Asus ROG Swift PG279Q - Den stora tråden

Permalänk
Skrivet av Asssor:

@Laxpudding gjorde ganska nyligen en recension på skärmen.

https://www.sweclockers.com/test/28732-lg-ultragear-27gl850-f...

Verkar som att den är färgglad till det extrema. Även en del glow verkar förekomma. Sen är det väl som med PG27Q lite av panellotteri också.

Tack. Usch...inte ett lotteri till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBooOfSweden:

Tack. Usch...inte ett lotteri till!

Skickades från m.sweclockers.com

Lotterier kommer alltid att finnas så länge du inte går upp till prisklasserna där dom QCar varenda produkt som paketeras. Bara att gilla läget

Själv så ser min PG279Q inte förjävlig ut men har helt klart mer glow i det högra översta hörnet. Har helt enkelt lärt mig att leva med det, för skärmen är förbaskat trevlig i övrigt. Har en vän som också har en PG279Q som helt klart ser märkbar bättre ut än min, nästintill perfekt.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av Asssor:

Lotterier kommer alltid att finnas så länge du inte går upp till prisklasserna där dom QCar varenda produkt som paketeras. Bara att gilla läget

Själv så ser min PG279Q inte förjävlig ut men har helt klart mer glow i det högra översta hörnet. Har helt enkelt lärt mig att leva med det, för skärmen är förbaskat trevlig i övrigt. Har en vän som också har en PG279Q som helt klart ser märkbar bättre ut än min, nästintill perfekt.

Man kan tycka att QC på en skärm som ligger på 7500:- ska vara hög nog för att inte så här många defekta skärmar ska lämna fabriken. Hur mycket ska man betala för en skärm för att få den defekfri? Helt sanslöst!
Update: Avvaktar på svar från Asus idag hur långt deras garanti går om jag väljer att behålla skärmen och om det blir värre reklamera den i ett senare skede. Svar jag väntar på är: Hur "lite" IPS-glow, BLB och pixel fel ska det vara innan de byter ut skärmen. Inte något standard svar som finns på hemsidan. Utan kundservice skulle kontakta verkstaden och återkomma till mig.
Får jag ett vettigt svar så delar jag med mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av iBooOfSweden:

Man kan tycka att QC på en skärm som ligger på 7500:- ska vara hög nog för att inte så här många defekta skärmar ska lämna fabriken. Hur mycket ska man betala för en skärm för att få den defekfri? Helt sanslöst!

NEC och Eizo har yrkesskärmar där de går igenom varje panel och plockar ut de som håller måttet i fråga om jämnhet och uniformitet, samt förser dem med hårdvara för exempelvis hårdvarukalibrering (interna LUT:ar). Men då endast 60 Hz. Lite oklart vad dom kostar vad, men där har du ett hum om hur mycket det kostar att skapa en så gott som felfri skärm.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3982720

Jag skulle gissa att AU Optronics och de som främst bygger spelskärmar inte riktigt har den möjligheten att precisionstillverka felfria skärmar. Så därför får man dras med ett rätt så besvärligt panellotteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iBooOfSweden:

Man kan tycka att QC på en skärm som ligger på 7500:- ska vara hög nog för att inte så här många defekta skärmar ska lämna fabriken. Hur mycket ska man betala för en skärm för att få den defekfri? Helt sanslöst!
Update: Avvaktar på svar från Asus idag hur långt deras garanti går om jag väljer att behålla skärmen och om det blir värre reklamera den i ett senare skede. Svar jag väntar på är: Hur "lite" IPS-glow, BLB och pixel fel ska det vara innan de byter ut skärmen. Inte något standard svar som finns på hemsidan. Utan kundservice skulle kontakta verkstaden och återkomma till mig.
Får jag ett vettigt svar så delar jag med mig.

Skickades från m.sweclockers.com

7000 kr för en skärm är inte särskillt dyrt i jämförelse med proffsskärmar. Som Laxpudding skrev så är det främst yrkesskärmar där varje exemplar QCas och ses till så att det är perfekt. Varför? jo för att dessa är yrkesskärmar, där folk använder dom mer som ett verktyg som därefter måste vara perfekt. Därför betalar man även mer för skärmen.

Det du kan göra är att kolla hur mycket skärm du får för 7000 kr istället och försöka jämföra med andra skärmar omkring samma prislapp eller till och med billigare. Får du 1440p-upplösning, IPS-panel, 165hz och G-syncmodul(inte G-sync compatible, det är sämre) för en lägre prislapp? Ja, möjligtvis Acer's XB271HU som tydligen även har exakt samma panel som PG279Q, och QCn kommer garanterat inte vara bättre på den. Annars så kommer jag inte på några andra alternativ som möter dessa egenskaper.

Sen är ju dock frågan, hur mycket glow ska det vara för att skärmen är defekt? var går gränsen? jag garanterar att nog minst 7/10 på Sweclockers skulle byta ut skärmen som står på mitt skrivbord för att det är lite glow på den, något som säkert många andra(läs flesta) inte hade stört sig på. Speciellt inte om man använder den med en korrekt skärmstyrka på 15-20%(kör själv min på 17%) istället för en maxad skärmstyrka som gör hela bilden fel. Döda pixlar har jag full förståelse för att man vill reklamera, det hade även jag gjort då det märks av nästintill hela tiden. Men IPS-glowen på skärmen märker iallafall bara jag av när det är kolsvart i rummet jag sitter i, vilket det sällan är, nu efter jag ägt den sedan maj så märker jag inte av det alls då jag inte tänker på det längre.

Mitt absoluta tips är att oavsett hur det blir med skärmsituationen, kör en lägre ljusstyrka på den. Det var sjukt jobbigt i början, men dina ögon kommer tacka dig i slutändan. Om du inte redan gör detta förstås

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

@Laxpudding:

Tack för informationen. Ja, då har man fått den uppfattningen.

Permalänk

@Asssor:

Prismässigt är allt relativt till det ändamålet skärmen kommer att ha. Har man ett arbete där allt kretsar runt skärmen så är det försvarbart att det kommer att kosta en slant.
Ifrån det som finns på den svenska marknaden just nu ute samt av alla tester/recensioner så toppar PG279Q fortfarande. Jag har prövat att kalibrera den enligt mitt egna tycko och ifrån många olika rekommendationer utan framsteg på BLB. Den går inte att få bort genom inställningar. Dock som du nämnde så kan man få ner IPS glow markant genom att sänka ljusstyrkan. I mitt fall så spelar jag enbart i mörkt rum så jag märker alla defekter. Ett bra tips jag fick var att ha en lampa bakom skärmen. Bra för ögonen samt så märker man inte så mycket av glowet. Funkar toppen.
Aja, får nöja mig med att det är ett lotteri helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iBooOfSweden:

Jag tackar för ett snabbt svar. Ser mycket lovande ut! Vad tycker han?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte mottagit än, kommer fram på måndag.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR