Roliga saker vi har hört från okunniga om teknik

Permalänk
Skrivet av AvengedSevenfold:

Då jag praktiserade på en IT-avdelning fick jag en gång hjälpa en person som hade "en trasig diskettdrive". Vid närmare inspektion visade det sig att han hade, med föga framgång, försökt stoppa disketten i sin ZIP drive. Fick då på lämpligt sätt vänligt förklara för honom att disketten ska placeras i diskettdriven.
Denna exercis ställde vissa krav på min förmåga att hålla mig för skratt. För övrigt nog en bra förmåga att besitta om man är IT-tekniker : )

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är en ZIP drive? Oo

Permalänk
Medlem

Jag jobbade med teknisk support över telefon för mååånga år sen, på den tiden när många hushåll fortfarande var inne på sin första dator nånsin. Finns mycket att berätta från den tiden, men okunnighetsnivån toppade med en som ringde in och (jag hittar inte på - detta hände på riktigt!) sa att det var svårt att komma åt en del av skärmen, för musmattan har tagit slut! Jag fick kasta mig på mute-knappen för att inte skratta rakt i luren!

En annan person ringde in och hade fått problem med att hårddisken blev full, trots att datorn knappt hunnit användas. Efter lite felsökning upptäckte jag att personen börjat lägga in sitt CD-bibliotek i datorn, men valt WAV i stället för MP3. Efter typ 30 skivor var det fullt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Birdperson:

Vad är en ZIP drive? Oo

Ett gammalt lagringsmedium som inte används längre.

"Zip drive är ett lagringsmedium för datorer, lanserat av Iomega år 1994. Ursprungligen hade diskarna en kapacitet på 100 MB, men senare utgåvor utökade utrymmet till 250 MB och sedan 750 MB. I början av 2000-talet fasades ZIP Drive ut, till förmån för nya portabla lagringsmedum, som t.ex. USB-minnen." - Wikipedia

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 2700X | CPU-FAN: Noctua NH-U12S + NT-F12 (PP) |
| MB: Asus Prime X470-Pro | RAM: Corsair Vengeance LPX 3000Mhz 2X8GB |
| GPU: Geforce 3080 12GB | SSD1: Intel SSD 5 500 GB x2 (Raid 0) SSD2: Samsung 860 EVO 1TB |
| HDD1: WD 160GB | HDD2: Fujitsu 1TB | CHASSI: FD Define R6 |
| PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750W |

Permalänk
Medlem

En bekant som högljutt klagade hos Telias bredbandssupport för hennes egeninköpta router inte fungerade med Wifi.
"Fungerar det om du sätter in kabeln i vårat modem?"
"Ja, men ni måste fixa mitt WiFi"

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

För några år sen var det jag som råkade ut för en grej med kundsupport. Kom hem efter jobbet en dag och Internet var bara dött. Det hade funkat kvällen innan och jag hade inte rört utrustningen sen dess. Routern var igång, men WAN lampan lyste inte. Sladden satt i. Provade starta om routern utan att det hjälpte. Så jag kände mig säker på att problemet inte var i mon ändå, och ringde därför Bahnhofs support.

Jag beskrev vad jag hade gjort och frågade om de kände till några driftstörningar. Men de ville att jag skulle gå igenom deras felsökningsrutin. Det vanliga, kolla att sladdar sitter i, starta om router och dator osv. Inget hjälpte. Så de bad mig koppla in datorn direkt i rj45 jacket, och då funka det, så då var vi nöjda och sa hejdå. Jag trodde routern hade gått sönder. Men jag felsökte lite till, och kom fram till att det var nätverkssladden som bara hade självdött när jag var på jobbet. Konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |