TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av xipish:

Fick tillbaka mellanskillnaden jag velande också mellan xf9005 och q70, jag tyckte att q70 hade bättre bild, kändes som Sonyn hade mörkare bild och menyerna var sega jämfört med Sonyn. Sonys fötter är snyggare än Samsung.

Menyerna är segare, något av Sonys största svaghet för 2018-modellerna. I fråga om upplevd ljusstyrka är detta mer ett resultat av hur de var inställda. Där kan jämförelser i butik inte säga någonting.

Ingen av modellerna är ljussvag i någon mening.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av snajk:

Samsung har ju jobbat en hel del med just betraktningsvinklar på sina QLED-TV. Jag vet inte om de gör samma saker på alla (QLED-) apparater men på min nya Q85 så är det inget som helst problem.

Samsung Q85R har UVA-filtret som ger betydligt bättre betraktningsvinkel jämfört med traditionell VA. Så din TV är undantaget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Samsung Q85R har UVA-filtret som ger betydligt bättre betraktningsvinkel jämfört med traditionell VA. Så din TV är undantaget.

Ja ok, det förklarar ju saken, tack för svaret.

Angående snabbhet i menyerna så är jag hos morsan nu över jul och jag håller på att flippa över på deras Apple TV 4K, Netflix är typ en halv sekund efter när man navigerar runt i menyerna hela tiden. Katastrof!

Permalänk
Bildexpert 📺

@snajk: Upplever inte ATV 4K som så långsam. Kanske kör de med interpolering påslaget och ligger på 150+ ms av latens där?

Permalänk
Skrivet av snajk:

Ja ok, det förklarar ju saken, tack för svaret.

Angående snabbhet i menyerna så är jag hos morsan nu över jul och jag håller på att flippa över på deras Apple TV 4K, Netflix är typ en halv sekund efter när man navigerar runt i menyerna hela tiden. Katastrof!

Upplevde liknande när jag flyttade en Apple TV 4K från en Panasonic plasma från 2010 till en LG OLED från 2017 – väldigt mycket mer inmatningslatens på den senare i alla lägen utom spel-läget där det blev någorlunda bra.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@snajk: Upplever inte ATV 4K som så långsam. Kanske kör de med interpolering påslaget och ligger på 150+ ms av latens där?

Skrivet av star-affinity:

Upplevde liknande när jag flyttade en Apple TV 4K från en Panasonic plasma från 2010 till en LG OLED från 2017 – väldigt mycket mer inmatningslatens på den senare i alla lägen utom spel-läget där det blev någorlunda bra.

Jo, det är säkert något tillfälligt för så kass har den inte varit förut. Men jag vet inte riktigt hur man startar om en ATV, och de har byggt in den såpass att det är ett helvete att dra ur sladden. Måste dra ut kyl och frys på andra sidan väggen för att komma åt "mediacentret".

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Köpte denna för nån vecka sen för 15000 men har inte hämtat ut den ännu. 75PUS7354
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/29552/philips-th...

Nu ser jag att denna finns för 9000, 70PUS7304
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/70tumochstorre/phili...

Vet någon om det finns någon väsentlig skillnad förutom 5 tum större storlek mellan dessa?
Bryr mig inte så mycket om stativ etc utan mer om själva tvn i sig.
Känns annars väldigt dumt att betala 6k mer för 5 tum större tv.

Permalänk

@snajk:

Inställningar > System > Starta om

https://support.apple.com/sv-se/HT201836

Men då har du ett annat problem. För mig handlade det alltså om TV-apparaterna i sig, inte Apple TV:n.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

@snajk:

Inställningar > System > Starta om

https://support.apple.com/sv-se/HT201836

Men då har du ett annat problem. För mig handlade det alltså om TV-apparaterna i sig, inte Apple TV:n.

Jo tack, det funkar säkert men jag tänker inte testa. Jag undviker helst att ta in fler saker i min tekniksupport till släktingar, köper de apple-prylar så håller jag mig borta så långt som möjligt. Löser jag något problem med en pryl så blir den prylen mitt ansvar sen, och jag vill inte ha det ansvaret för mer saker.

Permalänk
Medlem

Var på Elgiganten idag och väldigt många som bar ut just denna TV till sina bilar,
Philips 50" 4K UHD LED Smart TV 50PUS8204/12

Kanske mer att folk går efter pris än prestanda, LG OLED B9 55 tum gick ju att få för endast 3 600 kr mer i annan butik men där såg jag ingen som tog någon notis om den TV-apparaten . Stod en fullastad orörd pall.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av snajk:

Jo tack, det funkar säkert men jag tänker inte testa. Jag undviker helst att ta in fler saker i min tekniksupport till släktingar, köper de apple-prylar så håller jag mig borta så långt som möjligt. Löser jag något problem med en pryl så blir den prylen mitt ansvar sen, och jag vill inte ha det ansvaret för mer saker.

OK, men att starta om enheten är väl ingen större dramatik och något som de flesta lär klara.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonasg72:

Vsr går gränsen till att titta från sidan? Om familjen samlas kring TVn så blir det någon om hamnar med kanske upp till 30 graders betraktningsvinkel.

Inte hemma just nu, men kan försöka bilda mig en uppfattning när jag kommer hem, men 30 grader ska nog inte vara något större problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Tack för din inspiration, din kunskap och dina fantastiska videos. Efter mycket klurande så blev det en AG9 65”. God fortsättning.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

OK, men att starta om enheten är väl ingen större dramatik och något som de flesta lär klara.

Nej absolut. Men jag har redan lagt timmar idag på att få OneDrive att fungera på en gammal Iphone SE som tydligen inte kan ladda upp bilder till OneDrive om de är "Optimerade för Icloud", tömma Iphonen och flytta OneDrive till en annan disk för den låg på system SSD'n. Enklare än förut i alla fall innan jag hade köpt OneDrive/Office och skulle försöka rädda viktiga bilder från kraschade diskar, dessutom behövde jag använda Itunes. Men det har gått många timmar OneDrive-support sedan dess.

Men om de märker av att ATV'n är seg så kommer förstås ett: Have you tried turning it off and on again?

Permalänk

Hallå på er alla kunniga, jag skulle behöva lite assistans med att välja vilken TV jag nu ska ersätta min gamla 50" Plasma LG med.

Jag har mer eller mindre haft i bakhuvudet de senaste åren att nästa TV jag köper skall vara en OLED TV, men nu när jag suttit och sökt information, priser och försökt bildat mig en liten bättre uppfattning över det hela så känner jag att lite råd kanske inte skulle sitta helt fel. När jag tidigare idag började kika runt, så kollade jag huvudsakligen lite först i 10.000 kronors klassen, men har även börjat överväga eventuellt kunna lägga upp till 15.000+ om jag blir tillräckligt säker på att jag tror att TVn blir rätt.

Jag förstår att denna fråga är lika luddig som alla andra eftersom priset återspeglar prestandan från produkten, men jag ställer den ändå, och här kommer förutsättningarna som TVn kommer ha.

Jag söker en 4K TV, i storleksklass mellan 55-65 tum.
Den kommer till 99,9 procent användas till att se film på.
Den kommer stå i ett vanligt vardagsrum, utan någon mer mörkläggningsmöjligheter än vanliga gardiner i nuläget. Och eftersom den kommer användas till att se Film/Serier alla möjliga timmar på dygnet, så visst ljus kommer med stor sannolikhet finnas i rummet samtidigt.

När jag börjat tänkt på det hela, och från det jag läst fram. Är jag inte hundra på att mina förutsättningar ger OLED den rättvisa den behöver.

C8 eller Q80, eller motparter. Hur skulle ni resonera med mina förutsättningar?
Om jag går upp i pris, till C9 och Q90, skulle någonting ändras?

Jag vet att det är luddigt, men jag känner att jag skulle vilja ha någon liten knuff i någon riktning från någon kunnig.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en ny TV, 55" och OLED. Ska främst spela PS4 Pro på den men det kommer att bli endel netflix och sport (NFL, Indycar) när det är säsong.
Sneglat lite på LG B9, LG C9 och Philips med Ambilight i samma prisklass.
Är C9 värt 3000kr extra jämfört med B9 för mina ändamål? Det är väl samma panel?
Hur står sig Philips i förhållande till LG? Är de likvärdiga eller är ena bättre?
Är input lag fortfarande något man behöver bry sig om?

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Isacbergstrom:

Hallå på er alla kunniga, jag skulle behöva lite assistans med att välja vilken TV jag nu ska ersätta min gamla 50" Plasma LG med.

När jag börjat tänkt på det hela, och från det jag läst fram. Är jag inte hundra på att mina förutsättningar ger OLED den rättvisa den behöver.

Så du har kört en LG-plasma i många år i det rummet och nu funderar du ifall en OLED fungerar för dina förutsättningar? LG gjorde de ljusklenaste plasmamodellerna så där kan du räkna med att en OLED är långt mer än du räknat med. Du lär skynda dig mot reglaget för att dra ned ljusstyrkan oavsett vad du köper.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pimmp: Gott att höra! Sony AG9 är en riktigt trevlig apparat!

