Permalänk
Medlem

Koppla ihop TV, Boxer o DVD/VHS

Har lite gamla grejor där TV nu är kopplad till DVD/VHS med en sådan där tredelad kabel (röd, gul o vit tror jag) och sedan scart mellan DVD och Boxer. Har nu fått en "ny" TV, en Samsung nr LE40D504F7W som har enbart 1 scart och 2, kan det heta HDMI =D. Finns ingen instruktionsbok till TV och det jag hittat när jag googla verkar förutsätta att man redan kopplat ihop grejorna, ingenting om hur verkligen det ska kopplas ihop med vilka kablar mm. Finns 1 HDMI på Boxer.

Permalänk
Medlem

Borde gå att ha en adapter SCART till 3 RCA typ denna:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/adapter/nedis-sc...

Sen HDMI kabel från boxer

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Borde gå att ha en adapter SCART till 3 RCA typ denna:
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/adapter/nedis-sc...

Sen HDMI kabel från boxer

Ok så jag sätter den adaptern i tv och sedan "röd/vit/gul" kabel i den och till DVD sen scart till Boxer, eller :/? Vart ska HDMI kabeln gå =D?

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så ska
en styck DVD/VHS med RCA kabel kopplas till TV
och en boxer med HDMI kopplas till TV

Förstår jag rätt?
Varför skulle man vilja koppla in DVD/VHS till boxern? Jag skulle koppla in båda enheterna direkt till TVn

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Varför skulle man vilja koppla in DVD/VHS till boxern?

Ibland har de genomkoppling. Men nu hade den tydligen bara en SCART.

Så inte mycket annat att göra än att skaffa antingen en SCART eller HDMI-växel i det här fallet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

Som jag förstår det så ska
en styck DVD/VHS med RCA kabel kopplas till TV
och en boxer med HDMI kopplas till TV

Förstår jag rätt?
Varför skulle man vilja koppla in DVD/VHS till boxern? Jag skulle koppla in båda enheterna direkt till TVn

Enda som har HDMI är Boxer 1 st och TV typ 4 st, DVD/VHS har ingen HDMI. Jag är så sjukt oteknisk och har jag ingen instruktionsbok är jag helt lost. Varför har man RCA (antar att det är den röd/gul/vita)? Var den vanlig på äldre apparater?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ibland har de genomkoppling. Men nu hade den tydligen bara en SCART.

Så inte mycket annat att göra än att skaffa antingen en SCART eller HDMI-växel i det här fallet.

Hur skulle man kunna koppla ihop Boxer och DVD direkt med TVn, är det med HDMI (som ju inte DVDn har nån uttag för)?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pysen-10:

Varför har man RCA (antar att det är den röd/gul/vita)? Var den vanlig på äldre apparater?

Antagligen för att amerikanerna oftast tänkte det var mycket smidigare att använda 2, 5 eller 7 kontakter istället för 1 som europerna..

Det hjälpte säkert inte till att döda RCA att det betyder Radio Corporation of America. Eller att DIN och SCART är tyska och franska förkortningar för den delen..

Skrivet av pysen-10:

Enda som har HDMI är Boxer 1 st och TV typ 4 st, DVD/VHS har ingen HDMI.

Skrivet av pysen-10:

Hur skulle man kunna koppla ihop Boxer och DVD direkt med TVn, är det med HDMI (som ju inte DVDn har nån uttag för)?

Med DVD/VHS antar jag du menar en kombomaskin med båda funktionerna i samma. Dessa brukar däremot nästan alltid ha två SCART för inspelning/genomkoppling. Så: Boxern>DVD/VHS>TV ?

Detta kräver dock eventuellt två eller åtminstone en full-SCART med samma kontakt i båda ändarna. ( https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=4759 )

Annars som sagt: https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=597
och/eller kanske https://www.kabelbutiken.com/adapter-scart-scart-3x-rca-s-vid... om även prylar utan SCART alls är inblandade.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Antagligen för att amerikanerna oftast tänkte det var mycket smidigare att använda 2, 5 eller 7 kontakter istället för 1 som europerna..

Det hjälpte säkert inte till att döda RCA att det betyder Radio Corporation of America. Eller att DIN och SCART är tyska och franska förkortningar för den delen..

Med DVD/VHS antar jag du menar en kombomaskin med båda funktionerna i samma. Dessa brukar däremot nästan alltid ha två SCART för inspelning/genomkoppling. Så: Boxern>DVD/VHS>TV ?

Detta kräver dock eventuellt två eller åtminstone en full-SCART med samma kontakt i båda ändarna. ( https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=4759 )

Annars som sagt: https://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=597
och/eller kanske https://www.kabelbutiken.com/adapter-scart-scart-3x-rca-s-vid... om även prylar utan SCART alls är inblandade.

