Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonataan.host:

Min processor verkar ha gett upp i helgen tyvärr och behöver nu en ny för ca 500:-

Vad ska man köpa för något? Används till Plex och HomeAssistant framförallt.

Har hittat en E3-1220v1, skulle den fungera fast den är på 80W?

Mvh Jonatan

Då kan du lika gärna köra på Celeron proppen som kom med maskinen. Klarar iaf 1-2 streama.
Köp isf någon av de med 4C tex 1230v2

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Då kan du lika gärna köra på Celeron proppen som kom med maskinen. Klarar iaf 1-2 streama.
Köp isf någon av de med 4C tex 1230v2

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr klarar inte Celeron processorn av att transkoda en stream.

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonataan.host:

Tyvärr klarar inte Celeron processorn av att transkoda en stream.

Vanlig 1080p så ska den klara en stream utan problem. Du får helt enkelt kolla TDP på processorerna och kolla TDP på kylningen du har. Avråder iaf v1 processorer då de blir löjligt varma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Vanlig 1080p så ska den klara en stream utan problem. Du får helt enkelt kolla TDP på processorerna och kolla TDP på kylningen du har. Avråder iaf v1 processorer då de blir löjligt varma

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr går den i taket när den ska transcoda men har en del små vms som tar också.

Någon som testat med 1220v1 eller finns det annan bra deal?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonataan.host:

Tyvärr går den i taket när den ska transcoda men har en del små vms som tar också.

Någon som testat med 1220v1 eller finns det annan bra deal?

Redan nämnt en bra deal. Kolla Ebay efter 1230v2, 1240v2 etc. Kolla även vad din kylfläns klarar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som har testat trycka in ett HBA kort i microservern för att koppla hårddiskarna via den istället?
Har beställt ett HP H222 kort men osäker på om man behöver en ny SAS breakoutkabel eller om man kan ta den som går från diskarna till moderkortet och bara koppla om till HBA kortet istället..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Jag kör med ibm m1015,bara att flytta över kabeln.

Permalänk
Medlem

@xp1ratex: perfekt! tack

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Blev det en T30? Vad tycker du om den?

Slog till på den, är riktigt nöjd! Det märks knappt att den är igång och själva byggkvalitén är schysst. Ska nog komplettera den med en disk till och lite mer RAM, annars är den perfekt.

Permalänk
Medlem

Till er som kör ESXi? Kan man få senaste 6.7 U3 här med den HPE custom imagen? Eller hur får man den senaste versionen alternativt vilken kan man köra om inte senaste?
Har en Intel Xeon E3-1265L om det spelar roll..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Beta versionen av HPEs nästa Microserver med riktig ILO igen...

Mattias och Jörgen undersöker noga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem
Skrivet av spawnstah:

https://i.imgur.com/q17Zd1M_d.jpg?maxwidth=640&shape=thumb&fidelity=medium

Beta versionen av HPEs nästa Microserver med riktig ILO igen...

Mattias och Jörgen undersöker noga.

Skickades från m.sweclockers.com

Oooh, fett! Riktigt söt liten maskin. Ser ut som det bara finns två hårddiskplatser dock, eller är den utbyggbar måhända? Och är nätagget fortfarande internt?

Har ni koll på om det är socklad processor eller ej också?

Kan i övrigt tycka att det här kanske kunde vara värt att dra igång en ny egen tråd om?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

It should have it's own thread. I agree with the other questions and would also like to know whether it can fit in a full height PCIe card?

Permalänk
Medlem

Någon som kan länka till en svensk hemsida där de säljer kontakten för att koppla en SSD i DVD-platsen? Eller är det från Ebay etc. som gäller?

Tar tacksamt emot tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Någon som kan länka till en svensk hemsida där de säljer kontakten för att koppla en SSD i DVD-platsen? Eller är det från Ebay etc. som gäller?

Tar tacksamt emot tips!

Se denna post: https://www.sweclockers.com/forum/post/16881176

Permalänk
Medlem

Finemang, stort TACK för din hjälp! Uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem

Känns som min post försvann tidigare men...
Ni som kör senaste esxi. 6.7 u3. Hur fick ni in det på et microserver? Custom builden för gen 9?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaput:

Oooh, fett! Riktigt söt liten maskin. Ser ut som det bara finns två hårddiskplatser dock, eller är den utbyggbar måhända? Och är nätagget fortfarande internt?

Har ni koll på om det är socklad processor eller ej också?

Kan i övrigt tycka att det här kanske kunde vara värt att dra igång en ny egen tråd om?

Ser ut som du säger endast 2 HDD platser. Men man kan alltid köra externa HDD kabinetter... Kanske tom släpps en matchande kabinett? De borde ju ha lärt sig att de har pengar att tjäna på denna serie om de spelar sina kort rätt.

Kommer garanterat vara en lödd CPU. Knappt några lågpris eller slim maskiner som har sockel dessa dagar

Permalänk
Medlem

Hej, jag kan inte komma åt ILO genom chrome längre då chrome klagar på avsaknaden av SSL, ansluter genom VPN till den lokala ip-adressen, kan jag skapa ett SSL-certifikat så jag kan komma åt den genom chrome?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

Hej. Passar vilket 10GB nätverkskort som helst i gen8 eller måste det vara någe speciellt? Planerar att koppla ihop min unraid(gen8) med 10GB mot min redigerings dator.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk

De flesta borde funka, men undvik helst äldre kort eftersom de blir väldigt varma och det är ju lite dumt i ett så kompakt chassie. De äldre är också mer strömhungriga vilket inte heller är så bra i en liten microserver.

Jag kör med X520-DA2 och de värmer inte speciellt mycket (använder dem inte i en microserver dock).

Permalänk
Medlem

Kör kanske en sfp+ koppling som jag läste lit eon på tuben

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Hej, jag kan inte komma åt ILO genom chrome längre då chrome klagar på avsaknaden av SSL, ansluter genom VPN till den lokala ip-adressen, kan jag skapa ett SSL-certifikat så jag kan komma åt den genom chrome?

Konstigt, jag kommer åt mina ILO i chrome (Version 79.0.3945.88 (Officiell version) (64 bitar)), dock så får man trycka på avancerat knappen och fortsätt till xxx.xxx.xxx.xxx (osäkert).

Permalänk
Avstängd

Sjukt nöjd med mina två Gen8:or. Galet driftsäkra Hoppas verkligen nästa generation är på samma nivå.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Sjukt nöjd med mina två Gen8:or. Galet driftsäkra Hoppas verkligen nästa generation är på samma nivå.

Gen10 är skräp, så nej, nästa generation är inget vidare..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SanTeoX:

Gen10 är skräp, så nej, nästa generation är inget vidare..

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte på nästa generation som det nu fanns bilder på här i tråden

#18202340

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Tänkte på nästa generation som det nu fanns bilder på här i tråden

#18202340

Den har jag missat. Stort misstag av hp att ta bort ilo i gen10. Utan det finns det ju noll anledning att välja HP så bra att de tagit sitt förnuft till fånga och plockar tillbaka det igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Konstigt, jag kommer åt mina ILO i chrome (Version 79.0.3945.88 (Officiell version) (64 bitar)), dock så får man trycka på avancerat knappen och fortsätt till xxx.xxx.xxx.xxx (osäkert).

Jag har använt den knappen tidigare, men på min mac så har knappen försvunnit

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Jag har använt den knappen tidigare, men på min mac så har knappen försvunnit

Prova detta:

Once you get to the page that says "Your connection is not private" click somewhere on the page and then blindly type the following thisisunsafe

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

Prova detta:

Once you get to the page that says "Your connection is not private" click somewhere on the page and then blindly type the following thisisunsafe

Får testa det, ingen som vet hur/om det går att ha ett lokalt SSL för att slippa detta?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB