Hur tar ni era beslut vid datorköp?

Permalänk
Medlem

Hur tar ni era beslut vid datorköp?

Själv går jag in på prisjakt, filtrerar till min prisklass och kollar på popularitet, läser några omdömen, eventuellt någon test ifall omdömena inte känns sanna och sedan slår jag till.

Hur gör ni?

Permalänk
Rekordmedlem

Definierar behovet och letar sedan delar som uppfyller kraven. väntar helst tills delarna finn till bättre pris än ordinarie och har inte så bråttom att bygga "på en gång"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag är impulsmännska ut i fingertopparna. Sämst, jag vet, men det är så jag är. Jag råkade se ett nätagg på rea, när veckan var slut stod jag med blodiga knogar och hade ett nytt system. =P

Edit: Jag var rätt balanserad i min shopping spree ändå, R5 3600, RTX 2070, 32 GB CL16 @3200hets. Jag lirar i 1440p.

Permalänk
Medlem

Kollar på typ alla recensioner och tester jag kan få tag på, kan ta månader för mig att välja mellan två likvärdiga produkter.
Sen beror det ju på vad det är som ska köpas också, men de lite dyrare sakerna läser jag mycket om innan jag gör mitt val.

Permalänk
Medlem

Som ovan , recensioner och tester. Tog månader innan jag bestämde mig exakt vad, när det väl gällde nu till black friday så blev det snabba tryck, speciellt då jag gick från att köpa en 3600 till en 3700 på ett par timmar

Velat uppa datorn nu i lite över 3 år . Så att kunna haffa en 3700X för 2999 var rätt najs ^^ . Sen föll resterande på plats

Permalänk
Medlem

inte så svårt vad det gäller cpu: , mycket rendering så går ofta på bland det snabbaste som finns ute jus vid tillfället

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Hedersmedlem

Läser tester i oändlighet och velar och tvekar in i det sista. Resulterar oftast i att det blir lyckade köp.

Mycket av beslutsunderlaget kommer från artiklar och forumet här.

Blandar in en del spontanköp men det finns säkert en tanke bakom de också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Försöker tänka framåt när jag handlar. Mobil, dator mm. Tex när jag köpte Ryzen 1800X så tänkte jag behåller fram till tredje generationen. Men 1800X fungerar ju fortfarande bra till det jag använder datorn till så väntar nu ut på att priset på Ryzens 12 kärniga ska falla när fjärde generation släpps.

Samma med förra grafikkortet GTX 1080 fast där gick jag från mina principer och gick nyss och köpte ett RTX 2080Ti. Rätt onödigt då 1080 håller bra än i alla spel men skiljde bara 3000 kr mot 20080Ti vs RTX 2080 super och anledningen till 2000.serien var att jag blev med LG C9 och ville ha VRR,

Mobil, där tänkte jag till om framtiden och köpte en OnePlus 6 som är bra med uppdateringar och den håller än så kommer ta lång tid innan jag byter.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Plockar det bästa jag kan utifrån budget. Försöker alltid hitta senaste modellerna av CPU, moderkortschipset osv. Gillar inte att köpa daterade grejer redan från start. Förhoppningsvis så behöver man sen inte uppgradera på 3-4 år. Dock brukar jag byta upp mig vart tredje år.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE