Permalänk
Medlem

Två Ubiquiti AP med Zyxel POE+ switch

Hej!

Vill bara stämma av mitt upplägg innan jag beställer accesspunkter för att få till bättre signal hemma.

Jag har ett kabel-TV modem med trådlös router från Comhem, modell Compal CH7284E. Täckningen här hemma är ganska dålig, eftersom den står i dumt till, i "mediaskåpet" vid kabel-TV uttaget.

En lösning jag är inne på är att skaffa två st Ubiquiti AC-Lite och en Zyxel switch med POE+, för att driva dem. Har jag tänkt rätt? Finns det någon anledning att köpa en dyrare switch från Ubiquiti?

Varukorg:

Permalänk
Medlem

Så länge du bara ska ha ett SSID så räcker det med en unamanged switch. Du kan också få ut statistik med en unify switch, men då måste kontrollermjukvaran vara igång (eller måste du ha en cloud-key).

Sedan har du fel kabel eftersom du ska sätta RJ45-kontakter på kabeln. Du behöver patch-kabel istället. T. ex. https://www.webhallen.com/se/product/252624-Deltaco-UTP-Cat6-...

Permalänk
Medlem

@jocke92: Tack för återkopplingen. Det var ju tur att jag lade upp hela inköpslistan! Nu ska jag bara ta reda på vad skillnaden är på patchkabel och "vanlig nätverkskabel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragge73:

@jocke92: Tack för återkopplingen. Det var ju tur att jag lade upp hela inköpslistan! Nu ska jag bara ta reda på vad skillnaden är på patchkabel och "vanlig nätverkskabel"

Skillnaden är om det är enkelkardelig eller flerkardeliga ledare, alltså den faktiska kopparen. Installationskabel är i regel en solid ledare, styvare och gjord för att hamna i uttag där de inte rör på sig medans patchkabel är flerkardelig för att vara flexibel och smidig, samt ha den typen av kontakter du valt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fler SSID kan du ha ändå utan någon speciell switch.

Permalänk
Medlem

@Fragge73:
Jag kan vara ute och cykla nu, men det kan vara värt att kolla upp innan köp/beställning.

Ubiquiti's AP matas med icke standard 24V DC.
Zyxel switchen med PoE stödjer IEEE 802.3af och 802.at (Som jag inte hittar information om direkt). I standarden nämns det att det levereras minimum 44V DC och 350mA till varje enhet.

Kort sagt: Kolla upp så att Zyxeln inte levererar över 24V DC över PoE. Vore rätt trist att grilla två sjyssta AP:er till jul.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christina_Lkp:

Fler SSID kan du ha ändå utan någon speciell switch.

Ja men inte så att de är separerade på olika VLAN.

Skrivet av Farsan Baloo:

@Fragge73:
Jag kan vara ute och cykla nu, men det kan vara värt att kolla upp innan köp/beställning.

Ubiquiti's AP matas med icke standard 24V DC.
Zyxel switchen med PoE stödjer IEEE 802.3af och 802.at (Som jag inte hittar information om direkt). I standarden nämns det att det levereras minimum 44V DC och 350mA till varje enhet.

Kort sagt: Kolla upp så att Zyxeln inte levererar över 24V DC över PoE. Vore rätt trist att grilla två sjyssta AP:er till jul.

Idag har alla acesspunkterna (men inte nanostation) från ubiquity 802.3af eller 802.at. Det ska vara om man hittar dem hos någon butik som har dem som hyllvärmare

Permalänk
Medlem

@jocke92:
Aha ok
Minns bara att jag hade lite huvudbry ett tag när jag slängde upp min AC-lite-AP om en PoE switch kunde vara nåt. Men jag valde i slutändan den Poe injektorn som medföljer då jag bara har en PoE enhet.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

@Fragge73:
Jag kan vara ute och cykla nu, men det kan vara värt att kolla upp innan köp/beställning.

Ubiquiti's AP matas med icke standard 24V DC.
Zyxel switchen med PoE stödjer IEEE 802.3af och 802.at (Som jag inte hittar information om direkt). I standarden nämns det att det levereras minimum 44V DC och 350mA till varje enhet.

Kort sagt: Kolla upp så att Zyxeln inte levererar över 24V DC över PoE. Vore rätt trist att grilla två sjyssta AP:er till jul.

Nyare APs från Ubiquiti använder 48V, kolla så du inte köper gammalt.

Skrivet av jocke92:

Ja men inte så att de är separerade på olika VLAN.

Sant, jag kör ett av mina SSID som gästnätverk så de som lånar inte når mitt interna. Är ju inte riktigt samma sak.

Permalänk
Medlem

Tack för många bra synpunkter! Känner mig tryggare - som vanligt när man vänder sig till forumet. Ska kolla att jag köper rätt version av produkterna och att jag får tag på rätt kabel.

