Gamingdator till min son - tips o idéer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

jag kan swisha dig 500 om du lovar o dra kabel. skicka pm med telenummer

Hmmmm..... det är ju jag som borde swisha Er för alla tips! Men jag kan anta utmaningen

/F.d Elektriker

Permalänk
Medlem
Skrivet av KriHaz:

Ooops. Låt honom inte se detta inlägget Får fixa en kabel åt honom.....

Hmm, det kanske är värt att kolla upp hans laggande litegrann...
Är det motståndarna som laggar efter, eller är det hela bilduppdateringen för honom själv?
Om det bara är motspelarna som är instabila är det ju snarare nätverket som begränsar.

Skrivet av r_b89:

Vill han köra med höga settings, så kommer han få mer FPS med en AMD processor alla dagar i veckan då det ger större utrymme åt GPU som kommer vara det som begränsar.

Jag vet inte hur du resonerar där riktigt
AMD processorn har ingen specifik funktionalitet som kommer avlasta grafikkortet när GPU är flaskhals.

... nu säger jag inte emot att välja AMD! Det är nog vettigast för TS att skaffa AMD iallafall för att de generellt har bättre pris/prestanda nu, plus att många kärnor/trådar verkar utnyttjas bättre och bättre även i spel nu framöver...
(Så det som balanserar budget, prisprestanda och lagom framtidssäkert just nu är nog 3600(x) som nämnts redan)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KriHaz:

@nicklaso2: Ser att flera av er som svarat tipsar om att byta till AMD. Är det enbart för att få ner priset eller är det så att det rent av fungerar bättre?

För gaming finns det ingen processor som slår 9900K, AMDs 3800X är dock mycket nära till ett lägre pris, går man ner till 3700x missar man inte mycket heller, går man ner på en 3600/x så tappar man dock en del märkbar prestanda pga färre kärnor. Du kommer säkert få en del fanatiska tips som säger att det bara är AMD som gäller oavsett prisklass. Som nämnts tidigare skulle jag dock gå ner till en 3700x för att få bättre grafikkort.

Permalänk
Medlem

Tycker om det finns utrymme att du ska undvika 6-kärniga CPUer, 8 cores FTW. Dessutom lte snabbt minne är ju trevligt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mordekai:

Tycker om det finns utrymme att du ska undvika 6-kärniga CPUer, 8 cores FTW.
https://komponentkoll.se/bild/cFufM.png

Varför skulle man vilja undvika 6-kärniga CPU:er med SMT, de är jättebra.
Mycket bättre än de 4-kärniga CPU:ern utan HT som ändå klarar av BFV...

Skrivet av Mordekai:

Dessutom lte snabbt minne är ju trevligt.
https://komponentkoll.se/bild/cFufM.png

RAM minnet i mitt bygge var också 3600MHz, fast för 849 kronor istället för 1390 kronor...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, det kanske är värt att kolla upp hans laggande litegrann...
Är det motståndarna som laggar efter, eller är det hela bilduppdateringen för honom själv?
Om det bara är motspelarna som är instabila är det ju snarare nätverket som begränsar.

Jag vet inte hur du resonerar där riktigt
AMD processorn har ingen specifik funktionalitet som kommer avlasta grafikkortet när GPU är flaskhals.

... nu säger jag inte emot att välja AMD! Det är nog vettigast för TS att skaffa AMD iallafall för att de generellt har bättre pris/prestanda nu, plus att många kärnor/trådar verkar utnyttjas bättre och bättre även i spel nu framöver...
(Så det som balanserar budget, prisprestanda och lagom framtidssäkert just nu är nog 3600(x) som nämnts redan)

Menar att en 3600 kostar 2300kr och en 9900k drygt 5500kr. Det ger 3200kr mer att spendera på en GPU. GPU:n är den största flaskhalsen av alla komponenter i hans bygge, därav kommer en AMD CPU med den här budgeten att ge mycket högre total FPS än vad en 9900k kommer kunna göra, då det inte finns utrymme för ett 2080s/2080ti som krävs för att få 9900k att sträcka någorlunda på benen.

Editerade första inlägget också, så det inte går att missta

Permalänk
Medlem
Skrivet av KriHaz:

Ooops. Låt honom inte se detta inlägget Får fixa en kabel åt honom.....

Trådlöst kan fungera bra, lägg pengar på bra nätverkskort (jag kör linksys wsub6400) och håll avstånd till access punkt hyffsat kort. Mina tonårsgrabbar spelar så och klagar inte på något lagg. Dåligt täckning typ billig router en våning ner är ingen höjdare förstås och billiga nätverkskort.

Gpu har de GTX1060 parat med Cpu Intel 9600K, de spelar i 1440p upplösning det ”gamla” vanliga, d.v.s. overwatch, fortnite o.s.v., så du behöver inte ta i jättemycket med hårdvaran för att det ska rulla på bra.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

ryzen 3600 (med eller utan x skiljer någon procent)
msi 450 moderkort
2*8gb 3600mhz minne med cl16 (minnet med rätt inställningar gör skillnad för amd)
Nvme hårddisk 500gb-1tb
kolla antingen på 2060 (finns ett för 3300kr just nu)

https://www.proshop.se/Grafikkort/Inno3D-NVIDIA-GeForce-RTX-2...

eller 5700xt.
skall du billigare blir det knivigare men jag skulle satsa på 1660 super - men 2060 för 3300kr känns prisvärd

i övrigt skall du lägga pengar på en bra skärm anpassad för spel med motsvarande freesync eller gsync - kör stor skillnad i skjutspel!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Menar att en 3600 kostar 2300kr och en 9900k drygt 5500kr. Det ger 3200kr mer att spendera på en GPU. GPU:n är den största flaskhalsen av alla komponenter i hans bygge, därav kommer en AMD CPU med den här budgeten att ge mycket högre total FPS än vad en 9900k kommer kunna göra, då det inte finns utrymme för ett 2080s/2080ti som krävs för att få 9900k att sträcka någorlunda på benen.

Ok, där håller jag med:
Att lägga ganska mycket mer pengar på CPU:n än GPU:n, på en ren speldator som vissa andra här verkar sugna på att göra, känns lite väl bakvänt!

Visst, man vill "framtidssäkra" själva grundplattformen till viss del, men dumt att ta det för långt!
Speciellt för en första stationär till en rätt ung son, så skulle jag inte overkilla alldeles. Åtta kärnor verkar man få betala rätt mycket premium för, som man inte har någon speciell nytta av i 99 komma nånting procent av alla spel nu... (och typ 95% av alla spel inom en rimlig framtid)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KriHaz:

Hmmmm..... det är ju jag som borde swisha Er för alla tips! Men jag kan anta utmaningen

/F.d Elektriker

Så länge grabben får en bra speldator står jag fast. PMa nummer så kommer degen. Dräglig FPS borde stå i unicefs grundstadga!

Edit: Det här betyder inte att du, pappa, kommer undan billigare. Dom här pengarna ska läggas ovanpå din tänkta budget.

Permalänk
Medlem

Antar du redan fått all hjälp du behöver. Slänger in min lista också ändå:

Exkl Moderkort som inte gick att välja: https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4891723

Innehar wifi för de gånger han vill flytta burken ur kabelzon.

Om värre GPU behövs hade jag valt inet.se Nitro+ för 4990:- inloggat läge. https://www.videocardbenchmark.net/compare/GeForce-GTX-1660-S...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tycker om det finns utrymme att du ska undvika 6-kärniga CPUer, 8 cores FTW. Dessutom lte snabbt minne är ju trevligt.
https://komponentkoll.se/bild/cFufM.png

Köper du en sådan här rigg har din grabb sedan stor möjlighet att uppgradera datorn, och om ryktena stämmer så kommer Nvidia med sin Ampere på 7nm i första kvartalet för 2020, så redan där finns det en GPU uppgradering som hägrar Eller om man vill vara ekonomisk, man köper upp ett äldre high end kort här på marknaden när andra köper ett nytt

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Satt o fnulade lite. Vad har du för monitor att visa på? Jag misstänker att laptopen max kunde med 60 bilder per sekund(Hz).

Man kanske inte vill skämma bort grabben i tidig ålder, men att gå från 60 Hz till 120+ Hz är verkligen som natt och dag. Ta Erics förslag(8,5k) och lägg lite kärlek på en skärm med lite snabbare bilduppdatering.

I have spoken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Varför skulle man vilja undvika 6-kärniga CPU:er med SMT, de är jättebra.
Mycket bättre än de 4-kärniga CPU:ern utan HT som ändå klarar av BFV...
RAM minnet i mitt bygge var också 3600MHz, fast för 849 kronor istället för 1390 kronor...

Eftersom minnet du valt inte står med på QVL finns en risk att inte XMP-profilen fungerar och minne körs i default SPD-profil 2666MHz, inte ens Corsair hävdar att de fungerar till B450-plattformen.

Permalänk
Medlem

GTX960m borde ändå inte ha några problem med overwatch om du sänker inställningarna lite.

Fortnite däremot har ju blivit ett spel som kan vara riktigt snyggt och drar betydligt mer gpu nu än tidigare, så där kan jag tänka mig att det blir laggigt (Det vill säga, att fpsen hoppar mellan 30-60 hela tiden..)

Får själv runt 144FPS i 1080P med RTX2060 + Ryzen 3600, och 165FPS i 1080P med RTX2070 + i5 9600k (med allt på Epic i Fortnite givetvis, man vill inte behöva börja med att dra ner på inställningarna när man köpt en ny dator

Overwatch klarar båda datorerna av galant med fps över 160fps på båda med allt på ultra.

Så kör på det billigaste alternativet vilket borde bli Ryzen 5 3600 idag och köp till en annan fläkt. Oavsett vad AMD-fans här säger så är fläkten helt värdelös.

Grafikkort så är det bara Nvidia som gäller ärligt talat. Satsa på något som ett RTX2060 som minst.

Dessa grafikkort kan även streama fint till twitch om han vill det, så slipper man använda processorn som sänker fpsen även om det gäller en Ryzen 5 3600.

Sedan mus till denna skulle jag rekommendear G402 ifrån Logitech, eller G305 som är trådlös.
Båda kostar under 400kr.

en 1080P 144Hz skärm till detta och han är kung på Fortnite och Overwatch + att det ser snyggt ut

Ryzen 3600 + Kylare
B450 moderkort
3200MHz ram
RTX2060
500GB SSD / eller M2, märker ingen större skillnad i spel. Köp det billigaste.
500W PSU eller bättre (körde med EVGA 500W white förut utan problem)
Valfritt chassi
Logitech G305

Sedan tvingar du honom att spela cash cup på Fortnite varje vecka, så är datorn snart avbetald

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så kör på det billigaste alternativet vilket borde bli Ryzen 5 3600 idag och köp till en annan fläkt. Oavsett vad AMD-fans här säger så är fläkten helt värdelös.

Fans. Höhö. Ursäkta mig. Jag hittar ut själv.

Permalänk
Medlem

Byt i9 mot i7, ta bort mekaniska disken och ersätt med ännu en 500gb ssd,snabbare minnen och släng dit ett bättre grafikkort
Lycka till!

PS: Hojta till om du skulle vilja sälja grabbens laptop!

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Satt o fnulade lite. Vad har du för monitor att visa på? Jag misstänker att laptopen max kunde med 60 bilder per sekund(Hz).

Man kanske inte vill skämma bort grabben i tidig ålder, men att gå från 60 Hz till 120+ Hz är verkligen som natt och dag. Ta Erics förslag(8,5k) och lägg lite kärlek på en skärm med lite snabbare bilduppdatering.

I have spoken.

Kringutrustning har han samlat på sig - allt i gamingvarianter.
Har en Asus 24 tums skärm -144hz. Inköpt för ett år sedan, så den får han hålla till godo med.
Sen har han Ducky (heter det så) tangentbord, Logitechs Gaming-mus med balansvikter etc....

Permalänk
Medlem

Övervägt att köra sweclockers vinterdator? Där sparar man nån tusenlapp på rätt bra hårdvara, den ligger rätt bra mot din inledande budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KriHaz:

Kringutrustning har han samlat på sig - allt i gamingvarianter.
Har en Asus 24 tums skärm -144hz. Inköpt för ett år sedan, så den får han hålla till godo med.
Sen har han Ducky (heter det så) tangentbord, Logitechs Gaming-mus med balansvikter etc....

Skönt med en bra skärm! Jag kom att tänka på att med ny dator får man tänka på vad det finns för anslutningar till monitor. För att få ut 144hz krävs(nästan alltid) antingen DVI(föråldrat) eller Display Port, så kolla vad monitorn har att erbjuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Skönt med en bra skärm! Jag kom att tänka på att med ny dator får man tänka på vad det finns för anslutningar till monitor. För att få ut 144hz krävs(nästan alltid) antingen DVI(föråldrat) eller Display Port, så kolla vad monitorn har att erbjuda

Skärmen har Display Port - visste inte att det var att föredra. Trodde HDMI var "modernare".

