AMD baserad ny burk för Lightroom men även lite spelande?

Permalänk
Medlem

AMD baserad ny burk för Lightroom men även lite spelande?

Efter alldeles för många år med samma burk MÅSTE jag uppgradera min PC. Huvudsakligen använder jag den för att hantera/redigera foton i Lightroom men spelar gärna lite spel emellanåt. Den gamla burkan har inte kunnat spela några nya spel på många år och det är med nöd och näppe det går att redigera bilder. Med andra ord det var många år sedan jag byggde ihop en maskin och det har ju hänt mycket så känner mig inte så kunnig längre...

Men jag hittade den här guiden https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-... och uppenbarligen är AMD TR 3960X 24 helt klart bästa CPUn men den budgeten har jag inte. Upp mot 15 000 kr kan jag lägga på ny CPU, moderkort, minne, PSU, SSD och GPU samt kylning. Hoppas gamla lådan fungerar än.

Så vad bör jag välja? AMD är ju vad artikeln rekommenderar men gäller det även när man har en mindre budget? Grovt tänker jag att ca 2000 kr per komponent vad gäller allt utom kylare och PSU. Så skall jag hålla mig till AMD så ligger Ryzen 7 2700X eller Ryzen 5 3600 på lämplig budget nivå. Och enligt https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-7-2700X-vs-AM... ger 5:an lite mer prestanda.

Satt ihop två inköpslistor på Inet, en kring 2700X https://www.inet.se/kundvagn/visa/13203367/amd-gen-2 och en kring 3600 https://www.inet.se/kundvagn/visa/13202900/amd-3gen-dator

Fundering nu är om jag får ut en vettig prestanda förbättring av att välja den dyrare inköpslistan med X570 moderkort och därmed PCI-e gen 4 NVME eller kan jag likväl gå på det lite billigare alternativet av moderkort etc och bara ta 3600 CPUn?

Tar gärna emot andra tankar och reflektioner. Som sagt det var länge sedan det byggdes ihop en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyrmwand:

Efter alldeles för många år med samma burk MÅSTE jag uppgradera min PC. Huvudsakligen använder jag den för att hantera/redigera foton i Lightroom men spelar gärna lite spel emellanåt. Den gamla burkan har inte kunnat spela några nya spel på många år och det är med nöd och näppe det går att redigera bilder. Med andra ord det var många år sedan jag byggde ihop en maskin och det har ju hänt mycket så känner mig inte så kunnig längre...

Men jag hittade den här guiden https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-... och uppenbarligen är AMD TR 3960X 24 helt klart bästa CPUn men den budgeten har jag inte. Upp mot 15 000 kr kan jag lägga på ny CPU, moderkort, minne, PSU, SSD och GPU samt kylning. Hoppas gamla lådan fungerar än.

Så vad bör jag välja? AMD är ju vad artikeln rekommenderar men gäller det även när man har en mindre budget? Grovt tänker jag att ca 2000 kr per komponent vad gäller allt utom kylare och PSU. Så skall jag hålla mig till AMD så ligger Ryzen 7 2700X eller Ryzen 5 3600 på lämplig budget nivå. Och enligt https://cpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-Ryzen-7-2700X-vs-AM... ger 5:an lite mer prestanda.

Satt ihop två inköpslistor på Inet, en kring 2700X https://www.inet.se/kundvagn/visa/13203367/amd-gen-2 och en kring 3600 https://www.inet.se/kundvagn/visa/13202900/amd-3gen-dator

Fundering nu är om jag får ut en vettig prestanda förbättring av att välja den dyrare inköpslistan med X570 moderkort och därmed PCI-e gen 4 NVME eller kan jag likväl gå på det lite billigare alternativet av moderkort etc och bara ta 3600 CPUn?

Tar gärna emot andra tankar och reflektioner. Som sagt det var länge sedan det byggdes ihop en dator.

Generellt nej, man kan inte applicera en produkt från en tillverkares hela produktportfölj, speciellt inte från en helt annan generation och serie. Ryzen 2xxx är helt enkelt ett värdelöst val.

Permalänk
Medlem

En basbuild för Lightroom, vill du spendera mer pengar, lägg det på GPU men nVIDIA pga bättre stöd i Adobes produkter.