På DVD/VHS finns 2 scart, en som det står "Euro AV2 Decoder" den andra "Euro AV1 Audio/Video". Boxern endast 1 scart och TVn tror jag bara 1 ev 2. Är det som så att jag kan "överleva" att koppla ihop med bara scart och ibte behöva HDMI? Fick denna av mina föräldrar i julklapp och dom är om möjligt önnu mer tekniskt handikappade än mig. I affären så kopplade dom bara ihop box och tv med HDMI kabel och jag tänker ju då att det kanske funkar om man inte blandar in en DVD i leken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pysen-10:

På DVD/VHS finns 2 scart, en som det står "Euro AV2 Decoder" den andra "Euro AV1 Audio/Video". Boxern endast 1 scart och TVn tror jag bara 1 ev 2. Är det som så att jag kan "överleva" att koppla ihop med bara scart och ibte behöva HDMI? Fick denna av mina föräldrar i julklapp och dom är om möjligt önnu mer tekniskt handikappade än mig. I affären så kopplade dom bara ihop box och tv med HDMI kabel och jag tänker ju då att det kanske funkar om man inte blandar in en DVD i leken.

Skickades från m.sweclockers.com

Och apparater är ju 10+ utom tv som är en ungdom på 7-8 år :).

Permalänk

Det du borde göra, i mitt tycke, är att kontaka Boxer och be om ett "Common Interface Card" eller ett så kallat "CI-kort", då kan du stoppa in detta kort i TV:n (läs mer om detta i manulen, den finns under https://www.samsung.com/se/support/model/LE40D504F7WXXE/ längst ner på sidan).

När du har detta kortet i TV:n så kan du skippa Boxer-boxen helt, då sköter tv:n samma saker själv.
DVD/VHS-spelaren borde du fundera på om du behöver VHS-delen? Annars skaffar du en ny/beg DVD-spelare (kanske bluray om du vill bli ännu mera modern) med HDMI på istället för RCA. RCA är riktigt förlegat och inget du borde använda idag längre.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Avstängd

Frågan är väl om du vill spela in saker från Boxer på DVD/VHS? För i så fall behöver du en kabel mellan dem. Annars är det väl bara att koppla allt med de bästa respektive apparat stöder, alltså:
Boxer - TV > HDMI
VHS/DVD - TV > Scart
Boxer - VHS/DVD - Scart

Permalänk
Medlem

Vad är problemet?

Kan inte TV-mottagaren vara kopplad till både TVn och VHS/DVD-inspelaren? SCART från VHS/DVD-inspelaren till TVn, SCART från TV-mottagaren till VHS/DVD-inspelarens SCART-IN och HDMI från TV-mottagaren till HDMI på TVn?

@TommyToad: TVn stöder inte DVB-T2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pysen-10:

På DVD/VHS finns 2 scart, en som det står "Euro AV2 Decoder" den andra "Euro AV1 Audio/Video". Boxern endast 1 scart och TVn tror jag bara 1 ev 2. Är det som så att jag kan "överleva" att koppla ihop med bara scart och ibte behöva HDMI? Fick denna av mina föräldrar i julklapp och dom är om möjligt önnu mer tekniskt handikappade än mig.

Såhär?

https://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=488170.jpg

Japp, de är gjorda för att koppla en pryl till genom. SCART1 till TV och SCART2 till Boxern.

Har TVn också två SCART kan du såklart även istället koppla båda prylarna direkt till TVn.

Skrivet av pysen-10:

I affären så kopplade dom bara ihop box och tv med HDMI kabel och jag tänker ju då att det kanske funkar om man inte blandar in en DVD i leken.

Här är jag nog inte helt med på vad du menar tyvärr.

Antar att det finns DVD-spelare med enbart HDMI också, men trodde det var något som började först med Blueray.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Såhär?

https://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=488170.jpg

Japp, de är gjorda för att koppla en pryl till genom. SCART1 till TV och SCART2 till Boxern.

Har TVn också två SCART kan du såklart även istället koppla båda prylarna direkt till TVn.

Här är jag nog inte helt med på vad du menar tyvärr.

Antar att det finns DVD-spelare med enbart HDMI också, men trodde det var något som började först med Blueray.

Jag tänkte att om jag inte haft DVDn utan bara TV och Boxer så hade man väl kunnat koppla ihop dom två med en HDMI kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Frågan är väl om du vill spela in saker från Boxer på DVD/VHS? För i så fall behöver du en kabel mellan dem. Annars är det väl bara att koppla allt med de bästa respektive apparat stöder, alltså:
Boxer - TV > HDMI
VHS/DVD - TV > Scart
Boxer - VHS/DVD - Scart

Behöver absolut inte spela in nått, ska vid tillfälle skaffa enbart en nyare DVD. Det där verkar ju enkelt, tack 😊!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Det du borde göra, i mitt tycke, är att kontaka Boxer och be om ett "Common Interface Card" eller ett så kallat "CI-kort", då kan du stoppa in detta kort i TV:n (läs mer om detta i manulen, den finns under https://www.samsung.com/se/support/model/LE40D504F7WXXE/ längst ner på sidan).

När du har detta kortet i TV:n så kan du skippa Boxer-boxen helt, då sköter tv:n samma saker själv.
DVD/VHS-spelaren borde du fundera på om du behöver VHS-delen? Annars skaffar du en ny/beg DVD-spelare (kanske bluray om du vill bli ännu mera modern) med HDMI på istället för RCA. RCA är riktigt förlegat och inget du borde använda idag längre.

Är det det som kallas CA-modul? Eller ska det finnas nå fack på TVn där jag stoppar i kortet 😊? Ny DVD står redan på agendan, utan VHS, dick ej så modernt som BlueRay för då kan jag ju inte kolla på dom dvdfilmer jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pysen-10:

Är det det som kallas CA-modul? Eller ska det finnas nå fack på TVn där jag stoppar i kortet 😊? Ny DVD står redan på agendan, utan VHS, dick ej så modernt som BlueRay för då kan jag ju inte kolla på dom dvdfilmer jag har.

Alla Blu-rayspelare spelar upp DVD-filmer.

Permalänk
Skrivet av pysen-10:

Är det det som kallas CA-modul? Eller ska det finnas nå fack på TVn där jag stoppar i kortet 😊? Ny DVD står redan på agendan, utan VHS, dick ej så modernt som BlueRay för då kan jag ju inte kolla på dom dvdfilmer jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Petterk:

Alla Blu-rayspelare spelar upp DVD-filmer.

Precis, med en modern blurayspelare så kan du även spela upp DVD:er.
Som någon ovan skrev så verkar inte din modell av TV stödja DVB-T2, så då funkar det inte med modul direkt i TV:n. Men en nyare boxer-box med HDMI-utgång kanske vore något, om inte din nuvarande har HDMI utan bara Scart?

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av pysen-10:

Jag tänkte att om jag inte haft DVDn utan bara TV och Boxer så hade man väl kunnat koppla ihop dom två med en HDMI kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan du göra ändå. Du behöver inte ha samma sorts anslutning till allt.

Du kan som andra påpekat inte spela in på VHS från Boxern med enbart HDMI kopplad till TVn dock, om nu det ens var något planerat.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Precis, med en modern blurayspelare så kan du även spela upp DVD:er.
Som någon ovan skrev så verkar inte din modell av TV stödja DVB-T2, så då funkar det inte med modul direkt i TV:n. Men en nyare boxer-box med HDMI-utgång kanske vore något, om inte din nuvarande har HDMI utan bara Scart?

Finns 1 HDMI på Boxer, kanske inte behövs fler 😊. Har läst nånstans om HDMI ut/in och att det var skillnad på dom. Hur ska man kunna veta det, står ju bara HDMI 😒?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det kan du göra ändå. Du behöver inte ha samma sorts anslutning till allt.

Du kan som andra påpekat inte spela in på VHS från Boxern med enbart HDMI kopplad till TVn dock, om nu det ens var något planerat.

Ok, vhs biten funkar inte ändå, fpr blu en ny dvdspelare 😊. Tackar så mycket för dina svar 😀.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pysen-10:

Finns 1 HDMI på Boxer, kanske inte behövs fler 😊. Har läst nånstans om HDMI ut/in och att det var skillnad på dom. Hur ska man kunna veta det, står ju bara HDMI 😒?

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det ut, det finns ingen större anledning för boxer-boxen att kunna ta in bildsignaler (förutom från antenn då). Så koppla in den med en HDMIkabel till TV:n så kommer det funka galant

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av pysen-10:

Finns 1 HDMI på Boxer, kanske inte behövs fler 😊. Har läst nånstans om HDMI ut/in och att det var skillnad på dom. Hur ska man kunna veta det, står ju bara HDMI 😒?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inget du behöver tänka på om du bara ska koppla en sak till TVn. Den har aldrig HDMI-utgångar.

Men ja, HDMI kan skicka signaler i båda riktningarna, och även användas lite som SCART och seriekoppla saker. Fast det är inte så vanligt. Iom att kontakterna är så små sätter de dit fler av dem på TVn istället.

Streaming-kort, bildväxlar och Xbox One är väll i princip de enda vanligt förekommande prylarna med HDMI in.

Skrivet av pysen-10:

Ok, vhs biten funkar inte ändå, fpr blu en ny dvdspelare 😊. Tackar så mycket för dina svar 😀.

Semantisk slintande på tangentbordet?

Det är säkert ditt undermedvetna som säger dig att satsa på en bluray. Så ökar både utbud och kvalitet rejält.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

Det är inget du behöver tänka på om du bara ska koppla en sak till TVn. Den har aldrig HDMI-utgångar.

Men ja, HDMI kan skicka signaler i båda riktningarna, och även användas lite som SCART och seriekoppla saker. Fast det är inte så vanligt. Iom att kontakterna är så små sätter de dit fler av dem på TVn istället.

Streaming-kort, bildväxlar och Xbox One är väll i princip de enda vanligt förekommande prylarna med HDMI in.

Semantisk slintande på tangentbordet?

Det är säkert ditt undermedvetna som säger dig att satsa på en bluray. Så ökar både utbud och kvalitet rejält.

Vanligast borde väl vara någon form av hembioförstärkare och många soundbars har också HDMI-in. Å andra sidan har de ju en inbyggd bildväxlare då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vanligast borde väl vara någon form av hembioförstärkare och många soundbars har också HDMI-in. Å andra sidan har de ju en inbyggd bildväxlare då...

Ja förstärkare har såklart oftast en diger samling. *kollar i racket* 10st! Får nog skaffa fler mojänger att plugga igen hålen med..

Vissa ljudlimpor har enbart 1 tom för användning med ARC.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

Ja förstärkare har såklart oftast en diger samling. *kollar i racket* 10st! Får nog skaffa fler mojänger att plugga igen hålen med..

Vissa ljudlimpor har enbart 1 tom för användning med ARC.

Jo, jag vet. Jag letade länge efter en soundbar med tillräckligt många ingångar för mig, då min dåvarande TV bara hade en, men för ett par år sedan bet jag i det sura äpplet och köpte en begagnad hembioreciever istället trots att jag inte kände något behov av surround eller liknande egentligen. Men det var väl en kostnadsfråga också, inte att jag inte hade pengar men det känns saftigt att betala åtta-tio tusen för en soundbar (till en 60' teve som kostade typ sex tusen) när man får en förstärkare med högtalare, subwoofer och allt begagnat för ett par tusen.

Sen verkar de ha stannat på sådär 4 HDMI på dagens TV-apparater vilket känns väl snålt. Med en av dem till ARC så är det redan fullt för mig och då har jag inte kopplat in PS3 (som visserligen inte känns så nödvändig) eller någon av mina mindre enheter som mini NES eller Raspberry. De kan förstås gå via förstärkaren, den stöder inte 4K men det gör inte alla enheter heller så det är väl ok, men ändå känns det snålt. Smart-TV täcker ju upp en del behov förstås, Netflix, Plex, SVT och så, men om några år så kommer ju den inte uppdateras längre förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det är inget du behöver tänka på om du bara ska koppla en sak till TVn. Den har aldrig HDMI-utgångar.

Men ja, HDMI kan skicka signaler i båda riktningarna, och även användas lite som SCART och seriekoppla saker. Fast det är inte så vanligt. Iom att kontakterna är så små sätter de dit fler av dem på TVn istället.

Streaming-kort, bildväxlar och Xbox One är väll i princip de enda vanligt förekommande prylarna med HDMI in.

Semantisk slintande på tangentbordet?

Det är säkert ditt undermedvetna som säger dig att satsa på en bluray. Så ökar både utbud och kvalitet rejält.

😂 ja jag får kolla in utbudet av Bluray, aldrig fallit mig in att jag skulle kunna kolla vanliga dvd på en sådan 😊.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad är problemet?

Kan inte TV-mottagaren vara kopplad till både TVn och VHS/DVD-inspelaren? SCART från VHS/DVD-inspelaren till TVn, SCART från TV-mottagaren till VHS/DVD-inspelarens SCART-IN och HDMI från TV-mottagaren till HDMI på TVn?

@TommyToad: TVn stöder inte DVB-T2.

Nu såg jag detta inlägg :). Vad menas med att TVn inte stöder DVB-T2? Kan jag inte koppla så som det står: TV-Boxer med HDMI, TV-DVD med scart och DVD-Boxer med scart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pysen-10:

Nu såg jag detta inlägg :). Vad menas med att TVn inte stöder DVB-T2? Kan jag inte koppla så som det står: TV-Boxer med HDMI, TV-DVD med scart och DVD-Boxer med scart?

Va?

DVB-T2 är standarden som används för TV-sändningar över marknätet i Europa, d.v.s. den inbyggda mottagaren fungerar inte med alla kanaler som sänder enligt den nya standarden. Din mottagare gör det däremot, då det är en HD-mottagare. Spelar bara roll om du vill köra med modul och programkort i TVn här.

Fungerar inte inspelning på din VHS/DVD-inspelare så har du ingen anledning att koppla TV-mottagaren dit.