[Löst] Ännu en tråd om låg SSD-prestanda

Permalänk
Medlem

[Löst] Ännu en tråd om låg SSD-prestanda

Eftersom det tydligen alltid ska vara något i datorn som strular så sitter jag nu här dan före dopparedan med en Samsung 860 EVO som har något hyss för sig, och så vitt jag vet har haft det sedan dag ett.

I Samsung Magician får jag följande benchar för mina båda 860 där egentligen ingen av dem är särskilt snabb med skrivandet, men det är främst den på 1TB som stör mig.

Båda kör AHCI och senaste firmware, och HWiNFO säger att de är anslutna med SATA 3 6GB/s.
Fullständig Userbenchmark (ignorera strypgreppet på grafikkortet)

Moderkortet är ju inte sprillans nytt men det är långt ifrån gammalt, kan det trots det vara något med det som skär sig?

Sist ut så kollar jag på att uppdatera drivrutiner till Intel RST, men är inte helt hundra på att jag laddar ner rätt filer. Det mest lovande ser ut att vara standalone-versionen här. Kan någon verifiera att det är rätt innan jag installerar den?

Några fler idéer? Är det värt att formatera disken och installera om den helt och hållet? Vilar det en förbannelse över min dator? Ska jag åka och köpa ett par nya SATA-kablar?

Tack på förhand och god jul!

Permalänk
Medlem

@Rezol: SSD har ju tendens till att bli långsamma när man fyller dom och din stora disk börjar ju bli ganska full.
Testa fria upp lite utrymme och sätt sedan over provisioning med Magican så att disken inte kan bli överfull.

Permalänk
Medlem

@MacAllan: Det vet jag, men långsamma? Rensade bort så den ligger på 550GB, men prestandan är densamma. Försökte sätta OP men det gick tydligen inte. Programmet och ett par resultat på google föreslog att jag kunde göra samma sak genom att manuellt krympa volymen vilket jag nu har gjort med 10%.
Resultatet blir nästan exakt samma, med undantag för något högre IOPS läshastighet.

Permalänk
Medlem

Gjorde om testet med RAPID mode aktiverat och nu vet jag inte längre vad som är sant här i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezol:

Eftersom det tydligen alltid ska vara något i datorn som strular så sitter jag nu här dan före dopparedan med en Samsung 860 EVO som har något hyss för sig, och så vitt jag vet har haft det sedan dag ett.

I Samsung Magician får jag följande benchar för mina båda 860 där egentligen ingen av dem är särskilt snabb med skrivandet, men det är främst den på 1TB som stör mig.
https://i.imgur.com/g7Pp5rW.png

Båda kör AHCI och senaste firmware, och HWiNFO säger att de är anslutna med SATA 3 6GB/s.
Fullständig Userbenchmark (ignorera strypgreppet på grafikkortet)

Moderkortet är ju inte sprillans nytt men det är långt ifrån gammalt, kan det trots det vara något med det som skär sig?

Sist ut så kollar jag på att uppdatera drivrutiner till Intel RST, men är inte helt hundra på att jag laddar ner rätt filer. Det mest lovande ser ut att vara standalone-versionen här. Kan någon verifiera att det är rätt innan jag installerar den?

Några fler idéer? Är det värt att formatera disken och installera om den helt och hållet? Vilar det en förbannelse över min dator? Ska jag åka och köpa ett par nya SATA-kablar?

Tack på förhand och god jul!

Dubbelkolla annars SATA-portarna på moderkortet så att de inte är andra protokoll som körs på dem. Vissa billigare moderkort kan ha sex portar t ex, men två av dem har t ex Marvell istället för Intel och lämpar sig endast för hårddiskar/dvd.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k:
Två av portarna är ASMedia, men jag använder dem inte utan endast de "riktiga" Intel-portarna.

Passade på att köra Intels program för att kolla efter uppdateringar, men det fanns inget nytt enligt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezol:

Gjorde om testet med RAPID mode aktiverat och nu vet jag inte längre vad som är sant här i världen.

https://i.imgur.com/e1gBI5Y.png

Rapid Mode använder datorns RAM-minne som skrivcache, därför blir det smått galna siffror i jämförelse

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

@Rezol:
Kan du testa och köra trim?
Vet inte på rak arm om Samsungs Magician hae den funktionen inbyggd nånstans, men rimligtvis borde den ha det.

Annars har Windows den funktionen. Du når den genom att:

  1. Gå in i utforskaren och högerklicka på din 1Tb disk. Välj Egenskaper

  2. Välj sedan fliken Verktyg och klicka på knappen Optimera

  3. I det nya fönstret, kolla att 1Tb disken är markerad och klicka på knappen Optimera (Med Adminskölden)

Om knappen Optimera är grå kan det vara så att trim inte är aktiverat. Du kan hitta information här om hur du aktiverar det.

