Western Digital 4TB | EVGA SuperNOVA G2 750W
Intel Core i7 7700K (Delidded) | Nvidia Geforce GTX 1080 Ti| 2x8GB Corsair DDR4

Permalänk
Medlem

Det enda problemet jag har med serien är att Triss ska vara rödhårig

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

Det enda problemet jag har med serien är att Triss ska vara rödhårig

Därför det är gött att inte ha någon som helst insikt i det universumet när man börja kolla serien.
Förutom hur Geralt ser ut då såklart.. svårt att missa även om man inte spelat spelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Och? Ponera att hon är det, vad gör det för skillnad. Dom får för tusan casta hur dom vill, om du inte har immersion nog att svälja det är det bara att låta bli att titta. Du ser, enkelt va?

De får casta hur de vill och jag får för tusan kritisera deras val. Vidare anser jag det problematiskt när det hellre spelas identitetspolitik än att göra en bra serie. Gillar du inte min kritik i en tråd som handlar om serien föreslår jag att du bläddrar vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

De får casta hur de vill och jag får för tusan kritisera deras val. Vidare anser jag det problematiskt när det hellre spelas identitetspolitik än att göra en bra serie. Gillar du inte min kritik i en tråd som handlar om serien föreslår jag att du bläddrar vidare.

Kan bara hålla med. Oftast blir det bara skit när man ska försöka diversifiera något för att alla ska känna sig inkluderade.
Kolla bara på Ghostbustresses, Oceans 8 och what men want. Katastrofalt dåliga filmer som jag vågar påstå beror till största delen av att man försöker trycka in diversity i allt nuförtiden.

Sen så har jag däremot inga problem med om en mörk karaktär blir vit eller tvärtom ifall resultatet är bra.
Men kvotering är aldrig bra. Jobbet ska ALLTID gå till det bästa alternativet snarare än det som kryssar i flest politiskt korrekta kategorier.

Permalänk
Medlem

Helt okej, för att inte spoila något kan jag bara säga att vissa datoranimationer är riktigt lökiga när det kommer till en viss typ av varelse

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Kan bara hålla med. Oftast blir det bara skit när man ska försöka diversifiera något för att alla ska känna sig inkluderade.
Kolla bara på Ghostbustresses, Oceans 8 och what men want. Katastrofalt dåliga filmer som jag vågar påstå beror till största delen av att man försöker trycka in diversity i allt nuförtiden.

Sen så har jag däremot inga problem med om en mörk karaktär blir vit eller tvärtom ifall resultatet är bra.
Men kvotering är aldrig bra. Jobbet ska ALLTID gå till det bästa alternativet snarare än det som kryssar i flest politiskt korrekta kategorier.

Ja precis, det tenderar att bli riktiga kalkoner (vilket sedan gärna skylls på att publiken inte är tillräckligt woke). Samtidigt finns ett större problem med en högljudd minoritet som gapar och skriker så fort något inte passar deras agenda. Ta bara tjafset kring Cyberpunk som exempel.

Jag har inte heller några problem med att det ändras hudfärg eller att man tar sig friheter med originalmaterialet, om det är något som tjänar till att göra det bättre. Om jag minns rätt var exempelvis den där svarta alven inte med i böckerna (jag kan förvisso minnas fel) men det blev bra ändå. Han gjorde det bra och det blev en intressant dynamik mellan honom och Ciri. Det enda jag skulle kunna anmärka på är att det var lite cliché, men det funkade ändå. Fringilla däremot, hon funkade då definitivt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du påstår det men inget du skrivit hittills pekar mot det. Nej denna diskussion är onödig eftersom den bygger på luft från vissas sida. Ha en bra kväll.

Edit2. Spoilers i länken :
https://unleashthegamer.com/netflix-witcher-games-books/

Just Triss är den enda jag hakar upp mig lite på. Utseendet är inte som beskrivet i boken och därmed den mentala bild som uppmålas när man läser men för mig har det lika mycket med ansiktsuttryck att göra. Triss ter sig lite impulsiv, nervös men modig när det behövs, ung, söt från böckerna; i tvserien så ger Triss ett lite mer luttrat och eller jordat och äldre, sorgset, intryck.

