Vilken var decenniets bĂ€sta film? đŸŽ„

PermalÀnk
Relik 📜 ★
●

Vilken var decenniets bĂ€sta film? đŸŽ„

Eftersom trÄden om TV-serier verkar vÀldigt poppis tÀnker jag att vi kör en liknande till! Den hÀr gÄngen pÄ temat film istÀllet. Tio Är Àr som sagt ganska lÄng tid, och det prÄnglas ut en jÀdra massa film.

SÄ! Vilken skulle just du sÀga Àr Ärtiondets bÀsta film? För att hÄlla det rimligt okomplext, vi kör kriteriet "preimÀr 2010 eller senare".

Det hade varit fett att sĂ€tta nĂ„gon Star Wars hĂ€r, men.. nej. Även om jag gillar Rogue One nĂ„r den nog inte toppen. Dunkirk gillade jag verkligen, hade en sjukt bra upplevelse med den pĂ„ bio. Även Arrival och Mad Max: Fury Road Ă€r tvĂ„ filmer jag tar med mig frĂ„n de senaste tio Ă„ren. För att inte tala om Inception, den ser jag om dĂ„ och dĂ„ vilket Ă€r rĂ€tt ovanligt för mig. Smart, snyggt filmad, bra skĂ„despeleri.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
â–Ș Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
â–Ș Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
â–Ș Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
â–Ș Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

PermalÀnk
Medlem ★
●

The Grand Budapest Hotel ligger mig varmt om hjĂ€rtat. Även Dunkirk Ă€r högt upp pĂ„ min lista.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

PermalÀnk
Medlem
●

För mig Àr Spider-Man: Into the Spider-Verse en klar favorit överlag.

Mad Max som nÀmnts redan Àr favorit actionfilmen som tÄl att ses igen med John Wick pÄ andra plats.

Visa signatur

------------------------------------------------------------------------------------------------------

PermalÀnk
Medlem ★
●

LÀr vÀl fÄ skit men tyckte hobbit filmerna var grymma

I love dwarves!

PermalÀnk
Medlem
●

Intouchables, Birdman, Black Swan, Gone Girl, Whiplash, Blade Runner 2049, Driver, Nightcrawler, Shutter Island eller Into The Spider-verse. Oklar vilken av dom som landar allra högst. Finns nÄgra bubblare, Parasite ifrÄn i Är Àr rÀtt hyfsad Ä. Ger nog priset till Birdman ÀndÄ, iaf för stunden.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

The Imitation Game eller Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.

Kanske Äterkommer med fler alternativ men dessa tvÄ filmerna Àr fantastiska.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

Source Code

PermalÀnk
Medlem ★
●

Dunkirk pÄ bio var verkligen top. Hoppas att 1917 ska leverera nÄgot liknande.

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

PermalÀnk
Medlem ★
●

Avengers: Infinity War & Avengers: Endgame. Har aldrig nÄgonsin varit pÄ nÄgon premiÀr av en film som varit lika elektriska och kÀnslomÀssigt laddade i luften. Alla reaktioner - gasp, skrik, t.o.m. snyftande frÄn nÄgot hÄll - gjorde dessa tvÄ filmer till förmodligen den mest interaktiva filmupplevelsen jag haft.

Sen var de ju Ă€ven VÄLDIGT BRA ocksĂ„

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) ‱ 2x16GiB 3200MHz C14 ‱ RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz ‱ X570 I PW ‱ Ghost S1 MKII

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Inception ligger vÀl ganska bra till tÀnker jag.
Jag vet inte om jag sjÀlv skulle sÀga att det Àr Ärtiondets film, men det refereras fortfarande friskt till den nÀr ett "inception moment" dyker upp i andra sammanhang ;).

Scott Pilgrim Vs. The World.
Nyskapande koncept för sin tid.

The big short ligger pÄ min personliga topplista iaf

The revenant hade jag en fantastisk bioupplevelse med. Vet inte om den förtjÀnar toppnotering dÀremot.

Budapest hotel var super

Mad max - helt klart pÄ toppen!

Blade runner - ocksÄ jÀttebra. Klart topplistematerial.

Drive och nightcrawler tycker jag ringar in filmtrender i Ärtiondet sÄ de fÄr komma med pÄ toppen ocksÄ.

Joker kanske behöver nÀmnas ocksÄ.