Ps. Trim går väldigt fort, oftast på mindre än någon minut. I ditt fall kanske ett par minuter, så det är ingen sak som tar flera timmar. Ds

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

@Farsan Baloo: Det är schemalagt i Windows men körde en gång till för säkerhets skull. Det var inte ens en fråga om minuter, utan sekunder! Det gjorde dock ingen skillnad

Permalänk
Medlem

@Rezol:
Ok, det var synd. Men då är det "check" på den punkten i alla fall

Du får prova de övriga matnyttiga tipsen du fått och se om det löser sig. Lycka till

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Gjorde en sista googling och hittade ett förslag om att kolla så att enheten hade "write caching" (disken har tydligen ett inbyggt DRAM som denna inställning styr) aktiverat via enhetshanteraren, vilket den på 250GB hade, men inte 1TB. Med det ändrat får jag ut mina 560/530 som jag kan vara helt nöjd med!

Tack allihopa för välviljan

Permalänk
Medlem

@Rezol:
Najs och bra att du postade en lösning på problemet.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

@Rezol: Snyggt, bra jobbat!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Rezol: Så lösningen var att sätta på write caching? Haha det borde stå på disken kan jag tycka

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Det borde varit på som standard! Är ganska säker på att jag aldrig har rört inställningen, och det var aktiverat på den andra disken. Tror att jag hade en äldre SSD från OCZ ansluten till samma kontakt innan jag skaffade den här - undrar om den också var utan write caching då...

Permalänk
Medlem

Write caching är normalt default avstängt och skall slås på först efter moget övervägande.

och ja, det har prestandabetydelse - stor sådan.

Varför måste det övervägas fall till fall - jo det kan hända dåliga saker om det blir strömavbrott mitt under skrivning och i bästa fallet 'bara' tappa data - (beror också på filsystem hur det hanteras och om det kan rädda eller betrakta som att skrivning aldrig gjort och köra en tidigare version enligt tidigare transaktion)

varför 'dåligt' - jo med write cache påslagen så kvitterar disken till OS att datat är skriven fast den inte är skriven (och är fortfarande kvar i sin RAM-cache) och det är inge kul om datat just då är data för $MFT i NTFS när strömmen går och man kan plötsligt stå med en korrupt filsystem av den mer svårreparerade slaget.

När man inte kör med Write Cache så får OS vänta på disken till den kvitterar att skrivningen är klar för varenda sektor vilket då förstås tar en del tid och disken upplevs långsammare.

I SATA får man dessutom en flaskhals på SATA-bussen då en SATA-disk kan inte skriva och läsa i duplex utan transaktionerna får vänta på varandra på samma sätt som två tåg i varsin riktning får samsas på ett spår vilket innebär att endera måste vänta till föregående transaktion är helt avslutat. SAS-diskar däremot kör duplex och kan skriva och läsa data samtidigt...

Till detta så kan inte NCQ fungera bra skrivning när inte write-cache är aktiv då lite av iden är att ha en pool av väntande skrivningar och ur dessa hela tiden plocka ut bästa skrivordningen och ihopklumpningen (för flashblock) och tex. inse som NTFS hela tiden skriver fram och tillbaka på nästa samma uppsättning sektorer och då vill man inte åka ut på disken och skriva sektorn när den strax efter kommer att skrivas med ett nytt värde - då vill man hellre vänta ett tag och det får uppdateras många gånger i cachen och skriva den senaste värdet för aktuella sektorn då och då istället för att skriva om den kanske hundratals gånger i löpordning (och tar tid för varje skrivning) - det minskar också skrivslitaget på flash....

---

Med andra ord write cache kan man slå på om man vet att datorn har någon form av strömbackup - på en laptop så har man det iom. batterier, medans på stationära datorer bör man ha en UPS inkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Write caching är normalt default avstängt och skall slås på först efter moget övervägande.

Är detta något som OS:et styr eller något som finns default i SSD:erna?

Har nämligen 3 st SSD:er på två olika datorer och skrivcache är påslaget på alla SSD:er. Då jag inte ens kände till att man manuellt kunde sätta på/stänga av det har jag definitivt inte satt på det med flit.

Permalänk
Medlem

Det kan nog vara att inställningen lagras både i lagrings-enheten och i OS - dvs. samma läge som sist om inget nytt kommer till. vilken som gäller HD/SSD och OS tycker olika vet jag dock inte - men troligen 'vinner' lagringen.

Prestandan ökar rätt rejält med write cache aktivt och på laptop så är risken för plötslig strömavbrott rätt liten - det är värre bekymmer med stationer och NAS om de inte går via UPS.

Sedan är det att det så att det inte blir tråkighet varje gång det kraschar eller plötslig strömavbrott, det kan klara sig både 10 och 20 ggr i rad - men risken finns alltid och det blir då besvärligt om man inte har bra koll på sina backrutiner och att de verkligen fungerar.

SATA och SAS-SSD för serverbruk har kondingar och förr batterier för att säkra att all data som fanns i RAM-cache när strömmen försvann - backupas korrekt till flash eller SRAM innan de dör - men dom har liten annan prislapp än vad normala konsumenter som oss är beredd att betala för.

Permalänk
Medlem

@xxargs: Vilka slags risker talar vi om? Om datan på disken går förlorad är det inte hela världen men det vore ju tråkigare om den skulle bli obrukbar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För de flesta som väl är i haverisituation så brukar den förlorade datan kännas mycket mera än kostnaden för en ny disk - disken är bara en förvaringsask - datat är det viktiga när det kommer till kritan.

När det gäller risker, tja, sådant är aldrig planerbart och när det händer så är det alltid i den sämsta tänkbara situation ala Murphys lag.