Frågor om elgiganten prisgaranti

Permalänk

Frågor om elgiganten prisgaranti

Så har fråga om prisgarantin som Elgiganten erbjuder.
Den lyder såhär.

"Följande villkor måste vara uppfyllda vid köptillfället för att kunna använda Prisgarantin:

Produkten ska vara av samma märke och modell.
Du måste kunna dokumentera att en konkurrent har ett lägre pris.
Dokumentationen måste hämtas från en återförsäljare som har det aktuella priset.
Dokumentationen måste visa att produkten finns i lager och kan köpas till det aktuella priset.
Om en fraktkostnad tillkommer hos återförsäljaren så inkluderas den i beräkningen när priset jämförs.
Köpet ska kunna göras på lika villkor. Det kan inte gälla ett geografiskt begränsat priserbjudande eller en pristabell exklusiv för en butik. Exempel på detta är öppningserbjudanden, lokala handelsdagar, lagerrensningar och liknande.
För att använda prisgarantin behöver du vid köptillfället upplysa säljaren om det lägre priset.
Vi matchar mot återförsäljare som bedriver sin verksamhet i Sverige, utifrån lagar och skatter som gäller här, och som är anträffbara när det gäller garantier och service.
Undantag:

Gäller ej abonnemang och tjänster.
Prisgaranti kan inte åberopas på produkter sålda av våra partners via Elgiganten Marketplace."

Skulle jag då alltså kunna gå till Elgiganten med ett pris från annan återförsäljare nu under mellandagsrean eller gäller detta ej med tankke på vad som står under "Köpet ska kunna göras på lika vilkor"?

Någon som användt deras prisgaranti och kan svara på om det är krångligt eller ej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

Så har fråga om prisgarantin som Elgiganten erbjuder.
Den lyder såhär.

"Följande villkor måste vara uppfyllda vid köptillfället för att kunna använda Prisgarantin:

Produkten ska vara av samma märke och modell.
Du måste kunna dokumentera att en konkurrent har ett lägre pris.
Dokumentationen måste hämtas från en återförsäljare som har det aktuella priset.
Dokumentationen måste visa att produkten finns i lager och kan köpas till det aktuella priset.
Om en fraktkostnad tillkommer hos återförsäljaren så inkluderas den i beräkningen när priset jämförs.
Köpet ska kunna göras på lika villkor. Det kan inte gälla ett geografiskt begränsat priserbjudande eller en pristabell exklusiv för en butik. Exempel på detta är öppningserbjudanden, lokala handelsdagar, lagerrensningar och liknande.
För att använda prisgarantin behöver du vid köptillfället upplysa säljaren om det lägre priset.
Vi matchar mot återförsäljare som bedriver sin verksamhet i Sverige, utifrån lagar och skatter som gäller här, och som är anträffbara när det gäller garantier och service.
Undantag:

Gäller ej abonnemang och tjänster.
Prisgaranti kan inte åberopas på produkter sålda av våra partners via Elgiganten Marketplace."

Skulle jag då alltså kunna gå till Elgiganten med ett pris från annan återförsäljare nu under mellandagsrean eller gäller detta ej med tankke på vad som står under "Köpet ska kunna göras på lika vilkor"?

Du kan traska in på elgiganten och nyttja prismatch om en annan återförsäljare har produkten billigare, och det gäller även nätbutiker. Det som det inte gäller är tex om någon butik har något öppnings erbjudande vid nyöppning etc.

Permalänk

@Kelzzor: Okej, så mellandagsrea skulle inte räknas som den typen av "erbjudande"?

tänker just på denna nämligen https://www.dustinhome.se/product/5011142560/wf-1000xm3-nc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

@Kelzzor: Okej, så mellandagsrea skulle inte räknas som den typen av "erbjudande"?

tänker just på denna nämligen https://www.dustinhome.se/product/5011142560/wf-1000xm3-nc

Jo du kan matcha mellandagsrea det jag menade faller inom lokala avvikelser tex om en ny butik öppnar in en viss stad och så är det bara bra erbjudande i just den butiken.

Det ska inte vara några problem att matcha mot Dustin så länge Dustin har dom i lager.

Måste dock höja ett varningens finger, säljare kan neka prismatchningen pga att man inte vill tappa pengar även om det går emot elgigantens villkor.

Permalänk

@Kelzzor: hm okej, lite det jag var rädd för.
Därför jag tänkte lika bra att fråga om hur de gör osv.

I värsta fall får det bli en beställning på dustin om de inte prismatchar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramengaijin:

@Kelzzor: hm okej, lite det jag var rädd för.
Därför jag tänkte lika bra att fråga om hur de gör osv.

I värsta fall får det bli en beställning på dustin om de inte prismatchar

I dom flesta fallen så matchar dom utan problem, iaf i min lokala butik dock så finns det giriga nissar som inte följer villkoren, men som sagt det skadar inte att fråga och väljer dom att inte göra det så tappar dom en kund samt mer pengar än om dom bara hade matchat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Jo du kan matcha mellandagsrea det jag menade faller inom lokala avvikelser tex om en ny butik öppnar in en viss stad och så är det bara bra erbjudande i just den butiken.

Det ska inte vara några problem att matcha mot Dustin så länge Dustin har dom i lager.

Måste dock höja ett varningens finger, säljare kan neka prismatchningen pga att man inte vill tappa pengar även om det går emot elgigantens villkor.

Säljaren borde inte neka en prismatchning eftersom de är inte är säljaren som förlorar pengar. Och matcha mot en seriös aktör som dustin är nog inte problemet, utan kanske snarare mot något okänt som superprisfyndet.se med något postadress i Filipstad eller något sånt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Säljaren borde inte neka en prismatchning eftersom de är inte är säljaren som förlorar pengar. Och matcha mot en seriös aktör som dustin är nog inte problemet, utan kanske snarare mot något okänt som superprisfyndet.se med något postadress i Filipstad eller något sånt.

De varken bör eller ska neka prismatch dock förekommer det ändå och mot seriösa aktörer.

Permalänk
Medlem

Prismatch på Elgiganten är inga problem. Är det mot nätbutiker räknas dock eventuell frakt in, varan måste också finnas i lager. Företaget måste också vara aktivt i Sverige och skatta i Sverige, vilket inte alltid är fallet. Är du osäker och har en bit att åka kan du ringa kundtjänst först så lägger dem in varan för korrekt pris så kan du hämta den sen i butik.