Permalänk
Bildexpert 📺

@brainlessbob: LG verkar ge C9-modellen mer kärlek jämfört med B9 med högre ljusstyrka och snabbare uppdateringar för funktioner. Philips OLED har en mer dynamisk och ljusstark karaktär som du inte kan ändra. LG ger fler finesser och mer möjligheter att påverka hur den beter sig i fråga om bild.

Input lag har definitiv minskat som problem. 2019-OLED-modellerna är i spelläget kring 1 bildrutas fördröjning vid 60 Hz, alltså ca 20 ms.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Så du har kört en LG-plasma i många år i det rummet och nu funderar du ifall en OLED fungerar för dina förutsättningar? LG gjorde de ljusklenaste plasmamodellerna så där kan du räkna med att en OLED är långt mer än du räknat med. Du lär skynda dig mot reglaget för att dra ned ljusstyrkan oavsett vad du köper.

Haha, nej jag vet. Det har gått an med den för jag hade bättre förutsättningar i förra boendet till att mörklägga totalt. Plus att jag inte prioriterade film så mycket då mitt yrke som yrkesfiskare innebär att jag spenderar mer än 250 dagar om året ute till sjöss vilketsom.

Det är inte nu förens efter en flytt och förhållande, som innebär att jag iallafall måste köpa en till TV eftersom jag nu även har ett vardagsrum. Och jag vill då fixa det bästa till förutsättningarna.

Plasman kommer fortfarande få duga i sovrummet där, men jag vill ha ut det absolut bästa för de förutsättningarna jag har i nya vardagsrummet.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag ser ingenting konstigt med de klippen utan det är rätt så typiskt för låg frekvens. Ser ut som du kör 30 eller 60 FPS. Är det dator? Konsol? Vad är det för skärm/TV du kört innan och vad är det du förväntar dig?

Du kanske kört med interpolering påslaget på din tidigare TV och är lyckligt omedveten om de problem detta medför. Det skulle också förklara din upplevda osynk mot ljudet via Bluetooth då interpolering också fördröjer ljudet.

Det stämmer att det var 30 fps. Det var lite det jag misstänkte också var problemet. Men när jag spelar spel som går i 60fps så ser det fint ut tycker jag. Jag kör mest Konsol. Dator ibland.

Innan hade jag en LGUH750V. Och den stängde jag av interpoleringen på snabbt, eftersom jag inte alls är ett fan av Trumotion.

Vad är det som gör att jag hade mycket lättare att spela i 30fps på sistnämnda TV:n? Är det att hertzen är lägre i den, och att bilduppdateringsfrekvensen inte är lika snabb så mitt öga inte tyckte det blev lika stor kontrast?

Stämmer det också att man inte räknar hertz idag på nyare TV-apparater? Det var någon på LG som sa att "det stämmer inte att LGB9 är 120hz eftersom teoretisk så har OLED inget tak och skulle kunna köra 1000hz om det skulle vara så.

För på Display specs står det oftast att OLED-skärmar har 120hz.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Permalänk
Medlem

Bra info i detta klipp!

Just nu skulle jag behöva köpråd på en ordentlig TV-bokhylla i vardagsrummet! Jag har en 40" Sony idag och får inte plats med större, måste köpa ny bokhylla snart för att få plats med större TV (och jag vill inte ha någon liten TV bänk bara i vardagsrummet).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av milan979:

Köpte denna för nån vecka sen för 15000 men har inte hämtat ut den ännu. 75PUS7354
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/29552/philips-th...

Nu ser jag att denna finns för 9000, 70PUS7304
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/70tumochstorre/phili...

Vet någon om det finns någon väsentlig skillnad förutom 5 tum större storlek mellan dessa?
Bryr mig inte så mycket om stativ etc utan mer om själva tvn i sig.
Känns annars väldigt dumt att betala 6k mer för 5 tum större tv.

Om jag har fattat rätt mellan de två så har 7354 bättre ljud. I övrigt ingen skillnad. Verkar även som att 70” 7304 har VA-panel. Vilken panel 75” har vet jag inte.

Edit: mer info här: https://www.avforums.com/threads/whats-the-difference-55pus73...

Verkar röra sig om färg på ramarna och vilken fjärrkontroll som följer med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Parkreiner:

Innan hade jag en LGUH750V. Och den stängde jag av interpoleringen på snabbt, eftersom jag inte alls är ett fan av Trumotion.

