Felaktig stoppad för snatteri, vad säger lagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Blir skrämd över att läsa hur många som går med genomsökning av dess gods utan bevis på brott.
Ännu mer skrämd över 'faktan' som sprids helt utan citat från lagen.

Nä TS, fråga dom på lawline istället.

Vad i det hela är det som är så farligt att du blir skrämd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är dock en tämligen stor skillnad mellan en kontroll som sker slumpmässigt såsom din exemplifierade stickprovskontroll, och att en butiksanställd följer efter dig in i en annan butik och där ber att få kika igenom din tillhörigheter.

Tror du på riktigt att butikspersonal under jul-rushen har tid att följa random personer till en annan butik utan misstanke?

Eftersom den misstänkte inte blev ertappad med varor på sig har han antingen stulit förut, liknar en känd tjuv eller beter sig som en.

Butiksstölder är ett väldigt stort problem, och alla återkommande tjuvar är experter att dra kränkt kortet när de hinner dumpa varorna innan väktaren haffar dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broder Truck:

Vad i det hela är det som är så farligt att du blir skrämd?

Det är skrämmande när folk tillåter inskränkning av deras integritet. De plöjer för en ny norm och ev omskrivning av lagen där integritet inte längre kommer betyda något.

Permalänk
Medlem

@Mithras:

Det är ändrat och gränsen för Ringa stöld har höjs från 1000kr till 1250kr
https://www.domstol.se/nyheter/2019/12/vardegransen-for-ringa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Det är skrämmande när folk tillåter inskränkning av integritet. De plöjer för en ny norm och ev omskrivning av lagen där integritet inte längre kommer betyda något.

Är man så lättskrämd och/eller lättkränkt kanske man ska låta bli att gå runt i butiker med väska eller kassar...
Hur skrämmande är det isf med övervakningskameror?

Låter som att halva Swec borde låsa in sig på sina rum resten av livet och fortsätta vurma för sin personliga integritet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

Är man så lättskrämd och/eller lättkränkt kanske man ska låta bli att gå runt i butiker med väska eller kassar...
Hur skrämmande är det isf med övervakningskameror?

Låter som att halva Swec borde låsa in sig på sina rum resten av livet och fortsätta vurma för sin personliga integritet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja eller så kan vi sätta kameror överallt i ditt hem. Du har ju uppenbarligen inga problem med kameror eller inskränkning av din integritet. För du har ju rent mjöl i påsen och redovisar gärna hela dina dagar med att föra dagbok till myndigheterna.

Nej jag anser inte det jag just skrev. Jag ville bara visa vart denna diskussion kommer leda till om fler skulle använda sig av samma tråkiga härskarteknik du använder dig av.

Med det sagt så avböjer jag framtida diskussioner med dig. Gott nytt år!

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är en viss skillnad att få en orosanmälan från socialtjänsten eller att bli anklagad som pedofil, båda tidigare i tråden jämförda med och därmed relativt jämställda med att bli ombedd att öppna en väska pga misstänkt snatteri.
Det finns grader av falska anklagelser och deras påföljder. I detta fallet klarades det dessutom tydligen upp direkt och öppet för alla berörda åskådare att se vilket borde rimligtvis minska skadan. (personligen skulle jag tagit betydligt mer illa upp att bli suspekt ombedd att följa med dom då eventuella åskådare inte skulle se att jag blev rentvådd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Är man så lättskrämd och/eller lättkränkt kanske man ska låta bli att gå runt i butiker med väska eller kassar...
Hur skrämmande är det isf med övervakningskameror?

Låter som att halva Swec borde låsa in sig på sina rum resten av livet och fortsätta vurma för sin personliga integritet.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle man visa upp sin väska/kassar för någon som felaktigt fått för sig att man stulit?

Det är ju helt befängt.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Skulle säga att det är en viss skillnad att få en orosanmälan från socialtjänsten eller att bli anklagad som pedofil, båda tidigare i tråden jämförda med och därmed relativt jämställda med att bli ombedd att öppna en väska pga misstänkt snatteri.
Det finns grader av falska anklagelser och deras påföljder. I detta fallet klarades det dessutom tydligen upp direkt och öppet för alla berörda åskådare att se vilket borde rimligtvis minska skadan. (personligen skulle jag tagit betydligt mer illa upp att bli suspekt ombedd att följa med dom då eventuella åskådare inte skulle se att jag blev rentvådd)

Jag håller inte med angående orosanmälan, förstås.

Det är likvärdigt, även om man kanske kan känna sig värre angående en orosanmälan än att bli anklagad för brott. Men hur man känner inför det förändrar inte jämförelsen.

1. Man anklagas för brott.
2. Man är oskyldig.
3. Man finns oskyldig i slutändan.

Kan du visa var skillnaden ligger?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Jag håller inte med angående orosanmälan, förstås.

Det är likvärdigt, även om man kanske kan känna sig värre angående en orosanmälan än att bli anklagad för brott. Men hur man känner inför det förändrar inte jämförelsen.

1. Man anklagas för brott.
2. Man är oskyldig.
3. Man finns oskyldig i slutändan.

Kan du visa var skillnaden ligger?

Socialtjänstens uppdrag i det fallet är att hjälpa barnet och den anmälde föräldern/föräldrarna, det är inte en brottsanklagelse/utredning på det sättet.

En orosanmälan behöver inte ha något med brott att göra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MH25:

Varför skulle man visa upp sin väska/kassar för någon som felaktigt fått för sig att man stulit?

Det är ju helt befängt.

Ett par anledningar:
För att man har viktigare saker för sig i livet än att käbbla om sådant nonsens. Öppna väskan tar 5 sekunder och är ett säkert sätt att bli lämnad i fred efteråt.
För att man inte vill elda på eventuella misstankar i onödan.
För att man inte vill uppfattas som en obstinat barnunge av övriga åskådare.
För att det är en väska. Vad tusan har du i din väska som får dig att reagera som om någon frågat om du kan dra ner kalsongerna en stund?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon246659:

Det är skrämmande när folk tillåter inskränkning av deras integritet. De plöjer för en ny norm och ev omskrivning av lagen där integritet inte längre kommer betyda något.

"Inskränkning av integritet"?

Det kan inte finnas någon integritet att inskränka om man tycker väggarna kryper närmare för att ett biträde vill kontrollera om man av misstag fått med sig något ut från affären utan att betala. Har inte ett dugg med ens integritet som människa att göra.

Samhället och dess individer är vi själva och det blir vad vi gör av det, det är så det fungerar i Sverige. Ordning och reda och man underlättar för de som försöker upprätthålla lag och ordning, till alla hederliga och ärliga individers fromma. Lite som att vaccinera sig, det sticker till några sekunder men man slipper ett sjukt samhälle i det långa loppet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Socialtjänstens uppdrag i det fallet är att hjälpa barnet och den anmälde föräldern/föräldrarna, det är inte en brottsanklagelse/utredning på det sättet.

En orosanmälan behöver inte ha något med brott att göra.

Man blir fortfarande anklagad för något man inte har gjort. Dessutom så är inte "får jag titta i väskan?" heller en brottsanklagelse i den meningen så då blir det än mer jämförbart.

Skrivet av LemonIllusion:

Ett par anledningar:
För att man har viktigare saker för sig i livet än att käbbla om sådant nonsens. Öppna väskan tar 5 sekunder och ett säkert sätt att bli lämnad i fred efteråt.
För att man inte vill elda på eventuella misstankar i onödan.
För att man inte vill uppfattas som en obstinat barnunge av övriga åskådare.
För att det är en väska. Vad tusan har du i din väska som får dig att reagera som om någon frågat om du kan dra ner kalsongerna en stund?

Jag har också viktigare saker för mig, därför säger jag "nej" och går därifrån. Man eldar inte på misstankar genom att hävda sin rätt att ha sina saker ifred. Även om man skulle göra det så spelar det ingen roll, man är ju oskyldig och den enda som gör fel är den som kräver att få titta i väskan.

Vad jag (eller någon annan) har i väskan har ingen större betydelse, det är en fråga om principen. Men ja, jag har saker i väskan som jag inte vill att diverse främlingar ska se. Det är inget som är olagligt, men däremot så är det en del saker som jag inte vill att folk ska veta att jag har. Oavsett anledning så är det min väska och min ensak.

I andras fall kan det vara saker som kan vara pinsamma eller privata, exempelvis läkemedel eller hjälpmedel eller kanske sexleksaker eller vad det än kan vara. Det är helt irrelevant vad som finns i väskan. Jag skulle inte öppna en tom väska heller.

Om man nu önskar visa väskan när man blir tillfrågad så får man förstås göra det, det är upp till var och en. Men man måste också acceptera att andra inte vill göra det.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

"Inskränkning av integritet"?

Det kan inte finnas någon integritet att inskränka om man tycker väggarna kryper närmare för att ett biträde vill kontrollera om man av misstag fått med sig något ut från affären utan att betala. Har inte ett dugg med ens integritet som människa att göra.

Samhället och dess individer är vi själva och det blir vad vi gör av det, det är så det fungerar i Sverige. Ordning och reda och man underlättar för de som försöker upprätthålla lag och ordning, till alla hederliga och ärliga individers fromma. Lite som att vaccinera sig, det sticker till några sekunder men man slipper ett sjukt samhälle i det långa loppet.

Det har allt med din integritet att göra.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Integritet_(r%C3%A4ttighet)

Ditt sista stycke är motsägelsefullt. Om man nu ska falla i ledet och följa lagen så ska man inte stoppa kunder vid misstanke. Utan endast stoppa dom när det finns bevis. Vilket TS frågade.
Din liknelse kan även vändas. Det räcker med en nysning för att en sjukdom ska sprida sig i ett samhälle

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Ja eller så kan vi sätta kameror överallt i ditt hem. Du har ju uppenbarligen inga problem med kameror eller inskränkning av din integritet. För du har ju rent mjöl i påsen och redovisar gärna hela dina dagar med att föra dagbok till myndigheterna.

Nej jag anser inte det jag just skrev. Jag ville bara visa vart denna diskussion kommer leda till om fler skulle använda sig av samma tråkiga härskarteknik du använder dig av.

Med det sagt så avböjer jag framtida diskussioner med dig. Gott nytt år!

Om man använder din härskarteknik ovan, att avböja sig vidare diskussioner, vad kommer det leda till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, det beror på om syftet är att kränka personen, vilket inte är särskilt sannolikt.

Sånt här händer, ungefär som att man kan få visa upp väskan på flygplatsen. Det är inte ett sätt för personalen att kränka någon genom att kalla dem terrorister.

Det inte vad hon butiksbiträdet gjorde utan hur
TS anklagades i en annan butik mitt framför alla andra. Så som TS beskrev det skapade hon en onödig scen.
Hon kunde ha skött det snyggt och bett att tala med honom avsides.

Din jämförelse med att visa väskan på flygplatsen är inte alls samma sak som för TS, där kollas alla på samma villkor, ingen hängs ut anklagad för brott.

Som sagt, inte vad, utan hur. Det är beklagligt om du inte kan se skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Tror du på riktigt att butikspersonal under jul-rushen har tid att följa random personer till en annan butik utan misstanke?

Eftersom den misstänkte inte blev ertappad med varor på sig har han antingen stulit förut, liknar en känd tjuv eller beter sig som en.

Butiksstölder är ett väldigt stort problem, och alla återkommande tjuvar är experter att dra kränkt kortet när de hinner dumpa varorna innan väktaren haffar dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Och den här åsikten är precis varför man tar illa upp när man blir anklagad för något man inte gjort.

Så tack för den och de fyra personerna som hittills har gillat den...

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för en liknande sak, jackan jag köpt i en butik några dagar innan hade kvar larmet. I juletid gick jag runt och löste ut alla larm i de butiker jag besökte. Och det tog några butiker innan jag och de som jobbade förstod vad som var fel. Ingen direkt trevlig upplevelse att bli granskad och uttittad av andra. Men kan inte säga att jag hade speciellt ont av de hela när jag satt i bilen på väg hem.

*EDIT* en sak jag reflekterar på när jag läser kommentarer i tråden är att många argumenterar för sina rättigheter och om och hur de rättigheterna blivit åtsidosatta. Jag tycker fler ska tänka på sina skyldigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Blir skrämd över att läsa hur många som går med på genomsökning av dess gods utan bevis på brott.
Ännu mer skrämd över 'faktan' som sprids helt utan citat från lagen.

Nä TS, fråga dom på lawline istället.

Det beror kanske på att man löser situationen på snabbast sätt.

Istället för att bli kvarhållen av ordningsvakter, invänta polis, polis visiterar mig, polis undersöker om det finns skälig misstanke om ringa stöld (vittnesmål, övervakningskamera), för att sedan släppa mig. Det lär säkert ta 20 min innan man då kommer därifrån, istället låta personal titta i påsen och gå vidare efter 1 min.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

Klart man skulle bli förödmjukad om detta hände en själv. Även om man är oskyldig så kommer folk titta snett på en. Som när personer frias från allvarliga brott. Folk "fattar ändå" att man är skyldig. Om du kan göra något så tycker jag du ska göra det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nautilus011:

Det beror kanske på att man löser situationen på snabbast sätt.

Istället för att bli kvarhållen av ordningsvakter, invänta polis, polis visiterar mig, polis undersöker om det finns skälig misstanke om ringa stöld (vittnesmål, övervakningskamera), för att sedan släppa mig. Det lär säkert ta 20 min innan man då kommer därifrån, istället låta personal titta i påsen och gå vidare efter 1 min.

Jag köper det argumentet helt! Allt har med hur man blir bemött från start om man är villig att lösa problemet snabbt.
Men jag ser problemet så här. Är man för givmild med att låta sig visiteras av obehöriga så blir det tillslut en norm. Vill vi verkligen ha det så att man blir abrupt stoppad och begärd visiterad vid varje butik? Tror de flesta skulle tycka det blir jobbigt. Vi undviker diskussion om profilering, för det spårar alltid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nautilus011:

Det beror kanske på att man löser situationen på snabbast sätt.

Istället för att bli kvarhållen av ordningsvakter, invänta polis, polis visiterar mig, polis undersöker om det finns skälig misstanke om ringa stöld (vittnesmål, övervakningskamera), för att sedan släppa mig. Det lär säkert ta 20 min innan man då kommer därifrån, istället låta personal titta i påsen och gå vidare efter 1 min.

Jo, men det är väl lite det som är poängen. Om varje person de snällt ber att släppa på sina rättigheter och visa upp sin väska hade vägrat, och de hade behövt tillkalla polis och lägga tid på att stå och vänta på dem och sannolikt få någon form av utskällning av polisen på grund av slöseri av deras tid, så hade de kanske tänkt till lite extra nästa gång innan de anklagar någon utan mer hårda misstankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Jag har råkat ut för en liknande sak, jackan jag köpt i en butik några dagar innan hade kvar larmet. I juletid gick jag runt och löste ut alla larm i de butiker jag besökte. Och det tog några butiker innan jag och de som jobbade förstod vad som var fel. Ingen direkt trevlig upplevelse att bli granskad och uttittad av andra. Men kan inte säga att jag hade speciellt ont av de hela när jag satt i bilen på väg hem.