Permalänk

Jag stoppade i en Ryzen 5 3600 i min speldator. Jag har inte ångrat det valet. Mycket bra processor framför allt om grabben vill börja streama i framtiden.

Visa signatur

"When lacking in wit, state the obvious."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernt:

Övervägt att köra sweclockers vinterdator? Där sparar man nån tusenlapp på rätt bra hårdvara, den ligger rätt bra mot din inledande budget.

Var kan man hitta den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KriHaz:

Skärmen har Display Port - visste inte att det var att föredra. Trodde HDMI var "modernare".

HDMI funkar väl om det är en nyare version. Jag är inte så himla vass på skärmar osv, men jag tror man bör ha 1.4b minst för att kunna skyffla ut 144hz. Någon kunnigare får gärna rätta mig. Men kör DP så är du säker.

Swec's vinterdator hittar du här: https://www.sweclockers.com/artikel/28770-sweclockers-vinterd...

Permalänk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@KriHaz: artikeln om den hittar du här
direktlänk till rabatterad inköpslista hittar du här

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av MeSaber:

Exkl Moderkort som inte gick att välja: https://www.prisjakt.nu/product.php?p=4891723

Innehar wifi för de gånger han vill flytta burken ur kabelzon.

För 800 kronor mer...
Man får bra Wifi kort för 200 kronor...
Sen är det ett bättre moderkort, ja, men är det verkligen så mycket bättre?
Vilka andra funktioner är det som man kommer dra nytta av?

Skrivet av teanox:

Köper du en sådan här rigg har din grabb sedan stor möjlighet att uppgradera datorn, och om ryktena stämmer så kommer Nvidia med sin Ampere på 7nm i första kvartalet för 2020, så redan där finns det en GPU uppgradering som hägrar

Q1? Vart har du hört det?

NVIDIA is aiming to unveil high-end Ampere GPUs at Computex 2020. Hosted in Taipei from June 2 through June 6, Computex 2020 will probably mark the arrival on the RTX 3070, RTX 3080 and RTX 3080 Ti, with midrange cards appearing in Q3

Skrivet av teanox:

Eller om man vill vara ekonomisk, man köper upp ett äldre high end kort här på marknaden när andra köper ett nytt

Låter som en bra plan redan idag ifall man kan tänka sig begagnat. XD

Skrivet av Mordekai:

Eftersom minnet du valt inte står med på QVL finns en risk att inte XMP-profilen fungerar och minne körs i default SPD-profil 2666MHz

Det finns en risk att XMP-profilen inte fungerar och att minne körs i default SPD-profil 2666MHz, ja.
Men QVL är ingen garanti emot det. QVL betyder att tillverkaren av moderkortet har testat en av den typen av minnesmoduler med en av den typen av moderkort. Men då XMP-profiler är överklockning av RAM så är det inget som garanteras. Intel garanterar inte att 9900K kan överklocka över sin basfekvens på 3,6Ghz, men antagligen kommer den både att boosta till och kunna överklocka basfrekvensen till 5GHz, men det är inget som intel garanterar.
Minnestillverkare, som kan vara med på QVL, byter ibland minnes chip vilket resulterar i ändringar av prestanda.

Skrivet av CubaCola:

Så kör på det billigaste alternativet vilket borde bli Ryzen 5 3600 idag och köp till en annan fläkt. Oavsett vad AMD-fans här säger så är fläkten helt värdelös.

Inte helt värdelös då den dels klarar av att kyla processorn relativt tyst alternativt att överklocka den lite.
Ryzen 1600 hade bättre kylare, ja. Men Ryzen 3600 har mycket bättre kylare än vad Intel har gjort på tio år.
Sen är Intels inte helt förskräcklig heller, den sitter på i7 6700 i datorerna i skolan och de är ganska så tysta.

Skrivet av Vernt:

Övervägt att köra sweclockers vinterdator? Där sparar man nån tusenlapp på rätt bra hårdvara, den ligger rätt bra mot din inledande budget.

Det är absolut en bra dator, men det går ju att hitta bättre deals själv, speciellt nu när det är mellandagsrea.

Skrivet av KriHaz:

Skärmen har Display Port - visste inte att det var att föredra. Trodde HDMI var "modernare".

DisplayPort (DP) är oftast att föredra, beror på vilken generation det är.
Med det sagt så brukar alla grafikkort i den här prisklassen ha både och så då är det bara att ta det som skärmen stödjer 144Hz över.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Det finns en risk att XMP-profilen inte fungerar och att minne körs i default SPD-profil 2666MHz, ja.
Men QVL är ingen garanti emot det. QVL betyder att tillverkaren av moderkortet har testat en av den typen av minnesmoduler med en av den typen av moderkort. Men då XMP-profiler är överklockning av RAM så är det inget som garanteras. Intel garanterar inte att 9900K kan överklocka över sin basfekvens på 3,6Ghz, men antagligen kommer den både att boosta till och kunna överklocka basfrekvensen till 5GHz, men det är inget som intel garanterar.
Minnestillverkare, som kan vara med på QVL, byter ibland minnes chip vilket resulterar i ändringar av prestanda.

Många ord för ingenting.
Kitet jag rekommenderade går garanterat att köra i 3600MHz på builden jag lade upp.

Bara Corsair byter minneschip på samma artikelnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

För 800 kronor mer...
Man får bra Wifi kort för 200 kronor...
Sen är det ett bättre moderkort, ja, men är det verkligen så mycket bättre?
Vilka andra funktioner är det som man kommer dra nytta av?
Q1? Vart har du hört det?

NVIDIA is aiming to unveil high-end Ampere GPUs at Computex 2020. Hosted in Taipei from June 2 through June 6, Computex 2020 will probably mark the arrival on the RTX 3070, RTX 3080 and RTX 3080 Ti, with midrange cards appearing in Q3
Låter som en bra plan redan idag ifall man kan tänka sig begagnat. XD
Det finns en risk att XMP-profilen inte fungerar och att minne körs i default SPD-profil 2666MHz, ja.
Men QVL är ingen garanti emot det. QVL betyder att tillverkaren av moderkortet har testat en av den typen av minnesmoduler med en av den typen av moderkort. Men då XMP-profiler är överklockning av RAM så är det inget som garanteras. Intel garanterar inte att 9900K kan överklocka över sin basfekvens på 3,6Ghz, men antagligen kommer den både att boosta till och kunna överklocka basfrekvensen till 5GHz, men det är inget som intel garanterar.
Minnestillverkare, som kan vara med på QVL, byter ibland minnes chip vilket resulterar i ändringar av prestanda.
Inte helt värdelös då den dels klarar av att kyla processorn relativt tyst alternativt att överklocka den lite.
Ryzen 1600 hade bättre kylare, ja. Men Ryzen 3600 har mycket bättre kylare än vad Intel har gjort på tio år.
Sen är Intels inte helt förskräcklig heller, den sitter på i7 6700 i datorerna i skolan och de är ganska så tysta.
Det är absolut en bra dator, men det går ju att hitta bättre deals själv, speciellt nu när det är mellandagsrea.
DisplayPort (DP) är oftast att föredra, beror på vilken generation det är.
Med det sagt så brukar alla grafikkort i den här prisklassen ha både och så då är det bara att ta det som skärmen stödjer 144Hz över.

Läste det på igors lab, men såg den där rubriken idag så blir lite trött själv ^^ får sitta kvar på mitt 1080Ti ett tag till.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Mordekai:

Många ord för ingenting.

???

Skrivet av Mordekai:

Kitet jag rekommenderade går garanterat att köra i 3600MHz på builden jag lade upp.

Jag är övertygad om att det kommer köra i 3600MHz, också övertygad om att Corsair minnena kommer göra det, men vem skulle garantera det? Processortillverkaren, AMD? Moderkortstillverkaren, ASUS? Minnestillverkaren, Gskill?
Minneskontrollern sitter i CPU:n, inget som Gskill kan garantera.
Du har många ord med tanke på hur många källor du har.

I MSI:s QVL finns det massor av Corsair Vengeance LPX CMK av både Micron, Samsung & SK hynix som alla klarar av att köra i den frekvens som de var specade för. Antagligen testade MSI de Corsair kitt de hade så som Gskill skriver.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|