Permalänk
Medlem

Då kundvagnarna inte lirar är det lite svårt att se vad du plockat ihop, men jag skulle gå på ett x570 och en 3600, 32gb 3200mhz RAM eller högre (tar bort en del av behovet med hysteriska skrivhastigheter till SSD). Lämplig luftkylare från bequiet! Och sen ett Radeon 5700 (ett med dual bios och möjlighet att flasha på ett 5700xt-bios) PSU typ ett EVGA eller Corsair på 750w. SSD valfri. Bör landa kring 13000kr.
Kan du återanvända nuvarande PSU och chassifläktar etc så blir det såklart billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K @ 4.7 | Fractal Kelvin s24 | Asus Z97-A | 32gb Vengeance CL9 1600MHz | KFA2 1070 Ti @ 2050 / 4500MHz | Corsair CX650M

Permalänk
Medlem

@Wyrmwand:

Puget Systems Lightroom benchmark med 3700X och 3800X, och då även 2600X och 2700X.

3700X och 3800X får ett resultat som är ungefär 35% bättre än 2600X och 26% bättre än 2700X.

Och 20% bättre än 9700X, som kostar lika mycket som 3700X/3800X, om någon tänker dra upp Intel...

Tänker inte kalla 2700X/2600X ett värdelöst val, om man har en budget, så är en 2700X för 1900 kr ett klart bättre val än vad man kan få från Intel för samma pris. En 9600K som presterar sämre kostar mer, 2200 kr. Och med en Intel cpu så kommer man även behöva betala för cpu-kylare.

Edit: Dock ett bättre val att köpa en 3600, som även den finns i testet ovan, än en 2700X.

Permalänk
Medlem

@filbunke: tack, missat artikeln som innehöll 2700X och 3600! Ja 3600 ser ju ut som ett vettigt val med min budget i åtanke. Skall göra liten graf över prestande/kostnad för olika CPUer. Förr blev det ofta ett tydligt knä när man gjorde så och man kunde hitta en punkt där man betalade mer för att det var det senaste än för prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

En basbuild för Lightroom, vill du spendera mer pengar, lägg det på GPU men nVIDIA pga bättre stöd i Adobes produkter.

Lightroom, som TS specfikt frågade om, verkar inte använda sig särskilt mycket av GPU:n, vilket kan förklara varför Puget Systems inte gör några benchmark på dessa för Lightroom.
Finns undantag och det som verkligen står ut är "Enhance Details" som använder sig av maskinlärning (benchmark), så använder man sig av det så finns helt klart tid att tjäna på att skaffa ett grafikkort. Men använder man inte det så tror jag inte valet av grafikkort är särskilt viktigt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

En basbuild för Lightroom

Skrivet av PunKK:

jag skulle gå på ett x570 ...

Varför x570? Lightroom kommer inte ha nytta av PCIe 4 NVMe SSD, så det blir bara dyrt i onödan. Lightroom överlag är hyperdåligt optimerat vilket gör det meningslöst att försöka kasta hårdvara på skiten för att få det att gå snabbare. Med det sagt använder jag en i7 950 från 2010 för att redigera i Lightroom och det enda som är irriterande segt är import av filer men det är för att jag sitter med SSD-diskar på SATA2!
TS: jag skulle allvarligt överväga en B450 plattform för Lightroom.

Permalänk
Medlem

@guermantes: lagring kan inte vara för snabb så att något annat flaskhalsar lagringen på långa vägar, öppningstiderna för bilder i lightroom står i direkt proportion till lagringens hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

@guermantes: lagring kan inte vara för snabb så att något annat flaskhalsar lagringen på långa vägar, öppningstiderna för bilder i lightroom står i direkt proportion till lagringens hastighet.

Jo jo, men nvme över PCIe 3 torde räcka gott och väl, och med det menar jag att man inte upplever någon skillnad mot PCIe 4 när man sitter framför datorn. Varför betala för nåt på ett spec-papper som man inte känner av i verkligheten?

Dessutom tillkommer ju frågan om hur länge bilderna kommer att stanna på NVMe-disken och om de aldrig mer kommer att redigeras när de flyttas från den.

Permalänk
Medlem

@guermantes: Nej visst men det är ju inte så att lagring nått vägs ände. Det kommer inte dröja länge tills man märker skillnad på en PCIe 4 och PCIe 3-disk. Sedan vet vi ju inte vilken storlek på bildfiler det handlar om eller hur stora bibliotek, minnet vare sig för lagring eller internminne är snabbt nog för dagens processorer. Mao det är där man får ut mest av att spendera pengar. Hur mycket beror ju på hur lång tid man lägger på varje enskild bild.