*EDIT* en sak jag reflekterar på när jag läser kommentarer i tråden är att många argumenterar för sina rättigheter och om och hur de rättigheterna blivit åtsidosatta. Jag tycker fler ska tänka på sina skyldigheter.

Jag håller generellt med om att fler ska tänka på sina skyldigheter, dock finns det inga skyldigheter för TS eller någon i dennes situation. Därför är det ganska ointressant att.diskutera skyldigheter här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Det beror kanske på att man löser situationen på snabbast sätt.

Istället för att bli kvarhållen av ordningsvakter, invänta polis, polis visiterar mig, polis undersöker om det finns skälig misstanke om ringa stöld (vittnesmål, övervakningskamera), för att sedan släppa mig. Det lär säkert ta 20 min innan man då kommer därifrån, istället låta personal titta i påsen och gå vidare efter 1 min.

Fast själva kärnan i diskussionen är att varken butikspersonal, väktare eller ordningsvakter har rätt att "hålla kvar" någon i den här situationen. Det är olaga frihetsberövande.

Det finns därför ingen anledning att "skynda på" något när någon frågar om de får titta i väskan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

Jag säger som George Costanza som i vissa fina stunder när han själv blir behandlad som han brukar behandla andra desperat utbrister: "We are living in a society!" och håller för övrigt med MrQaffe ovan. Det är allas vår samhälleliga skyldighet att se till att umgänget fungerar någorlunda smidigt, för allas bästa. Det är mikroperspektivets motsvarighet till storpolitikens diplomati, utan den urartar snart allt i krig.

Jag tror inte det här är ett så stort problem som vissa här påstår, att det skulle skapas nya butiksnormer där man tillslut inte skulle få vara i fred. Skulle det dra åt det hållet skulle backlashen bli omedelbar och stor.

Jag tror heller inte ett dyft på rimligheten att man ändå uppfattas som tjuv av andra som ser det som inträffar, eftersom butiksbiträdet går därifrån utan att tillkalla vakt/polis.

Vi har ett fall, ett ynka litet fall, där vi inte vet nånting kontextuellt om situationen. Inte varför butikschefen ville ha TS kollad, inte om det fanns legitim anledning till detta.

Istället görs jämförelser med övervakningskameror i ens hem, så larvigt att den som skrev det ovan borde stryka det. Det här handlar inte om övervakningssamhället - då borde ni opponera er mot butikskontrollanter och polispatruller också.

Misstag sker och alla borde kunna gå vidare i livet efter det i stället för att bli kränkt.

Om det finns rasism eller profileringsproblematik i det här fallet så är det enda anledningen jag kan se att allvarligt fel har begåtts, men en tråd på sweclockers som den här kommer inte att sprida något ljus över den saken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon36896:

Nej, det är bara uppenbart för dig, men genom ditt sätt att skriva generaliserar och trycker du ned andra med hjälp av härskartekniker.
Du fortsätter ju även här genom att anse att andra ”tar åt sig”.
Samtliga tre stycken i ditt inlägg var raljerande och nedsättande mot andra utifrån ett ovanifrån- och jag-vet-bäst-perspektiv och tillförde inget konstruktivt till diskussionen. De sade däremot en hel del om dig själv och din syn på andra människor …

Du tog ju åt dig i alla fall. Är det kanske du som brukar anmäla mina inlägg allt som oftast? Väx upp!

Det är ju din åsikt att mitt inlägg inte tillförde något konstruktivt till diskussionen. Är det du som avgör det? Är inte det lite förmätet?

Skrivet av mkl:

Alltså det här inlägget! Tack. Ni som inte håller med, håll er för allas skull undan tråden "Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!"; ni kan pusha någon över gränsen.

Vad är det för mening att ha ett diskussionsforum om man skall hålla sig undan trådar där man inte håller med och stryker TS medhårs? På riktigt? Hur tänkte du nu?

"Pusha någon över gränsen"? Nu får du nog ta och lugna ner dig lite.

Skrivet av guermantes:

Om det finns rasism eller profileringsproblematik i det här fallet så är det enda anledningen jag kan se att allvarligt fel har begåtts, men en tråd på sweclockers som den här kommer inte att sprida något ljus över den saken.

Hade det varit rasism om TS hade haft en avvikande hudton? I detta fall menar jag.

Vi vet ju inte mer än vad TS väljer att skriva. Kan ju även vara så att det här var den enda gången på tio år som TS hade avstått att snatta något i butiken och just då uppfattade personalen det avvikande beteendet som att TS hade snattat Vad vet vi? (OBS! Det här var bara ett påhittat exempel, inte ett försök att svartmåla TS karaktär. Anledningen att jag måste skriva en uttrycklig förklaring så här orkar jag inte gå in på...)

Permalänk
Medlem

@Broder Truck: Har du läst vad jag skrivit? Du plockar bort 80% av mitt inlägg för att stödja din tes om vad du "tror " jag tycker.
Tar och klistrar in allt du plockade bort här så kan du ta och läsa det igen så kanske du kommer fram till en annan åsikt om vad du "tror" jag tycker eftersom det står klart och tydligt vad jag tycker. Och det är inte det som du "tror" jag tycker. Har gjort det som fet-stil och kursivt för att göra det enklare för dig.

""Tycker det är dålig stil av chefen att skicka sina stackars butiksbiträden efter någon som inte har gjort något fel. Det var uppenbart att tjejen som jagade ikapp mig tyckte detta var extremt pinsamt och hon hade även sagt till sin chef att jag inte hade gjort något fel."

Chefen i butiken har alltså skickat en anställd att ta hand om något som denne påstår sig ha sett, vilket uppenbarligen var helt felaktigt. Skit-chefen vågar inte ens själv ta hand om det hela utan en i personalen får ta hand om det. Och även om det vore sant så får den anställde inte ens försöka göra ett envars-gripande eftersom kriterierna inte gäller för det då personalen inte har sett det hela utspelas. Så många fel som gjort. Så ja, jag anser att TS ska gå tillbaka till butiken eller kontakta någon högre upp om det är en butikskedja så personalen och butikschefen i nämnda butik får lära sig hur sådana här saker ska hanteras. Verkar som det är åtminstone en butikschef som behöver lära sig vilka lagar och regler som gäller i det här fallet så hen slutar trakassera sina kunder."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om jag stoppar dig på stan och ber dig visa upp innehållet i din väska, på vilket sätt gör jag mitt jobb?

Skickades från m.sweclockers.com

Det här kanske låter fint i ditt och andras sinnesbilder, men att dra argumentet till sin yttersta spets ser jag inte som en direkt logisk påföljd i den situationen vi diskuterar. Här handlar det alltså om direkt uppföljning från ett butiksbesök, vilket jag under inga omständigheter likställer med att t.ex. polis spontant kräver genomsökning på öppen gata.

Sära på situationerna. De må vara besläktade, men tillhör knappast samma familj.

Permalänk
Medlem

@Dunde: jag antar att I din hypotes jag inte handlst i en butik du jobbar i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hade det varit rasism om TS hade haft en avvikande hudton? I detta fall menar jag.

Nej. Det torde för envar stå klart att enbart förekomst av annan hudton inte gör att det handlar om rasism. Jag skulle dock säga att ditt bruk av ordet "avvikande" är ganska rasistiskt.

Skrivet av videopac:

Vi vet ju inte mer än vad TS väljer att skriva.

Det är lite det som är min poäng, även om jag inte ser nån anledning att börja prata om att "välja att skriva" för jag tänker inte tilta åt ena eller andra hållet när det finns så lite kontextualiserande info.