Åh, det finns för mycket att vĂ€lja pĂ„ hĂ€r haha!

Edit:
Jag har hört att Parasite ska vara duktigt jÀdra bra ocksÄ.
Men har inte blivit av att jag gÄtt och sett den pÄ bio Ànnu. Kanske blir av i mellandagarna

Visa signatur

🎼 → Node 304 ‱ Ryzen 5 2600 + Nh-D14 ‱ Gainward RTX 2070 ‱ 32GB DDR4 ‱ MSI B450I Gaming Plus AC
đŸ–„ïž → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx ‱ đŸ„œ → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
đŸ–±ïžâ€‚â†’ Logitech g603 | ⌚ → Logitech MX Keys
đŸ’» → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

PermalÀnk
Söder om söder-hipster
●
Skrivet av emilakered:

Dunkirk gillade jag verkligen, hade en sjukt bra upplevelse med den pÄ bio.

Det Àr nog bara för att du sÄg den tillsammans med mig!

Finns en hel del bra! Mina tio bÀsta Àr nog Inception, True Grit, Interstellar, Lego-filmen, Moonrise Kingdom, The Martian, The Social Network, Captain America: Civil War, Spider-man: Into the Spider-verse och Insidan Ut.

VĂ€ljer bara mellan filmer jag sett pĂ„ bio. 😀

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

– Med rymden i blodet.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Gott om riktigt bra filmer, tror Kimi No Na Wa. (Your Name.), Leave No Trace och Intouchables landar bland toppen.

DokumentÀrt Àr The Work (trailer) oslagbar. Visst hade jag hört uttrycket "knÀsvag" tidigare, men nÀr jag skulle resa mig upp efter den visningen var det första gÄngen i mitt liv jag upplevde att mina ben antagit spagettiform och knappt ville bÀra mig. En av de filmiskt starkaste upplevelserna nÄgonsin.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

PermalÀnk
Relik 📜 ★
●
Skrivet av Paradis-Jakob:

Det Àr nog bara för att du sÄg den tillsammans med mig!

Haha, kan sÄ vara! TvÄ smÄbarnsfarsor som fick en stund för sig sjÀlva. Till och med Jupiter Ascending (decenniets sÀmsta storfilm?) hade funkat!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
â–Ș Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
â–Ș Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
â–Ș Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
â–Ș Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

PermalÀnk
Medlem ★
●

Oj svÄrt val!
MÄnga bra filmer, men nÄgra som jag verkligen tyckte om var Batman: The dark knight rises, Django Unchained och Shutter Island

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

PermalÀnk
Medlem
●

lol den jag hade tÀnkt mig hade tydligen premiÀr nov '09

PermalÀnk
Medlem
●

Into the abyss (2011), The act of killing (2013), nÄgra filmer av Wes Andersson (vÀlj sjÀlv). Sist men inte minst eftersom Rogue One (2016) Àr första och enda (riktiga) Star Wars film som gjorts sedan orginalen kvalar den in pÄ listan...

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

Avengers: Infinity Wars

Av den enkla anledningen att man inte kunde förutspÄ slutet likt alla andra filmer. Det fick mig ett gott skratt att de Àntligen bröt temat "alla goda överlever". Det behövs i fler filmer.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

PermalÀnk
Medlem ★
●

Hade tÀnkt sÀga Inglorious Basterds men sÄ slog det mig att den slÀpptes ju 2009 Har aldrig riktigt haft nÄgon speciell producent/regissör som jag fÀst mig vid, men Tarantino gör oundvikligen vÀldigt bra filmer sÄ jag mÄste sÀga Django Unchained i detta fall. En vÀldigt fÀngslande film tycker jag, den saknar ju inte rÄhet heller.

The Irishman Àr ocksÄ ett starkt kort, Netflix egna filmer har blivit vÀldigt bra, men vet inte om man kan kalla den decenniets film ÀndÄ.

Konstaterade dock under mitt funderande över frÄgan att jag gillar Àldre filmer mer

PermalÀnk
Relik 📜 ★
●
Skrivet av MeSaber:

Avengers: Infinity Wars

Av den enkla anledningen att man inte kunde förutspÄ slutet likt alla andra filmer. Det fick mig ett gott skratt att de Àntligen bröt temat "alla goda överlever". Det behövs i fler filmer.

