Riksbanken bygger testmiljö för e-krona

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

@Xenoist @Teknik @Frispel

Tidigare i tråden märkte jag denna tvetydighet av ordet "skuld", för ni pratar om olika saker.

Här är de två definitionerna (jag skrev dem tidigare i tråden men kopierar dem hit):

1) Den ena definitionen av skuld är att någon individ eller organisation står i direkt skuld till oss. T ex om jag lånar 100kr av dig så är jag skyldig att betala tillbaka dem.

2) Den andra betydelsen handlar om någon slags oskriven överenskommelse (kanske "samhällskontraktet"), att det är allas skyldighet att använda pengar i handeln så dess funktion upprätthålls. En som har 100kr har rätten att kunna handla för dem. Eller sett från andra hållet, vi som inte har pengar har en slags skyldighet att ta emot dem i utbyte för varor eller tjänster.

Sett med definition 2 så ÄR pengar en skuld, oavsett hur de skapas. Jag kan förstå att man kan tycka att definition 2 passar in, men håller inte helt med. Oavsett så är det viktigt att förstå vad den andre menar när de skriver "skuld".

Teknik, när hen skriver, menar definition 1. Och med den definitionen så innebär pengar tryckta av Riksbanken ingen skuld. Riksbanken har en skyldighet att hålla penningvärdet stabilt (enligt lag) men det betyder inte att pengarna representerar eller är skapade ur en skuld. Dagens bankpengar däremot är en skuld (från banken till dig) och skapas nästan uteslutande från en skuld (från sig till banken).

Men det är helt riktigt att man inte kommer ifrån "definition 2 skuld", och det gör man aldrig oavsett vad då det handlar om en slags förväntan hos en själv att det framtida samhället ska acceptera pengarna man har.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu kastar jag mig in från ingenstans här, men skuld har inte två definitioner.

Pengar är en skuld pga att det är ett papper/valuta utgiven av riksbanken som garant för dess värde. Då riksbanken äger pengarna är det, tekniskt sett, en skuld vi har till riksbanken. Det har inget med samhällskontrakt att göra. Värdet garanteras sedan i sin tur av vad andra aktörer är villig att betala för SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addqd:

Nu kastar jag mig in från ingenstans här, men skuld har inte två definitioner.

Pengar är en skuld pga att det är ett papper/valuta utgiven av riksbanken som garant för dess värde. Då riksbanken äger pengarna är det, tekniskt sett, en skuld vi har till riksbanken. Det har inget med samhällskontrakt att göra. Värdet garanteras sedan i sin tur av vad andra aktörer är villig att betala för SEK.

Gav riksbanken dig pengar så finns ingen skuld.
Lånar riksbanken ut pengar till dig så finns det en skuld.

Hur pengar skapas är det viktiga.
Youtube är inte en källa till sanning, bluffmakare lägger upp skit för att lura folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Du får gärna leta upp lagen som säger att Riksbanken har ensamrätt att ge ut pengar. Jag vet inte vad jag ska leta efter. Det jag hittat är detta:
https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/styrdokument/riksban...
Den nämner bara sedlar och mynt. Troligtvis för att de var de enda pengar som fanns då.

Skickades från m.sweclockers.com

Titta en gång till och leta efter det dom inte skriver VEM TILLVERKAR VÅRA DIGITALA PENGAR.
Det mörkläggs för ingen vanlig människa tillåter att privatbanker trycker pengar.

Privatbanker kringgår lagen när dom tillverkar digitala pengar, i riksbankens ledning sitter bankfolk och lojaliteten är mot banker inte staten och folket.

1904 förbjöd vi privatbanker att trycka pengar, då sedlar och mynt nu har digitala pengar tillkommit men digitala pengar räknas som pengar precis som sedlar och därför kan inte privatbanker ha lagligt rätt att rycka upp pengar.

Permalänk
Medlem

@Don_Tomaso:
Var finns lagen som säger att privatbanker får trycka pengar (digitala pengar)?
I lagen 1904 står det att riksbanken ska ha ensamrätt på att trycka pengar.

Ekrona då kan riksbanken på nytt få ensamrätt på att rycka pengar eller så delas rätten mellan banker och riksbanken.

Riksbanken får en vinst på att ge ut ekrona vinsten ska sen tillfalla staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Gav riksbanken dig pengar så finns ingen skuld.
Lånar riksbanken ut pengar till dig så finns det en skuld.

Hur pengar skapas är det viktiga.
Youtube är inte en källa till sanning, bluffmakare lägger upp skit för att lura folk.

Du missförstår mig, du/vi har lånat pengarna av RB. Så vi har tekniskt sett en skuld till dem. Ja, hur år har skapas är en central del i varför e-kronan kommer till, i dag ligger så stor del av skapandet hos affärsbankerna. Ja, glo inte på Youtube...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Teknik:
Nej, Riksbankslagen från 1904 verkar endast röra sedlar och mynt (så vitt jag kan se). Banker får alltså inte trycka sedlar och mynt. Digitala pengar är inte sedlar eller mynt, alltså får de skapa sådana.

Det alla lagar kring banker handlar om är hur mycket de får skuldsätta sig själva. Eftersom varje digital krona är en skuld från banken till dig så påverkar de lagarna hur mycket pengar (skulder) som bankerna kan/vill skapa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av addqd:

Du missförstår mig, du/vi har lånat pengarna av RB. Så vi har tekniskt sett en skuld till dem. Ja, hur år har skapas är en central del i varför e-kronan kommer till, i dag ligger så stor del av skapandet hos affärsbankerna. Ja, glo inte på Youtube...

Skickades från m.sweclockers.com

Vi lånar inte pengar av Riksbanken. Kontanter köps av banker som säljer dem vidare till oss. De enda som lånar av Riksbanken är bankerna själva. Men jag kanske missuppfattar dig, på vilket sätt lånar vi dem av Riksbanken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Vi lånar inte pengar av Riksbanken. Kontanter köps av banker som säljer dem vidare till oss. De enda som lånar av Riksbanken är bankerna själva. Men jag kanske missuppfattar dig, på vilket sätt lånar vi dem av Riksbanken?

RB äger alla kontanter, vad gäller de digitala pengarna (på kort etc har du rätt). Det är en av anledningarna till e-kronan. Lånat banken 100kr av RB kan de sedan låna ut 800kr och har "skapat" pengar. RB vill in där som ett alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

@Teknik:
Nej, Riksbankslagen från 1904 verkar endast röra sedlar och mynt (så vitt jag kan se). Banker får alltså inte trycka sedlar och mynt. Digitala pengar är inte sedlar eller mynt, alltså får de skapa sådana.

Det alla lagar kring banker handlar om är hur mycket de får skuldsätta sig själva. Eftersom varje digital krona är en skuld från banken till dig så påverkar de lagarna hur mycket pengar (skulder) som bankerna kan/vill skapa.

Skickades från m.sweclockers.com

Riksdagen förbjöd bankerna att trycka pengar1904, digitala pengar är samma sak som sedlar det är ett betalningsmedel och därför förbjudet.

Du måste hitta en lag där bankerna fick rätt att trycka digitala pengar, finns det ingen sån lag så sysslar bankerna med falskmynteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Riksdagen förbjöd bankerna att trycka pengar1904, digitala pengar är samma sak som sedlar det är ett betalningsmedel och därför förbjudet.

Du måste hitta en lag där bankerna fick rätt att trycka digitala pengar, finns det ingen sån lag så sysslar bankerna med falskmynteri.

Räcker det inte med mifid2 där kapitaltäckningskrav anges? Fractional banking är känt sedan länge. Digitala pengar är INTE samma sak som kontanter. Andra betalningsmedel än SEK kontanter är inte heller förbjudet. Det är helt a dra lagar som gäller digitala pengar, t.ex. skulle en stöld av en hårddisk där "alla pengar" är lagrad inte vara samma typ av brott som att stjäla samma belopp i kontanter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av addqd:

Räcker det inte med mifid2 där kapitaltäckningskrav anges? Fractional banking är känt sedan länge. Digitala pengar är INTE samma sak som kontanter. Andra betalningsmedel än SEK kontanter är inte heller förbjudet. Det är helt a dra lagar som gäller digitala pengar, t.ex. skulle en stöld av en hårddisk där "alla pengar" är lagrad inte vara samma typ av brott som att stjäla samma belopp i kontanter.

Skickades från m.sweclockers.com

Kapitaltäckningskrav är inte en lag som ger privatbanker rätten att trycka digitala pengar.
Leta efter en lag som ger privatbanker rätt att trycka upp digitala pengar.

Digitala pengar är samma sak som sedlar, giltigt betalningsmedel.

Aktier checkar postväxlar värdepapper är INTE ett betalningsmedel och inga nya pengar skapas.
Check inga nya pengar skapas pengar förs bara över från en person till en annan person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Riksdagen förbjöd bankerna att trycka pengar1904, digitala pengar är samma sak som sedlar det är ett betalningsmedel och därför förbjudet.

Du måste hitta en lag där bankerna fick rätt att trycka digitala pengar, finns det ingen sån lag så sysslar bankerna med falskmynteri.

Det finns ingen lag som explicit tillåter mig att gå baklänges med strumpor på huvudet, men det är lagligt ändå. Lagar begränsar ens frihet, så gällande om banker får eller inte får skuldsätta sig till privatpersoner så borde de vara utformade som en "får inte" lag. Möjligtvis att domstolen kan döma att banker "får" göra det, men det kommer inte skrivas in i lagen.

Lagtexterna jag länkade till säger att Riksbanken har ensamrätt att trycka sedlar och mynt. Men i samma veva så slutade Riksbanken att låna ut till privatpersoner. Utlånade pengar till privatpersoner, som inte plockades ut i kontanter, fungerade precis på samma sätt som dagens digitala pengar. Enda skillnaden är att nu har vi betalkort och andra finesser för att flytta skulder mellan konton.

Alltså: Det finns ingen lag som säger att banken får skapa pengar. Det finns inte heller någon lag som säger att de inte får det. Jag har i alla fall inte hittat någon. Lagen som finns gäller endast mynt och sedlar. Digitala pengar är varken eller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Kapitaltäckningskrav är inte en lag som ger privatbanker rätten att trycka digitala pengar.
Leta efter en lag som ger privatbanker rätt att trycka upp digitala pengar.

Digitala pengar är samma sak som sedlar, giltigt betalningsmedel.

Aktier checkar postväxlar värdepapper är INTE ett betalningsmedel och inga nya pengar skapas.
Check inga nya pengar skapas pengar förs bara över från en person till en annan person.

Men NEJ säger jag,vart har du fått det här ifrån? Det är så grundläggande fel att jag inte vet vart jag ska börja förklara... Sätter du in 100kr på banken kan och får banken låna ut 800kr. Har pengar skapats eller ej? Det är inga kontanter som skapats men digitala pengar har skapats, dessa kan omsättas precis som vanligt. Mifid2 tillkom bla för att stävja en okontrollerad fractional banking.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking
Varsågod att läsa själv om fractional banking.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Alltså: Det finns ingen lag som säger att banken får skapa pengar. Det finns inte heller någon lag som säger att de inte får det. Jag har i alla fall inte hittat någon. Lagen som finns gäller endast mynt och sedlar. Digitala pengar är varken eller.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en lag som säger att du inte får trycka pengar varken papperspengar eller digitala pengar, lagen gäller även företag och banker.
Lagar förbjuder inte dig att gå baklänges på en gångbana men lagen förbjuder dig att gå baklänges på en motorväg.

Ingen har rätt att trycka pengar, det är totalförbjudet penningförfalskning.

Det måste finnas en lagtext som säger att banker får trycka pengar, finns inte en sån lagtext är det helt olagligt.
Var är lagtexten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addqd:

Men NEJ säger jag,vart har du fått det här ifrån? Det är så grundläggande fel att jag inte vet vart jag ska börja förklara... Sätter du in 100kr på banken kan och får banken låna ut 800kr. Har pengar skapats eller ej? Det är inga kontanter som skapats men digitala pengar har skapats, dessa kan omsättas precis som vanligt. Mifid2 tillkom bla för att stävja en okontrollerad fractional banking.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking
Varsågod att läsa själv om fractional banking.

Skickades från m.sweclockers.com

Ta fram lagen som säger att privatbanker får trycka pengar.

Om det skulle finnas en lag så har folket aldrig godkänt lagen.
Om det finns en lag så håls den i princip hemlig för folket.

Ingen medborgare tillåter att privatbanker trycker pengar, bankerna tillsätter riksbanksfolket och bankerna tvingar politikerna att göra det bankerna vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Det finns en lag som säger att du inte får trycka pengar varken papperspengar eller digitala pengar, lagen gäller även företag och banker.
Lagar förbjuder inte dig att gå baklänges på en gångbana men lagen förbjuder dig att gå baklänges på en motorväg.

Ingen har rätt att trycka pengar, det är totalförbjudet penningförfalskning.

Det måste finnas en lagtext som säger att banker får trycka pengar, finns inte en sån lagtext är det helt olagligt.
Var är lagtexten?

Du verkar säker på att det finns en lag som säger att de inte får trycka pengar. Du får gärna leta upp den. Här finns Sveriges lagar sökbara: https://lagen.nu/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av addqd:

Men NEJ säger jag,vart har du fått det här ifrån? Det är så grundläggande fel att jag inte vet vart jag ska börja förklara... Sätter du in 100kr på banken kan och får banken låna ut 800kr. Har pengar skapats eller ej? Det är inga kontanter som skapats men digitala pengar har skapats, dessa kan omsättas precis som vanligt. Mifid2 tillkom bla för att stävja en okontrollerad fractional banking.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking
Varsågod att läsa själv om fractional banking.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte den där formeln (100kr till 800kr) funkar i Sverige. Vi har inget kassakrav så banken behöver inte ha några pengar alls innan de börjar skapa dem. För ett antal år sedan fanns det 0 digitala kronor och kontanter som banker äger är antagligen väldigt få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Du verkar säker på att det finns en lag som säger att de inte får trycka pengar. Du får gärna leta upp den. Här finns Sveriges lagar sökbara: https://lagen.nu/

Skickades från m.sweclockers.com

1904 kom lagen och du får visa upp en nyare lag som ger privatbanker rätten att trycka pengar.

Det är svårt att hitta information för dom vill inte berätta för folket för då skulle folket stoppa bankernas tillverkning av digitala pengar.

It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning.
Henry Ford

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

1904 kom lagen och du får visa upp en nyare lag som ger privatbanker rätten att trycka pengar.

Det är svårt att hitta information för dom vill inte berätta för folket för då skulle folket stoppa bankernas tillverkning av digitala pengar.

It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning.
Henry Ford

Här hittade jag lite: https://lagen.nu/2011:755

Citat:

elektroniska pengar: ett elektroniskt förvarat penningvärde som
a) representerar en fordran på utgivaren,
b) ges ut i utbyte mot medel i syfte att genomföra betalningstransaktioner enligt lagen (2010:751) om betaltjänster, och
c) godtas som betalningsmedel av andra än utgivaren,

Citat:

institut för elektroniska pengar: ett svenskt aktiebolag eller en svensk ekonomisk förening som har fått tillstånd att ge ut elektroniska pengar enligt denna lag,

Här är en äldre lag: https://lagen.nu/2002:149

Citat:

en fordran på utgivaren och som, utan att finnas på ett individualiserat konto, är lagrat på ett elektroniskt medium och godkänns som betalningsmedel av andra företag än utgivaren,

[S3]institut för elektroniska pengar: ett svenskt aktiebolag eller en svensk ekonomisk förening som har fått tillstånd enligt denna lag att ge ut elektroniska pengar,

Den lagen du refererar till säger antagligen inte "pengar", utan den säger "sedlar och mynt".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Jag tror inte den där formeln (100kr till 800kr) funkar i Sverige. Vi har inget kassakrav så banken behöver inte ha några pengar alls innan de börjar skapa dem. För ett antal år sedan fanns det 0 digitala kronor och kontanter som banker äger är antagligen väldigt få.

Vi har visst kassakrav, det är den stora grejen med bla mifid2. 100-800 var bara ett hittepå, jag kommer inte ihåg den exakta procenten kapitaltäckning se måste ha. Det har varit 10% en sväng men jag tror det är högre nu. Digitala pengar har funnits sedan kortens tillkomst, om jag förstått det rätt måste det inte vara kontanter som står för kapitaltäckningen. Men det fokiehatten borde oroa sig för är ju istället en bankrun där alla vill ta ut sina pengar samtidigt... Då kraschar skiten och de börjar neka uttag...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

1904 kom lagen och du får visa upp en nyare lag som ger privatbanker rätten att trycka pengar.

Det är svårt att hitta information för dom vill inte berätta för folket för då skulle folket stoppa bankernas tillverkning av digitala pengar.

It is well enough that people of the nation do not understand our banking and monetary system, for if they did, I believe there would be a revolution before tomorrow morning.
Henry Ford

Ja, det är då tydligt att du inte förstår

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av addqd:

Vi har visst kassakrav, det är den stora grejen med bla mifid2. 100-800 var bara ett hittepå, jag kommer inte ihåg den exakta procenten kapitaltäckning se måste ha. Det har varit 10% en sväng men jag tror det är högre nu. Digitala pengar har funnits sedan kortens tillkomst, om jag förstått det rätt måste det inte vara kontanter som står för kapitaltäckningen. Men det fokiehatten borde oroa sig för är ju istället en bankrun där alla vill ta ut sina pengar samtidigt... Då kraschar skiten och de börjar neka uttag...

Skickades från m.sweclockers.com

Nja. Kassakravet finns till Riksbankens förfogande (på högst 15%), men är sedan 1994 satt till 0%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Nja. Kassakravet finns till Riksbankens förfogande (på högst 15%), men är sedan 1994 satt till 0%.

https://www.fi.se/sv/bank/tillsyn/kapitalkrav-pa-banker/om-ka...

Där kan du läsa om de olika kapitalkraven, under "likviditetsrisk" kan du också läsa om likvidkraven som finns. Det är inte formulerat som kassakrav utan likviditetskrav och kapitalkrav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av addqd:

https://www.fi.se/sv/bank/tillsyn/kapitalkrav-pa-banker/om-ka...

Där kan du läsa om de olika kapitalkraven, under "likviditetsrisk" kan du också läsa om likvidkraven som finns. Det är inte formulerat som kassakrav utan likviditetskrav och kapitalkrav.

Skickades från m.sweclockers.com

Hittar tyvärr inte exakta stycket du menar. Närmsta var "Särskilda likviditetskrav på likviditetstäckningskvot". Den verkar dock handla om att banken ska klara en viss mängd potentiella utgifter. Det nämns inte helt vad jag kan se vad den bufferten ska bestå av, förutom att 50% av den likvida bufferten får bestå av obligationer.

Ett kassakrav handlar om pengar, att banken måste ha en viss mängd kronor hos Riksbanken för varje utlånad krona. Likviditetskrav verkar vara med samma syfte, men bufferten kan bestå av annat än pengar.

Så har jag tolkat det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Hittar tyvärr inte exakta stycket du menar. Närmsta var "Särskilda likviditetskrav på likviditetstäckningskvot". Den verkar dock handla om att banken ska klara en viss mängd potentiella utgifter. Det nämns inte helt vad jag kan se vad den bufferten ska bestå av, förutom att 50% av den likvida bufferten får bestå av obligationer.

Ett kassakrav handlar om pengar, att banken måste ha en viss mängd kronor hos Riksbanken för varje utlånad krona. Likviditetskrav verkar vara med samma syfte, men bufferten kan bestå av annat än pengar.

Så har jag tolkat det iaf.