Som tur är tycker jag massvis om serien ändå, den är exakt lagom med humor med värme och anser inte riktigt att CGIn varit värdelös hittills : )

('Geralt of Rivia : Books - Skinny, Videogames - Toned, Netflix - Superman level of buff')

Edit. Jag kan inte riktigt förlika spelens Triss med böckerna heller, när jag ser på screenshots. Rödorange paige? Kastanjebruna curls juu

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Edit2. Spoilers i länken :
https://unleashthegamer.com/netflix-witcher-games-books/

Just Triss är den enda jag hakar upp mig lite på. Utseendet är inte som beskrivet i boken och därmed den mentala bild som uppmålas när man läser men för mig har det lika mycket med ansiktsuttryck att göra. Triss ter sig lite impulsiv, nervös men modig när det behövs, ung, söt från böckerna; i tvserien så ger Triss ett lite mer luttrat och eller jordat och äldre, sorgset, intryck.

Som tur är tycker jag massvis om serien ändå, den är exakt lagom med humor med värme och anser inte riktigt att CGIn varit värdelös hittills : )

('Geralt of Rivia : Books - Skinny, Videogames - Toned, Netflix - Superman level of buff')

Edit. Jag kan inte riktigt förlika spelens Triss med böckerna heller, när jag ser på screenshots. Rödorange paige? Kastanjebruna curls juu

Det är absolut så att båda mediumen tagit sina svängar. Böckerna beskriver Triss som "medelstor" med "Chestnut hair". I spelen är ju hon t.ex. lite för långt för att vara av "medelstor" och hennes hår är absolut inte "Chestnut" utan snarare flamrött. Inte heller passar hennes personlighet där hon i böckerna är en aning osocial och inte direkt tar initiativ. I spelen är hon ju framfusig och tar gärna ledningen. Ungefär som i Netflix serien.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fringilla däremot, hon funkade då definitivt inte.

Jag har varken läst böckerna eller spelat spelen så det störde inte mig det minsta att de gjorde henne svart i serien faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Jag har varken läst böckerna eller spelat spelen så det störde inte mig det minsta att de gjorde henne svart i serien faktiskt

Det mest störande är faktiskt vilken dålig skådis hon är. Om hon ändå varit bra, då hade jag inte stört mig lika mycket. Nu var hon dock sämst medan vissa ska låtsas som att hon inte alls blivit inkvoterad. Det stör mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det mest störande är faktiskt vilken dålig skådis hon är. Om hon ändå varit bra, då hade jag inte stört mig lika mycket. Nu var hon dock sämst medan vissa ska låtsas som att hon inte alls blivit inkvoterad. Det stör mig.

Det kan jag helt och hållet förstå Inkvotering är aldrig okej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det mest störande är faktiskt vilken dålig skådis hon är. Om hon ändå varit bra, då hade jag inte stört mig lika mycket. Nu var hon dock sämst medan vissa ska låtsas som att hon inte alls blivit inkvoterad. Det stör mig.

Trådsanning ala Flashback på gång, länka var det står i klartext att Fringilla är "inkvoterad". Fakta är underskattat.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte heller om att skådespelerskan som spelar Fringilla är mörkhyad trots att hon är ljushyad i böckerna+spelen, och rör inte i inkvoteringsdebatten.

Däremot håller jag med Daslch att skådespeleri verkligen inte är hennes forté. Hon snudd på förstör min inlevelse så fort hon har en scen. Jag ser inte karaktären Fringilla, jag ser en skådespelerska som misslyckas fatalt med att sälja mig sin berättelse om en ond, beräknande häxa.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Bryr mig inte heller om att skådespelerskan som spelar Fringilla är mörkhyad trots att hon är ljushyad i böckerna+spelen, och rör inte i inkvoteringsdebatten.