Vad är det som gör att jag hade mycket lättare att spela i 30fps på sistnämnda TV:n? Är det att hertzen är lägre i den, och att bilduppdateringsfrekvensen inte är lika snabb så mitt öga inte tyckte det blev lika stor kontrast?

Stämmer det också att man inte räknar hertz idag på nyare TV-apparater? Det var någon på LG som sa att "det stämmer inte att LGB9 är 120hz eftersom teoretisk så har OLED inget tak och skulle kunna köra 1000hz om det skulle vara så.

LGUH750V är en enklare LCD och dessa tenderar att ha en del eftersläp. Fördelen med detta är att övergångarna mellan bildrutorna, särskilt vid 30 FPS, smetas ut vilket jämnare intryck av rörelser. Nackdelen är tja, det smetar ut. En OLED är mycket snabbare och då ligger varje bildruta framme en längre tid med mycket snabb övergång till nästa bildruta vilket gör hackigheten i 30 FPS tydligare.

Även om en OLED teoretiskt kan moduleras i högre frekvenser så kan själva panelen inte det. Det är med den panelteknik som används samma begränsningar som med LCD:er att man adresserar panelen radvis uppifrån och ned. Där går den övre gränsen idag på 120 Hz. Du kan också köra 120 Hz till din B9 i 1080p eller 1440p, men det hjälper inte mot konsoler.

Permalänk
Medlem

Rådgivning

Vilken modell ska jag välja nu under mellandagsrean? Står mellan dessa tre:
Philips the one - 70PUS7304 - 8990kr
SONY KD-75XG8096 - 11990kr
Samsung - QE75Q60RATXXC - 14990

Stirrar lite blint på att Philips och Sonyn har bara 50/60Hz, men kanske är fel av mig?
Men ser att LjudOchBild har gett både Sonyn och Philipsen väldigt bra recensioner (på 65")
https://www.ljudochbild.se/test/tv/65-tums-tv/philips-the-one...
https://www.ljudochbild.se/test/tv/65-tums-tv/sony-kd-65xg809...

Kommer till 99% använda TVn till att titta på film.

Tack på förhand

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marux92:

Stirrar lite blint på att Philips och Sonyn har bara 50/60Hz, men kanske är fel av mig?
Men ser att LjudOchBild har gett både Sonyn och Philipsen väldigt bra recensioner (på 65")

60 Hz är normen för den här modellklassen. Du behöver kliva högre upp i modellserierna för att nå 120 Hz för användning mot dator etc.

LjudOchBild är trevlig läsning. Ta det för just detta. Trevlig läsning.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Samsungen har 100Hz, är det värt dom extra tusenlapparna?
Vilken av dessa tre modeller skulle du ha valt?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marux92:

@Laxpudding: Samsungen har 100Hz, är det värt dom extra tusenlapparna?
Vilken av dessa tre modeller skulle du ha valt?

Finns inga 100 Hz-TV. Panelerna är begränsade till antingen 60 Hz eller 120 Hz.

Vissa Samsungsmodeller, de i 55 tum och större i mellanklassen (Q60R, RU8 och The frame samt hela QLED-serien)kan köra 120 Hz i 1080p och 1440p från dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brainlessbob:

Jag funderar på en ny TV, 55" och OLED. Ska främst spela PS4 Pro på den men det kommer att bli endel netflix och sport (NFL, Indycar) när det är säsong.
Sneglat lite på LG B9, LG C9 och Philips med Ambilight i samma prisklass.
Är C9 värt 3000kr extra jämfört med B9 för mina ändamål? Det är väl samma panel?
Hur står sig Philips i förhållande till LG? Är de likvärdiga eller är ena bättre?
Är input lag fortfarande något man behöver bry sig om?

Jag sitter på en 65OLEDC8 som jag köpte förra BF.

Bilden är fantastisk.

Dock så är det lite problem med artifacts eller "motion noise", om du förstår vad jag menar?

Speciellt i spel där FPS:en ligger lågt, till exempel RDR2. Tyckte dock inte jag har lika stora problem med Star Wars Fallen Order. Men jag kanske bara vant mig.

Men även i Netflix så blir det lite jutter/flicker nära kanterna på objekt som rör sig, har inte läst så mycket om det men det känns ibland som om TVn är "för bra" mot innehållet det försöker visa. Tycker inte alls det är samma sak när jag spelar en blu-ray via PS4.

@Laxpudding kanske vet något om detta? Det kanske är bättre i C9 modellerna? Eller någon inställning man missat?

Visa signatur

Mr. Scriptman