Veckans fråga: Mobilfritt vid matbordet?

Permalänk
Medlem

@cyklonen: "Och samtidigt skapar det massa gemenskap och glädje"

Bilder på fötter och snabbnudlar?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Håller inte direkt med på första. Men använder inte såna platformar och har aldrig sett någon använda dem så. Fast kanske fungerar så för någon.

Problemet är ju dock att de är designade att göra dig beroende och bli fast. Folk som använder facebook t.ex är bevisade att bli deprimerade av det. Deras instinkt till att bota depressionen (som de inte vet att dem har) är att använda platformen mer. Folk hittar sällan ut ur fällan själva utan behöver hjälp från andra för att lösa det.

Fast det där är ju inte sant. Vet inte varför du hittar på sånt dravel. Naturligtvis finns det personer som blir deprimerade, men det kan sårbara individer bli av allt möjligt.

Facebook, för att ta ett exempel, är ett fantastiskt redskap för att hålla kontakt med familj, vänner och bekanta. Jag har själv utökat mitt nät av vänner och bekanta genom aktiviteter och kontakter som "förmedlats" via Facebook genom åren, och jag kan även hålla kontakt på en ytligare nivå med personer från förr som jag annars helt skulle tappa kontakten med. Som t ex är fallet med folk som vägrar använda sociala medier" och därmed blir svåra att nå och hålla kontakt med (nej, man ringer inte ytliga bekanta regelbundet!), vilket leder till att kontakten sakta förloras och relationen upphör.

Jag hittar evenemang som jag vill vara med på. Jag kan följa och ryckas med i andras glädje när de får barn, gifter sig eller åker på en drömresa. Jag inspireras av andras träningspass och aktiviteter.

I synnerhet nu de senaste 3-4 månaderna, när jag av hälsomässiga skäl inte kunnat vara lika aktiv och träffa vänner fysiskt, har möjligheten att upprätthålla kontakten på ett avslappnat sätt via Facebook varit ovärderligt!

Enkelriktade "sociala medier" som Instagram och liknande, där det mer handlar om att visa upp men inte förvänta sig samtal, är (i mitt tyckte) sämre än t ex Facebook där kärnan är kommunikation mellan människor. Men inte dåliga, bara annorlunda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@cyklonen: "Och samtidigt skapar det massa gemenskap och glädje"

Bilder på fötter och snabbnudlar?

Nån glädjer det säkert, men nu finns det ju oerhört mycket mer än bilder på fötter och snabbnudlar. Om man faktiskt använder saker, i stället för att bara tro på nidbilden, så märker man det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harbls:

Ja, dina föräldrar verkar ha lyckats galant med din uppfostran

Haha, touché

Permalänk
Medlem

Sitter man helt själv vid matbordet, med andra ord, finns det inte några fler i huset än du själv så är det okej.

Däremot är det inte att rekommendera ur stressynpunkt, med det är en helt annan sak.
Dessutom blir maten kall innan du hunnit gå igenom allt i din mobil. Då kan du lika bra äta hundmat direkt ur burken.

Permalänk
Medlem

Sitter jag ensam vid matbordet, så läser jag gärna en tidning eller på en läsplatta. Äter jag tillsammans med någon så är ju poängen att vi ska ha en stund tillsammans. Det är inte konstigare än så.

Förresten äter jag inte måltider vid datorn. Bara drycker och snacks.
Det ska inte lukta mat där, och jag ska inte riskera att spilla något. Tangentbord och mus ska hållas rena!

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Äter jag och några kompisar på restaurang får den som drar upp luren (inte vid samtal dock) betala notan
Hemma äter jag alltid framför tv så där spelar det kvitta (bor själv så vafan?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag är javautvecklare och har ofta jour, då ska vi kunna börja arbeta inom 30 minuter, men kan tänka mig andra situationer där ens chef eller så ställer en fråga där man gärna har ett svar snabbt snarare än 3 timmar senare.

Fast då ringer de väl? Eller menar du att du får jour-inkallning i form av ett facebook/slack-meddelande?

Permalänk
Medlem

Beror på. Äter jag själv kollar jag alltid YouTube eller serier. Det är väl ingen större skillnad från att kolla på tv? Har jag sällskap stannar telefonen i fickan. Pysslar inte med sociala medier, tycker bara det är slöseri med tid. Jobbet tar jag inte med mig hem när jag är ledig, händer något extremt viktigt får chefen ringa, jag svarar inte på mejl eller sms.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit ett problem då ingen i min familj är beroende av sociala medier etc. Så nej, vi har ingen uttalad regel. Kan tänka mig att jag kommer behöva sätta regler när jag själv får barn däremot.

Permalänk
Medlem

Generellt sett använder vi inte mobilen vid matbordet, särskilt inte under middagen.
Det kan ges dispens om man vill kolla upp något som diskuteras under middagen eller liknande, så att diskussionen kan komma vidare.
Under frukost och lunch, som oftare äts individuellt hemma hos mig, är det mer okej att använda telefonen (till exempel för att lösa Melodikrysset på lördag förmiddag).

Permalänk

Var och en väljer själv då vi nästan aldrig äter tillsammans. Varken på samma plats eller tid. Ensam förälder med tre tonårsbarn, där alla fyra har olika intressen och prioriteringar.

Permalänk
Avstängd

Är kag själv så ja. Annars nej, iallafall hemma hos föräldrarna. Med kompisar använder jag den.

Permalänk
Avstängd

Bara för viktigare samtal, är det långrandigt med polare eller liknande får man gå till något annat rum tills man snackat färdigt.

När jag är själv, eller någon polare man bara typ hänger med är det dock skitsamma tycker jag, jag tar ändå nästan alltid med tallriken till datorn (eller utomhus) när jag är själv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Förstår tanken med att ta fram en telefon för att faktakolla direkt, men samtidigt så tycker jag det försämrar vår förmåga att kommunicera.

*Att kunna förklara var man bor utan att ta genvägen och visa google maps direkt.
*Att kunna diskutera något utan att det MÅSTE kollas upp direkt - det handlar ju egentligen inte om faktan i sig utan mer att vi faktiskt har en konversation om någonting som är det viktiga - samtalsämne helt enkelt.

Är det superviktigt att kolla upp så kan man ju göra det på väg hem efter man lämnat sällskapet.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är ju rätt tråkigt att kolla upp superviktiga saker efteråt, när man inte längre kan diskutera dem?

Jag vill ju dessutom hellre prata om vad folk tycker och tänker om saker än att vi sitter och hänger upp oss på att gissa fakta ihop. Det tycker jag stjäl tid från de intressanta delarna av diskussionerna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Förstår tanken med att ta fram en telefon för att faktakolla direkt, men samtidigt så tycker jag det försämrar vår förmåga att kommunicera.

*Att kunna förklara var man bor utan att ta genvägen och visa google maps direkt.
*Att kunna diskutera något utan att det MÅSTE kollas upp direkt - det handlar ju egentligen inte om faktan i sig utan mer att vi faktiskt har en konversation om någonting som är det viktiga - samtalsämne helt enkelt.

Är det superviktigt att kolla upp så kan man ju göra det på väg hem efter man lämnat sällskapet.

Skickades från m.sweclockers.com

Som så mycket annat är det inte svart eller vitt. Med två vetgiriga barn (10 och 12 år gamla) tycker jag det är bättre att direkt kunna hala upp mobilen ur fickan och faktakolla något de undrar över, än att säga "Det kan vi undersöka senare." eftersom det där "senare" lätt blir "inte alls". Då får man också en naturligt fortsatt diskussion om det, snarare än att alla sitter och fabricerar sina egna teorier. Eftersom att barnen just nu har "Pappa-kan-ALLT" inställningen tycker jag det är bra att kunna erkänna och visa att man inte behöver kunna allt och våga säga "Du, det där VET jag faktiskt inte." istället för att köra vuxengissningar. Har man rent filosofiska diskussioner är ju läget ett annat, men där är vi sällan i nuläget.

Permalänk
Inaktiv

Tycker de är mer en generationsfråga, jag har vuxit upp då de inte fanns mobiler, datorer, läsplattor m.m, de enda vi hade var TV1 och TV2 och då jag var runt 15 kom videobandspelaren och dom första tv spelen.
För mig så är de oförskämt att hålla på med mobilen överhuvudtaget om man inte är ensam när man äter, jag har aldrig mobilen vid matbordet om jag äter med någon annan.