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Har en Canon 5D Mark IV så det är rätt stora filer numera. Och brukar alltid börja med att snabbt gå igenom alla bilder för att kasta bort stora mängder, tex från en session på 1000 bilder vill man snabbt komma ned till ca 100. Det är sjukt jobbigt idag när en bild tar måååånnga sekunder att ladda. Så det är en tid jag gärna lägger pengar på att få ned. Så lutar åt PCIe 4 gen och en NVMe som har stöd för det. Men inser också nu att jag tänkte ju behålla mina gamla mekaniska diskar som jag har i en speglad storage pool(som lokal säkerhet) och sedan moln backup på dem.

Mitt fotobibliotek är på ca 20.000-30.000 bilder nu om jag kommer ihåg rätt.

@guermantes: har du en process där du först importerar till en snabb SSD och sedan flyttar till en långsammare (mekanisk) disk? Funkar det bra? Inser att min egna process skulle inte behöva så stor förändring för att få det så, enda nackdelen är att jag inte funderat på hur jag speglar SSD. Känns dyrt att köpa 2 st 4 gen! Men man kanske skulle ta o dela upp 1 TB i typ en disk på 700 Gb för system o applikationer och sedan två st 150Gb som blir en egen speglad storage pool dit man importerar från kameran. Och sedan köra de mekaniska som lång tids lagring.

Permalänk
Medlem

Minneskort -> Snabbaste SSD
Klara bilder på SSD -> Speglad lagring
Formatera Minneskort

Tips på nytt chassi;
https://www.sweclockers.com/marknad/178189-phanteks-p600s-vit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyrmwand:

@Mordekai: Har en Canon 5D Mark IV så det är rätt stora filer numera. Och brukar alltid börja med att snabbt gå igenom alla bilder för att kasta bort stora mängder, tex från en session på 1000 bilder vill man snabbt komma ned till ca 100. Det är sjukt jobbigt idag när en bild tar måååånnga sekunder att ladda. Så det är en tid jag gärna lägger pengar på att få ned. Så lutar åt PCIe 4 gen och en NVMe som har stöd för det. Men inser också nu att jag tänkte ju behålla mina gamla mekaniska diskar som jag har i en speglad storage pool(som lokal säkerhet) och sedan moln backup på dem.

Mitt fotobibliotek är på ca 20.000-30.000 bilder nu om jag kommer ihåg rätt.

@guermantes: har du en process där du först importerar till en snabb SSD och sedan flyttar till en långsammare (mekanisk) disk? Funkar det bra? Inser att min egna process skulle inte behöva så stor förändring för att få det så, enda nackdelen är att jag inte funderat på hur jag speglar SSD. Känns dyrt att köpa 2 st 4 gen! Men man kanske skulle ta o dela upp 1 TB i typ en disk på 700 Gb för system o applikationer och sedan två st 150Gb som blir en egen speglad storage pool dit man importerar från kameran. Och sedan köra de mekaniska som lång tids lagring.

Alltså, jag fotar kanske inte lika mycket som du (ett femtiotal bilder då och då samt några tusen per semestervecka) så vi kanske har olika förväntningar på vad som ska gå snabbt. Men jag återkommer ofta till mina 15 000 bilder och påtar i regigeringen och förbättrar/försämrar mina råbilder mest hela tiden. Det är ju kul att leka med Wacompennan om inte annat.

Och jag sitter aldrig och irriterar mig trots att jag är så långt ifrån PCIe 4.0 man kan tänka sig.

Vet inte om det var det här du frågade om men här är min setup and workflow: 16 MB stora raw-bilder (NEX6). Oklockad i7 950 i ett Sabertooth x58 moderkort, köptes 2010 och var väl mellanvasst när det begav sig. När mycket filer ska in i Lightroom sätter jag SD-kortet i en USB 3 dongel och importerar till Lightroom 5.6. Jag för alltid över allt från SD-kortet innan jag börjar rensa eftersom SD-kort är så långsamma. Under import ser jag till att skapa 1:1 previews och jag har en cache på 10 GB på SSD över SATA2. Raw-filerna går direkt till Freenas och jag har inte bättre accesstid än 700 mbps till den. Men det är previewcachen som gör skillnad i mitt fall och den rymmer rejält med bilder och den jag vill arbeta med tycks alltid finnas där. Utan 1:1 previews är det jobbigt att vänta på bilder när de laddas, men nuförtiden ploppar en ny bild in i developmodulen på mindre än en sekund och det har jag inga problem med. Det enda som tar tid är att skapa previews vid importen, men det köper jag, för jag gör nåt annat under tiden (går och joggar, dricker kaffe, läser en bok, sover...)
Så för en urgammal dator tycker jag det funkar rätt smuckt!