" ett institut ska ha tillräckligt mycket likvida tillgångar för att klara verkliga och simulerade kassautflöden under en stressad period på 30 dagar." Det är snåriga regelverk som betydligt mer erfarna ekonomer än jag har problem med. Men enkelt sett så måste de fortfarande ha minst 15% av pengarna de lånar ut kvar som kapital i banken. En obligation är ju bara ett finare namn på skuldbevis eller fordran. Rent praktiskt bör ju simulerade och verkliga uttag innebära att kontanter måste finnas tillgängliga för uttag. De kanske tagit sig runt det men jag har svårt att tro att EU skulle vara med på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@addqd:

Du tar till fula ord i stället för sakliga argument.
Är det så hemskt om riskbanken trycker upp pengar och ger staten pengarna för att bygga ut fiber till alla gamers? ( så vi når inflationsmålet)
Bankerna kan inte då göra någon vinst på pengarna som används till fiber, är det så hemskt?
Förklara varför privatbanker ska trycka pengar och låna ut pengarna till att bygga ut fiber till alla?

Ekronan skulle kunna bli skuldfria pengar, är det hemsk om privatbankerna inte får trycka upp alla digitala pengar som skapas?

Vi hart totalt misslyckats med att få upp inflationen till 2% och få igång ekonomin.
Negativa räntan var till för att bankerna skulle trycka mer pengar och låna ut pengarna till vettiga investeringar pengarna gick mest till överpriser på bostäder.
Riksbanken kunde tryckt upp en del av pengarna i stället och gett staten pengarna fiberutbyggnad, skolan, försvaret, sjukvården kunde fått pengar och riktiga jobb hade skapats.

Ekrona noll vinst för privatbanken.
privatbankssedelpressning (digitala pengar) vinst för banken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addqd:

" ett institut ska ha tillräckligt mycket likvida tillgångar för att klara verkliga och simulerade kassautflöden under en stressad period på 30 dagar." Det är snåriga regelverk som betydligt mer erfarna ekonomer än jag har problem med. Men enkelt sett så måste de fortfarande ha minst 15% av pengarna de lånar ut kvar som kapital i banken. En obligation är ju bara ett finare namn på skuldbevis eller fordran. Rent praktiskt bör ju simulerade och verkliga uttag innebära att kontanter måste finnas tillgängliga för uttag. De kanske tagit sig runt det men jag har svårt att tro att EU skulle vara med på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Kassautflöden sker nog i väldigt stor del i form av transaktioner till andra banker (eller kommande e-krona), inte till kontanter. Även om alla skulle ta ut 10000kr i kontanter (det skulle tredubbla den totala mängden kontanter i omlopp) skulle det bara innebära runt 3% av bankpengarna.

Men visst är det snårigt. Att det krävs så otroligt många regelverk för att banker inte ska bli samhällsfarliga känns som ett tecken på att systemet (pengar) borde ändras. Banker har ju visat att de kan klara av att skapa finanskriser ändå, trots dessa regelverk.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Nästan det enda om ekonomi som är seriöst på YouTube dom har ganska så rätt om det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Kassautflöden sker nog i väldigt stor del i form av transaktioner till andra banker (eller kommande e-krona), inte till kontanter. Även om alla skulle ta ut 10000kr i kontanter (det skulle tredubbla den totala mängden kontanter i omlopp) skulle det bara innebära runt 3% av bankpengarna.

Men visst är det snårigt. Att det krävs så otroligt många regelverk för att banker inte ska bli samhällsfarliga känns som ett tecken på att systemet (pengar) borde ändras. Banker har ju visat att de kan klara av att skapa finanskriser ändå, trots dessa regelverk.

Bankerna har lobbat in reglerna och reglerna är bara skapade för att maximera bankernas vinst.
Finanskrisen varför tryckte inte riksbanken pengar och bara gav staten pengarna?
Det påstås att riksbanken inte fick trycka pengar för att rädda ekonomin, om det är sant varifrån kommer förbudet jo från banker som ville behålla monopolet på sin digitala sedelpress.
Har bankerna sen finanskrisen försökt lösa krisen nä dom lånar inte ut till företag dom lånar ut till bostäder som ger mer vinst.

Regler är skapade av banker för att bankerna ska göra största möjliga vinst, riksbanken finansinspektionen där sitter folk som i praktiken är tillsatta av banker.
Lagar och regler skrivs för att gynna bankerna kortsiktigt.