Däremot håller jag med Daslch att skådespeleri verkligen inte är hennes forté. Hon snudd på förstör min inlevelse så fort hon har en scen. Jag ser inte karaktären Fringilla, jag ser en skådespelerska som misslyckas fatalt med att sälja mig sin berättelse om en ond, beräknande häxa.

Då är hon kanske rentav bra, eftersom en person som ser ond ut knappast får några följare eller en hög position. Ser man harmlös ut, som hon gör, är chanserna större att manipulera och genomföra sin ondska innan någon märkt något

Oavsett logiken i ovan, så kan jag hålla med om att hon ser ut och uppför sig ganska träigt.Typ ett enda ansiktsuttryck. Jennyfer är rena Oscars kandidaten i jämförelse, men mer tacksam roll i och för sig.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Oavsett logiken i ovan, så kan jag hålla med om att hon ser ut och uppför sig ganska träigt.Typ ett enda ansiktsuttryck.

Exakt detta.
Man kan vara en intressant ond karaktär utan att se ut som en sith lord, men Fringilla/Skådespelaren ser bara ut, rena stenstoden oavsett vilken situation hon befinner sig i.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Avslutade säsong 1 idag, bryr mig inte så mycket om skådespelarna är svarta, vita eller blåa etc.

Har inte läst böckerna men har svårt att tro att de beskriver hudfärg i böckerna om nu inte hudfärgen sticker ut på något sätt.

Cavill är antagligen i sin bästa roll någonsin och det känns som han gått all in, 10/10, Yennefer är mest meh.

Besvikelsen var väl mest över hur lite fokus man hade på tekniker Geralt använde för att locka fram monster och annat, det var mer "här är monstret, gå och ta kål på det" men samtidigt förstår man att de inte har 130 timmar på sig att berätta sånt som man har i böcker/spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det mest störande är faktiskt vilken dålig skådis hon är. Om hon ändå varit bra, då hade jag inte stört mig lika mycket. Nu var hon dock sämst medan vissa ska låtsas som att hon inte alls blivit inkvoterad. Det stör mig.

Det lär finnar en uppsjö av personer (oavsett hudfärg) som är duktiga skådespelare. Att man då skulle välja att casta en person som inte man inte tror passar för rollen bara pga hudfärgen faller på sin egen orimlighet. Varför inte då välja någon som är bra, det bör rimligen finnas en del vettiga mörkhyade skådespelare? Eller tror du att det bara är vita skådespelare som klarar av den rollen?

Kort sagt, det finns duktiga ljushyade skådespelare och det finns duktiga mörkhyade skådespelare. Och motsatsen. Kvaliteten på skådespeleriet sitter knappast i hudfärgen...eller menar du på fullaste allvar att enda anledningen till att hon fick rollen var att hon var mörkhyad? Problemet är väl mest att du tycker att hon gjorde en dålig skådespelarinsats, oavsett hudfärg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

eller menar du på fullaste allvar att enda anledningen till att hon fick rollen var att hon var mörkhyad?

Du ÄR medveten om att vi diskuterade kvotering och forcerad mångfald va? Ghostbustresses är ett perfekt exempel på varför det är dåligt och inte borde uppmuntras.

Det är inte det minsta långsökt att vissa får en roll för att fylla alla kriterier för politisk korrekthet och det förekommer tyvärr helt för ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Det lär finnar en uppsjö av personer (oavsett hudfärg) som är duktiga skådespelare. Att man då skulle välja att casta en person som inte man inte tror passar för rollen bara pga hudfärgen faller på sin egen orimlighet. Varför inte då välja någon som är bra, det bör rimligen finnas en del vettiga mörkhyade skådespelare? Eller tror du att det bara är vita skådespelare som klarar av den rollen?

Kort sagt, det finns duktiga ljushyade skådespelare och det finns duktiga mörkhyade skådespelare. Och motsatsen. Kvaliteten på skådespeleriet sitter knappast i hudfärgen...eller menar du på fullaste allvar att enda anledningen till att hon fick rollen var att hon var mörkhyad? Problemet är väl mest att du tycker att hon gjorde en dålig skådespelarinsats, oavsett hudfärg?

Folk gillar inte woke inkvoteringar. Är det verkligen svårt att förstå?
Hon fick rollen trots att hon är usel. För att hon är mörk. Det borde alla störa sig på. Inkvotering kan dra åt helvete oavsett riktning.
Har inte en aning hur man kan misslyckas att förstå vad DasIch skriver i sitt inlägg. Det står klart och tydligt.

Personligen har jag inte spelat spelen eller läst alla böckerna och bryr mig inte nämnvärt mer än att jag stör mig på kvotering. Och jag skrattade och sa att det stod TOKEN klart och tydligt i pannan på henne.

Permalänk
Medlem

Blev färdig med sista avsnittet igår och trots allt positivt överraskad. Nog finns det scener som känns som direkt hämtade ur Xena, inte minst den inledande träskscenen, men berättelsen och skådespelarinsatserna är trots det riktigt bra. Dessutom tycker jag i många (men inte alla) fall om scenografin. Riktigt snyggt!

Min största invändning mot serien är kronologin. Det tog mig två eller tre avsnitt innan jag förstod att allt som berörde Geralt och Yennerfer utspelade sig tio, tjugo eller trettio år innan huvudtidslinjen. Oerhört förvirrande! Varför drog ingen i handbromsen och korrigerade det? Serien skulle ha blivit oerhört mycket lättare att ta till sig (särskilt för oinsatta) om de gjort på något annat vis.

Gällande kritiken gentemot Fringilla här i tråden ställer jag mig oförstående. Hon står knappast för den enda tveksamma skådespelarinsatsen i serien. Och därtill är hon inte dålig. Kan i ärlighetens namn inte påstå att jag störde mig på henne någon endaste gång, men nu får jag väl hålla ögonen på henne när jag ser om serien om något halvår/år. Tycker generellt att man ska vara lika försiktig med att skrika "hon castades för att hon är mörkhyad" (lika försiktiga som produktionsbolagen bör vara med att casta folk p.g.a. hudfärg). Oavsett vilket tycker jag att att man bör ta av sig woke/antiwoke-brillorna när man tittar på en serie. Det blir inte roligare för att man letar efter saker att kritisera.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Var ju inget fel på inledningsscenen. Sånt vi witcher spelare sysslat med i många timmar. Sminkningen med svarta ögon påminde mig om prometheus dock de var lite störande.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@oqvist: Mitt problem med inledningsscenen är att CGI:n var så fasansfullt dålig. Kändes som ett monster hämtat ur datoranimationernas begynnelse. Därav Xena-känslan. Men ja, självklart bör han döda monster.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Du ÄR medveten om att vi diskuterade kvotering och forcerad mångfald va? Ghostbustresses är ett perfekt exempel på varför det är dåligt och inte borde uppmuntras.

Det är inte det minsta långsökt att vissa får en roll för att fylla alla kriterier för politisk korrekthet och det förekommer tyvärr helt för ofta.

Skickades från m.sweclockers.com

Här blir det återigen lite skumt...man väljer en dålig uppföljare och säger att den är dålig på grund av *anledning*. Det kan man man göra med precis allt. Det som gör den dålig är knappast det att man valt att ha kvinnor i huvudrollerna, det som gör den dålig är antagligen låg budget och/eller dåligt manus och mindre bra skådespelarinsatser. Ungefär som många andra uppföljare som producerats genom tiderna.

Och det är inte så att man väljer en specifik person pga politisk korrekthet, om man nu väljer att casta efter politisk korrekthet så lär det fortfarande finnas en uppsjö personer att välja mellan.

Jag hoppas verkligen att det inte är politisk korrekthet som gör att folk tycker att skådespelarinsatsen är dålig, det bör rimligen vara den specifika individen som misslyckats. Här väljer man att använda det som ett slagträ och säga att det beror på att hon blivit inkvoterad.

Jag kan verkligen tycka att man bör hålla isär dessa två saker. Man får gärna ha synpunkter på att val av hudfärg på en karaktär som man själv har en stark bild om hur hon ska se ut, men när man mer eller mindre direkt kopplar en skådespelarinsats man inte är nöjd med till hudfärg så tycker i alla fall jag att det riskerar att bli lite skevt.

Skrivet av ZyntaX:

Folk gillar inte woke inkvoteringar. Är det verkligen svårt att förstå?
Hon fick rollen trots att hon är usel. För att hon är mörk. Det borde alla störa sig på. Inkvotering kan dra åt helvete oavsett riktning.
Har inte en aning hur man kan misslyckas att förstå vad DasIch skriver i sitt inlägg. Det står klart och tydligt.

Personligen har jag inte spelat spelen eller läst alla böckerna och bryr mig inte nämnvärt mer än att jag stör mig på kvotering. Och jag skrattade och sa att det stod TOKEN klart och tydligt i pannan på henne.

Och även här så gör du en koppling till mörkhyad + dålig skådespelare = inkvoterad, speciellt om du varken läst böcker eller spelat spelen. Man kan fundera på varför du direkt kopplar en dålig skådespelarinsats från en mörkhyad person till att hen blivit inkvoterad? Hade du tänkt likadant om någon som gjorde en dålig insats fast var ljushyad? Min poäng är att det lär finnas både mörkhyade och ljushyade som kan göra rollen bra, precis det lär finnas både mörkhyade och ljushyade som kan göra den dåligt. Men om det är en mörkhyad som gör det dåligt så kopplas det till att hen blivit inkvoterad.

Som sagt, jag har inga problem med att man har synpunkter på att man inte tycker om att man byter hudfärg på en karaktär man själv har en tydlig blid om hur hen ska vara, problemet för mig blir när man kopplar en undermålig skådespelarinsats till inkvotering.

Edit: Ska nog lägga ner mitt bidrag till denna sidodiskussion som är aningen off topic...ser i alla fall fram emot att se serien lite senare i vår, oavsett hudfärg på skådespelarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

@oqvist: Mitt problem med inledningsscenen är att CGI:n var så fasansfullt dålig. Kändes som ett monster hämtat ur datoranimationernas begynnelse. Därav Xena-känslan. Men ja, självklart bör han döda monster.

Scenen är inte så dålig CGI som du och en del andra säger. Det är snarare ett fult monster som är problemet. Jag personligen stör mig mycket mer på en annan sak i den scenen. Nämligen att den börjar med ett rådjur vid det väldigt lilla vattnet och allt är helt lugnt. Sen dyker Geralt och monstret upp från under vattnet. Sen slåss de i vattnet, som nu plötsligt är en halvmeter djupt och knappast hade kunnat dölja dem helt som det gjorde i början. Man ser även i undervattensbilder hur grunt det är när Geralt tappar svärdet.

Visst finns det skillnad på CGI men jag tycker fortfarande det mesta CGI fortfarande är synligt även i påkostade storfilmer som t.ex. Avengers och andra Disney filmer. Så all CGI är på grader av fult i så fall.

Permalänk
Medlem

Xena hit och Xena dit, verkar vara populärt att dra upp när man ska kritisera något nu för tiden
När det gäller CGI etc så verkar de i alla fall satsat på så lite sådant som möjligt (Källa: https://redanianintelligence.com/2019/12/23/behind-the-scenes... )

För övrigt så förstår nog de flesta vad DasIch säger och är ute efter, men han har hittills inte lagt fram ett enda bevis på att det han säger är sant. Tyngdpunkt på kritiken har alltid varit att personen har "fel" hudfärg (något som vi kan se från tidigare inlägg, ex sidan 4 i denna tråd) och därmed måste ha fått rollen på grund av kvotering, kritik som lagts fram långt innan serien hade premiär. Att nu även skylla på påstådda undermåliga skådespelarinsatser känns därmed enbart som ett svepskäl.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT | Win 10 Home 64
LG 38GN950 | LG Oled 65C1, 65C7 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Trådsanning ala Flashback på gång, länka var det står i klartext att Fringilla är "inkvoterad". Fakta är underskattat.

Det som kännetecknar Flashback är högt till tak, inte att fantasier inte möts av kritik.

Kommer osökt att tänka på senaste Ghost in the Shell och allt gap om "whitewashing". Oh well, tur att jag inte stör mig på Fringilla : )

Geralt förresten är nog lite mer surkart i böckerna, i serien är det aningens mer humor, det uppskattar jag!

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

@oqvist: Mitt problem med inledningsscenen är att CGI:n var så fasansfullt dålig. Kändes som ett monster hämtat ur datoranimationernas begynnelse. Därav Xena-känslan. Men ja, självklart bör han döda monster.

hehe ja men jämför du med Witcher 3 så är det inte så illa. Blir nästan ett plus att det känns datorgenererat

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Var ju inget fel på inledningsscenen. Sånt vi witcher spelare sysslat med i många timmar. Sminkningen med svarta ögon påminde mig om prometheus dock de var lite störande.

Helt ok öppningscen ja. Sen var det i min mening ett helt ok sätt att visa att han blev förgiftad av de "potions" han tar innan fighten. Dom körde ju i samma spår senare då witchern som blev dödad av strigan hade likadana ögon.
I spelet ser man ju ut som en välmarmorerad köttbit i nyllet när man tar för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Trådsanning ala Flashback på gång, länka var det står i klartext att Fringilla är "inkvoterad". Fakta är underskattat.

Vi kan ju börja med att Fringilla, krystade bortförklaringar till trots, helt uppenbart är en vit karaktär från början som nu har blivit väldigt solbränd. En karaktär som nu porträtteras av en rent usel skådespelerska. Och du tycker det ska krävas information i klartext från officiella källor för att räknas? För om hon var inkvoterad skulle de såklart vara helt öppna med det?

Skrivet av Frispel:

Det lär finnar en uppsjö av personer (oavsett hudfärg) som är duktiga skådespelare. Att man då skulle välja att casta en person som inte man inte tror passar för rollen bara pga hudfärgen faller på sin egen orimlighet. Varför inte då välja någon som är bra, det bör rimligen finnas en del vettiga mörkhyade skådespelare? Eller tror du att det bara är vita skådespelare som klarar av den rollen?

Kort sagt, det finns duktiga ljushyade skådespelare och det finns duktiga mörkhyade skådespelare. Och motsatsen. Kvaliteten på skådespeleriet sitter knappast i hudfärgen...eller menar du på fullaste allvar att enda anledningen till att hon fick rollen var att hon var mörkhyad? Problemet är väl mest att du tycker att hon gjorde en dålig skådespelarinsats, oavsett hudfärg?

Du verkar ha suttit och finurlat på det svaret en stund, så här är något annat att finurla på. Vad tror du mitt motargument kommer bli?

Skrivet av matt76:

För övrigt så förstår nog de flesta vad DasIch säger och är ute efter, men han har hittills inte lagt fram ett enda bevis på att det han säger är sant. Tyngdpunkt på kritiken har alltid varit att personen har "fel" hudfärg (något som vi kan se från tidigare inlägg, ex sidan 4 i denna tråd) och därmed måste ha fått rollen på grund av kvotering, kritik som lagts fram långt innan serien hade premiär. Att nu även skylla på påstådda undermåliga skådespelarinsatser känns därmed enbart som ett svepskäl.

I böckerna beskrivs hon på ett liknande sätt och som lik Yennefer. Samma personer som annonserade efter en svart Ciri ändrar sedan Fringillas etnicitet och låter henne porträtteras av en usel skådis. Hmm... märkligt det där. Undrar hur det blivit så?