För mig har alla MCU legat pÄ en bra, rÀtt hög, nivÄ, men tycker inte nÄgon varit sÄdÀr smÀll pÄ kÀften-bra. HÄller dock med dig om "kul" twist dÀr!

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
â–Ș Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
â–Ș Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
â–Ș Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
â–Ș Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

PermalÀnk
Medlem ★
●

Finns lite att vÀlja pÄ tex Ford v Ferrari (2019) och Rush (2013) men lÀgger nog min röst pÄ A Street Cat Named Bob (2016).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

PermalÀnk
Medlem
●

Black Swan
Ex Machina
Whiplash

PermalÀnk
Medlem ★
●

Ex Machina utan tvekan.

Största besvikelserna: De nya Alien filmerna, dÄ tyckte jag ÀndÄ Prometheus var hyffsad. Covenant var inte alls bra :]

PermalÀnk
Medlem
●

Tarrantino

Once upon a time in Hollywood

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27š1440p skÀrm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Det finns sÄ mÄnga filmer att jag sÀkert glömmer nÄgon men spontant sÀger jag Avengers Infinity War*, med asterixen att man mÄste sett resten av MCU ocksÄ. Jag började kolla igenom MCU filmerna detta Är (för att kunna se Endgame) och jag var helt paff, likt emoji'n, efter Infinity War.

Straight Outta Compton Àr ocksÄ en personlig favorit som jag sett om flera gÄnger.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

PermalÀnk
Medlem ★
●

SÄ mÄnga bra filmer detta decenium. Varav mÄnga redan nÀmnda i denna trÄd.
Gravity var en riktig höjdare pÄ bio. The dark knight rises fick spontanapplÄder av flera av oss i salongen nÀr eftertexterna kom.
Ready player one var ocksÄ rÀtt cool.
Jag Àr en stor fan av Chrostopher Nolan och sci-fi. Interstellar vinner för mig som den bÀsta.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Oj, vilka filmer kom detta decennium?
Försöker tÀnka pÄ lite pÄ "vilken film kan jag kolla om minst en gÄng per Är en lÄng tid framöver?" Den film jag kommer pÄ med rak arm Àr Deadpool. Visst, inte kanske den bÀsta filmen som gjordes pÄ mÄnga plan men den överraskade mig enormt och gick ut ur biografen med ett stort leende.

Egentligen en svÄr lista gillade skarpt Rise of the planet of the apes, mÄnga av MCU filmerna, Babadook, Mad Max: Fury Road, Inside Out, Logan, m.m. men sÀger ÀndÄ Deadpool p.g.a. det höga underhÄllsvÀrde och överraskningen den gav och visade att alla filmer behöver inte vara PG13!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

PermalÀnk
AvstÀngd
●

Avengers Endgame, inte fÄtt nÄgon liknande kÀnsla av en film sen Iron Man eller Sagan om Ringen.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

PermalÀnk
Medlem ★
●

MÄnga bra filmer som redan Àr nÀmnda, men jag mÄste dra till med Interstellar och The Martian!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

PermalÀnk
Medlem ★
●

Det Àr mÄnga filmer som Àr bra, men sÀga nÄgra som sticker ut för mig Àr svÄrare sagt Àn gjort.
Inception, Interstellar. Dark Knight Rises. Musiken gör mycket mÄste jag sÀga. Jag fÄr Àven hÄlla med om att Rogue One var riktigt bra.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

PermalÀnk
Bildexpert ★
●

The Tree of Life av Terence Malick, helst den förlÀngda versionen som slÀpptes i fjol. Likt Badlands Àr det en nÀrmast fenomenal skildring av mÀnniskor som hindras frÄn att nyttja sin fulla potential i nutid och dÄtid eftersom deras tillvaro prÀglas av stora som smÄ konflikter i sin omgivning. Malicks sÀtt att hantera minnet Àr helt enastÄende. Fullkomligt mÀsterlig.

Andra vÀldigt minnesvÀrda produktioner frÄn 10-talet tÀnker jag Àr Suzumiya Haruhi no Shoshitsu, The Master, Min pappa Toni Erdmann och Parasit. Sedan Àr detta kanske ett grÀnsfall, men German Concentration Camps Factual Survey som hade legat pÄ hyllan i nÀstan 70 Är för att till sist bli fÀrdig Är 2014 Àr en mycket viktig om Àn otroligt obehaglig film.