Permalänk
Medlem

Har kollat lite extra nu...

I databladet för UAP-AC-LITE står;
Power Method:
802.3af/A PoE
24V Passive PoE (Pairs 4, 5+; 7, 8 Return)

I databladet för GS1005HP står;
Compatible With PoE/PoE+ IEEE 802.3 af/at Compliant PDs

Jag tolkar det som att kombinationen bör fungera! Är jag för optimistisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragge73:

Har kollat lite extra nu...

I databladet för UAP-AC-LITE står;
Power Method:
802.3af/A PoE
24V Passive PoE (Pairs 4, 5+; 7, 8 Return)

I databladet för GS1005HP står;
Compatible With PoE/PoE+ IEEE 802.3 af/at Compliant PDs

Jag tolkar det som att kombinationen bör fungera! Är jag för optimistisk?

Som tidigare sagts så funkar nyare (efter 2016 typ?) AC LITE med "vanlig" 48V PoE. Så köper du av någon som inte har riktigt gamla grejor på lager så funkar det utmärkt.
Personligen gillar jag att kunna isolera olika SSID med VLAN så jag hade nog köpt en switch som klarar VLAN, men bryr man sig inte om sådant så är det bara att köra på.
Sen måste du ju inte ha en switch heller utan kan köra med de medföljande injektorerna men det blir mycket kablar då.

Sen funkar det utmärkt med installationskabel och vanliga kontakter vid så pass fast installation som detta trots är, det är inte rätt men det funkar. Har satt hundratals sådana kombinationer med vanlig RJ45 på installationskabel genom åren och har inte fått några problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragge73:

Har kollat lite extra nu...

I databladet för UAP-AC-LITE står;
Power Method:
802.3af/A PoE
24V Passive PoE (Pairs 4, 5+; 7, 8 Return)

I databladet för GS1005HP står;
Compatible With PoE/PoE+ IEEE 802.3 af/at Compliant PDs

Jag tolkar det som att kombinationen bör fungera! Är jag för optimistisk?

Det kommer fungera

Permalänk
Medlem

Kör för närvarande bara ett nät hemma och skulle behovet uppstå, så får jag väl uppgradera. Tack igen för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragge73:

Har kollat lite extra nu...

I databladet för UAP-AC-LITE står;
Power Method:
802.3af/A PoE
24V Passive PoE (Pairs 4, 5+; 7, 8 Return)

I databladet för GS1005HP står;
Compatible With PoE/PoE+ IEEE 802.3 af/at Compliant PDs

Jag tolkar det som att kombinationen bör fungera! Är jag för optimistisk?

Det är alltid trevligt att ha samma "ecosystem" så har du pengar så köp unifi switchen 60w. Tänk på att den klarar inte passive dock. Vad gäller kabel å rj45 så är det inget Fel att köpa det du har. Det e bara att det kan vara lite bökigare att få på den, speciellt med FTP kabel då de e lite styvare och har extra lager med isolering och folie för störning. Inget du behöver ha hemma dock vanlig cat6 fungerar kanon med att pressa på rj45or har det själv för att göra egna patchkablar i specifika längder. Men ska du ändå gå all in så köp med uttag också och pressa i kabeln där i så blir det mer optimalt och "forumrätt" så ingen kan gnälla på det sen.
Och skulle du senare behöva flytta en enhet så behöver du inte dra om hela kabeln utan kan ifrån uttagen dra en längre patchkabel.

Edit: Tips på alternativ för egen lokal kontroller: https://hostifi.net/ Har varit gratis för ett nät/plats.

Visa signatur

.

Permalänk
Protectera AB

Håller med fragwolf, kör ett unifi system rakt igenom. Kör en eller två AC-Lite, en 60w switch, deras security gateway och en unifi controller (cloud key). Eller som sagt jag kan rekommendera protecteras lösning, med skräddarsydd HW efter ditt boende. Du äger all HW själv betalar ung samma pengar och har tillgång till unifi systemet på samma sätt som med en cloud key.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

protectera.se

Permalänk

@Fragge73:

Mitt tips skulle vara Edge Router Poe-5 tillsammans med de två APs du planerat och sen brygga den hemska routern från ComHem. (min lösning hemma)

Egentligen behöver du inte köpa en PoE-switch (eller router) då det följer med PoE-injektor med APn. Vill du hålla ned kostnaden kan du köper en ER-X istället.

Vill du ha en bra översikt i controllern eller från Unify-appen så sikta på en Unify SG. Inte provat den själv men jag förstår det som att den iaf har en inbyggd switch på 2-portar så ska du bara ha två APs så klarar du dig.

Permalänk
Protectera AB

Eller så tar du en ER-X SFP så kan du både kraftmata accesspunkterna och hålla priset nere.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

protectera.se